تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828725455




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک باندبازی شاعرانه از نوع خاص - پایگاه خبری - تحلیلی قدس آنلاین


واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: قدس آنلاین-لیلا کردبچه:پیشترها، شعر را برمبنای قالب های شعری به قصیده و غزل و قطعه و رباعی و دوبیتی و مثنوی و مستزاد و مخمس و... و بعدها نیمایی و بی وزن تقسیم می کردند، یا برمبنای مضمون به شعر عاشقانه و تعلیمی و مذهبی و مرثیه و... اما در یکی دوسال اخیر، برمبنای عجیب دیگری، دارند شعر را به دو گونه شعر پایتخت و شعر شهرستان تقسیم می کنند.البته پیش از این هم تقسیم بندی شعر را به شعر خراسان و شعر خوزستان و شعر شمال و شعر قم و... دیده بودیم که باتوجه به ویژگی هایی که شعر شاعران در اقلیم های مختلف دارد، تقسیم بندی عجیبی نبود؛ مثلاً باید پذیرفت که در شعر خراسان، تشبیه ها و به بیان دقیق تر وجه شبه ها از رنگ وبوی خاصی برخوردارند و با خود نوعی ابهامِ در عین وضوح دارند که در شعر شاعران دیگر اقلیم ها کمتر دیده می شود، مگر اینکه مثلاً شاعری در بوشهر یا تبریز یا مازندران، تحت تأثیر زنده یاد رضا بروسان باشد. یا همین طور نباید از نظر دور داشت که مثلاً شعر شاعران خطه شمال کشور، سرشار از بازی های زبانی و تداعی واژگان و ساخت تصاویر خیال انگیز در حوزه زبان است. اما شعر پایتخت دیگر چه جور شعری است؟ و چه ویژگی هایی دارد؟ اگر همین دو سؤال را از یکی از شاعرانی که به زعم خودشان جریان شعر شهرستان را به راه انداخته اند بپرسید، در جواب خواهد گفت که تمام امکاناتِ دیده شدن و مطرح شدن در اختیار شاعران پایتخت است و از شاعران شهرهای دیگر هیچ حمایتی نمی شود و ما شاعران شهرستان ناچاریم با جریان سازی و حمایت از هم، به دیده شدن و مطرح شدن همدیگر کمک کنیم (که البته هیچ کمکی هم به مطرح شدن همدیگر نمی کنند)، و در کمال تعجب و ناباوری اگر از هریک از مدافعان این جریان بپرسید اهل کدام شهرستان هستید؟ خواهند گفت اصالتاً اهل فلان شهرم، اما مثلاً ده سال است که ساکن تهرانم، یا دانشجوی تهرانم، یا دست کم نیمی از سال را در تهران به سر می برم، که البته نیازی هم به پرسیدن این پرسش نیست، چون حضور پرشور این گروه از شاعران در تمامی جلسات شعر تهران، خود پاسخی کوبنده بر دهان همه کسانی است که در ادعاهای عجیب و غریب آنها شک کنند.و درنهایت با پرسیدن هزارویک پرسش دیگر هم به شناختی حتی بسیار مختصر نسبت به ویژگی های شعر شهرستان دست نمی یابید، چراکه اساساً جریان شعری شهرستان حامی شعرهایی است که تنها ویژگی شان، نبودن نام تهران به عنوان محل تولد در شناسنامۀ شاعر است. به نظر می رسد تنها انگیزه سازندگان این قبیل جریان ها، تنها و تنها بهانه جویی و توسل به دلایل واهی است تا مطرح شدن چند شاعر پایتخت را به دلایلی غیر از مقبولیت و محبوبیت شعرشان نسبت دهند. و به نظر می رسد این عزیزان فراموش کرده اند که مثلاً شهریار تبریزی بوده، نیما یوشیج مازندرانی بوده، اخوان ثالث مشهدی بوده، سپهری کاشانی بوده، و سیدعلی صالحی از اهالی خوزستان و احمدرضا احمدی اهل کرمان و محمدعلی بهمنی زاده جنوب است، و همگی مطرح ترین شاعران معاصر بوده اند و هستند، بی آنکه پشت جریان های مظلوم نمایی از جنس «ما بچه شهرستانی هستیم» پناه بگیرند، و البته بدون اینکه با شاعران پایتخت بجنگند.


دوشنبه ، ۷تیر۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[مشاهده در: www.qudsonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن