تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818863008




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الحاق افغانستان به پرونده ثبت مشترک مثنوی مولانا مسرت‌بخش است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: الحاق افغانستان به پرونده ثبت مشترک مثنوی مولانا مسرت‌بخش است
دبیر کمیته حافظه جهانی در کتابخانه ملی ایران گفت: از الحاق افغانستان به پرونده ثبت مشترک مثنوی مولانا به علت اشتراکات ریشه‌ای فرهنگی استقبال می‌کنیم.


به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرهاد نظری دبیر کمیته حافظه جهانی در کتابخانه ملی ایران گفت: از الحاق افغانستان به پرونده ثبت مشترک مثنوی مولانا به علت اشتراکات ریشه‌ای فرهنگی استقبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: هر کشور می تواند، هر دو سال یکبار، پرونده دو اثر را تکمیل و برای ثبت پیشنهاد دهد. برای امسال مجموعه پرونده «نقشه های فرش ایرانی» و «جامع‌التواریخ» را به عنوان پرونده های ملی پیشنهاد کردیم و چون از قبل روی مثنوی هم کار کرده بودیم و یونسکو به ما پیشنهاد داده بود که زیرا ترکیه کهن‌ترین نسخه مکشوفه مثنوی را تا به حال دارد که همان نسخه قونیه است، ما مثنوی را بطور مشترک با این کشور ثبت کنیم.

نظری افزود: افغانستان بعد از اطلاع از این موضوع به دلیل اینکه خاستگاه مولانا بلخ است و جناب مولوی پرورش یافته بلخ است درخواست داده تا در این پرونده مشترک و سهیم باشد، از الحاق افغانستان به پرونده ثبت مشترک مثنوی مولانا استقبال می‌کنیم زیرا افغانستان با ایران ریشه مشترک فرهنگی داشته و دلایل منطقی هم برای این مساله دارد.

کمیته حافظه جهانی در کتابخانه ملی ایران خاطرنشان کرد: خوشحال خواهیم شد حتی اگر کشورهای بیشتری هم در این باره مستنداتی دارند به این پرونده اضافه کنند تا واقعیت جهانشمول مولانا و افکارش جهانی تر شود و به کسانی که معترض یا نگران ثبت مشترک هستند، با اعتقاد راسخ می‌گوییم که که جناب مولانا مانند درخت تنومندی است که تصاحب شدنی و انحصاری نیست و متعلق به همه بشریت است.

نظری خاطرنشان کرد: خوشحال خواهیم شد حتی اگر کشورهای بیشتری هم در این باره مستنداتی دارند به این پرونده اضافه کنند تا واقعیت جهانشمول مولانا و افکارش جهانی تر شود و به کسانی که معترض یا نگران ثبت مشترک هستند، با اعتقاد راسخ می‌گوییم که که جناب مولانا مانند درخت تنومندی است که تصاحب شدنی و انحصاری نیست و متعلق به همه بشریت است.





۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن