تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801626378




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا فوتبالیست‌های سرباز زندانی نشدند؟


واضح آرشیو وب فارسی:ورزش سه: چرا فوتبالیست‌های سرباز زندانی نشدند؟
فوتبالیست هایی که در سال های اخیر کارت پایان خدمت آنها از سوی سازمان نظام وظیفه باطل شده است کارت جعلی در دست نداشته اند!  صحت کارت آنها مورد تایید و از سوی سازمان نظام وظیفه صادره شده بود اما ...

به گزارش "ورزش سه"، اما مسیری که فوتبالیست ها برای دریافت کارت پایان خدمت رفته بودند مسیر غیر قانونی بوده و با جعل مدرک و متاسفانه پرداخت رشوه برای جعل مدرک سند سازی کردند و در نهایت کارت پایان خدمت گرفتند.
اگر فرد عادی دست به انجام چنین کاری می زد کارت پایان خدمت وی باطل می شد و از یک تا 5 سال نیز حبس در انتظار وی بود. این در ماده 60 قانون خدمت وظیفه عمومی به صراحت آمده است.
اما سوال اینجاست چرا اتفاقی برای فوتبالیست های ما رخ نداده و آنها تنها مجاب به بازی در تیم های نظامی شده اند. در قانون آمده اگر کسی مرتکب چنین تخلفی شود و مراجع قانونی بعد از 7 سال رای قطعی برای تخلف صورت گرفته را صادر نکنند یا بعد از این مدت متوجه تخلف صورت گرفته شوند مشمول مرور زمان خواهد شد! یعنی در اینجا یک تا 5 سال حبس اعمال نمی گردد. البته باید به این نکته اشاره کرد در تصحیح قانون زمان مشمول مرور زمان به 5 سال کاهش یافته و از همه مهمتر در چنین شرایطی کارت صادره باطل می شود در حالی که در گذشته این چنین نبوده است.
البته که سازمان نظام وظیفه برای کمک به فوتبال باشگاهی و ملی و هم چنین بازیکنان با آنها از دریچه مهربانی برخورد کرده است.
در ذیل ماده 60 قانون خدمت وظیفه عمومی و هم هم چنین ماده 105 مجازات اسلامی را می خوانید:
‌ماده 60 - کسانی که با ارتکاب اعمالی چون جعل شناسنامه، مهر، امضاء، کارت پایان خدمت، کارت معافیت، استفاده از شناسنامه دیگران، اعمال نفوذ،‌شهادت کذب، گواهی خلاف واقع، مکتوم داشتن حقیقت، اخذ رشوه یا فریب دادن مشمول موجبات معافیت خود یا دیگران را از خدمت وظیفه‌عمومی فراهم سازند، به اتهام آنان در دادگاه صالحه رسیدگی شده و با رعایت شرایط و امکانات خاطی و دفعات و مراتب جرم و مراتب تأدیب از وعظ‌و توبیخ و تهدید به حبس تعزیری از یک سال تا پنج سال محکوم می‌شوند.
‌تبصره 1 - چنانچه تقلب یا جعل و یا اخذ رشوه تأثیری در وضعیت مشمول نداشته باشد، مرتکبین با رعایت شرایط و امکانات خاطی و دفعات و‌مراتب جرم و مراتب تأدیب از وعظ و توبیخ و تهدید به انفصال از یک سال تا ده سال از خدمات دولتی و ضبط رشوه به عنوان جریمه و شش ماه تا سه‌سال حبس محکوم خواهند شد.
‌تبصره 2 - اموالی که رشوه داده شده، به عنوان جریمه ضبط می‌گردد و هر گاه ثابت شود که راشی برای حفظ حقوق حقه خود ناچار از دادن رشوه بوده،‌وجه یا مالی که به رشوه داده شده به او مسترد می‌گردد.
ماده 105- مرور زمان، در صورتی تعقیب جرائم موجب تعزیر را موقوف می‌کند که از تاریخ وقوع جرم تا انقضای مواعد زیر تعقیب‌نشده یا از تاریخ آخرین اقدام تعقیبی یا تحقیقی تا انقضای این مواعد به صدور حکم قطعی منتهی نگردیده باشد:
الف- جرائم تعزیری درجه یک تا سه با انقضای پانزده‌سال
ب- جرائم تعزیری درجه چهار با انقضای ده‌سال
پ- جرائم تعزیری درجه پنج با انقضای هفت‌سال
ت- جرائم تعزیری درجه شش با انقضای پنج‌سال
ث- جرائم تعزیری درجه هفت و هشت با انقضای سه‌سال.
تبصره 1- اقدام تعقیبی یا تحقیقی، اقدامی است که مقامات قضائی در اجرای یک وظیفه قانونی از قبیل احضار، جلب، بازجویی، استماع اظهارات شهود و مطلعان، تحقیقات یا معاینه محلی و نیابت قضائی انجام میدهند.
تبصره 2- در مورد صدور قرار اناطه، مرور زمان تعقیب از تاریخ قطعیت رأی مرجعی که رسیدگی کیفری منوط به صدور آن است، شروع می‌شود.

11:37  1395/03/12





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ورزش سه]
[مشاهده در: www.varzesh3.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن