واضح آرشیو وب فارسی:عمار نامه: شرح دعای روز بیست و دوم ماه رمضان؛ آیت الله مجتهدی تهرانی: اگر خدا بخواهد به عدل با ما معامله کند،حال ما چطور می شود؟!+صوت وپوستر در قرآن آیه ای است که هر پیش آمدی که برای شما اتفاق می افتد، محصول اعمال زشت خودتان است. با این حال خداوند خیلی از اعمال بندگان را ندید می گیرد. ندید گرفتن خیلی از کارهای ما توسط خدا، فضل است و اگر بخواهد همه کارهای ما را حساب کند، عدل است. در قرآن آیه ای است که هر پیش آمدی که برای شما اتفاق می افتد، محصول اعمال زشت خودتان است. با این حال خداوند خیلی از اعمدعای روز بیست و دو ماه مبارک رمضان «اَللّهمَّ افتَح لی فیه ابوابَ فَضلکَ وَ اَنزل عَلَیّ فیه بَرَکاتکَ وَوَفّقنی فیه لموجبات مَرضاتک واسکنّی فیه بحبوحات جَنّاتکَ یا مجیبَ دَعوَه المضطَرّینَ» «خداوندا! در این روز بر من درهای فضل و کرمت را بگشا و بر من برکاتت را نازل فرما و بر موجبات رضا و خشنودیت موفقم بدار و در وسط بهشت هایت مرا مسکن ده، ای پذیرنده دعای پریشانان و درماندگان!» شرح دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان در بیان آیت الله مجتهدی تهرانی آیت الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «اَللّهمَّ افتَح لی فیه ابوابَ فَضلکَ» می گوید: خدایا، درب های فضل خودت را به روی من باز کن! خدا به فضل خودش معامله می کند و اگر بخواهد به عدل خودش معامله کند، کار ما خراب می شود. برخی در دعای قنوت می خوانند «اللهم عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک» کسی گفت که خدایا، من این همه دعا و نماز می خوانم؛ تازه منت سرم می گذاری، با من به عدلت معامله کن. تا اینکه محکوم به اعدام شد. از طرف پیامبر زمان به او گفتند که خودت گفتی خدا به عدلش با تو معامله کن. روزی یک مگس را اعدام کردی و خدا به عدل خودش معامله کرد؛ تو مگسی را معدوم کردی و خدا تو را اعدام می کند! وی ادامه می دهد: در قرآن آیه ای است که هر پیش آمدی که برای شما اتفاق می افتد، محصول اعمال زشت خودتان است. با این حال خداوند خیلی از اعمال بندگان را ندید می گیرد. ندید گرفتن خیلی از کارهای ما توسط خدا، فضل است و اگر بخواهد همه کارهای ما را حساب کند، عدل است. یادتان باشد اگر خدا بخواهد به عدل با ما معامله کند، کار ما زار می شود. آیت الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «وَ اَنزل عَلَیّ فیه بَرَکاتکَ» اظهار می کند: اینجا می خوانیم که خدایا برکات خودت را نیز بر ما نازل کن! برکات چیست؟ برخی عمر با برکت دارند، چه اهل علم چه غیر اهل علم. دستگیری و انجام کار خیر را برکت می نامند. معنی این فراز این است که عمر با برکت داشته باشیم. اگر پولداریم، کار خیر انجام دهیم و اگر عالمیم شاگرد تربیت کنیم و کتاب دینی بنویسیم. این استاد اخلاق ادامه می دهد: هر عالمی و آخوندی باید کار و تدریسی داشته باشد و نگوید که پیش نمازی مسجد، کار و شغل من است. عالم اگر تدریس، تألیف و تربیت شاگرد داشت، عمرش با برکت است. این استاد برجسته اخلاق در ادامه بیان می کند: علامه مجلسی از جمله کسانی بود که عمر با برکت کرد و کتاب ارزشمند «بحار» ایشان 110 جلد است. از آنهایی که تازه به حوزه های علمیه می آیند تا تحصیل کنند، می خواهم که فقط پیش نماز نشوند و با کار و تلاش خودشان را به درجه حضرات جوادی آملی و حسن زاده آملی برسانند. آیت الله مجتهدی تهرانی همچنین در خصوص فراز «وَوَفّقنی فیه لموجبات مَرضاتک» تشریح می کند: خدایا، در کارهایی که سبب رضایت توست، من را موفق گردان! یادتان باشد که کارهای نیک، موجبات رضایت پروردگار را فراهم می کند. اگر بتوانیم به مستحقان کمک کنیم، برای دختران دم بخت بی بضاعت جهیزیه تهیه کنیم، مسبب رضایتمندی خداوند می شوم. وی تأکید می کند: اگر من این دعا را بخوانم ولی کاری نکنم که خدا از من راضی شود، فایده ندارد. این استاد اخلاق در شرح «واسکنّی فیه بحبوحات جَنّاتکَ» می گوید: خدایا من را واسط بهشت ساکن کن! فلسفه وسط بهشت را نمی دانم و شاید اولیاء و انبیاء در آنجا ساکن هستند. به هر حال بهترین جای بهشت در وسط آن است که در دعای روز بیست ودوم ماه رمضان از خدا می خواهیم آن را نصیب ما گرداند. وی در توضیح بخش پایانی دعا می گوید: در پایان دعا می خوانیم «یا مجیبَ دَعوَه المضطَرّینَ» یعنی ای خدایی که دعای بیچاره ها را اجابت می کند، این چند دعا را درباره من استجابت کن! التماس دعا
سه شنبه ، ۸تیر۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عمار نامه]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]