واضح آرشیو وب فارسی:گیل نگاه:
گیل نگاه/سجاد کریمی پاشاکی*نظام اسلامی که نمود عینی آن در جمهوری اسلامی ایران تجلی یافته بر گرفته از آموزههای دینی اسلام و مذهبی فقه شیعه است. نظامی که میراث دار حرکت اولیای الهی و در راستای مدل سازی نظام اسلامی پیامبر اکرم (ص) بود و همچنین تلاشی برای پیاده سازی پایههای فکری ائمه اطهار در قالب فقه شیعه عثنی عشری است. از این رو است که نظام ولایت فقیه به عنوان جانشین امام عصر (عج) به عنوان رکن مهم این نظام در راس آن قرار دارد و ساز و کارهای دیگر به استناد اصول قانون اساسی تبیین شده و مرجعی برای ساختار اجرایی کشور محسوب میگردد.با توجه به ارزشهای حاکم بر نظام اسلامی و قانون اساسی، اصالت منافع در این نظام، بیشک میبایست بر مبنای کسب منافع مشروع در جهت حفظ این نظام باشد و این کسب منافع ابزار عادلانهای را جهت توزیع آن میطلبد. منافع در نظام اسلامی مبتنی بر مشروعیت و توزیع عادلانه است که شیوههای آن را قوانین مشخص میسازد. از این رو ضمن ارزش نهادن بر منافع فردی و گروهی، هرگاه این دسته از منافع در راستای منافع نظام اسلامی نباشد، تردید بر آن وارد میشود.امام خمینی (ره) به عنوان بنیان گذار انقلاب اسلامی، نقش مهمی در تبیین اندیشه حکومت اسلامی و به تبع آن جمهوری اسلامی ایران داشته و دارد. در مکتب فکری ایشان حفظ نظام اسلامی از ارجح امور محسوب می شود. لذا عنوان کردهاند: این یک تکلیف الهی است برای همه که اهمّ تکلیفهایی است که خدا دارد؛ یعنی حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر ولو امام عصر (عج) باشد. همچنین در جای دیگر فرمودهاند: حفظ اسلام در رأس تمام واجبات است، که انبیاى عظام از آدم تا خاتم النبیین (ص) در راه آن کوشش و فداکارى جانفرسا نموده اند و هیچ مانعى آنان را از این فریضه بزرگ بازنداشته؛ و همچنین پس از آنان اصحاب متعهد و ائمه اسلام (ع) با کوششهاى توانفرسا تا حد نثار خون خود در حفظ آن کوشیده اند» (صحیفه امام ج۲۱ص ۴۰۳)به تواتر مشابه این سخنان در کلام امام به چشم میآید اما آنچه در این بین جای سوال است؛ حفظ نظام در برابر چه پدیده یا موضوعی از اهمیت چنین والایی بر خوردار است؟ بیتردید این موضوع تنها تمرکز بر دشمن بیرونی ندارد چرا که حفظ نظام تنها مقاومت در برابر دشمنان اسلام را جلوه نمیدهد بلکه علاوه بر آن حفظ و حراست از نظام را تکلیفی شرعی بر عهده کارگزاران و آحاد جامعه اسلامی میداند. این بدان معنا است که آنچه که نظام اسلامی را از مسیر خود منحرف میکند خواه بدعت باشد و خواه فتنه و نیز پافشاری بر منافع فردی و گروهی خارج از چارچوبهای قوانین جاری، هر یک خروج نظام از مسیر اسلام را رقم خواهد زد. البته میزان تاثیر هر یک از این دسته اقدامات میتواند قلت و کثرتی داشته باشد اما نتیجه واحد است و آن انحراف نظام از مسیر تعالی و اسلام اصیل. با توجه به این موارد امام راحل حفظ نظام اسلامی را از حفظ جان امام عصر (عج) نیز اولیتر میداند و حق مطلب نیز چنین است که ائمه اطهار و امام عصر (عج) نیز برای حفظ نظام اسلامی از جان خود گذشته و خواهند گذشت.این مطلب نشان میدهد که نظام اسلامی قائم بر فرد نیست بلکه افراد، در راستای اهداف نظام اسلامی نقش آفرینی باید داشته باشند. پس وقتی که منافع فردی و گروهی افراد همراستا با منافع نظام اسلامی نباشد، تایید آن نیز حجت قانونی و شرعی نخواهد داشت.همانطور که بیان شد منافع نظام جمهوری اسلامی ایران و ساختارهای آن در قوانین و مقررات، تجلی یافته است بنابراین تحقق این قوانین رکن اساسی در نیل به اهداف نظام محسوب میشود. لذا میتوان چنین گفت که هرگاه در مغایرت با منافع نظام و بر خلاف قوانین و مقررات، فرد، افراد یا ساختارهای اداری به نفع منافع فردی یا گروهی ورود نمایند در واقع ساختار نظام اسلامی را مورد هدف قرار میدهند زیرا اولاً برخلاف قوانین موضوعه گام برداشته و ثانیاً منافع فردی یا گروهی را ارجح بر منافع نظام دانسته و ثالثاً اعتقاد عوام مردم را نسبت به تحقق عدالت در نظام اسلامی، سست مینمایند. آنجاست که حضرت امام (ره) فرمودند:من به همه شما عرض میکنم که اگر – خدای ناخواسته – اسلام در ایران سیلی بخورد، در همه دنیا سیلی خواهد خورد و بدانید که به این زودی دیگر نمیتواند سرش را بلند کند. این الان یک تکلیف بسیار بزرگی است که از همه تکالیف بالاتر است. حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است، اگر اسلام را میخواهیم باید این جمهوری را حفظش کنیم.* دکترای جعرافیای سیاسی و مدرس دانشگاه
۵ تیر ۱۳۹۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: گیل نگاه]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]