محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844650129
نگاهی به ماه رمضان در تهران قدیم - پایگاه اطلاع رسانی بانوان همدان
واضح آرشیو وب فارسی:شبنم ها: جامعه مذهبی ایران در دوره قاجار، روزه خواری را بر نمی تافت. چنانچه اگر کسی می خواست خود را به مریضی بزند و روزه نگیرد، هیچ طبیبی را گیر نمی آورد که برای او گواهی بیماری صادر کند و حتی طبیبان یهودی نیز حاضر نبودند که شأن و احترام طبابت خود را خرج روزه خواری دیگران کنند. بنابراین افراد روزه خوار، به شدت تحت فشار اجتماعی قرار داشتند و کوشش بسیار می کردند تا روه خواری خود را پنهان کنند.به گزارش شبنم ها به نقل از طنین یاس : رمضان را ضیافت الله، ماه مهمانی خدا – خوانده اند. این ماه از روزگاران قدیم در سراسر ایران با آداب و رسوم مخصوص به خود برگزار می شده است. در تهران عصر قاجار نیز رمضان حال و هوای خاص داشت و چهره شهر را یکسره دگرگون می کرد. چنانچه در آن روزگاران، مثل امروز، ختم قرآن در ماه رمضان معمول و بلکه بسیار بیشتر از زمان ما بود اما تفاوت کار در اینجا بود که در غیاب صنعت چاپ و بعدها با محدودیت هایی که چاپ سنگی داشت، نسخه های قرآن به اندازه کافی در اختیار همگان نبود. بنابراین عده ای از مؤمنان که ثروت و مکنتی داشتند، پیش از ماه رضمان نسخه هایی از قرآن را تدارک می دیدند.( مثلا سفارش کتابت قرآن می دادند.) تا آن را در اختیار دیگران بگذراند و در ثواب ختم قرآن شان شریک شوند و عده زیادی هم بودند که قرآن استیجاری می خواندند یعنی از دیگران پول می گرفتند تا به نیابت از آنها قرآن بخوانند و چه آنکه ممکن بود سفارش دهندگان سواد یا فرصت کافی برای ختم قرآن نداشته باشند یا خواهند ثواب یک ختم قرآن را به روح اموات خود هدیه کنند. در ماه رمضان در وضع زندگی عمومی و خصوصی تغییراتی حاصل می گشت و مقصود اصلی ما که تخفیف از ساعات مکتب باشد، بیشتر از ماه محرم و صفر بود. در عوض درس، آخوند {مکتبخانه} مساله های فقهی خیلی ابتدایی از نماز و روزه و غیره می گفت. وقتی قدری بزرگ تر شده بودیم. تجوید قرآن هم ضمیمه می شد. برای نماز جماعت ما را به نماز جماعت می بردند که رسم نماز خواندن به جماعت را یاد بگیریم. ماه رمضان در تهران قدیم در عصر قاجار، ماه نماز جماعت بود و در این ایام ، مساجد شهر بیش از هر زمان دیگریی شاهد حضور مردم بود حتی در محرم، مساجد به این اندازه شلوغ نمی شد،زیرا بیشتر عزادارای ها در تکیه ها صورت می گرفت در رمضان در مسجد جامعه عتیق و مسجد جامع سلطانی که هر دو در بازار تهران قرار داشتند، صف نماز ظهر و عصر به قدری طویل بود که شبستان ها خارج می شد و صحن و پشت بام و معابر اطراف می رسید. در آن زمان که تهران برق نداشت و طبیعتا بلندگویی در کار نبود، برای هر نوبت نماز، ده ها مکبر با فواصل مشخص از هم می ایستادند تا رکوع و سجود امام جماعت را به گوش نماز گزاران برسانند. همیشه پس از نماز ظهر و عصر، پیش نماز یا واعظی دیگر به منبر می رفت و موعظه می کرد. اما این موعظه منحصر به نماز ظهر و عصر بود و پس از نماز صبح یا مغرب و عشا وعظ نمی کردند. بعدها با ساختن مجسد و مدرسه سپهسالار نماز جماعت چند هزار نفری در این مسجد نیز باشکوه هر چه تمام تر برگزار می شد. در آن زمان جمعیت تهران حدود 250 هزار نفر بود. ماه رمضان ماه شب زنده داری بود اما به دو شیوه متفاوت، عده ای مشغول راز و نیاز و عبادت می شدند و عده دیگری که معمولا از جوان ها بودند، در فاصله افطار تا سحر گرد هم می آمدند و به بازی های مختلف مشغول می شدند، ( کاری که این روزها با نشستن پای سریال های تلویزیونی انجام می شود.) اما در شب های احیا بازی و سرگرمی موقوف می شد و مسجد رفتن جای آن را می گرفت، غیر از مساجد، مراسم احیا در خیلی از خانه ها بنیز بگراز می شد اگر توجه شود در خانه اعیان و اشراف غیر از اعضای پر تعداد خانواده شامل پدر و مادر و فرزندان و عروس و داماد و نوه ها، تعداد زیادی خدمتکار نیز حضور داشتند، می توانیم برای برخی خانه ها جمعیتی تا حدود 30 نفر و بیشتر را در نظر بگیریم. بنابراین ، ممکن بود پدر یا یکی از اعضای خانواده در خانه قرآن سر بگیرد و دیگران نیز به او اقتدا کنند. نهایتا شب زنده داری ماه رمضان و عمومیت آن بین مردم شهر، باعث می شد کار روزانه از حدود دو ساعت به ظهر مانده شروع و یکی دو ساعت پس از ظهر تمام شود. خرید مایحتاج روزانه و رفتن به بازارها نیز عمدتا یا نزدیک به غروب یا ساعتی پس از افطار انجام می گرفت. عبور و مرور شبانه در تهران به جهت حفظ امنیت شهر، به طور کل قدغن بود، حدود سه ساعت پس از غروب آفتاب به فواصل مشخصی، سه گلوله توپ شلیک می شد. اولین گلوله برای این بود که مغازه داران کم کم بساط خود را جمع کنند. گلوله دوم نیز برای این بود که مغازه های خود را ببندند و به سوی خانه شان بروند. وقتی که گلوله سوم شلیک می شد، دیگر هیچ کس حق عبور و مرور در کوچه و خیابان را نداشت، مگر اینکه نام شب را بداند، و گر نه توسط پاسبان دستگیر می شد. در این وضعیت اما در رمضان – و مخصوصا در شب های احیا- تغییر پیدا می کرد زیرا عده ای از مردم، نیمه های شب برای رفتن به مسجد و شب زنده داری یا خواندن نماز صبح به جماعت از خانه خارج می شدند، بنابراین، گرفت و گیر در کار نبود. همچنین در غیبت رادیو و تلویزیون ساعت اذان مغرب برای افطار و اذان صبح برای آغاز روزه داری از طریق شلیک توپ اعلام می شد. دقایقی پیش از اذان ظهر عده ای جارچی در کوچه راه می افتند و با صدای بلند فریاد می زدند: « آب است و تریاک» این اعلام بدین معنی بود که تا دقایقی دیگر اذان صبح گفته و خورد و خوراک موقوف می شود. پس هر کسی می خواهد آب و بخورد و تریاک بکشد، چند دقیقه وقت ندارد. متأسفانه در آن روزگاران استعمال تریاک عمل زشتی تلقی نمی شد و عده قابل توجهی از مردم ایران این ماده افیونی را استعمال می کردند و حتی بخش وسیعی از زمین های کشور به کشت خشخاش اختصاص داشت. جامعه مذهبی ایران در دوره قاجار، روزه خواری را بر نمی تافت. چنانچه اگر کسی می خواست خود را به مریضی بزند و روزه نگیرد، هیچ طبیبی را گیر نمی آورد که برای او گواهی بیماری صادر کند و حتی طبیبان یهودی نیز حاضر نبودند که شأن و احترام طبابت خود را خرج روزه خواری دیگران کنند. بنابراین افراد روزه خوار، به شدت تحت فشار اجتماعی قرار داشتند و کوشش بسیار می کردند تا روه خواری خود را پنهان کنند. مرحوم احمد منشور می گوید: با بردارم شبی در مجلسی قمار تا صبح مشغول بودیم، چون به سحری نرسیدیم، روزه را خورده بعد به منزل آمدیم. خبر روزه خواری ما زودتر از خودمان به خانه رسیده بود. همین که وارد شدیم، مادرم از ما رو گرفت. چند روز با ما مثل جذامی ها رفتار می کردند. قدغن شده بود نوکر و خدمتکار دور و ور ما نمی آمدند. غذا که برای ما می آوردند، در اتاق گذاشته، فرار می کردند. ظرف های غذای ما را علیحده و مخصوصاً در حضور ما کنار حوض خاک مال می کردند. تا بالاخره به وساطت برادرهای بزرگ تر، ما را توبه رسمی دادند. آن وقت ما را به عضویت خانه پذیرفتند. روزه داری مردم در ماه رمضان موجب جنب و جوش کمتر آنها می شد و اگر رمضان با تابستان تصادم پیدا می کرد، مردم کمتر به بازارها می رفتند و فقط به خرید مایحتاج روزانه خود اکتفا می کردند، بازاریان نیز برای رونق کسب و کار خود، چاره ای اندیشیده و به برگزاری نمایشگاه های مخصوص ماه رمضان اقدام می کردند در آن ایام بقعه امامزاده زید در محدوده شمالی بازار تهران، صحن بزرگی داشت. بازاریان حجره های دورادور این صحن را به مدت یک ماه اجاره می کردند و بهترین اجناس خود را در آن به معرض نمایش و فروش می گذاشتند. عصر گاهان تعداد زیادی از مردم – خصوصا اعیان و اشراف – به امامزاده زید می رفتند تا از این نمایشگاه بازدید و احیانا خرید کنند، ازدحام مرم در امامزاده به برنامه های دیگر هم رونق می بخشید که مهم ترین آنها معرکه گیری جماعت درویش و حلقه زدن مردم به دورشان بود. در اواخر دوره ناصرالدین شاه، نمایشگاه امامزاده زید به مسجد و مدرسه سپهسالار در جنوب میدان بهارستان منتقل شد. این بنای عظیم از موقوفات میرزا حسین خان مشیرالدوله قزوینی، معروف به سپهسالار، صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار بود. در اینجا نمایشگاه به دو بخش زنانه و مردانه تقسیم می شد. در بخش زنانه، جماعت بزار بساط پهن می کردند و فقط زن ها حق حضور داشتند. در بخش مردانه هم، بساط خرازی و پلورفروشی و سمساری برپا بود، در این نمایشگاه تقریبا بهترین کالاهای آن روز تهران عرضه می شد و رونق آن به حدی بود که حتی یک دوبار ناصرالدین شاه از نمایشگاه بازدید کرد و به عنوان مرحمت ملوکانه مقداری تاق پارچه میان زنان پخش می کرد. نمایشگاه مدرسه سپهسالار در ماه رمضان تا دوره قاجار مظفرالدین شاه برقرار بود و در این زمان به تدریج منسوخ شد. گویا علت این بود که رمضان به زمستان افتاد و سرما و بارندگی مانع از پهن کردن بساط مغازه داران شد. ناصرالدین شاه قاجار فردی بود که خود را به مسائل دینی علاقمند نشان می داد، نماز خود را معمولا سر وقت به جای می آورد. از زیارت بقاع متبرکه غافل نمی ماند و خصوصا در ایام محرم و سفر مجالس مفصل و تعزیه تشکیل می داد. چندان که داستان ساختن تکیه دولت توسط او شهره خاص و عام است اما همین شاه به ظاهر متدین، به هیچ روی طاقت روزه داری نداشت. بدین علت که علی الاتصال در حال خوردن بود و چند ساعت دست کشیدن از خوردن و آشامیدن برایش غیرممکن می نمود، می گویند روزی در حضور او از تداخل غذاها و طبایع صحبت شد و برخی افراد از مضار ضعیف معده سخن گفتند. شاه رو به حکیم، پزشک فرانسوی اش کرد و گفت: حکیم ما هم تداخل می کنیم؟ حکیم به کنایه پاسخ داد: نه قربان اعلی حضرت متصل می خورند! به هر روی، تمام منابعی که زندگی خصوصی ناصرالدین شاه را گزارش کرده اند، تصریح دارند که او اهل نماز ، اما روزه خوار بود. در این ماه کارها تقریباً تعطیل می شد و مردم به عبادت مشغول بودند. اگر کسی طلبی از کسی داشت تا احتیاج مبرم محرک او نمی شد. سروقت بدهکار خود نمی رفت. عروسی کمتر اتفاق می افتاد. خرید و فروش و معامله ای که حاجت به تنظیم قباله داشت، کم بلکه هیچ بود. مرافعات شرعی در محاضر علما متوقف می گشت. (در آن زمان ایران فاقد دادگستری دولتی بود و علما طبق احکام شرعی به حل اختلاف می پرداختند) ادارات دولتی باز بود ولی کسی رجوع نمی کرد. اگر کسی از دولت طلبی داشت، در این ماه به مطالبه نمی رفت و محصلین دیوان (ماموران مالیاتی) هم دنبال مطالبه بدهکاری افراد نمی رفتند. انتهای پیام/ص
یکشنبه ، ۳۰خرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شبنم ها]
[مشاهده در: www.shabnamha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
شب نهم ماه مبارک رمضان در مسجد ارک تهران - پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی عقیق
مراسم شب نهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین مومنی و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار گردید عقیق چهارشنبه ۲۶خرداد۱۳۹۵حجت الاسلام علوی تهرانی: ماه رمضان نزد خدا از همه ماه ها برتر است - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
این ماه نامیده شده است به ماه مبارک رمضان چون همین که شب اول ماه رمضان می رسد حلول می کند همین که ماه طلوع کرد خدا همه گناهان را از بین می برد چه تو توبه کنی و چه توبه نکنی این ماه را رمضان گذاشتند زیرا همه گناهان از بین می روند وارث جلسه هفتگی هیئت و حسینیه جلوه با سخنرانی حجحجت الاسلام بی آزار تهرانی: ماه رمضان آمده که ما را به حضرت دوست برساند - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
ماه رمضان آمده است که ما را به حضرت دوست برساند در ماه رمضان باید صورت ملکوتی و ملکی پیدا کنید باید از مُلک خارج شوید خاصیت مَلَک چیست آب و غذا نمی خورد دفع شهوت ندارد در این یک ماه باید بعد ملکوتی خودمان را تقویت کنیم وارث مراسم شب یازدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت اشب هفتم ماه مبارک رمضان - مجمع الذاکرین حسینی تهران - مسجد بنی فاطمه (س) - خرداد 95 - پایگاه اطلاع رسانی هیئات
سخنران حجت الاسلام شیخ مصطفی کرمی مداحان حاج مصطفی طالبی حاج سید احمد صالحی خوانساری حاج محمود تاری و جمعی از ذاکرین اهل بیت علیهم السلاموارث برای دیدن سایز اصلی تصاویر بر روی تصاویر کلیک کنیددوشنبه ۲۴خرداد۱۳۹۵بهره برداری کامل ازسیستم مکانیزه انبارداری توزیع برق تهران تا پایان شهریور ماه - پایگاه اطلاع رسانی صنعت آب و
مدیر امور انبارها و خدمات فنی شرکت توزیع برق تهران بزرگ از استقرار و بهره برداری کامل سیستم مکانیزه انبارداری تحت نرم افزار جامع مالی و پشتیبانی تا پایان شهریورماه سال جاری خبرداد به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صنعت آب و برق پاراب اقای علیرضا توده خیل با اشاره به این موضوع گفت اتحریم کالاهای اسرائیلی در ماه مبارک رمضان - پایگاه اطلاع رسانی جبهه جهانی مستضعفین
اعضای کمیته های مردمی فلسطین کار خود را برای تبلیغ تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی درسرزمینهای فلسطینی آغاز کرده اند به گزارش جبهه جهانی مستضعفین خبرگزاری قدس قدسنا به نقل از منابع فلسطینی نوشت کمیته های مردمی فلسطین همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان کار خود را برای تبلیغ تحریم کااستامینوفن چه بلایی سرتان می آورد - پایگاه اطلاع رسانی بانوان همدان
استامینوفن که در کشورهای خارجی مثل انگلیس عموماً تیلنول نام دارد یکی از پرفروش ترین قرص های مسکن بازار است به گزارش شبنم ها به نقل از آکاایران مصرف این قرص آنقدر عادی و مرسوم است که می توان آن را با مسواک زدن قبل از خواب مقایسه کرد با این حال آثار منفی بلندمدت و کوتاه مدفراز و فرود قیمت ها در آستانه ماه مبارک رمضان - پایگاه اطلاع رسانی بلاغ مازندران
در آستانه ماه مبارک رمضان نهادهای دولتی و اصناف مختلف برای مهیا کردن شرایط جهت رفاه حال روزه داران و تامین کالاهای پرمصرف به تکاپو می افتند به گزارش بلاغ هر ساله در آستانه ماه مبارک رمضان تمام تلاش نهادهای دولتی و اصناف مختلف از مواد پروتئینی گرفته تا برنج و حبوبات و قند و چاراههای رفع اختلالات خواب در ماه رمضان - پایگاه خبری اطلاع رسانی شفا آنلاین
به گزارش شفا آنلاین حسین رضایی زاده درباره خواب در ماه رمضان اظهار داشت مصرف غذاهایی که نیاز به خواب را در ماه رمضان کم می کنند توصیه نمی شود چرا که عمدتاً غذاهای خشک کننده این کار را می کنند و چون روزه داری خودش به نوعی قرار است که بدن را خشک کند ما غذاهای مُجفف و خشک کننسه شنبه به احتمال زیاد روز اول ماه رمضان است - پایگاه اطلاع رسانی بلاغ مازندران
عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت براساس پیش بینی کارشناسان به احتمال زیاد روز سه شنبه - 18 خردادماه 1395 - روز اول ماه مبارک رمضان است به گزارش بلاغ حجت الاسلام و المسلمین علیرضا موحد نژاد امروز شنبه در نشست خبری افزود رویت هلال ماه مبارک رمضان در غروب یکشنبه بسیار-
گوناگون
پربازدیدترینها