تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820010044




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرها در گریبان تدبیر برای هدایت به مسیر/ندای ملکوتی تورا می‌خواند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش تصویری تشریحی مهر از جمع خوانی قرآن در اردبیل؛
سرها در گریبان تدبیر برای هدایت به مسیر/ندای ملکوتی تورا می‌خواند

کراپ‌شده - قران خوانی- اردبیل


شناسهٔ خبر: 3691363 - سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
استانها > اردبیل

.jwplayer{ display: inline-block; } اردبیل – مراسم جمع خوانی قرآن کریم در سال‌های اخیر یکی از تجربه‌های متمایز قرآن‌خوانی است که توانسته با کمترین امکانات خیل عظیمی از شهروندان را در مسیر انس با قرآن قرار دهد. خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: غروب ماه رمضان برای خیلی‌ها دلگیر و خسته‌کننده است. ساعات نزدیکی به افطار انگار بی‌قرارتر ات می‌کند. ساعاتی که می خواهی مسیر طی شده برای خلوص و بندگی را به فرجام برسانی و عهدی که با معبود بسته‌ای را به جای آوری. غروب مصلای اردبیل اما حال و هوای دیگری دارد. آن رخوت، آن بی‌قراری و آن کسالت سال‌ها است از آن رنگ‌باخته و عقربه ساعت شمار مقابل آن به عدد شش که می‌رسد هیاهویی در محوطه تعجب همه را برمی‌انگیزد. دسته دسته دختران و زنان، پسران و مردان، کودک و بزرگ، پیر و جوان وارد سالن مصلا می‌شوند. لب‌ها می‌خندد و دل‌ها آرام است. نه تشریفاتی در کار است و نه انتظاماتی. در به روی همه طالبان یک جمع بزرگ باز شده و هر کسی که مهمان شود، عزیز می‌شود.

مادرانی که دست دختران کوچک خود را گرفته‌اند و پدرانی که همراه پسران نوجوان خود هستند گویی نشاط بیشتری دارند. فرزندان روزه اولی آن ها به تجربه‌ای گام نهاده‌اند که مسیر زندگی آن ها را مشخص کرده و دیگر چه نگرانی وقتی دستاویز مشکلات کتابی باشد که در ماه رمضان به قلب پیامبر نازل شده است. هم‌نوایی شهروندان از هر طبقه اجتماعی در جمع خوانی ردیف پارچه‌های کم‌عرض سبزرنگ محل نشستن مهمانان را تعیین کرده است. در میانه مجلس گلدان‌های گل را چیده‌اند و در صدر آن محل نشستن چهار قاری ممتاز قرآن استان مشخص شده است. در بنر پشت قاریان قرآن نوشته شده مراسم جمع خوانی قرآن کریم. مراسمی که وقتی پیشنهاد آن می‌رفت گمان نمی‌بردند تا به این اندازه بتواند شور قرآن‌خوانی را تقویت کند.

در جمع خوانی قرآن مرزبندی فقیر و غنی وجود ندارد. از هر طبقه اجتماعی از هر صنفی، هر شغلی و هر پیشه‌ای همه در محضر قرآن برابرند. توازنی که خیلی‌ها آرزو دارند همه جای اجتماع چنین باشد. اما دریغ از کوته نگری وقتی قرآن فراموش می‌شود. یکی از شهروندان اردبیلی حاضر در جمع بازاری است. در کنار وی یکی از کارمندان دولتی نشسته است. در ردیفی که قرار دارند تاجر، رفتگر و حتی فرد بیکار هم دیده می‌شود.

برچسب‌هایی که تا همین دیروز آدم‌ها را از یکدیگر دور می‌کرد از در مصلا که وارد می‌شوی کنده شده و دیگر معنی ندارد. دقایق نزدیک شدن به ساعت شش عصر همه خود را به مصلا رسانده‌اند و در محضر قرآن با نظم و ترتیب به ردیف نشسته‌اند. دل‌ها بی تاب خواندن قرآن و دعا است و مگر می‌شود در این مجلس رفع گرفتاری مریض‌ها، بیکاران، بدهکاران، گرفتاران و کسانی که دستشان از همه جا کوتاه شده را نخواست؟ دعایی که به زبان حضار جاری و ساری می‌شود.

جمع خوانی باشکوه‌تر از خیلی از برنامه‌های دیگر دخترک سه‌ساله روی پای مادربزرگ نشسته و با علامت انگشت وی دستش را روی آیات عزیز گذارده است. گاهی نگاهش به پیرامون برمی‌گردد. اما دوباره به آیات خیره می‌شود و هر چند خواندن و نوشتن نمی‌داند اما سعی می‌کند از تصاویر کلمات چیزی استنباط کند. در وضعیتی که در همین همسایگی ما جنگ و خونریزی بیداد می‌کند، آرامش نگاه دخترک و مادربزرگ وی جای حیرت دارد. آرامشی که آدمی می‌خواهد هیچ‌گاه تمام نشود و سهمی از آن به همه جای دنیا برسد.

کمی آن طرف تر مادری میان‌سال قرآن خود را روی رحل چوبی گذارده و گوشه چشمش اشکی از سر نیاز و دعا یخ‌بسته است. صدای قاریان قران در صحن مصلا می‌پیچد. تن‌ها به لرزه در می‌آید و زمان زیادی طول نمی‌کشد که سکوت در مسجدی که تا همین چند ثانیه قبل مملو از هیاهوی آمدورفت بود برقرار می‌شود. این اولین پیام قرآن است. اینکه در سکوت گناه‌کار و بی‌گناه تنها سخن خدا شنیده شود. جمع خوانی قرآن کریم در مصلا به تعبیر بسیاری از شهروندان به مراتب باشکوه‌تر از سایر مراسمات قرآن‌خوانی است.

یکی از شهروندان دلیل آن را همین جمع شدن بی‌پیرایه و همین سکوت می‌داند و معتقد است انگار معنی مهمانی قرآن به مفهوم واقعی کلمه دیده می‌شود. راضیه محمدی که سال گذشته و امسال در مراسم جمع خوانی حضور داشته در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: شاید در مراسمات دیگر نیز حس و حال عجیبی به آدم دست بدهد اما وقتی در مصلا این همه جمعیت پای قرآن می‌نشینند حال و هوای دیگری دارد. در بین حاضران مصلا هستند افرادی که کسب‌وکار خود را تعطیل می‌کنند و برای همنوایی با نوای قرآن در ساعت مقرر خود را به مصلا می‌رسانند.

جمع خوانی زمینه‌ساز پیوند ادارات فرهنگی ترتیل خوانی قرآن بیشتر از یک ساعت به طول نمی‌انجامد. چهار قاری به ترتیب صفحاتی از قرآن را می‌خوانند تا اینکه یک جز کلام الله به اتمام برسد. در پایان ماه رمضان حاضران جمع در واقع کل قرآن را تلاوت کرده‌اند. در کنار سالن و حتی در درب ورودی غرفه‌های مشاوره دینی نیز برای مراجعان تدارک دیده شده است. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر مراسم ترتیل خوانی مصلا را یکی از تجربه‌های مطلوب تشویق مردم به انس با قرآن دانست.

حجت‌الاسلام اکبر قیامی با بیان اینکه این مراسم با استقبال قابل‌توجه مواجه شده و هر سالی که می‌گذرد به جمعیت حاضر در مصلا اضافه می‌شود، متذکر شد: در واقع این چنین برنامه‌هایی می‌توانند قرآن را از کتابی جهت زینت کتابخانه‌ها به کتابی برای هدایت در هر لحظه از زندگی فرد تبدیل کنند. نکته‌ای که وی تأکید دارد، مشارکت دستگاه‌های اجرایی در برگزاری این برنامه است. چه در پوشش اخبار برنامه، چه در نظم و انضباط بخشی و چه در اهدای جایزه در قرعه‌کشی روزانه ادارات فرهنگی سهم خود را به شکل مطلوب ایفا کرده‌اند.

وی معتقد است این شکل از مراسمات نیاز معنوی شهروندان است و با افزایش و توسعه آن می‌توان انس با قرآن را در جامعه اسلامی تقویت کرد. تفسیری که غنای بینشت را فزون می‌کند در طول مدت ترتیل خوانی به ندرت کسی از محل سالن مصلا خارج می‌شود. حتی کودکان بی سروصدا بازی می‌کنند و گاهی در صفحات قرآن مادر و پدر خیره می‌مانند. بعد از یک ساعت جمع خوانی قرعه‌کشی روزانه انجام می‌شود. هر روز یکی از دستگاه‌های اجرایی استان جهت تشویق حضار کمک‌هزینه سفر به عتبات عالیات یکی از حضار را پرداخت می‌کند. مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل هم معتقد است جمع خوانی قرآن کریم در سال‌های اخیر موفق بوده و توانسته زمینه آشتی با قرآن را فراهم سازد.

حجت‌الاسلام مهدی ستوده در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: برای غنا بخشیدن به جمع خوانی قرآن و اینکه صرفاً در قرائت و ترتیل خلاصه نشود، در کنار آن جلسات تفسیر قرآن نیز تدارک دیده شده است. به گفته ستوده هر روز یک جز از قرآن قرائت شده و پیام‌های قرآنی از طریق مفسران انتقال می‌یابد؛ در عین حال معانی و مفهوم آیات تبیین می‌شود. وی با تأکید به اینکه مجالس قرآن‌خوانی در رمضان امسال پربارتر از سال‌های گذشته است، تصریح کرد: اقبال عموم شهروندان برای استفاده از این تفاسیر افزایش‌یافته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تأکید کرد: همکاری و همیاری ادارات نیز در برگزاری مجالس قرآن بهبود یافته و جلسات قرآن به مراتب پربارتر برگزار می‌شود. ستوده هدف از برگزاری این مجالس را تبیین معرفت قرآن و جاری کردن آن در زندگی فرد مؤمن دانست و افزود: در واقع فرصت ماه رمضان بهانه‌ای است تا افراد در طول سال به بهره‌گیری از ظرفیت معنوی قرآن توجه نشان دهند. جمع خوانی قرآن کریم در مصلای اردبیل یکی از تجربه‌های ممتاز همسویی دستگاه‌های فرهنگی است. اینکه ساده و با صرف هزینه‌های اندک به اصل نیاز شهروندان توجه شده و فرصت همدلی را فراهم سازند.                                            









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن