تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798289306




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم توقف بارگذاری جمعیتی در تهران


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: لزوم توقف بارگذاری جمعیتی در تهران
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: اکنون زمان آن رسیده که بازنگری جدی در طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران صورت گیرد؛ چراکه اکنون شهرهای دنیا مخصوصا کشورهای توسعه یافته از طرح‌های جامع بلند مدت عبور کرده و به سمت برنامه‌ریزی‌های غلتان رفته‌اند.
به گزارش نامه نیوز ، محمد سالاری در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر با اشاره به چشم انداز گسترش بی‌رویه مجموعه شهری تهران اظهارداشت: نگاهی گذرا به تاریخچه شهرنشینی در دهه‌های گذشته کشورمان نشان می دهد که شهرنشینی در دهه های اخیر دستخوش تحولات قابل توجه و قابل تأملی گردیده است.

سالاری با تاکید بر اینکه پرداختن به مقوله شهرنشینی دارای ابعاد گسترده‌ای است، گفت: مهاجرت پذیری شهرها به دلیل عدم تحقق سند راهبردی آمایش سرزمین از یک طرف و ایجاد ارزش افزوده برای سرمایه گذاری در شهرها و کلانشهرها، آن هم با محوریت و مبتنی بر بارگذاری و سوداگری ملک از سویی دیگر از جمله مهم ترین مولفه های تحولات توسعه شهرنشینی بوده است.

وی ادامه داد: آنچه از بررسی آمارهای سرشماری رسمی ایران بدست می آید ، درسال 1335 از کل جمعیت 18 میلیون و 900 هزار نفری کشور حدود 32 درصد (یعنی حدود شش میلیون نفر) در شهرها ساکن بوده‌اند و به عبارتی 68 درصد در روستاها ساکن بوده‌اند که در این سرشماری، تهران با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 560 هزار و 963 نفر پرجمعیت‌ترین شهر بوده و پس از آن شهرهایی مثل تبریز، مشهد، اصفهان، آبادان، شیراز، کرمانشاه، اهواز و رشت به ترتیب در رده‌های بعدی قرار داشتند.

به گزارش ایسنا، سالاری افزود: بررسی های بیشتر نشان می دهد که در سال 1335 میزان جمعیت ساکن در شهر، 32 درصد را در کشور شامل می شد در صورتیکه در سرشماری 1355 این میزان به 47 درصد و در سال 1385 به 68 درصد و در سال 1390 به 71 درصد و با در نظر گرفتن تداوم این روند در سال 1395 به 72.5 درصد رسیده است.

تعداد نقاط شهری در استان تهران از مرز 50 عبور کرده است

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه میزان نرخ رشد جمعیت شهری در شهر تهران در دهه‌های گذشته بتدریج کاهش پیدا کرده است، گفت: این در حالی است که در مجموعه شهری تهران و شهرهای اقماری آن با نرخ رشدی بین 5 تا 5/7 درصد مواجه بوده‌ایم و آنچه جای نگرانی جدی دارد اینست که گسترش شهرنشینی به سمت شهرهای اقماری مجموعه شهری تهران رفته به طوریکه در سال 1335 استان تهران دارای 3 کانون شهری بوده که به تدریج به 7 کانون در سال 1345 و 12 کانون شهری در سال 1355 و 18 کانون در سال 1365 و 26 کانون در سال 1375 و بالاخره 41 کانون شهری در سال 1387 افزایش یافته و قطعا در حال حاضر تعداد کانون‌های شهری از مرز 50 عبور کرده است.

وی ادامه داد: توجه دقیق تر به افزایش تعداد کانون های شهری در مجموعه شهری تهران، خرسندی کسانیکه اعتقاد دارند رشد جمعیت شهرنشینی در تهران رو به تنزل است را با ابهام جدی مواجه می نماید چرا که بررسی ها و مطالعات مربوط به شهرنشینی نشانگر اینست که اساسا هر گونه افزایش جمعیت که در نتیجه افزایش بارگذاری در شهرهای اقماری شهر تهران یا هر کلانشهر دیگری اتفاق می افتد، تاثیر مستقیم در افزایش مشکلات شهرها دارد و به عبارت دیگر افزایش بارگذاری‌های گسترده و بی‌رویه اعم از شهرهای اقماری و یا شهر تهران، منجر به افزایش جمعیت مجموعه شهری تهران شده و نتیجه آن وضعیت نابهنجار موجود می باشد، بطوری که هم اکنون با معضلات عدیده ای برای جمعیت مجموعه شهری مواجهیم.

وجود نگرانی‌های جدی در کاهش درآمدها برای اداره کلانشهر تهران

رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران معضلات مجموعه شهری تهران را به این شرح اعلام کرد: کاهش سرانه خدماتی، افزایش سکونتگاه‌های غیررسمی، آلودگی هوا،گسترش بیماری های صعب العلاج و...

وی اضافه کرد: بر اساس گزارش موسسه مرسر، شهر تهران با در نظر گرفتن شاخص های کیفیت زندگی جزء بدترین کلانشهرهای دنیا محسوب می گردد که با در نظر گرفتن شاخص های فرا ملی و جهانی بودن هنوز در رده سیاه چاله ای در قیاس با سایر کلانشهرها می باشد.چراکه شهر تهران علی رغم تلاش های بسیار خوبی که در دهه های اخیر صورت پذیرفته با یک بی برنامه گی و بی قاعدگی وبدون طرح جامع و طرح تفصیلی شکل گرفته است .

اختیارات نهاد شورا برای حل مشکلات موجود کافی نیست

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه گفت: بررسی و مطالعات وضعیت افزایش جامعه شهری به ویژه جمعیت پذیری مجموعه شهری تهران و برخی کلانشهرهای کشور باید برای ما به عنوان نمایندگان مردم پایتخت مورد توجه جدی قرار گیرد .هر چند اختیارات نهاد شورا برای حل مشکلات موجود کافی نیست ولی به نظر می رسد ما به عنوان پارلمان محلی پایتخت جمهوری اسلامی ایران، کنشگری لازم را در ایجاد این دغدغه جدی برای عموم مردم و مسئولین کشور نداشته ایم.

وی در پایان سخنانش پیشنهاداتی را جهت رفع و کاهش مشکلات این حوزه مطرح کرد.

سالاری افزود: اکنون زمان آن رسیده که بازنگری جدی در اصلاح طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران داشته باشیم. اساسا در دنیا و کشورهای توسعه یافته از طرح های جامع بلند مدت عبور کرده و به سمت برنامه ریزی های غلتان رفته اند ، چراکه مقتضیات زمانی ومکانی و فناوری های نوین با سرعت در حال تغییر است.

وی ادامه داد : ضرورت تهیه طرح جامع و طرح تفصیلی مجموعه شهری تهران شامل کلانشهر تهران به عنوان شهر مادر و روستاها و شهرهای اقماری یا به عبارت دیگر تمامی کانونهای جمعیتی شهری و روستایی با رویکرد مدیریت در جهت کاهش و توقف بارگذاری ها مطرح است.

رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران افزود: تعامل با دولت و تشکیل جلسات مشترک و حضور موثر در کمیسیون مربوط به رسیدگی به مشکلات کلانشهرها و شهر تهران جهت تاثیر گذاری موثر در تحقق سند آمایش سرزمینی کشور و مجموعه شهر تهران به منظور مدیریت عدم ورود تمامی ثروت از اقصی نقاط کشور به مجموعه شهری تهران و سایر کلانشهرها و ایجاد نهادی متشکل از تمامی ذینفعان اعم از شورا و شهرداری تهران و شهرهای اقماری با سرپرستی فردی که منصوب به بالاترین مقام کشوری است جهت مدیریت مجموعه شهری تهران لازم است.



منبع: ایسنا


۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن