تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1840561185




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امام(ره) به مردم آگاهی بخشید - شهرآرا آنلاین


واضح آرشیو وب فارسی:شهرآرا آنلاین: سیدحمید روحانی (زیارتی) متولد۱۳۲۱ در شهرستان مهدی شهر و فرزند سید احمد زیارتی، مرجع فقید منطقه مهدی شهر، است. او موسس مرکز اسناد انقلاب اسلامی و از اعضای مجمع روحانیون مبارز بوده است. در زمان تبعید امام(ره) به نجف از اعضای دفتر ایشان در نجف بود. اقامت او در نجف به ثبت وقایع آن روزهای تاریخ انقلاب اسلامی و شکل گیری نهضت امام خمینی(ره) که کتابی حجیم است منجر شد. حمید روحانی که بیشتر به عنوان مورخ انقلاب اسلامی شناخته می شود، کتابی چهارجلدی درباره تاریخ انقلاب و نهضت امام خمینی(ره) نگاشته است، کتابی که در بیش از ۶ هزار صفحه به وقایع انقلاب اسلامی ایران می پردازد. در سال۱۳۷۶ روحانی از مرکز اسناد انقلاب اسلامی استعفا و در سال۱۳۸۸ بنیاد جدیدی به نام «تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی» را پایه گذاری کرد. به نظرتان چه شد که دهه۴۰ آغاز آشنایی مردم با افکار امام(ره) نام گرفت؟ اولین کاری که امام(ره) در آغاز نهضت خودش در سال۱۳۴۱ انجام داد روحیه و اعتمادبه نفس دادن به مردم بود. سعی کرد که مردم را به خودباوری برساند و بگوید شما می توانید روی پای خودتان بایستید و می توانید بدون وابستگی به هیچ قدرتی، راه و هدف و ایده و آرمان خودتان را جلو ببرید. این نخستین ویژگی خط امام(ره) بود که خودباوری و اعتمادبه نفس را در ملت ما زنده کرد. ملت ما را از هیچ بودن، پوچ بودن و بی هویتی رهایی بخشید. دومین کاری که امام(ره) انجام داد استواری این اندیشه بود که «ملت ها، شما می توانید بدون اتکا به یک قدرت خارجی، حرف خودتان را بزنید. این تز استعماری که ما بدون وابستگی به یک قدرت خارجی نمی توانیم مبارزه کنیم غلط است. این پندار اشتباه است. سومین کار امام(ره) آگاهی دادن به توده ها بود. یکی از حربه هایی که استعمارگران در دستشان داشتند این بود که فورا علیه هر شخصیت یا رهبری که از ناحیه او احساس خطر می کردند، به جوسازی دست می زدند. او را در میان مردم زیر سوال می بردند، ضایع و بی اعتبار می کردند و در نهایت، خانه نشینش می کردند. مردم هم به دلیل آگاهی نداشتن، تحت تاثیر قرار می گرفتند و باورشان می آمد که این شخصیت دچار نقص و کاستی است. به او پشت می کردند و او در میان مردم ضایع می شد. مثلا شیخ فضل ا... نوری را به دار آویختند و مردم ایستادند نگاه کردند. سیزده رجب سالروز شهادت او بود. این عالم آسان اعدام شد. اول، او را ساقط کردند. گفتند طرف دار استبداد، مخالف آزادی، وابسته به دربار محمدعلی شاه و مرتبط با روسیه است. این تهمت ها را جا انداختند و مردم را نسبت به او بدبین ساختند. بعد، توانستند او را اعدام کنند. امام(ره) یکی از برنامه هایش این بود که از روز نخست، سعی کرد به مردم آگاهی و رشد بدهد، آن ها را به بلوغ سیاسی برساند و از ساده اندیشی و از تاثیرپذیری از شایعات دور کند. موافقید که حضرت امام(ره) با ایجاد وحدت، مجددا پرچم اسلام را برافراشتند؟ از ویژگی های اصلی نهضت امام(ره) دعوت ملت به وحدت و یکدلی بود. دشمنان ما با شیوه های مختلفی تلاش کرده بودند که ملت ما را در مقابل هم قرار دهند: مسئله سنی و شیعه و کرد، فارس، ترک، عرب و عجم و بافته ها و جُک هایی که می ساختند. در چنین شرایطی، امام(ره) ملت را یکپارچه ساخت. اندیشه های ارتجاعی، نژادپرستی و ناسیونالیسی را از مردم دور کرد. دعوت ملت به وحدت و اتحاد اسلامی بزرگ ترین رسالتی بود که امام(ره) انجام داد. این ملت وقتی متحد شد، دیدیم که چه حماسه ای آفرید. در شرایطی که بسیاری باور کرده بودند که اسلام دیگر آن دینامیسم لازم را برای به حرکت درآوردن توده ها ندارد، دوران اسلام مداری تمام شده و حالا یا باید برای پیشبرد آرمان های مردمی به «ایسم»های وارداتی اتکا کرد یا اینکه اگر خیلی می خواهیم منت سر اسلام بگذاریم و اسلام را هم پذیرا باشیم، باید التقاطی فکر کنیم و اسلام را با اندیشه های شرق و غرب و ایسم های وارداتی خلط کنیم تا این اسلام در جامعه بتواند روی پای خودش بایستد. وضع این گونه بود. امام(ره) در چنین شرایطی آمدند و با اتکا به اسلام، توده ها را به سوی اسلام کشاندند و از آن ایسم ها و مکاتب وارداتی دور کردند. به نظرتان چرا قیام ۱۵خرداد در دل مردم نهادینه شد؟ ویژگی اصلی قیام امام(ره) قیام لله بود. حرکتی که جهت شوکت، قدرت و مقام باشد نمی تواند برای خدا باشد. کسانی که نفسانیت دارند و شهرت و قدرت بر آن ها چیره شده، در همین دوران انقلاب دیدیم که در چه منجلابی افتادند و سقوط کردند. امام(ره) در نخستین گام، از مردم عنصرهایی ساختند که در ۱۵خرداد جان بر کف دست گرفتند و آن گونه فداکاری کردند و مظلومانه به شهادت رسیدند. مردمی نبودند که برای آب و نان و کار و شغل و مسکن و مقام قیام کرده باشند. حسین گونه برای دفاع از اسلام، برای دفاع از ولایت و برای دفاع از حسین زمان به صحنه آمدند. امروز هم این دو خط وجود دارد. کسانی که در خط نور و خدا هستند توده ها را به سوی نور و رستگاری و پیشرفت و موفقیت و در راه سعادت و سربلندی حرکت می دهند و امید را در دل ها زنده می کنند، اما آن هایی که در مسیر باطل حرکت می کنند، این ها هنوز هم سعی می کنند جوانان ما و ملت ما را به تباهی بکشانند، به گمراهی بکشانند، ناامید کنند. در این ۳۷سالی که از انقلاب می گذرد، بعضی اساتیدی که ولی شان طاغوت است چه کار می کنند؟ نسل جوان را از نور و نورانیت و امید دور می کنند و به سوی تاریکی می کشانند. مثلا می گویند این انقلاب را آمریکا ایجاد کرد. سران آمریکا در فلان جا جمع شدند و تصمیم گرفتند شاه را بردارند. شاه داشت ایران را به دروازه تمدن می رساند، ترسیدند و او را برداشتند! می خواهند به این جوان بباورانند که تو نبودی که انقلاب کردی، آمریکا بود. آمریکا آن قدر قدرت دارد که می تواند یک ملت را به حرکت درآورد. آمریکا اگر چنین قدرتی دارد، چرا امروز نمی آید ملت ایران را علیه نظام جمهوری اسلامی به حرکت درآورد؟ چرا نمی تواند ملت سوریه را به حرکت درآورد؟ چرا در سوریه برای سرنگونی نظام آنجا مجبور است انفجار به وجود بیاورد و کودکان مردم را به خاک و خون بکشاند؟ اگر انقلاب مصر زیر سر اوست و او توانسته چنین حرکتی را به وجود بیاورد، چرا این حرکت را در سوریه نمی تواند عملی بکند؟ آن هایی که در مسیر کفر هستند و ولی شان طاغوت است سعی می کنند با این گونه سم پاشی ها، نسل جوان ما را به گمراهی بکشانند و به سوی ظلمت و جهالت ببرند تا اراده پولادین ملت ها جلوه گر نشود، سرخورده و مایوس بمانند. امام(ره) کاری کرد که تا قیامت این کار امام(ره) و این حرکت امام(ره) را نمی توانند خاموش کنند و درهم بشکنند. نقش بیداری اسلامی و تربیت افکار مردمی توسط حضرت امام(ره) در خنثی کردن حوادث بعد از انقلاب را چطور می بینید؟ اگر بخواهم نقش بیداری اسلامی را در خنثی کردن حوادث بعد از انقلاب در این فرصت کوتاه فهرست وار هم عرض کنم، مثنوی ۷۰من کاغذ می شود، اما در این فرصت، به دو موضو ع اشاره می کنم: یکی از جریان های بسیار خطرناکی که آگاهی ملت آن جریان را با شکست مواجه ساخت و دشمن را ناکام گذاشت جریان فتنه۸۸ بود. این فتنه بسیار حساب شده به کار گرفته شده بود. روی افرادی که بازیگر صحنه شده بودند سال ها کار شده بود. کاملا این ها را مسخ کرده بودند. همه جریان ها و احزاب را هم گرد آورده بودند. آدم یاد جنگ احزاب در دوران رسول خدا(ص) می افتد. از بهایی ها تا منافقین، سلطنت طلب ها، تجزیه طلبان و هم جنس بازها، هرکسی را که نسبت به نظام جمهوری اسلامی مسئله دارد جمع کردند. رسانه ها و بودجه ها را هم به صحنه آوردند، اما چه شد که این جریان و این فتنه خطرناک با شکست مواجه شد؟ این بیداری ملت بود. باید عرض کنم که جریان انحرافی سال های بعد از فتنه به مراتب از جریان فتنه۸۸ خطرناک تر بود. این بار کسانی آمده بودند برای به بیراهه کشاندن نهضت امام(ره) که به ظاهر اهل صلاح و فلاح بودند. صدای دعای سمات عصر جمعه شان تا خانه همسایه ها می رفت. فکر می کنید اینکه بگویند ما با ملت اسرائیل دوست هستیم جمله ساده ای است؟ این به رسمیت شناختن اسرائیل بود؛ یعنی ما این کشور را با نام اسرائیل قبول داریم، اما با سرانش مشکل داریم، مثل آمریکا و انگلستان. الان با ملت این ها که مشکل نداریم. ۹۹درصد ملت آن ها در فقر و بدبختی و مشکلات به سر می برند. ما با آن یک درصد مخالفیم که قدرت طلبی و شهوت پرستی آن ها را مست و مغرور کرده و خون مردم را در شیشه کرده اند. این ها می خواستند هدف امام(ره) را که از روز اول روی اسرائیل تاکید کرده بودند زیر سوال ببرند و بگویند با ملت اسرائیل دوستیم تا اسرائیل را عملا به رسمیت بشناسند. مسئله اسلام ایرانی چیزی نبود که از زبان کسی پریده باشد. مسئله اسلام ایرانی در جریان بعد از جنگ اول جهانی مطرح شد. برخی این روزها می خواهند با راه انداختن اسلام ایرانی، راه امام(ره) را تقسیم کنند. نظرتان در این باره چیست؟ آتاتورک یکی از نقشه هایش این بود که اسلام آن ها ترکی شود، مثلا نماز را به ترکی بخوانند و خطشان لاتین باشد. در ایران هم بعد از رضاخان این را دنبال کردند. همین روشن فکران ما زیاد تلاش کردند که خط ما را لاتین کنند. حالا اسلام ایرانی مطرح می شود که چه؟! اسلام من ایرانی است، اسلام دیگری سعودی است، اسلام دیگری تونسی است و اسلام فلانی هم عراقی است. این شقه شقه کردن امت است. این همه در حالی است که یکی از ویژگی های خط امام(ره) اتحاد و انسجام بود، اما چرا زیرسوال بردن اصل ولایت فقیه و نادیده گرفتن مقام معظم رهبری با شکست مواجه شد؟ در اثر بیداری اسلامی. عرض کردم امام(ره) کاری کردند که تا روز قیامت توطئه های دشمن نتواند کارایی داشته باشد. این نتیجه بیداری است که امام(ره) از سال۱۳۴۱ زمینه اش را آماده کرد. ................................................ حضرت امام(ره) فرمودند: ۱۵خرداد را بشناسید؛ در مکتب عاشورا سازش و معامله مفهوم ندارد حضرت امام(ره) در سال٥٨ طى پیامى در زمینه ١٥خرداد فرمودند: «١٥خرداد را بشناسید. مقصد ١٥خرداد را بشناسید. کسانى که ١٥خرداد را به وجود آوردند را بشناسید. کسانى که ١٥خرداد را دنبال کردند را بشناسید و مخالفان ١٥خرداد را بشناسید.» براى پی بردن به عظمت این پیام، باید مسائل و جریانات قبل از این قیام عظیم را بررسى کرد و اینکه چه جریاناتى حاکم بود و مخالفان شاه چگونه حرکت می کردند و چه اهدافى را دنبال می کردند.  بعد از کودتاى ٢٨مرداد، کشور مورد تاخت و تاز آمریکاى جنایت کار قرار گرفت و مستشاران آمریکایى و کارترهاى آمریکایى به تمام جریانات سیاسی، اقتصادى و نظامى ایران حاکم شدند. ساواک توسط سازمان سیا در ایران تشکیل شد.  نیروهاى مردمى به شدت سرکوب شدند. نیروهاى مذهبى مثل فدائیان اسلام در ٢٧دی ماه١٣٣٤ به جوخه اعدام سپرده شدند و در ٢٨دی ماه، یعنى یک روز بعد از اعدام فدائیان اسلام، آیت ا... کاشانى را دستگیر کردند و به زندان و محاکمه کشیدند. تز استعمارى جدایى دین از سیاست در محافل مذهبى و روشن فکرى پذیرفته شد و جریانات مارکسیستى و فراماسونرى اوج گرفت.  فرهنگ غرب باورى در بین تحصیل کردگان جا افتاد و نیروهاى به اصطلاح مخالف رژیم شاه با پذیرفتن سلطه آمریکا و سلطنت شاه، راه انحراف در پیش گرفتند. براى نیروهاى مخالف رژیم در آن روز چند نکته حل شده بود. اول آنکه سلطه آمریکا را پذیرفته بودند و اینکه برخلاف سیاست آمریکا نمی توانند حرکت کنند و دوم آنکه معتقد بودند مبارزه با قدرت شاه امکان پذیر نیست.  از این رو، به شعار پوسیده «شاه باید سلطنت کند، نه حکومت» دل خوش کرده بودند. اندیشه هاى سازش کارانه و لیبرالیستى تمام وجود آن ها را فراگرفته بود و بی بندوبارى درمیان آنان رواج داشت. رسما در نشریات خودشان از اسرائیل و رابطه با این غده سرطانى حمایت می کردند. این ها نه تنها دربرابر به رسمیت شناختن اسرائیل از سوى رژیم شاه موضع گیرى نکردند، حتى با مظلومان فلسطینى نیز همدردى نکردند.  این ها به جاى تکیه بر قدرت مردم، به ابرقدرت ها تکیه داشتند. از یک طرف، شعار ملی گرایى می دادند و از طرف دیگر، به گونه اى حرکت می کردند که به اصطلاح افکار جهانى از آنان نرنجد. در چنین شرایطى، آمریکا زمینه را براى پیشبرد اهداف خود مناسب می دید و براى اینکه نیروهاى مردمى و مذهبى سرکوب شده دست به مبارزات چریکى نزنند و براى خام کردن توده هاى محروم، بحث رفرم در ایران را مطرح کرد.  ملی گراها هم یا دم فروبستند یا به گونه اى موضع گیرى کردند که با منافع آمریکا تضاد نداشته باشد. از آن طرف، آمریکا می دید هر حرکت استعمارى که در ایران بخواهد انجام بدهد با مخالفت روحانیت مواجه می شود و با فوت آیت ا... بروجردى و آیت ا... کاشانى زمینه را مناسب می بیند تا توطئه اسلام زدایى را دنبال کند. در این شرایط، عاشورائیان به صحنه آمدند. سخنانى گفتند که با شرایط آن روز به کلى متفاوت بود. اول آنکه رهبرى خدایى و فرهیخته از تبار ابراهیم به صحنه آمد که نه به غرب اعتنا داشت و نه به شرق و سخنى می گفت که با سخنان غرب زده ها و شرق زده ها متفاوت بود. خصوصیت دیگر او این بود که مبارزه اش دو رکن داشت: اول مبارزه با رژیم شاه و رکن دوم مبارزه با آمریکا و اسرائیل. سالیان دراز آمریکا و اذناب داخلى اش تز جدایى دین از سیاست را مطرح کرده اند، ولى این رهبر خدایى می گوید سیاست ما عین دیانت ماست و پیروانش اسلام را نه تک بعدى، که در تمام ابعاد قبول دارند و از یک طرف، علیه شاه و آمریکا فریاد می زنند و از طرف دیگر، اهل عبادت، معنویت و روضه و گریه براى امام حسین(ع) هستند. در عاشوراى سال٥٧ حضرت امام(ره) در نوفل لوشاتو بودند. امام(ره) مجلس روضه خوانى دایر کردند و در مقابل چشم جهانیان، براى مظلومیت سیدالشهدا(ع) گریستند. ویژگى دیگر رهبر ١٥خرداد سازش ناپذیرى بود. رژیم همه نیروى خود را به کار گرفت تا یک ملاقات پشت پرده با امام(ره) داشته باشد، ولى امام(ره) نپذیرفتند، چراکه در مکتب عاشورا سازش و معامله مفهوم ندارد. براى کسانى که ١٥خرداد را آفریدند پیروزى مطرح نبود، بلکه انجام تکلیف مهم بود. ................................................ دیدگاه نهضت امام(ره)  جهانی شده است با نگاهی به تاریخ کشورمان، می بینیم که طاغوتیان و زورمداران و استکبار جهانی که در ایران حضور و نفوذ داشتند همیشه مترصد این مسئله بودند که بتوانند ملت ها را به یاس و ناامیدی بکشانند، ناامیدی، سردی، سستی و سرخوردگی را در جامعه حاکم کنند و به ملت ها بباورانند که از شما کاری ساخته نیست، شما باید به قدرت ها وابسته باشید، از خودتان اراده ای ندارید، نمی توانید روی پای خود بایستید و نمی توانید برنامه های خودتان و آرمان های خودتان را جلو ببرید. به همین دلیل است که می بینید نویسندگان طاغوتی، تاریخ نویسان وابسته به استکبار جهانی، فراماسون ها و مارکسیست ها وقتی در کشور ما دست به نگارش تاریخ زدند، سعی کردند پیرامون نهضت های اسلامی و مردمی به گونه ای تحلیل و وانمود کنند که انگار دست بیگانه در کار بوده که چنین حرکتی به وقوع پیوسته است. شما در ایران در تاریخ ۱۵۰-۱۰۰سال گذشته نهضتی را نمی بینید که از سوی مردم یا از سوی روحانیت به وقوع پیوسته باشد و تاریخ نویسان طاغوتی آن را زیر سوال نبرده باشند. از نخستین حرکاتی که از سوی علما در ایران صورت گرفته مانند حرکت آیت ا... ملاعلی کنی (اعلی ا... مقامه) علیه فراماسونری، حرکت علما علیه قرارداد رویتر، حرکت علما علیه قرارداد رژی، نهضت عدالت خواهی و به اصطلاح مشروطه، نهضت ملی شدن صنعت نفت، حرکت مدرس، حرکت سیدجمال الدین اسدآبادی و... هرکدام را که ورق می زنید در این کتاب های به اصطلاح تاریخی که به دست فراماسون ها، مارکسیست ها و ماسون زده ها و چپ زده ها نوشته شده، می بینید در آن ها پای انگلستان را وسط کشیدند. اگر علیه روسیه و تزار بوده، گفتند انگلستان در این حرکت نقش داشته. اگر علیه انگلستان بوده، گفتند روسیه تزاری این حرکت را تدارک دیده. چرا؟ برای این اینکه ملت ها امیدوار نشوند. این امید در میان ملت ها پدید نیاید که پس ما هم می توانیم کاری بکنیم، ما هم می توانیم در مقابل قدرت ها بایستیم؛ به خاطر اینکه چنین امیدی را در دل ها بکشند و توده ها را سرخورده و مایوس سازند. آن روز که امام(ره) فرمود ما می خواهیم انقلابمان را صادر کنیم، خیلی ها فکر می کردند هدف امام(ره) لشکرکشی است. نه، منظورشان همین بود که این فکر در جهان صادر شود و ملت ها آگاه شوند و به آرمان های اسلامی توجه کنند و اسلام راستین و اسلام ناب محمدی در میان مردم کاملا جا باز کند تا بتواند ملت ها را به حرکت دربیاورد. امروز اگر می بینید دشمن دست به یک سلسله کج فهمی ها و کارهای زشت می زند، اگر در آرامگاه امام هادی(ع) بمب می گذارد و منفجرش می کند، اگر اهانت می کند اگر علیه اسلام و مقدسات اسلامی و کاریکاتور می کشد، اگر روسری مسلمان را در کشورهای اروپایی تحمل نمی کند؛ یعنی در مرحله سقوط قرار گرفته است. چرا یزید در مجلس کذایی خودش که به ظاهر پیروز شده بود، به دندان مبارک امام(ع) چوب می زند؟ می دانست که پیروز نشده و می دانست که خون حسین(ع) به جوش آمده و این کاخ یزیدی را ویران خواهدکرد. اگر می بینید که طاغوتیان و امویان و عباسیان قبر امام حسین(ع) را به آب می بستند و شخم می زدند، این نشانه استیصالشان بود. می دیدند که دارند نابود می شوند. این حرکت حسینی آن ها را به منجلاب سقوط می کشید و ناگزیر به چنین کارهایی دست می زدند. حالا هم اگر زنان مسلمان را در کشورهای اروپایی تحت فشار قرار می دهند، اگر از روسری شان می ترسند، اگر در کشور ما از حجاب زنان ما وحشت دارند، اگر سعی می کنند فساد را گسترش دهند، اگر سعی می کنند به مقدسات ما توهین کنند، اگر رژه به نفع هم جنس بازها در آذربایجان راه می اندازند، دلیلش این است که مرگشان را می بینند. نهضت امام(ره) جهانی شده است و می خواهند خودشان را نجات دهند. ................................................ دریچه دست همه آزادی خواهان را می فشارم چه مولفه هایی در اندیشه امام(ره) درباره صدور انقلاب وجود داشت؟ «روشنگری» در سیره سیاسی حضرت امام(ره) یکی از مولفه هایی است که چه در شکل گیری نهضت و چه در پیروزی انقلاب و صدور آن نقش اساسی را ایفا کرده است. آشنایی مردم با اسلام راستین و فرهنگ عاشورا یکی دیگر از مشخصه های اندیشه تابناک امام(ره) در شکل گیری انقلاب و صدور آن است. امام(ره) با زدودن پیرایه هایی که بر چهره اسلام بسته شده بود، توانستند ملت ها را با اسلام ناب محمدی آشنا سازند و زمینه هدایت آنان به سوی رهایی از بند استکبار را فراهم کنند و این حقیقت را روشن سازند که دین از سیاست جدا نیست و اسلام راستین ابعاد گوناگونی دارد و منحصر در عبادات شخصی نیست، بلکه سیاست و حکومت داری نیز بخش مهمی از احکام اسلام است. توجه به توده ملت های رنج کشیده دنیا و مستضعفان جهان از دیگر ویژگی های این اندیشه امام(ره) است. جایگاه ملت و دولت در دیدگاه امام(ره) در ارتباط با صدور انقلاب چگونه است؟ آیا در اندیشه ایشان تنها امت اسلام مدنظر بود یا ملت های دیگر با ادیان دیگر نیز موردتوجه ایشان بودند؟ حضرت امام(ره) در گام نخست در راه هدایت انسان ها، طبق سنت اسلامی -چه شاه باشد و چه شبان- تلاش کردند. بعد از چاپ جلد اول «نهضت امام خمینی(ره)»، بحثی با حضرت امام(ره) داشتم. برای من از اینکه امام(ره) شاه را نصیحت کرده بودند، این سوال به وجود آمده بود که آیا امام(ره) با نصیحت شاه، قصد تایید نظام شاهنشاهی را دارند؟ امام(ره) فرمودند: رسالتی که ما بر دوش داریم همان رسالت پیامبران است. پیامبران وقتی به رسالت مبعوث می شدند وظیفه داشتند همه را به راه راست هدایت کنند و از جهل و تاریکی نجات دهند.  بر این اساس، امام(ره) در جهت هدایت دولت ها نیز تلاش کردند. همچنین امام(ره) به توده های مستضعف جهان توجه داشتند و نظرشان تنها به ملت های مسلمان نبود. امام(ره) در پیامشان به حجاج بیت ا...الحرام می فرمایند: من دست همه مسلمانان و آزادی خواهان جهان را می فشارم و در راه نجات انسان ها از آنان کمک می طلبم. گویا مقصود ایشان این بود که توده های ملت های جهان و آزادی خواهان همه امت ها -اعم از مسلمان و غیرمسلمان- در راه بیرون رهیدن از ظلم و ستم حرکت کنند و با شناخت مکتب اسلام هدایت شوند. بنابراین، نظر امام(ره) در این راستا جهان شمول بود. باتوجه به اهمیت جهانی شدن اندیشه های امام خمینی(ره)، آیا سیاست خارجی نظام توانسته در کنار صدور انقلاب، در تمدن سازی برای جهان امروز موفقیتی حاصل کند؟ حتی اگر به آن هدف نهایی نرسیده باشیم، ما تلاش خود را در راه تحقق آرمان های حضرت امام(ره) دنبال کرده ایم. بالاخره یک سلسله ضعف هایی در تحقق آرمان های امام(ره) وجود داشته و نتوانسته ایم آن گونه که امام(ره) می خواستند اسلام و انقلاب را در دنیا پیاده کنیم، اما آنچه مهم است این است که انقلاب اسلامی مانند خود اسلام همچون آفتابی فروزان جهان را روشن کرده و به صورت گسترده رو به جلو و در حال پیشرفت است و در جهت جهانی شدن حرکت می کند.  حال، چه افراد و عناصری در این زمینه تلاش داشته باشند و چه نداشته باشند، انقلاب راه خود را پیدا کرده است و به پیروزی کامل خواهدرسید. نکته ای که باید عرض کنم این است که امام(ره) خودشان در گام نخست، اسلام را در همه ابعاد شناختند و این شناخت مستلزم این است که انسان از بسیاری خواسته های خود دست بشوید. امام(ره) این چنین بودند. این روش را در زندگی خود به کار بسته بودند و با سلاح ایمان توانستند چنین تحول عظیمی را به وجود بیاورند. خبرنگار: حمیده وحیدی


چهارشنبه ، ۱۲خرداد۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شهرآرا آنلاین]
[مشاهده در: www.shahraraonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن