تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك عالم برتر از هزار عابد و هزار زاهد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806957148




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفاوت دخل و خرج فوتبال ايران و دنيا


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تفاوت دخل و خرج فوتبال ايران و دنيا
نقل و انتقالات فوتبالي در تمام دنيا بر اساس معيارهاي مشخص شده انجام مي‌شود...
نویسنده : دنیا حیدری 
نقل و انتقالات فوتبالي در تمام دنيا بر اساس معيارهاي مشخص شده انجام مي‌شود، به طوري‌كه حتي قيمت‌هاي گزافي كه براي برخي بازيكنان ستاره كه براي باشگاه‌هاي خود نقش برند را بازي مي‌كنند در نظر گرفته مي‌شود نيز برپايه قانوني نوشته و حساب شده است. به اين شكل كه موفقيت‌هاي بازيكن در فصلي كه پشت سر گذاشته، كارنامه او در طول مدت زمان بازي، موفقيت‌ها و قهرماني‌ها، عنوان‌هايي نظير آقاي گلي، ‌ركورددار بودن در كلين شيت و مسائلي از اين دست، ‌تأثير فراواني در بالا و پايين شدن ارقامي كه براي آنها در نظر گرفته مي‌شود دارد و اين‌گونه نيست كه رقمي كه در قرارداد هر ساله آنها نوشته مي‌شود، بي‌هيچ متر و معياري بالا و پايين شود و بستگي به نوع چانه‌زني دلالي داشته باشد كه در اين ميان نقش واسطه بين بازيكن و تيم را بازي مي‌كند. علاوه بر آن، تيم‌ها نه فقط خود براي جذب نفرات جديد و بستن تيم درآمدزايي مي‌كنند كه در بسياري موارد روي درآمدزايي بازيكنان مورد نظر نيز برنامه‌ريزي مي‌كنند.

در واقع صنعت فوتبال در دنيا به پويايي و خودكفايي رسيده و خودش خرج خودش را در مي‌آورد و براي جذب يكي دو بازيكن چشمش به دست اسپانسرهاي خرده‌پا و دولت‌ها نيست و چون از جيب خود خرج مي‌كند، حساب قران،‌ ‌قران پولي را كه قرار است به بازيكن و مربي بدهد دارد و روي بازده آن حساب باز مي‌كند. در حالي كه در ايران با وجود افزايش چشمگير و بي‌قاعده رقم قراردادها‌، دست تيم‌ها براي تأمين خرج و مخارج خود همچنان در جيب دولت است و كمترين نگراني بابت ولخرجي‌ها و ريخت و پاش‌هايي كه مي‌كنند، ندارند.
امسال اما بي‌قانوني در عقد قراردادهاي هنگفت با فوتباليست‌ها به اوج خود رسيده و سرخابي‌هاي پايتخت همانند هميشه، در اين آشفته‌بازار سرآمد ديگران هستند. قرارداد فوتباليست‌هاي ايراني براي بالا رفتن به هيچ قانون و قاعده‌اي محدود نيست و بي‌هيچ متر و معياري افزايش مي‌يابد، به طوري‌كه صداي بسياري از تيم‌ها و مربيان ليگ را درآورده است چراكه ساير تيم‌ها شايد بتوانند يك يا دو بازيكن مثلاً در حد ستاره را با قراردادي ميلياردي جذب كنند، ‌اما توان جذب بيست و چند بازيكن با رقم‌هاي هنگفت و بالاي 700، 800 ميليوني را ندارند و تنها بايد نظاره‌گر اين آشفته بازار بي‌در و پيكر باشند.
باشگاه‌هاي فوتبال در تمام دنيا براي امرار معاش، درآمدزايي مي‌کنند. آنها کميته‌هاي مختلفي دارند که يکي از آنها کميته اقتصادي است. در اين کميته مي‌توانند درآمدزايي و پول خريد بازيکنان خود را تهيه کنند. اين در شرايطي است که در باشگاه‌هاي ايران نامي هم از چنين كميته‌هايي براي درآمدزايي نيست چراكه دست مديران ساليان سال است كه در جيب دولت است و از بيت‌المال و جيب مردم هزينه مي‌كنند، پس لزومي نمي‌بينند براي درآمدزايي و تأمين نيازهاي مالي باشگاه، چراكه درآمدزايي نياز به صرف زمان دارد و توانايي‌هاي بالايي مي‌خواهد اما هزينه كردن از جيب دولت و ملت‌، كار سختي نيست و فوتبالي‌ها سال‌هاست كه به آن عادت دارند. حتي بعد از مثلاً حرفه‌اي شدن فوتبال ايران كه تنها در زمينه افزايش بي‌رويه پرداختي و قرارداد بازيكنان تأثير داشت نيز دست فوتبال از بيت‌المال كوتاه نشد تا مديران و باشگاه‌ها به صرافت تأمين هزينه‌هاي خود بيفتند و با راه‌اندازي كميته‌هايي چون كميته اقتصادي درآمدزايي و نيازهاي مالي خود را برطرف كنند.

سال‌ها قبل، با فرارسيدن فصل تابستان و تمام شدن ليگ، تيم‌ها براي درآمدزايي از بازي‌هاي دوستانه راهي كشورهاي عربي حاشيه خليج هميشه فارس مي‌شدند و ضمن كسب درآمد، ديدارهاي تداركاتي نيز برگزار مي‌كردند تا از لحاظ آمادگي بدني نيز در شرايط مناسبي قرار گيرند اما اكنون اردوهاي تداركاتي كه همه جز اردوهاي يكي، دو تيم در خارج از مرزهاي ايران برگزار مي‌شود، جنبه درآمدزايي و اقتصادي ندارد. تيم‌ها در واقع بعد از يك فصل تنش‌زا و عقد قراردادهاي هنگفت و ضربه زدن به بيت‌المال، براي مدتي از كشور خارج مي‌شوند تا هم اردويي تداركاتي داشته باشند و هم تا زماني كه به كشور باز مي‌گردند آب از آسياب افتاده باشد و ديگر انتقادي بابت قراردادهاي كلان و ارقام بلند بالايي كه به رشته تحرير در آورده‌اند، متوجه آنها نباشد.

عدم وجود قانون در فصل نقل و انتقالات، سال‌هاست كه گردش مالي فوتبال را به شدت بالا برده است. آن هم يك گردش مالي يك‌طرفه و بدون بازده كه تنها رقم فوتباليست‌ها را بدون توجه به كيفيت آنها بدون هيچ متر و معياري بالا برده است. آن هم به اين دليل كه باشگاه‌ها هيچ‌گونه كميته اقتصادي ندارند و دخل و خرجشان از جيب دولت است كه اگر اينگونه نبود و محدود بود به درآمدزايي‌هايي كه از طريق اسپانسرينگ انجام مي‌دادند‌، نه فقط امروز شاهد رشد بي‌رويه صفرهاي موجود در قرارداد بازيكنان نبوديم كه پرداختي‌ها مطمئناً براساس توانايي‌ها و كيفيت بازيكنان بود. نه براساس توانايي دلال‌ها براي مجاب كردن مربيان و مديران. مديراني كه چون از جيب خود خرج نمي‌كنند و دستشان در جيب دولت و ملت است، جلب رضايت‌شان نيز براي گرفتن ارقام نجومي كار سختي نيست.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن