تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803949691




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خطر بیخ گوش محیط‌زیست؛آتش«کلش سوزی»دامن جنگل‌ها و مراتع رامی‌گیرد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: کشاورزان آموزش داده شوند
خطر بیخ گوش محیط‌زیست؛آتش«کلش سوزی»دامن جنگل‌ها و مراتع رامی‌گیرد

کراپ‌شده - IMG13550721.jpg


شناسهٔ خبر: 3696351 - سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
استانها > لرستان

.jwplayer{ display: inline-block; } خرم‌آباد- همچنان «کلش سوزی» به‌عنوان یکی از مخاطرات جدی بیخ گوش محیط‌زیست محسوب می‌شود که با توجه به امکان بروز حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع لرستان، اطلاع رسانی و آموزش کشاورزان ضروری است. خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: هرساله هم‌زمان با فصل برداشت محصولات زراعی ازجمله گندم و جو و .... در اراضی کشاورزی استان کاه و کلش به‌جای مانده در مزارع توسط کشاورزان به آتش کشیده می‌شود. ستون‌های بلند دود در پی «کلش سوزی» مزارع کشاورزی در لرستان این در حالی است که بحث «کلش سوزی» باعث آلودگی هوای شهرها و روستاها شده به‌طوری‌که مدت زیادی ستون‌های بلند دود همراه با خاکستر فضای هوای حاشیه شهر و روستاها و جاده‌ها و سایر راه‌های مواصلاتی را فراگرفته و موجب آلودگی محیط‌زیست، از بین رفتن حاصلخیزی خاک، نابودی عناصر مفید زنده خاک، انهدام بافت خاک، کاهش ظرفیت نگهداری آب، رطوبت خاک و خلاصه در یک‌کلام مرگ زمین و خاک خواهد شد.

از طرف دیگر عمده زمین‌ها و باغات در مجاور اراضی منابع طبیعی ازجمله جنگل‌ها و مراتع قرارگرفته و براثر آتش زدن کاه و کلش اراضی زراعی و عدم کنترل توسط صاحبان اراضی آتش به اراضی جنگلی و مرتعی مجاور سرایت کرده و باعث تخریب و نابودی این سرمایه‌های ملی و ارزشمند می‌شود. قوانینی که توسط کشاورزان رعایت نمی‌شود این در حالی است که بر اساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است درصورتی‌که درنتیجه بی‌مبالاتی حریق در جنگل ایجاد شود مرتکب به حبس تأدیبی از دو ماه تا یک سال محکوم خواهد شد. همچنین به استناد ماده ۹ قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، ماده ۲۲ و ۳۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی برخورد قانونی با آلوده‌کنندگان هوا اجتناب‌ناپذیر است. بااین‌حال همچنان کلش سوزی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های جدی درزمینهٔ حریق در جنگل‌ها و مراتع استان محسوب می‌شود. با آتش زدن «کاه و کلش» خاک زنده می‌میرد مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل محیط‌زیست لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه خاک یک موجود زنده است اظهار داشت: در خاک مواد عالی، معدنی و ... زنده فراوانی وجود دارد که در اصل با آتش زدن «کاه و کلش‌ها» موجودات زنده در خاک کشته می‌شوند. وی بابیان اینکه با این اقدام ماده معدنی که در خاک وجود داشته به یک ماده معدنی بی‌خاصیت تبدیل می‌شود عنوان کرد: متأسفانه بر اساس سنت غلطی که از گذشته بین کشاورزان وجود داشته آن‌ها در پایان برداشت محصولات خود اقدام به آتش زدن «کاه و کلش‌های» بقای مانده می‌کنند.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان بابیان اینکه بر اساس ذهنیت کشاورزان که اگر «کاه و کلش» آتش زده شود زمین برای کشت بعدی آماده می‌شود گفت: این در حالی است که این اقدام نه‌تنها سودی برای کشاورز نداشته بلکه حاصلخیزی زمین را نیز از بین می‌برد. فتحی بیرانوند بابیان اینکه آتش زدن «کاه و کلش» موجب از بین ر فتن حاصلخیزی خاک و از بین رفتن ساختمان خاک می‌شود گفت: همچنین آتش زدن «کاه و کلش‌ها» موجب ایجاد کربن و آلودگی هوا می‌شود. به خطر افتاد سلامت زیستمندان با آتش زدن«کاه و کلش» وی بابیان اینکه آلودگی هوا موجب ایجاد مشکل برای نفس کشیدن زیستمندان منطقه شده و سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد عنوان کرد: در این راستا این اقدام موجب از بین رفتن حاصلخیزی خاک، آلودگی هوا و هزار مشکل دیگر برای محیط‌زیست می‌شود. مدر کل محیط‌زیست لرستان بابیان اینکه این اقدام هم موجب ایجاد خسارت برای کشاورز و هم آلودگی هوا می‌شود گفت: در این راستا محیط‌زیست یک سری مواد قانونی درزمینهٔ آلودگی هوا دارد که بر اساس آن‌ها این اقدام کشاورزان جرم محسوب می‌شود. فتحی بیرانوند به مخاطرات این آتش سوزی ها برای جنگل‌ها و مراتع و امکان گسترش حریق به منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: در این راستا ما به کشاورزان استان تأکید می‌کنیم که به‌هیچ‌عنوان اقدام به آتش زدن «کاه و کلش» های زمین‌های کشاورزی خود نکنند.

بنابراین گزارش علاوه بر هد­ررفت عناصر غذایی، مضرات سوزاندن بقایای گیاهی را می ­توان کاهش شدید جمعیت میکروارگانیسم‌­ها به ویژه در لایه‌­های سطحی خاک، کاهش کیفیت خاک، کاهش نفوذ پذیری آب در خاک، افزایش فرسایش پذیری خاک، هدر رفت مقدار زیادی از کربن به صورت Co2، تبدیل بقایای آلی پُرارزش به ماده سوخته و ذغالی شده مقاوم به تجزیه میکروبی، افزایش جرم ویژه ظاهری خاک و کاهش تخلخل خاک دانست. نتیجه پنج سال تحقیقات پیرامون اثرات زیان­بار کلش ­سوزی در مزارع غلات نشان می‌دهد که این سنت غلط باعث آلودگی محیط زیست، از بین رفتن موجودات مفید، کاهش مواد آلی خاک و نگرانی ساکنان حاشیه مزارع سوخته ­شده می‌­شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن