تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821176228




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنجال‌های رسانه‌ای و چوب لای چرخ بهشت‌آباد/خبرهایی خوش خط اصفهان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بی‌اطلاعی مسئولان درباره طرح بهشت‌آباد؛
جنجال‌های رسانه‌ای و چوب لای چرخ بهشت‌آباد/خبرهایی خوش خط اصفهان

بهشت آباد


شناسهٔ خبر: 3684272 - دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
استانها > اصفهان

اصفهان– این روزها جنجال‌های رسانه‌ای زیادی درباره طرح بهشت‌آباد شاهد بودیم،درحالیکه این طرح متعلق به سه استان است اما برخی مسئولان با مصاحبه‌های ناآگاهانه به ضرر این طرح رفتار می‌کنند. خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - فاطمه کازرونی: این روزها خبرها و گزارش‌های بسیاری درباره طرح بهشت‌آباد در استان‌های مختلف کشور شاهد بودیم که بسیاری از آنها مطابق صحبت‌های مجری طرح یعنی شرکت «توسعه منابع آب ونیروی ایران»اشتباه و بدون استناد به مصاحبه با مسئولان اصلی این طرح است و در برخی موارد حتی خبرنگار زحمت مصاحبه نیز نکشیده و تنها به مصاحبه‌های سالیان پیش درباره این طرح بسنده کرده است. از یک سو رسانه‌های یكی از استان‌های مجاور خبر از شروع طرح در این منطقه می‌دهند و این در حالی است که در این منطقه با تأمین ۵۰ سرلوله عملا هیچ اتفاقی به ازای مسیر ۱۴۰۰ كیلومتری رخ نداده است و از سوی دیگر رسانه‌های شهر خودمان نیز درباره دور زدن اصفهان و رفتن آب این استان به استان مجاور سخن می‌گویند درحالیكه نام استان‌های یزد و كرمان از ابتدا در كنار اصفهان در طرح بهشت‌آباد وجود داشته است. مسئولانی که این مصاحبه‌ها را شکل داده‌اند متأسفانه بدون اطلاع از تغییرات طرح بهشت‌آباد همان صحبت‌هایی چهار سال پیش را بار دیگر به خورد مخاطبان می‌دهند و حتی از مسئولان آب منطقه‌ای اصفهان انتقاد کرده‌اند در حالیکه این طرح حدود یک سال است به شرکت آب نیرو واگذار شده است.

به نظر می‌رسد این گزارش‌ها و سلسله مصاحبه‌هایی که برخی رسانه‌ها بدون به روز رسانی اطلاعات خود درباره این طرح منتشر كردند نه تنها به نفع اصفهان نیست بلكه به دلیل اطلاعات غلط در زمینه اجرای این پروژه به ضرر اصفهان و طرحی است كه اكنون بدون توجه به حاشیه‌ها در مسیر طبیعی خود جریان دارد. در این میان پروژه اصفهان نه تنها متوقف نشده بلكه عیسی بزرگ‌زاده معاون فنی و پژوهش‌های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران درباره راه‌اندازی خط اصفهان خبرهایی خوش به خبرنگار مهر داد. مشروح توضیحات مجری طرح بهشت آباد درباره این طرح و آخرین تغییرات درباره خط اصفهان در ذیل آورده شده است: آقای بزرگ‌زاده، این روزها شاهد شایعه‌هایی در ارتباط با آغاز طرح بهشت‌آباد در استان‌های مجاور و دور زدن اصفهان بودیم به این معنا كه كلنگ‌زنی این طرح در اصفهان متوقف و آب اصفهان از استان‌های دیگر سر درآورده است! ببینید به هیچ عنوان تعبیر دور زدن اصفهان درباره این طرح صحیح نیست؛ پروژه بهشت‌آباد از ابتدا با هدف انتقال ۵۸۰ میلیون مترمکعب آب به استان‌های اصفهان، یزد، کرمان برنامه‌ریزی شده بود كه سهم استان اصفهان با كوتاه‌ترین خط انتقال (كمتر از ۱۰۰ كیلومتر)  ۲۵ میلیون مترمکعب، سهم یزد با ۴۲۸ كیلومتر و یك خط انتقال ۱۵۰ میلیون مترمکعب و  کرمان با خط انتقال حدود  ۷۰۰ كیلومتری ۱۸۰ میلیون مترمکعب بوده است و مردم چهارمحال نیز در طی مسیر از آب بهره‌مند می‌شوند. بر این اساس هیچ كدام از این استان‌ها رقیب یكدیگر نیستند ضمن اینکه باید به این نکته اشاره کنم که فعالیت‌های مختصری در کرمان آغاز شده است که به معنای شروع طرح در یک استان و عقب ماندن استان دیگر نمی‌تواند باشد بلكه آنچه اكنون در حال رخ دادن است از ابتدا مورد اطلاع همگانی بوده است. اما وزیر نیرو چند ماه پیش به رسانه‌ها این مطلب را منعكس كرد كه طرح بهشت آباد در اصفهان به هیچ عنوان با تونل انجام نمی‌شود و این در حالی است كه برای استان مجاور گویی دیگر دغدغه‌های زیست محیطی وجود ندارد و آبرسانی با تونل انجام می‌شود. واقعا این طور نیست؛ بهشت آباد یک طرح مشترک برای آب رسانی به چندین استان است و مطابق نقشه طرح، مبدا، سد و بخشی از سامانه مسیر برای اصفهان، یزد و كرمان به شکل مشترک انجام می‌شود و آب با تونلی به طول ۲.۵ كیلومتر تا یك نقطه مشترك منتقل و سپس به طرف استان‌های مختلف اشاره شده احتمالا با لوله منشعب می‌شود. بر این مبنا برخی صحبت‌هایی که در روزهای اخیر در برخی رسانه‌ها شاهد بودیم تنها ناشی از تفکر افرادی است که به جزئیات این طرح مسلط نیستند چراکه این طرح مشترک به گونه‌ای طرح‌ریزی شده است که هیچ استانی رقیب استان دیگر در هیچ بخشی نیست. باید به این نكته نیز اشاره كنم كه موضوع آغاز طرح بهشت آباد در كرمان بدان شكلی كه در رسانه‌ها مطرح شده بود اصلا صحیح نیست اما همان‌گونه كه اشاره شد به فرض آغاز این طرح در كرمان نمی‌تواند رقیبی برای اصفهان یا شهر دیگر باشد.

از سویی باید بدانیم مهم‌ترین مسئله برای شروع این طرح آبی بزرگ تأمین مالی است که اکنون بدون توجه به هرگونه تشنج یا اختلاف در مسیر طبیعی خود جریان دارد. با توجه به سفر رئیس جمهور کره به ایران در ماه  گذشته و مذاکرات قبلی با این کشور و چین درباره این طرح، رایزنی‌های لازم برای تأمین مالی طرح بهشت‌آباد به کجا انجامیده است؟ اتفاقا در این ارتباط خبرهای خوبی برای اصفهانی‌ها داریم؛ پیش از این تفاهم‌نامه مالی با شرکت چینی و کره‌ای انجام شده بود اما در سفرهای اخیر موافقت‌نامه درباره این طرح امضا شد. بدین ترتیب حدود دو میلیارد دلار موافقت‌نامه در سفر اخیر رئیس‌جمهور کره و چین به ایران امضا شده است؛ ۸۵۰ میلیون یورو با چینی‌ها برای طرح بهشت آباد و یک میلیارد دلار نیز با شریک کره‌ای برای  خط اصفهان در پروژه بهشت‌آباد و سامانه‌های مشترک به امضا رسیده است. و سخن آخر درباره طرح بهشت‌آباد؟ اجرای طرح بهشت آباد نیازمند تامین ۱۶ هزار میلیارد تومان هزینه است؛ باید بر این نكته تاكید كنم كه شرکت آب نیرو بدون توجه به جنجال‌های رسانه‌ای تنها به وظایف خود در راستای اجرای طرح بهشت‌آباد می‌اندیشد و در این راستا نخستین اقدام ما تامین منابع مالی و اجرای اقدامات زیست‌محیطی لازم است كه همه این موارد به دور از جنجال‌های رسانه‌ای و با آرامش در مسیر خود در جریان است. به گزارش مهر، مطابق جدیدترین نقشه طرح بهشت‌آباد قرار است ۵۸۰ میلیون مترمكعب  آب از سد بهشت‌آباد با تونل ۲.۵ کیلومتری تا مخزن شلمزار انتقال پیدا كند و از این نقطه به اصفهان با خط لوله به طول ۷۲ كیلومتر تا سد چم آسمان و سپس تا شهر اصفهان انتقال پیدا كند؛ همچنین آب انتقالی تا مخزن شلمزار به عنوان مبدا مشترك به استان‌های یزد با طول خط انتقال  ۴۲۸ كیلومتر و كرمان با طول خط ۶۹۵ كیلومتر انتقال پیدا می‌كند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن