تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه هاى عنكبوتى كه در اتاق هاى شماست، لانه شياطين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816546732




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نجات نوشتار از بحران توسط گفتار نجات نوشتار از بحران توسط گفتار - روزنامه ستاره صبح


واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه ستاره صبح: هستی وختی/دکتر زبان شناسی همگانی: هرکدام از سه عنوان ِ : زبان بازی ، بازی زبانی و زبان ریزی در شعر فارسی سابقه دارد . بازی زبانی بعنوان جدی ترین برخورد و زبان بازی با تمایلات آیرونیک و زبان ریزی سفسطه انگیزی در زبان است . در بازی زبانی از طریق دست بردن در نحو شکل طبیعی زبان بعنوان وسیله ارتباطی اجتماعی را به هم می ریزیم . این روش عمدتا راهی برای دور زدن مدلول های چسبیده به دال ها ست اما در عمل منجر به فروپاشی مدلول و معنا می شود . در زبان بازی تلاش می شود تا از زبان بر علیه زبان اما در محدوده ی خود زبان استفاده شود . مثلا استفاده از جناس ها باعث می شود تا دال ها به مدلول های عوضی برخورد کنند و به این ترتیب طنز از زبان زاده می شود . در زبان ریزی هم تلاش می شود تا با استفاده ی فراوان از مثل ها و متل ها و قصه های عامیانه و باورهای عوامانه و شیرین زبانی نکته ی مورد نظر به خواننده تزریق و منطق دور زده شود . شکل سوم عمدتا اجتماعی است و نمی تواند در بحث زبانی جا داده شود اما شکل اول و دوم برای فرار از مفاهیم تثبیت شده و کسل کننده ی زبان است که ماهیت اجتماعی و تاریخی دارد . گاهی بحران را نمی شود با زبان غیر بحرانی توضیح داد و خود زبان در جریان توضیح بحران دچار بحران می شود . دهه هفتاد را باید سرآغاز این سرایت بحران از شرایط عمومی جهان در حال تغییر به داخل زبان ِ توضیح دهنده ی بحران  دانست . به این ترتیب زبان با بحرانیت خود به بحران ساختاری پیرامون خود شهادت می دهد . بحران باعث مسدود شدن راه های ارتباطی معمولی انسان زبان ورز با محتویات زبان رسمی می شود . یعنی هرگونه توضیح از طریق زبان غیرممکن شده و واقعیتی که قادر به تغییر شرایط واقعی خود نیست الکن و لال می شود . شعر بعنوان حساس ترین بخش واکنش کننده ی تغییرات خارجی سریع تر از سایر بخش ها دچار بحران الکنیسم و لالیسم  می شود . خواننده اغلب از نفهمیدن شعرها شکایت می کند و بحران را به نمایش می گذارد . شاعر قادر به رفع الکنیسم و لالیسم در شعر نیست زیرا حدّت تغییرات قاعدتا باید منجر به تغییرات زبانی شود اما نمی شود و بنابراین شاعر و خواننده از طریق زبان بحران زده ارتباط شان گسسته می شود. اما این بحران در عین حال منجر به تولید شگردهای جدیدی برای ارتباط هم می شود که بتدریج به یک نظام ارتباطی نوین در دل زبان بدل می شوند . آنچه بعنوان پست مدرن مطرح می شود درحقیقت نامی است که بر بحران غیرقابل رفع حاکم شده بر فضای انسان و جهان ، گذاشته شده و در زبان خود را از طریق تخریب نهادهای موجود نحوی و منطقی بدون جایگزین کردن یک منطق و نحو نو نشان می دهد . شعر فراسپید در ادامه ی روند کار با زبان رخ می دهد . اما در سطحی بسیار گسترده که متناسب با شرایط جدید و آوار دیجیتالیسم ارتباطی و اطلاعاتی است . جهان در شکل جدید خود از یک دهکده به یک صفحه ی چهار اینچی و ابزار نوشتار از ده انگشت و مداد به دو انگشت شست و دو انگشت اشاره تقلیل یافته است . فراسپید فرم جدید خود را از طریق فرم - گشایی واژه ها ( و نه نحوکُشی ) عملیاتی می کند . در این شیوه ، نوشتار زیر ضربات گفتار قرار می گیرد . در عصر شتابنده ی دیجیتال زده ، تنها گفتار است که می تواند نوشتار شعر را از بحران عقب ماندگی نجات دهد زیرا اصولا نوشتار پس از گفتار و محصول گفتار است . گفتار می تواند زبان نوشتاری شعر را تا حد آواهای مندرج در آن تجزیه کند بدون آنکه وحدت و نحو زبان دستخوش تغییر شود . علاج الکنیسم و لالیسم نوشتار، سپردن زمام آن به دست گفتار است . گفتار از طریق سرعت تولید خود از مفاهیم رسوب زدایی کرده و با قلقلک آن توسط آواهای داخلی نوشتار باعث می شود تا سرزندگی و واقعگرایی گفتار به درون نوشتارشعری تزریق شود . نکته ی مهم در هجوم گفتار به نوشتار تولید سنتز و نه برتری یک وجه بر وجه دیگر است . به این ترتیب شعر فراسپید نه زبان گفتار و نه زبان نوشتار بلکه محصول درگیری این دو و تعمیر نوشتار به دست طنازی و سیالیت گفتار است . به این ترتیب سهم مغفول مانده ی گفتار در شعر نو احیا می شود و زبانی پدید می-آید که می تواند بر بحران زبان شعر اکنون  ما فائق آید . E-mail: این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید


چهارشنبه ، ۲۶خرداد۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روزنامه ستاره صبح]
[مشاهده در: www.setaresobh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن