تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 1 اسفند 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

ویزای توریستی ژاپن

قالیشویی اسلامشهر

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860996715




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مضامين فلسفه ذهن(14)ماترياليسم و حذف جوهر ذهني


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مضامين فلسفه ذهن(14)ماترياليسم و حذف جوهر ذهني
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: ماترياليستها منكر اين نكته هستند كه جهان شامل جواهر ذهني و مادي هر دو باشد. هر جوهري يك جوهر مادي است. اذهان به طريقي از موادي مشابه كه از آنها صخره‌ها، درختان و ستارگان ساخته مي‌شوند به وجود مي‌آيد. اگر ما ذرات بنيادين را كه اشياي غيرجاندار را مي‌سازند در نظر بگيريم و آنها را به روشي درست سامان دهيم نتيجه موجودي با يك ذهن خواهد بود.

ماترياليسم تاريخي طولاني دارد. دموكريتوس (370 – 460 قبل از ميلاد) جهان را به عنوان نظم موقت اتمها كه به دور هستۀ توخالي مي‌گردند در نظر مي‌گيرد. هابز (1679 – 1588) و لامتري (1751- 1707) نيز پديده‌هاي ذهني را چيزي بيش از تعاملهاي مكانيكي در نظر نمي‌گيرند. امروزه يكي از شاخه‌هاي ماترياليسم بيش از شاخه‌هاي ديگر مسلم گرفته مي‌شود. اين باور كه اذهان صرفاً مغزها هستند كاملاً گسترده است.

هرچند كه فيلسوفان زيادي خودشان را با عنوان ماترياليست ناميده‌اند – آنهايي كه اين سخن را ابراز كرده‌اند – ماترياليسم رنگ و بوهاي گوناگوني را به خود گرفته است. اختلاف نظرهاي بين ماترياليستها، نقد رايجشان از دوآليسم را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهند. در سالهاي اخير نارضايتي از فرضهاي ماترياليستي به احياي علاقمندي به اشكال دوآليسم منجر شده است. عجيب آنكه بيشتر اين علاقمندي با كارهاي علوم عصب‌شناختي به وجود آمده‌اند و اينجا جايي است كه مسائل سازگاري ويژگي‌هاي نظامهاي مادي مركب با ويژگيهاي تجربيات آگاهانه به صورت ويژه‌اي دقيق هستند.

دو تا از پيش‌درآمدهاي بحث ماترياليسم البته رفتارگرايي و نظريۀ اين‌هماني ذهن – مغز هستند. رفتارگرايي كه نظريه‌اي فلسفي دربارۀ سرشت ذهن است از رفتارگرايي‌اي كه جرياني در روانشناسي محسوب مي‌شود متفاوت است. رفتارگرايي فلسفي با نظريه‌اي در باب سرشت ذهن و معناي اصطلاحات ذهني گره مي‌خورد. رفتارگرايي روانشناسانه اما از تصور خاصي از روش علمي كه در روانشناسي به كار مي‌رود ناشي مي‌شود. اين نوع از رفتارگرايي كارهاي تجربي را تا دهۀ 60 قرن بيستم تفوق بخشيد و اين رفتارگرايي تحت‌الشعاع مدل پردازش اطلاعات قرار گرفت و اين مدلي است كه به‌وسيلۀ پيشرفت ماشينهاي رايانه‌اي بروز كرد.

ارتباط ميان فلسفه و علوم تجربي از جمله روانشناسي به‌ندرت صريح و آشكار است. از يكسو فيلسوفان ذهن سهم مهمي در شكل‌دهي به مفاهيم ذهنيت كه پژوهشگران تجربي را هدايت مي‌كند داشته‌اند. از سوي ديگر فيلسوفان به تناوب نظرياتشان را در نور پيشرفتهاي علوم ارزيابي مجدد كرده‌اند. يك نتيجه اين است كه تأثيرات فلسفي بر علوم مشي خود را در فلسفه مي‌يابند. هنگامي‌كه اين امر رخ مي‌دهد نظريۀ فلسفي مي‌تواند فضاي بي‌موردي از اعتبار تجربي را در اذهان فيلسوفاني كه علاقمندند اظهارنظرهاي علمي را بپذيرند به دست آورد.

فيلسوفاني كه تحت تأثير رفتارگرايي موجود در روان‌شناسي قرار مي‌گيرند گاهي در فهم گستره‌اي كه تا آن گستره، تصور رفتارگرايانه از ذهن محصول تصور فلسفي مشخصي از روش علمي است ناكام مي‌مانند. عجيب آنكه ريشه‌هاي آن تصور در سنت پوزيتيويستي نهفته است كه بسياري از اين فيلسوفان غيرجذاب يافته‌اند. يك درس اين است كه براي فيلسوفان ذهن اين اشتباه است تا مدعياتي را كه روانشناسي يا علوم عصب‌شناسي ارائه مي‌كنند بدون نقادي و با توجه به ارزش ظاهري بپذيريم.
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 260]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن