تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816466282
تفاوت خدای ارسطو و افلاطون با خدای ادیان الهی - رسای اندیشه
واضح آرشیو وب فارسی:رسای اندیشه: آیت الله علوی سرشکی خدای ارسطو را هم سنخ با معلولش دانست و گفت: خدایی که ادیان می گویند خدای فاعل مختار است و هر لحظه می تواند هر کاری بکند و انبیاء با آن خدا در رابطه هستند و حرف می زنند. ولی خدای ارسطو و افلاطون این طور نیستند.رسای اندیشه - آیا «فلسفه اسلامی» این بار را به دوش می کشد؟ خیر، «فلسفه» این کار را می کند. فلسفه، اسلام و غیراسلام ندارد. فلسفه یعنی تعقل. شما بفرمایید فلسفه صحیح خدا را اثبات میکند. قبل از اسلام اگر حضرت مسیح(ع) یا حضرت موسی(ع) را با عقل اثبات می کردند شما به آن میگویید فلسفه اسلامی؟ نه، فلسفه یعنی عقل. یعنی تعقل صحیح. رسای اندیشه - یکی از رسالت ها این است که افکار و رفتارهای باطل و اشتباه در جامعه اصلاح شود. ما می بینیم رفتارها یا بایدونبایدهای اشتباه، ریشه در جهان بینی ها دارد. به نظر شما چند نوع جهان بینی داریم؟ بحث جهان بینی یکی از شاخه ها و مصادیق فلسفه است. این که آیا جهان، منحصر به همین عالم مادی است یا خیر، بحث بسیار خوبی است. مقدمه ای است برای کسانی که گمراه هستند تا به راه بیایند. خیلی ها در دانشگاه ها خیال میکنند وجود منحصر در وجود مادی است. ما باید بتوانیم جهان را درست اثبات کنیم که منحصر به ماده نیست و ماوراء این جهان، ناظم و خدایی دارد و این عالم بی هدف نیست. این بسیار بحث مهمی است. شاید مهمترین وظیفه ما بحث جهان بینی است. رسای اندیشه - پس به نظر شما تقسیم فلسفه به فلسفه غرب و اسلامی غلط است؟ گفتم، فلسفه اسلامی و غیراسلامی را بگذاریم کنار؛ بگوییم فلسفه صحیح، فلسفه واقع. واقع این است که در جهان غرب فلسفه ارسطویی افلاطونی کلیسا را فلج کرد و نتوانست در مقابل اشکالاتی که به منطق و ارسطو و اثبات خدای ارسطو کردند جواب بدهد. رسای اندیشه - چرا نتوانستند؟ برای اینکه تفکر ارسطو تفکر حسگرایانه است. ارسطو در کتاب متافیزیک به بحث تعدد قدماء تصریح می کند و این که خدا یک کار بیشتر نمیتواند انجام دهد و آن آفریدن صادر اول است و دنباله اش این عالم است. این با تفکر ادیان نمیخواند. خدا به حضرت عیسی(ع) در کوه طور میفرماید: من خدای تو هستم. طبق تفکر ارسطویی به هیچ وجه نمیتوانیم این را توجیه کنیم مگر این که بگوییم عقل دهم به دروغ به حضرت موسی(ع) گفته است من خدای تو هستم؛ زیرا خدا که یک کار بیشتر نمیتواند بکند و آن صادر اول است. خدا نمیتواند به موسی(ع) بگوید من خدای تو هستم. این یک کار دیگر میشود. نارسایی فلسفه ی ارسطو و افلاطون در غرب باعث شد الحاد پیش برود فارابی برای این که ما از برادران غیرشیعه عقب نمانیم آنها را خوب یاد گرفت. بعد ابنسینا، ابن رشد و دیگران پر و بالش دادند و تا حالا هم هست؛ ولی نمی توانست با دین بخواند حتی با دین مسیح و یهود. خدایی که ادیان میگویند خدای فاعل مختار است و هر لحظه میتواند هر کاری بکند و انبیاء با آن خدا در رابطه هستند و حرف میزنند. ولی خدای ارسطو و افلاطون این طور نیستند. من در کتاب «نقد و بررسی اثبات خدا» متعرض شدم. کانت اشکالاتی کرده و می گوید این خدا (خدای ارسطویی که همسنخ با معلولش است) با حوادث عالم نمی تواند رابطه برقرار کند، ولی به بن بست خورد و کلیسا هم نتوانست جواب بدهد. حوزه ما هم با فلسفه ملاصدرا نمیتواند جواب بدهد. این ها در مقابل اشکالات عقلی که الان میشود نمیتوانند جواب بدهند. همین نارسایی فلسفه ی ارسطو و افلاطون در غرب باعث شد الحاد پیش برود. وقتی مردم ببینند خدا قابل اثبات نیست، اثبات خدا به تناقض می انجامد. اگر خدا این عالم را آفریده، اما خدای ارسطو نمیتواند با حوادث عالم رابطه برقرار کند. الان ارسطو و افلاطون در بعضی حوزوی های ما خیلی عزیز است و همان حرفهایشان را تکرار می کنند و نمیدانند باطل شده است و اگر بفهمند رهایش می کنند. ملاصدار، فلسفه مشاء و فلسفه اشراق را مخلوط کرده است. در حالی که آقای سید یحیی یثربی میگوید این، تناقضات را بیشتر کرد. مرحوم ملاصدرا پیش ما عزیز است خدا رحمتش کند. خدا همه علمای اعتقادی، فلسفی و فقهی ما را بیامرزد. اما ما باید دنبال حقیقت برویم. ارسطو مسأله «مُثُل» که استادش افلاطون مطرح کرد را قبول نداشت. ملاصدرا پیش ما عزیز است اما می گوید اتم دروغ است، منظومه شمسی نیست یا در مسایل ژنتیک ملاصدرا میگوید این حرف غلط است که در نطفه یک چیزی است که ارث منتقل می کند. ایشان می گوید نطفه مثل خاک است یعنی هیچ قابلیتی در آن نیست و ژنتیک را رد میکند. حالا ما چون ملاصدرا گفته است الان تحقیقات در ژنتیک را متوقف کنیم، در حوزه به اشتباه بگوییم حرف هایش درست است؟ نه، این ها به نظر ملاصدرا علم بوده است و لو در واقع نبوده اما ایشان زحمتش را کشیده و پیش خدا هم اجر دارد. اما نباید تعصب داشته باشیم و چون ملاصدرا مخالف این علوم جدید بوده، باعث شود با علم بجنگیم. خدایی که او میگوید با مخلوقات سنخیت دارد، ما چنین خدایی را قبول نداریم. ما باید بفهمیم اشتباه ارسطو کجاست. نه اینکه رویش لجبازی کنیم. این که ارسطو گفته خدا و مخلوق مثل علل و معلولِ طبیعی هم سنخند، حرف غلطی است. بیاییم فاعل مختار را بپذیریم. ملاصدرا و مرحوم علامه فاعل مختار را به این معنای واقعی نمی پذیرند. خدا فاعل مختار است و هر لحظه هرچه را بخواهد می تواند ایجاد یا اعدام کند. این که از خدا تنها یک کار ساخته است، حرف درستی نیست. بیاییم واقعیتها را بگوییم. ولی برای بعضیها سنگین است و می گویند یک عمر این ها را خواندیم حالا همه موهوم درآمد و دور بریزیم؟ خب چه اشکالی دارد؟ تو ثوابت را میبری. وقتی که فهمیدی موهوم است، بریز دور. در هرحال از یک طرف بیاییم ضعف ارسطو و افلاطونی را برطرف کنیم و از طرف دیگر اشکالات و اشتباهات هیوم، کانت و ژان پل سارتر و امثال این ها درباره خداشناسی را رفع کنیم. بعضی هایشان تصور صحیحی از خدا ندارند. من در کتاب «دلایل اثبات خدا» بحث تصور و تصدیقی را جدا کردم و گفتم اصلا بعضی وقت ها روی یک موضوع بحث نمیکنیم. خدایی که او میگوید خدای بالای عرش است، ما هم قبول نداریم؛ خدایی که او میگوید صادر اول است، ما هم قبول نداریم؛ خدایی که او میگوید با مخلوقات سنخیت دارد، ما چنین خدایی را قبول نداریم. حالا ما مدام چشم بسته بگوییم خدا هست و او بگوید نیست. نه؛ ما اول باید تصور و مفهوم صحیحی از خدا بدهیم. من برای اولین بار در کتابم روی آن تأکید کردم. اگر ما این را اول انجام بدهیم، نود درصد اختلافات از بین می رود. راسل می گوید من از مسیحیت برگشتم چون فکرکردم اگر خدا همه چیز را آفریده پس خدا را چه کسی آفریده است؟ او حق دارد؛ چون آن طوری که مسیحیت به او فهمانده خدای او یک موجودی است مثل شاه که در عرش نشسته. خدایی که مکان دارد در واقع خدا نیست، یک بت بزرگ است. یعنی تصورشان غلط است و می گویند خدا یک کسی مثل و هم قیافه بشر است. چطور من به خالق نیاز دارم، خدا هم به سازنده نیاز دارد. ما اول باید یک تصور صحیحی از خدا بیاوریم. کانت در آخر به آن میرسد و در تنبیهات به همه اشکالات جواب میدهد. مسائل را میگوید و تناقضات رفع میشود. صریحا درباره خدا صحبت میکند، خوب هم صحبت میکند. ولی کسی خیلی به حرف او توجه نکرده است. اگر ما خدا را درست تعریف کنیم نود درصد آنهایی که می گویند خدا را قبول نداریم برمیگردند و می خواهند بدانند حرف ما چیست. اگر ما خدا را درست تعریف کنیم نود درصد آنهایی که می گویند خدا را قبول نداریم برمیگردند و می خواهند بدانند حرف ما چیست. آن وقت باید برخی اصولی را که معتقدیم اصلاح کنیم. خیلی از اصول ارسطویی نمیتواند خدا را اثبات کند. ما اول باید دست از آن و دیدگاه های پزیتویستی برداریم. ما باید بتوانیم تصور صحیحی از خدا بدهیم. باید اول حرف کانت را در بحث شناخت نقد کنیم. کانت می گوید ما اصلا نمی توانیم ماوراء طبعیت را بشناسیم. چون در ماوراء طبیعت معقولات، قانون علیت و امثال این ها قابل استفاده نیست. من همه حرف های کانت را که در دانشگاه باعث بی دینی می شود رد کردم. رسای اندیشه - مدرنتیه و پست مدرن زاییده لیبرالیسم است؟ این بحث مفصلی دارد. لیبرالیسم جزء مجموعه مدرنیسم است. مدرنیته یعنی به روز شدن. مدرنیته یک تحول اندیشه در غرب است. میخواهند بگویند ما یک چیزهایی فهمیدیم به یک چیزهایی رسیدیم که دیروز نرسیده بودیم. پست مدرن آمد کل آنها را دور ریخت. پست مدرن در واقع یک سرگیجه است. یعنی گم شد. اگر بخواهیم با ادبیات قدیم بیان کنیم می گوییم یک سوفسطاگریِ جدید است. چون ماند. دید آنها نتوانستند علم را اثبات کنند. نتوانستند حتی مادیات را اثبات کنند اصلا این ها زیر پای همه چیز را زدند. اینها باید در یک جهانبینی یا در بحث فلسفی نقد و بررسی بشود و من در کتاب «علم و عقل و دین» همه را جواب دادم. ادامه دارد ...
سه شنبه ، ۲۵خرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: رسای اندیشه]
[مشاهده در: www.rasayeandisheh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]
صفحات پیشنهادی
تفاوت عارف و لاریجانی چیزی بیشتر از چند رای - رسای اندیشه
نتیجه انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مشخص کرد نه اصلاح طلبان و نه محمدرضا عارف با تمام تبلیغاتی که در مورد کثرت و عدد نمایندگان حامی خود کرده بودند نتوانستند از پس علی لاریجانی رئیس اصولگرای مجلس نهم بر بیایند در نهایت این علی لاریجانی بود که با 237 رای بر کرسی ریاست تکیهبرای اینکه انقلاب خدایی بماند محبت و مودت را در جان ها نگاه داریم
خبرگزاری شبستان حجت الاسلام سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه تشتت در جامعه اسلامی دردآور و زجرآور است گفت برای اینکه انقلاب خدایی بماند محبت و مودت را در جان ها نگاه داریم به گزارش خبرگزاری شبستان حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در بیست و هفتمین بزرگداشت امام خمینی س با ادلجویی لاریجانی از نمایندهای که شعر خدای رنگین کمان را خوانده بود؛ باید پوست کلفت شوید
دلجویی لاریجانی از نمایندهای که شعر خدای رنگین کمان را خوانده بود باید پوست کلفت شوید پس از آنکه سکینه الماسی به عنوان سخنگوی شعبه 11 بررسی اعتبارنامهها سخنانش در جلسه پیشین مجلس را با نام خدای رنگین کمان آغاز کرد در فضای مجازی مورد نقد قرار گرفت آفتاب تصاويري از لبخند لدلجویی لاریجانی از نماینده ای که خدای رنگین گمان ها را خواند: نخندیم چشمانم را ماساژ میدادم!
دلجویی لاریجانی از نماینده ای که خدای رنگین گمان ها را خواند نخندیم چشمانم را ماساژ میدادم دکتر لاریجانی در خصوص شعرخوانی نماینده دیر کنگان و عسلویه گفت بنده در هنگام شعرخوانی خانم سکینه الماسی به دلیل خستگی چشمهایم را ماساژ دادم در حالی که این موضوع به نحو دیگری از سویانقلاب ما خدایی است/ الفت، اتحاد و آموزه های امام پیادار بماند
خبرگزاری آریا- مراسم بزرگداشت سالروز رحلت امام خمینی ره با سخنرانی سید حسن خمینی آغاز شد به گزارش خبرگزاری آریا سید حسن خمینی در مراسم سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی با گرامیداشت این روز و خوش آمد گویی به میهمانان داخلی و خارجی اظهار داشت انقلاب خدایی انقلابی است که ارزافلاطون، ارسطو، سقراط، نیچه، شوپنهاور و هگل و دیگران!
افلاطون ارسطو سقراط نیچه شوپنهاور و هگل و دیگران فرهنگ > سینما - فیلمبرداری فیلم سه حرفی هشت عمودی به نویسندگی و کارگردانی وحید بیطرفان به نیمه می رسد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین فیلم «سه حرفی هشت عمودی» فیلمی اجتماعی در قالب روانشناسی سایکودراکدخدایی: حکم جدید دادگاه کانادایی علیه ایران در تاریخ حقوق بینالملل بیسابقه است
کدخدایی حکم جدید دادگاه کانادایی علیه ایران در تاریخ حقوق بینالملل بیسابقه است سخنگوی سابق شورای نگهبان تصریح گفت دستبرد آمریکاییها به اموال کشورمان و حکم جدید دادگاه کانادایی علیه ایران نه در تاریخ حقوق بینالملل سابقه داشته و نه مورد قبول کشورهای دیگر است آفتاب عباسعلیکدخدایی:حکم دادگاه کانادایی علیه ایران در تاریخ بیسابقه است
کدخدایی حکم دادگاه کانادایی علیه ایران در تاریخ بیسابقه است سخنگوی سابق شورای نگهبان تصریح گفت دستبرد آمریکاییها به اموال کشورمان و حکم جدید دادگاه کانادایی علیه ایران نه در تاریخ حقوق بینالملل سابقه داشته و نه مورد قبول کشورهای دیگر است به گزارش نامه نیوز عباسعلی کدخداییجزئیات معامله هسته ای ایران با آمریکا - رسای اندیشه
با اجرایی شدن برجام میان ایران و گروه ١ ٥ سازمان انرژی اتمی هم جان تازه ای گرفته و تعاملات بین المللی این سازمان با نهادهای بین المللی و کشورهای دیگر نیز رونق گرفته است گویی توافق هسته ای نوشدارویی برای خروج از آن شرایط پیشین بود روزنامه اعتماد ضمن گفت وگو با سخنگوی سازمان انرژامام خمینی(ره) مردی بزرگ و با اندیشهای الهی بود
امام خمینی ره مردی بزرگ و با اندیشهای الهی بود امام جمعه خرمدره در خطبه های نماز جمعه امروز گفت امام خمینی ره مردی بزرگ و با اندیشهای الهی بود که شجاعت و ترس از خداوند و عدم خوف از دشمنان را به خوبی معنا کرد به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان حجت-
گوناگون
پربازدیدترینها