واضح آرشیو وب فارسی:قم پرس: به گزارش ایرنا، در این آیین که مسئولان نهادهای ایرانی و خانواده آنها نیز حضور داشتند، علی اکبر ضیایی، رایزن فرهنگی ایران با اشاره به سالگرد ارتحال امام (ره) گفت: شاید کمتر بتوان شخصیتی به جامعیت امام راحل در قرون گذشته یافت که همه وجوه گوناگون و گاه متضاد در ظاهر و متحد در باطن و به تعبیری کثرت در وحدت و وحدت در کثرت را دارا باشد. وی دیدگاه های متفاوت یک فیلسوف به جهان پیرامون در مقایسه با یک فقیه متبحر در اصول و فروع دینی، یا یک عارف وارسته و یا یک سیاستمدار متدین و نگاه برخی فقهای معاصر در مورد ورود فقهای دینی به عرصه سیاست را مورد اشاره قرار داد و گفت: برخی از شخصیت های اسلامی تنها در یک رشته خاص دینی تخصص داشته و از همان منظر به جهان نگریسته و به تحلیل وقایع مختلف می پردازند. ضیایی با اشاره به دیدگاه های متفاوت در آن دوره، گفت: در این میان شخصیتی در میان فقها و متفکران اسلامی ظهور کرد که فراتر از یک فقیه به این گونه انحرافات دینی و اجتماعی نگریست و با دیدی وسیع تر از افق دید فقهای عصر خویش به برنامه ریزی دقیق برای ریشه یابی مشکلات دینی و حل معضلات اعتقادی که می تواند جامعه را به انحرافات سوق دهد همت گماشت. به گفته وی، امام راحل در آن دوره نه تنها وظیفه یک فقیه آگاه به زمان و مکان و مقتضیات عصر را مد نظر قرار داد؛ بلکه همچون یک پزشک حاذق برای شناسایی عناصری که می توانند زمینه ساز این بیماری دینی در جامعه باشند، عمل کرد. رایزن فرهنگی ایران در مالزی با تشریح دوران جوانی امام راحل که مصادف با جریان انحراف پاک دینی به رهبری احمد کسروی و سنگلجی و پسر حکمی زاده و ... بود که اساس دین و شریعت را مورد هدف قرار داده و در سایه حمایت های سازماندهی شده درصدد تضعیف بنیان های فکری شیعیان بودند، گفت: راحت ترین روش برای مقابله با این جریانات صدور حکم فقهی و سپس اقدام مسلحانه و ایجاد بحران های اجتماعی و بروز خشونت در جامعه بود، اما امام خمینی (ره) راه حل فکری و فرهنگی را بهترین شیوه برای مبارزه با انحرافات اعتقادی دانسته و به همین علت درس فقه خود را که از اهمیت خاصی نزد علمای آن عصر برخوردار بود، تعطیل کرد و در منزل نشسته و پاسخ دندان شکنی به شبهات اعتقادی پسر حکمی زاده بر اساس عقل و منطق دینی دادند. وی کتاب کشف الاسرار امام خمینی (ره) را نتیجه این طبابت برای پیشگیری از شیوع خطر بی دینی دانست که در همین اثر ریشه های اخباری گری و نگاه قشری به دین را نیز مورد نقد و بررسی موشکافانه قرار گرفت. ضیائی، ترویج عقل گرایی در میان طلاب حوزه در زمانی که تعلیم فلسفه رواج چندانی نداشت و حتی برخی از علمای وقت نیز در مقابل آن موضع سختی گرفته بودند را از دیگر اقدامات امام راحل دانست و گفت در چنین شرایطی امام خمینی (ره) شاگردانی را به حوزه تقدیم کرد که توانستند با مسلح شدن به منطق علمی و فلسفی در دوران ظهور کمونیسم با این پدیده الحادی به مقابله برخیزند و ریشه کمونیسم را در سال های پیش از انقلاب و پس از آن بخشکانند. وی در پایان گفت: نتیجه این طبابت امام راحل این شد که شخصیت های عقل گرا و دانشمندی به جامعه ایرانی تحویل داده شود که بتوانند با توجه به نیازهای ملت ایران نظامی را بر اساس جمهوریت و اسلام بنیان گذاری کنند که در کمتر از ربع قرن به یکی از قدرت های فرهنگی، سیاسی و نظامی تبدیل شود. 'احمد صادقیان' از ایرانیان مقیم مالزی دیگر سخنران آیین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) بود که در آن به مراتب حیات و ویژگی های حضرت امام (ره) پرداخت. در پایان این مراسم دعای کمیل قرائت شد. آساق**1611 انتهای پیام /*
جمعه ، ۱۴خرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قم پرس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]