واضح آرشیو وب فارسی:آشخانه: یکی از مهم ترین آرمان های امام راحل، تأمین عدالت اجتماعی، یعنی کم کردن فاصله های طبقاتی، رفع تبعیضات ظالمانه، فقرزدایی و حمایت از محرومان و مستضعفان و تأمین حدّ متوسط زندگی برای عموم قشرهای مردم بودپایگاه خبری آشخانه ؛ یکی از مفاهیمی که سابقه ای طولانی در تاریخ زندگی بشر داشته است وتغییرات سیاسی و اجتماعی مختلف که درطول تاریخ نتوانسته ارزش آن را ازبین ببرد؛ مفهوم عدالت است. این مفهوم ازنظر دانشمندان، علما و متفکران دارای معانی متفاوتی است وحوزه های متنوعی چون عدالت اجتماعی،اقتصادی، فرهنگی وغیره راشامل می شود.آنچه در این یادداشت به آن می پردازیم مفهوم عدالت اجتماعی است. در میان ائمه توجه به مقوله عدالت اجتماعی،فقرزدایی و توجه به محرومان و مستمندان جایگاه ویژه ای داشت و این موضوع را می توان در نامه معروف امام علی (ع) به مالک اشتر یافت .امام علی (ع) برای طبقه محروم و آسیب پذیر جامعه به عنوان یکی از طبقات مهم اجتماعی، ردیف بودجه مستقلی از بیت المال و درآمد عمومی دولت قائل بود و تاکید ایشان بر طبقه محروم و رعایت حقوق آنان بیش از سایر طبقات است. امام در همین نامه به مالک اشتر می فرمایند: «مبادا سرکشی شادی و فرو رفتن در نعمتها، تو را از حال طبقه محروم جامعه باز دارد زیرا عذر تو برای غفلت از این امور به دلیل انجام کارهای بزرگ و برنامه های کلان که اهتمام تو نسبت به آن بیشتر است، پذیرفته نیست». این موضوع تنها در سخنان اهل بیت (علیه اسلام) نمود نداشت بدون شک یکی ازبرجسته ترین شخصیت های تاریخ معاصر،حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است .امام (ره) از همان آغاز با مفهوم عدالت خواهی و ظلم ستیزی آشنا شد چون که شاهد ستمگری, بی عدالتی و تبعیض های رژیم پهلوی بودند این گونه بود که عدالت خواهی و ظلم ستیزی با وجود امام عجین شد و به صورت یکی از اساسی ترین تمهیدات و مقولات اندیشه های امام خمینی درآمد که در ادامه به دیدگاه های امام (ره) در زمینه عدالت اجتماعی پرداخته می شود. یکی از مهم ترین آرمان های امام راحل، تأمین عدالت اجتماعی، یعنی کم کردن فاصله های طبقاتی، رفع تبعیضات ظالمانه، فقرزدایی و حمایت از محرومان و مستضعفان و تأمین حدّ متوسط زندگی برای عموم قشرهای مردم بود. از مجموع سخنرانی ها، پیام ها، توصیه های امام، در طول مبارزات و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی استفاده می شود که حمایت از محرومان از بزرگ ترین هدف های او بود که همواره از آن می گفت و بر آن تأکید می کرد. چنان در این باره، داد سخن می داد که به حامی محرومان نام بردار می شد. کسانی که در دوران آغازین پیروزی انقلاب اسلامی، گفتار امام و مسئولان نظام را به یاد دارند، خوب می دانند که حمایت از محرومان یکی از جاذب ترین شعارهای انقلابی ها بود. با نگاهی به آثار امام خمینی (ره) و کثرت کاربرد واژه عدل و مشتقات آن می توان به راحتی به اهمیت عدالت اجتماعی از منظر ایشان پی ببرد. به عنوان نمونه در مجموعه 22 جلدی صحیفه امام 471 مورد واژه عدالت اجتماعی، 381 بار واژه عدل، 173 مورد واژه عادل و 15 مورد واژه قسط آمده است. امام (ره) نیز دروصیت نامه اش 6 بارمفهوم عدالت اجتماعی را بکار برده اند. امام خمینی (ره) در مراحل مختلف از طبقه محروم و فرودست جامعه حمایت می کردند. ایشان تنها حمایت از محرومان و اجرای عدالت در بین تمام اقشار را منحصر به دوران مبارزاتش و به عنوان یک ابزار تبلیغاتی مانند بسیاری از سیاستمداران و حاکمان استفاده نکردند بلکه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با تاکید سفارشات متعدد به مسئولین نظام برای بهبود وضعیت اقشار فرودست جامعه تلاش و اقدامات زیادی انجام دادند. امام در توصیه به مسئولین نظام جمهوری اسلامی می فرمایند: اولا با فقرا و مستمندان نسبت به متمکنین و مرفهین بیشتر مراوده داشته باشید. دوما خدا نیاورد روزی که سیاست ما پشت کردن به دفاع از محرومین و روی آوردن به حمایت از سرمایه دارها بگردد واغنیا و ثروتمندان ازاعتبار بیشتری برخودار باشند که بدون شک جهانخواران به همان میزان که از شهادت طلبی و سایرارزش های ایثارگرایانه ملت ما واهمه دارند از گرایش و روح اقتصاد اسلام به طرف حمایت از پابرهنگان درهراسند ومسلما کشور ما باید به طرف فقرزدایی و دفاع از محرومان حرکت کند که از این طریق امید جهانخواران از ما منقطع وگرایش ملت های جهان به اسلام زیادتر می شود. سوما هدف همه دولت، ملت و مسئولین کشور باید این باشد که روزی فقر وتهیدستی ا زجامعه ما رخت بر بندد. صحیفه امام، ج 20، صص 1-340 امام برای تحقق هدف عدالت اجتماعی تلاش و جدّیت عموم روحانیان را لازم و مفید می دانستند. عموم روحانیان را در دفاع از محرومان و مستضعفان مسئول می دانستند، چون فقرستیزی و دفاع از محرومان یک وظیفه اسلامی است روحانیان باید همواره از حقوق محرومان دفاع کنند و به مسئولان تذکر دهند، بنویسند، بگویند. امام مکرر میگفت فقرا و محرومان و کوخ نشینان هستند که صحنه ها را پرکرده اند و اعتراض هم نمیکنند و در میدانهای خطر حاضر می شوند. آنها که برخورداری بیشتر داشتند وقت مشکلات اتفاقا آنها بیشتر ابراز نارضایتی می کردند. وفاداری طبقات متوسط و محروم مردم از نظر امام یک امر برجسته بود و این را تاکید میکرد. امام بر مصرف درست بیت المال تاکید می کرد برپرهیز از اسراف تاکید میکرد. این هم از خطوط اساسی است. طرفداری از محرومان و دوری از خوی اشرافی گری و تجمل گرایی. توجه به عدالت تنها در گفتار ایشان و یا تاکید به مسئولان نظام و روحانیون نبود به طوریکه مقام معظم رهبری در بخش هایی از سخنان خود می فرمایند: در دنیا پذیرفته شده است که کسانی که در رأس اجتماعات قرار می گیرند، اخلاق فردی خاصی داشته باشند! تکبر ورزیدن، برخوردار بودن از زندگی راحت و مسرفانه، تجمل گرایی، خودرأیی و خودخواهی و امثال اینها. چیزهایی است که مردم دنیا قبول کردند که کسانی که در رأس حکومتها قرار می گیرند، این اخلاق را داشته باشند. حتّی در کشورهای انقلابی، انقلابیونی که تا دیروز زیر چادرها زندگی می کردند و در دخمه ها مخفی می شدند، به مجرد این که به حکومت می رسند، وضع زندگیشان عوض می شود و اخلاق حکومتیشان تغییر می کند و همان وضعیتی را به خود می گیرند که بقیه ی سلاطین و رؤسای عالم داشتند! ما از نزدیک چنین چیزی را دیده ایم؛ برای مردم هم مایه ی تعجب نیست. امام ما این باور غلط را عوض کرد و نشان داد که رهبر محبوب و معشوق یک ملت و دیگر مسلمانان عالم، می تواند زندگی زاهدانه یی داشته باشد و به جای کاخهای مجلل، در یک حسینیه از دیدارکنندگان پذیرایی کند و با لباس و زبان و اخلاق انبیا با مردم برخورد کند. اگر دلهای حکام و زمامداران به نور معرفت و حقیقت روشن شده باشد، تجمل و تشریفات و اسراف و برخورداریهای زیاد و خودرأیی و تکبر و استکبار، جزو لوازم حتمی زمامداری آنها محسوب نمی شود. از معجزات بزرگ آن بزرگوار این بود که هم در زندگی خود و هم در آن دستگاهی که به وجود آورده بود، نور معرفت و حقیقت تجلی یافته بود. انتهای پیام/ص
جمعه ، ۱۴خرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آشخانه]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]