تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند اِبا دارد از اين كه باطلى را حق معرفى نمايد، خداوند اِبا دارد از اين كه حق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803217797




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهندسان دیروز، چادرنشینان امروز


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: مهندسان دیروز، چادرنشینان امروز استان‌ها > فارس - «خبرجنوب» نوشت: کارگران چادر نشین، این حکایت این روزهای کارگران کارخانه مخابرات راه دور ایران است، کارگرانی که روزی بهترین تجهیزات مخابراتی را تولید میکردند و طرح بزرگ کارت هوشمند سوخت را اجرا کردند؛ این روزها برای دستیابی به حق و حقوق پرداخت نشده شان درکارخانه ITI چادر برپا کرده و همان جا زندگی می کنند.

بعد از ميله هاي آهني درب ورودي كارخانه ITI و در حياط كارخانه، كارگران زيادي كه اغلب مهندسان و افراد مجرب صنعتي هستند بيش از 30 چادر مسافرتي زده اند، كارخانه اي 17 هكتاري كه از اين سر كارخانه آن سويش مشخص نيست. سوله هايي با ماشين آلات عظيم توليدي كه حدود يك دهه است مدتي نيمه فعال و بعد از آن هم كاملاً تعطيل شد و ماشين آلات و تجهيزات توليد به حال خود رها شدند و همزمان صدها كارگر متخصص از كار بيكار گرديدند.كارخانه ITI روزي بزرگ ترين كارخانه توليدي فارس و كشور بود و هنوز هم كه هنوز است بسياري از تجهيزات مخابراتي كه صداي مردم را از اين سوي خط تلفن به آن سوي خط مي برد مارك ITI را بر تن خود دارد. اين در حالي است كه در 10 سال اخير صداي سازندگان اين تجهيزات به گوش كسي نمي رسيد و حتي اگر صدايي به صدا برسد كسي مايل به شنيدن آن نيست.كارگراني كه دست به هر كاري زدند تا مشكلات شان ديده و شنيده شود از تجمع و تحصن در گوشه و كنار شهر تا كارگري كه از شدت قرار گرفتن در تنگنا قصد داشت در محل كارخانه خود را حلق آويز كند. 1300 كارگر اين كارخانه 10 سال است دنبال حقوق معوقه و حق سنوات خود مي دوند اما هنوز نتوانسته اند طلب 30 ميليارد توماني خود را بابت اين معوقه و حق سنوات دريافت كنند.
اين كارخانه كه از كارخانجات خصوصي سازي شده است به دليل سوء مديريت صاحبان آن به هيات اجرايي منصوب شده از سوي دولت واگذار شد و چندين و چند بار اين هيات عوض شد. در جريان تغيير و تحول هاي اين هيات ها كه بر طبق شنيده ها، خود حقوق چند ميليوني دريافت مي كردند در نهايت با سماجت كارگران موفق به بازنشسته كردن كارگران و مستمري بگير كردن آن ها با استفاده از بندها و تبصره هاي قانوني شدند اما تا كنون هيچ يك نتوانسته اند با گذشت 10 سال كاري براي پرداخت حقوق معوقه و حق سنوات كارگران، از پيش ببرند. لازم به يادآوري است در سال گذشته آخرين راهكار براي حل مشكل كارگران و پرداخت بدهي بانكي كارخانه ITI ، فروش كارخانه تعيين شد كه به دليل به روز نبودن قيمت گذاري اين كار صورت نگرفت و جلوي فروش كارخانه به ثمن بخس هر متر 200 هزار تومان گرفته شد.
حالا كارگران 14 روز است با برپايي چادر در حياط كارخانه و تحصن در پياده روي آن خواستار دريافت حق و حقوق خود شده اند. هاشم شمشيري، نماينده كارگران بازنشسته شركت صنايع مخابراتي راه دور ايران ITI در اين خصوص به «خبرجنوب» گفت: كارگران بازنشسته شركت صنايع مخابراتي راه دور ايران - شيراز ITI چهارده روز است كه در محوطه کارخانه با چادرهاي مسافرتي خود براي مطالبات به حق 10 ساله خود شبانه روز تحصن كرده اند.
وي افزود: اين شركت با آن سوابق درخشان روزي 70 درصد تجهيزات مخابراتي كشور را توليد و تامين مي كرد و الان در كمال ناباوري به جهت عدم پرداخت حقوق معوقه و حق سنوات خدمت بيش از 1300 كارگر مظلوم و زحمتكش علاوه بر ضربه غير قابل جبران بر پيكره صنعت الكترونيك كشور، شاهد استيصال اين قشر آسيب پذير و زحمتكش جامعه مي باشيم.
شمشيري تصريح كرد: كارگران به لحاظ كاهش ارزش پولي در طي 10 سال اخير، با استمداد از مسئولين حل اين بحران تجمعات گسترده اي را در استان و كشور داشته اند اما به دليل عدم پاسخگويي تا كنون منجر به نتيجه مطلوبي نگرديده و مشكلات اين خانواده 1300 نفري همچنان باقي است و روزانه يكي از سر فصل هاي روزنامه ها را به خود اختصاص مي دهد.
نماينده كارگران ITI اظهار داشت: دولت بعد از واگذاري اين كارخانه به بخش خصوصي، كارگران را فراموش نموده است. عدم پرداخت مطالبات باعث شده ضربات بزرگ اقتصادي و روحي به كارگران وارد و گاهاً اموال بعضي از آنان به دليل بدهي به بانك ها مصادره و بعضي به لحاظ اختلافات شديد خانوادگي اقدام به طلاق كرده و فروپاشي كانون خانواده را در پي داشته است.
وي با ابراز گلايه از عدم حضور مسئولين در جمع كارگران گفت: با اين وضعيت، عدم پاسخگويي مسئولين غيرقابل تحمل شده است. طي اين 14 روزي كه كارگران در چادر در محوطه كارخانه تحصن كرده اند حتی يكي نفر مسئول هم احوال ما را نگرفته است.نماينده كارگران ITI بيان داشت: مطالبات 1300 نفر از كارگران طي مدت 10 سال گذشته بدون احتساب خسارت تاخير و زيان حدود 30 ميليارد تومان مي باشد، اگر قرار باشد همچون مطالبات بانكي، اين طلب به روز محاسبه شود قطعاً مبلغ بيشتر خواهد شد.
شمشيري در خصوص برخي اظهار نظرها مبني بر آن كه در صورت راه اندازي كارخانه طلب كارگران پرداخت مي شود افزود: چرا حالا اين حرف ها را مي زنند؟ چرا در اين 10 سال كسي به فكر راه اندازي كارخانه نبود؟ عده اي مي خواستند كارخانه را به بهاي اندكي بفروشند كه با هوشياري مسئولان و كارگران جلوي اين كار گرفته شد و حالا مي خواهند با حربه ديگري از زير بار پرداخت حق و حقوق كارگران شانه خالي كنند. اگر پولي هست كه مي خواهند با آن تجهيزات، مواد اوليه، تكنولوژي توليد و يا هزينه هاي جاري كارخانه همچون هزينه انرژي و هزينه حقوق كارگران جديد را پرداخت كنند چرا پس حق سنوات و حقوق معوقه ما را نمي دهند؟.وي با تاكيد بر اين كه كارگران بازنشسته تا قبل از پرداخت حق و حقوقشان اجازه راه اندازي كارخانه را نخواهد داد افزود: در اين 10 سال همه قيمت ها چند برابر شده و 30 ميليارد تومان ديگر ارزش قبل را ندارد. اگر بنا باشد پرداخت آن را باز هم به بعد موكول كنند همين ارزش اندك نيز از بين خواهد رفت.
*اين چراغ خاموش است
چراغ كارخانه ITI خاموش است و هيچ توليدي در آن صورت نمي گيرد. اين كارخانه كه روزي آبروي فارس بود و 70 درصد تجهيزات مخابراتي كشور را توليد مي كرد اين روزها همچون يك لاشه بي جان در گوشه اي از شهر شيراز به حال خود رها شده است. كارگران معتقدند تا زماني كه حق و حقوق شان كه يك مطالبه صنفي است پرداخت نشود از جلوي كارخانه تكان نخواهند خورد.بايد منتظر ماند و ديد آيا بالاخره يك مسئول در بين كارگران متخصص ديروز و سوگواران صنعتي امروز حاضر مي شود يا اين مشكل هم مثل صدها مشكل ديگر اين استان پهناور ناديده گرفته مي شود؟

کلید واژه ها: استان فارس -




یکشنبه 16 خرداد 1395 - 00:45:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن