تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819996382




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تنهاموزه عصارخانه كشور درانتظاربودجه/عصارخانه شاهی درمسير گردشگری


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مسئول عصارخانه شاهي اصفهان مطرح كرد:
تنهاموزه عصارخانه كشور درانتظاربودجه/عصارخانه شاهی درمسير گردشگری

عصارخانه شاهی-اصفهان


شناسهٔ خبر: 3677387 - دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶
استانها > اصفهان

اصفهان-مسئول عصارخانه شاهی گفت: «شاهی» تنهاموزه عصارخانه كشور است و بر این اساس باید برای معرفی صحیح در مسیر گردشگری اصفهان قرار گیرد،ضمن اینكه احیای مدخل اصلی آن نیازمند تامین اعتبار است. محمد عیدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: عصارخانه‌ها افشره دانه‌های روغنی گیاهی همچون بیدانجیر، کیکوج، برزک، سیاه دانه، کنجد و خشخاش را گرفته و به روغن تبدیل می کردند که این محصول دارای مصارف صنعتی برای روشنایی خانه‌ها، چرب كردن بدن حیواناتی مانند اسب و شتر و انواع دام برای درامان بودن از بیماری و مصرف خوراکی یا بهداشتی بوده است. وی افزود: نكته جالب اینكه تفاله این روغن‌ها به عنوان کود در کشاورزی نیز مصرف داشته و علاوه بر تاثیر در رشد باغات میوه، بسیار نیز خوشبو بوده است. در  كل جهان موزه‌ای به نام عصارخانه نداریم  مسئول عصارخانه شاهی اصفهان با بیان اینكه این عصارخانه قدمتی معادل بازار قیصریه داشته است، تاكید كرد: عصارخانه شاهی از نوادر موزه‌های جهان است به طوری كه در كل جهان موزه‌ای به نام عصارخانه نداریم و برای نخستین بار در اصفهان عصارخانه شاهی با قرار دادن تندیس‌ها و بخش‌های مختلف نشان دهنده كاركرد ، به شكل موزه افتتاح شد. وی با بیان اینكه مساحت عصارخانه شاهی در بازار یك هزار و 800  مترمربع بوده است که هم اکنون 384 مترمربع آن باقی مانده است، بیان داشت: درب اصلی عصارخانه نیز در ملک شخصی با كاربری تجاری در قالب یك مغازه با مساحت حدود 80 مترمربع و در روبروی سرای مخلص قرار گرفته است. 

ترمیم و مرمت پشت‌بام عصارخانه شاهی به صورت آجرفرش عیدی با بیان اینكه مدتی پیش شهردار اصفهان از عصارخانه شاهی بازدید و روند اقدامات در ارتباط با این عصارخانه را تسریع بخشید،  اظهار داشت: از جمله این اقدامات ترمیم پشت‌بام عصارخانه شاهی است كه به صورت آجرفرش مرمت شد. وی افزود: همچنین جمالی‌نژاد(شهردار اصفهان) دستوری مبنی بر خریداری یك باب مغازه در مدخل اصلی عصارخانه شاهی را صادر كرد كه نیازمند زمان برای تامین اعتبار است. مسئول عصارخانه شاهی اصفهان  بیان داشت: این موزه كه از بطن زندگی مردم عادی جامعه شكل گرفته است باید در مسیر گردشگری اصفهان قرار گیرد كه این امر همت شهردار منطقه را می‌طلبد. وی اضافه كرد: نكته دیگر اینكه می‌توان عصارخانه‌ها را از طریق تم گردشگری رویداد احیا كنیم به این معنا كه عصارخانه بار دیگر با تولید محصولاتی مانند روغن و ایجاد فضایی برای خرید آنها  در سیكل اقتصادی شهر تعریف شود.  









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن