واضح آرشیو وب فارسی:قم پرس: مدیر مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی گفت: حضرت زهرا(سلام الله علیها) خیر کثیری به جامعه بشری دادند، هم به واسطه خود وجود مقدس آن حضرت و فرزندان، ائمه معصوم(علیهم السلام)، توسلات و کراماتی که از آن ها صادر شده است و هم به واسطه ارتباطی که مردم از طریق آن ها با خدا برقرار می کنند . به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، حجت الاسلام محمد علی رضایی اصفهانی در گفتگویی گفت: در عظمت حضرت زهرا(سلام الله علیها) همین بس که در قرآن کریم بیش از 100 آیه در مورد حضرت وجود دارد یعنی در مورد برخی از آیات گفته شده که این آیات در مورد حضرت زهرا(سلام الله علیها) و یا مرتبط با ایشان است و روایتی آن مطلب را بیان کرده که البته تا 135 آیه هم منتسب شده است . وی ادامه داد: فردی به نام موید در کتاب "فضائل فاطمة الزهرا فی الذکرالحکیم" این 135 آیه را با روایات جمع آوری کرده که در مقاله ای تحت عنوان فاطمه در قرآن این آیات و روایات را بررسی و دسته بندی و در دانشنامه فاطمی چاپ شده است و در این مقاله به این نتیجه رسیدیم که آیات مربوط به حضرت زهرا(س) را می توان در چهار دسته تقسیم کرد . استاد جامعه المصطفی العالمیه سپس به تشریح این دسته بندی پرداخت و گفت: دسته اول آیاتی هستندکه تفسیر آن ها در مورد حضرت زهرا (س) است مثل آیه مباهله و یا آیه نذر در سوره دهر و دسته دوم آیاتی است که تاویل یا بطنش در مورد حضرت زهرا(س) است مثل آیه لیله القدر که در روایات آمده، منظور از لیله القدر حضرت زهرا(س) است البته در ظاهر آیه مقصود همان شب قدری است که در ماه رمضان است . وی افزود:دسته سوم آیاتی است که از باب تطبیق است، یعنی یک مفهوم کلی وجود دارد که بر مصداق کامل و یا مصادیق آن آیه تطبیق می شود و در آیه تطهیر در حقیقت مفهوم کلی اهل بیت علیه السلام آمده و آن مفهوم چند مصداق داشته است یکی وجود پیامبر(ص)، امیرالمومنین، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) بنابراین آیه تطهیر از باب تطبیق بر مصادیق کامل است . مدیر مدرسه عالی قرآن و حدیث در توضیح دسته چهارم آیات گفت: دسته چهارم آیاتی است که مرتبط با حضرت زهرا(س) است و مانند سه دسته بالا از نوع تفسیر و تاویل و تطبیق نیست مثل آیه شریفه "و ذکرالله ذکر کثیرا" که این آیه در ذیل آن بحث تسبیحات حضرت زهرا(س) آمده که این بحث تسبیحات در حقیقت آیه را با حضرت زهرا(س) ارتباط می دهد هرچند که از باب تفسیر و تاویل و تطبیق نیست . حجت الاسلام اصفهانی در ادامه به تشریح و توضیح نکاتی از سوره کوثر پرداخت و گفت: عاصی بن وائل نسبت به پیامبر جسارت کرد و ایشان را ابتر خواند و چون قاسم فرزند پسر پیامبر(ص) از دنیا رفته بود گفت پیامبر(ص) ابتر است و قرآن پاسخ داد "ان شانئک هو الابتر" دشمن تو ابتر و مقطوع النسل است و به قرینه این شان نزول و مقابله صدر آیه که کوثر را مقابل ابتر قرار داده است، مقصود از کوثر در این سوره حضرت زهرا(س) است. استاد جامعه المصطفی العالمیه به دو اعجاز موجود در این سوره اشاره کرد و گفت: اولین خبر غیبی قرآن آیه ان شانئک هو الابتر و ابتر خواندن دشمن است و عاصب بن وائل که پیامبر را ابتر خواند بعضی گفته اند که ده پسر داشت اما بعد از یکی دو نسل تمام فرزتدان ایشان از بین رفتند و نسل ایشان ادامه پیدا نکرد و این خبر واقع شد و یک اعجاز واقعی قرآن است. وی ادامه داد: اعجاز دوم، خود جمله انا اعطیناک الکوثر است که قرآن فرمود ما به تو کوثر می دهیم و پسرت قاسم از دنیا رفته و دشمنانت تو را ابتر می خوانند اما ما به تو کوثر یعنی خیر فراوان و کثیر می دهیم، وقتی پیامبر از دنیا رفت تنها فرزند باقی مانده از ایشان حضرت زهرا(س) بودند ولی حضرت زهرا(س) خیر کثیر شد . مدیر مدرسه عالی قرآن و حدیث با تخمین زدن 500 میلیون جمعیت سادات دنیا گفت: این آمار بعید نیست و در ایران طبق نقلی که از برخی از مراجع شده است 5/6 میلیون نفر، در اندونزی 5 میلیون نفر، در مصر بیش از 10 میلیون سادات وجود دارند و در برخی از کشورها مثل افغانستان آمار درستی نداریم ولی سادات زیادی هستند . یکی از ابعاد کوثر بودن حضرت زهرا(س) کوثر بودن جسمانی است که فرزندان حضرت زهرا(س) امروز بیش از 50 میلیون نفرند و قرآن این خبر را داد و دوم کوثر معنوی حضرت زهرا(س) است که مهم تر است و حضرت زهرا(س) خیر کثیری از این طریق به جامعه بشری دادند، هم به واسطه خود وجود مقدس آن حضرت و فرزندان، ائمه معصوم، توسلات و کراماتی که از آن ها صادر شده است و هم ارتباطی که مردم از طریق آن ها با خدا برقرار می کنند و صحیفه سجادیه امام سجاد و امثال همه تجلی این خیر کثیر است حجت الاسلام اصفهانی در پایان بعد سوم کوثر بودن حضرت زهرا(س) بحث کوثر علمی آن حضرت دانست و افزود: حضرت زهرا(س) هم خودشان اهل حدیث و قرآن بودند و آیات و نکات تفسیری را بیان می کردند و صحیفه حضرت زهرا(س) نیز مشهور است و هم اینکه فرزندان معصوم و غیر معصوم ایشان از نویسندگان و محدثان بزرگ در طول تاریخ سادات بودند و امروز هم بسیاری از مراجع برزگ تقلید و اساتید قرآنی و مفسران مثل علامه طباطبایی و امام(ره) همه از انوار این کوثر قرآنی هستند .
سه شنبه ، ۱۱خرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قم پرس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]