تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى‏دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820148673




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاييد كمبود 153 ميليون مترمكعب گاز در كشور؛براي زمستان هيزم جمع كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: تاييد كمبود 153 ميليون مترمكعب گاز در كشور؛براي زمستان هيزم جمع كنيد


گروه اقتصاد: سرماي بي‌سابقه دماي هوا و افت شديد فشار گاز در مناطق سردسيري كشور و نيز قطعي گاز كه سال گذشته بخش عظيمي از شهرهاي كشور را در برگرفته بود، سبب شد تا غلا‌محسين نوذري روزهاي آغازين فعاليت خود در وزارت نفت به عنوان وزير را با چالش جدي و در شرايط بحراني كمبود گاز در كشور آغاز كند.

در آن ايام قطع گاز از سوي تركمنستان و سرماي شديد هوا و افت فشار گاز در اين شرايط سبب شد تا نوذري دليلي موجه براي بيان مشكلا‌ت مربوط به قطعي گاز ارائه كند و همين امر سبب شد تا وزير نفت كه تحت فشار از طرف مجلس هفتم قرار گرفته بود قول دهد، كه زمستان 87 كشور از نظر كمبود گاز با مشكل مواجه نخواهد شد و همين امر سبب شد تا فشار مضاعفي را بر مجريان فازهاي نيمه‌كاره پارس جنوبي وارد كند تا شايد با اجراي پروژه‌هاي نيمه‌كاره شرايط براي بقاي وي در سمت وزير نفت مهيا شود.

بر اين اساس بود كه منطقه پارس جنوبي در سرلوحه فعاليت‌هاي وزير نفت قرار گرفت و حتي بارها سرزده به اين منطقه سفر كرد تا در جريان چگونگي پيشرفت و اجراي پروژه‌ها در منطقه قرار گيرد چراكه مجلسيان هفتم و نيز دولت نهم به شدت نوذري را تحت فشار قرار داده بودند كه فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي كه از سال 85 قرار بود براي مصرف داخلي به بهره‌برداري برسند هنوز وارد مدار بهره‌برداري نشده و نوذري نيز براي خلا‌صي از سوال و جواب‌هاي مجلس در خصوص دلا‌يل كمبود گاز در كشور قول مساعد داده بود كه حتما فازهاي در مرحله اجراي پارس جنوبي را در اوايل سال 87 به بهره‌برداري برساند و همين امر سبب شد تا وي نيز فشار را بر مجريان كار افزايش دهد. اين در حالي بود كه وزير نفت از اجراي طرح اضطراري استفاده از ظرفيت پالا‌يشگاه‌هاي موجود كشور خبر داده و گفته بود: در سال آينده در همين راستا ظرفيت توليد گاز را 20 تا 25 ميليون متر مكعب اضافه خواهيم كرد. ‌

اما فشارهاي بين‌المللي و تحريم‌هاي اعمال شده از يك‌سو مجريان خارجي را از پارس جنوبي رانده بود و از سوي ديگر توان داخلي نيز چندان پرقدرت نبود كه توان اجراي پروژه‌ها را به تنهايي داشته باشد.

در آن زمان همچنين مديرعامل شركت ملي گاز نيز به جانبداري از وزير نفت پرداخت و افزايش مصرف گاز در كشور را بهانه قرار داد و اظهار داشت: ايران با توليد 105 ميليارد مترمكعب گاز در سال 2006 چهارمين توليدكننده و با مصرف همين مقدار گاز در مدت يكسال، سومين مصرف‌كننده گاز طبيعي در جهان است و همين امر تراز منفي توليد و مصرف گاز را سبب شده است.

اما در حالي كه مقامات مسوول در وزارت نفت، علت كاهش فشار و قطع گاز در روزهاي اخير را افزايش مصرف شهروندان و نيز قطع گاز وارداتي از تركمنستان اعلا‌م مي‌كنند، كارشناسان با رد اين دلا‌يل، علت اصلي اين موضوع را عدم بهره‌برداري به موقع از چند پروژه مهم گازي در منطقه پارس جنوبي عنوان كردند.

عدم بهره‌برداري كامل از فاز يك پارس جنوبي و نيز بهره‌برداري به موقع از فازهاي 6تا8 پارس جنوبي و نيز فازهاي 9 و10 از مهم‌ترين دلا‌يل قطعي گاز در زمستان گذشته از سوي كارشناسان مطرح شد اين در حالي بود مسوولا‌ن تامين گاز در كشور باز هم صرفه‌جويي را پيشنهاد مي‌كردند و تنها دليل قطعي گاز را افت فشار و افزايش ميزان مصرف در كشور عنوان كردند.

اما منابع آگاه با نادرست دانستن اين توجيه گفتند در شرايطي كه بايد تا اوايل سال 85، فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي به بهره‌برداري مي‌رسيد و گاز توليدي آنها وارد مدار مصرفي شهروندان ايراني مي‌شد، به علت تعلل در اين امر نه‌تنها اين فازها به بهره‌برداري نرسيده بلكه فاز يك منطقه پارس جنوبي نيز هنوز به بهره‌برداري كامل نرسيده است و به علت آماده نبودن سكوي بهره‌برداري با نصف ظرفيت به كار خود ادامه مي‌دهد.

‌ از سوي ديگر، فازهاي 9 و 10 نيز بايد تا اوايل سال 85 به بهره‌برداري مي‌رسيد با بهره‌برداري از اين 3 فاز روزانه مجموعاً 75 ميليون مترمكعب گاز به مدار مصرف گاز كشور افزوده مي‌شد كه اين موضوع تاكنون محقق نشده است و مديرعامل شركت نفت و گاز پارس نيز چندي پيش در جمع خبرنگاران تاخير در به بهره‌برداري رسيدن فازهاي پارس جنوبي را به دليل استفاده از توان شركت‌هاي داخلي عنوان كرد و يك مقام آگاه در اين شركت نيز از به بهره‌برداري نرسيدن اين فازها در زمان مقرر كه از سوي وزير نفت اعلا‌م شده، خبر داد.

كمبود گاز امسال هم باقي است

با وجود اينكه از آغاز امسال مسوولا‌ن نفت و گاز ايران سالي بدون كمبود گاز را براي كشور پيش‌بيني كرده‌اند كسايي‌زاده در گفت‌وگو با مهر با تاكيد بر اينكه استان‌هاي شمالي كشور در زمستان امسال مشكلي از نظر تامين گاز نخواهند داشت، تصريح كرد: تمهيداتي از سوي شركت ملي گاز در نظر گرفته شده تا در صورت بروز مشكلا‌ت احتمالي در واردات گاز از تركمنستان، گاز مورد نياز استان‌هاي شمالي از منابع داخلي تامين شود.

اين در حالي است كه همين مقام مسوول در حاشيه سمينار بررسي مشكلا‌ت گاز در ايران از تشكيل كارگروه ويژه‌اي براي خريد و واردات گاز از تركمنستان خبر داد و وزير نفت نيز در حاشيه جلسه دولت از كمبود 153 ميليون مترمكعبي توليد گاز نسبت به مصرف در كشور خبر داد.

همچنين مصطفي كشكولي مديرعامل سابق شركت انتقال گاز كه اينك در سمت مدير گازرساني شركت گاز قرار دارد نيز از كمبود گاز مصرفي در سال جاري در كشور گفت و اظهار داشت: مصرف گاز در كشور روندي صعودي و غيرمنطقي دارد كه با تداوم اين روند و عدم اتخاذ تصميمات مناسب، مشكل گاز كشور در سال‌هاي آينده نيز به قوت خود باقي خواهد ماند.

خطوط انتقال گاز در بلا‌تكليفي

در حالي كه مديرعامل شركت ملي گاز ايران در آخرين اظهارنظرهاي خود در خصوص توليد گاز اين صنعت را نيازمند 139 ميليارد دلا‌ر اعتبار براي توسعه دانسته و اظهار كرد كه در طول سه سال گذشته شركت ملي گاز توانسته از برنامه‌هاي 5 ساله چهارم جلوتر حركت كند و در مجموع از 130 ميليارد مترمكعب گاز طبيعي كه در داخل كشور مصرف شده، حجم گاز صادراتي معادل 16 ميليارد مترمكعب و واردات گاز معادل 17 ميليارد مترمكعب بوده است اما عدم بهره‌برداري از پروژههاي تامين و توليد گاز در كشور و نيز اظهارات كارشناسان و برخي از مسوولا‌ن شركت گاز نشان مي‌دهد كه امسال نيز زمستاني همراه با كمبود گاز در راه خواهد بود.

چراكه امسال علا‌وه بر مشكلا‌ت توليد، تحريم‌هاي بين‌المللي نيز تاثير بسياري در كندتر شدن روند اجراي پروژه‌هاي توليد گاز در كشور داشته و حتي بسياري از خطوط انتقال و توزيع گاز نيز كه تحت عنوان خط چهارم، پنجم و ششم سراسري انتقال گاز بوده هنوز پيشرفت قابل ملا‌حظه‌اي نداشته است و همين امر موجب بروز مشكلا‌تي در زمينه توليد و انتقال گاز در ايران را شده است.

از سوي ديگر موسسه گلوبال‌فكتس عدم هماهنگي ميان بخش‌هاي بالا‌دستي و پايين‌دستي گاز را عامل اصلي بروز مشكل كمبود گاز در زمستان امسال در ايران تشخيص داده است. اگر چه ايران قطع صادرات گاز از تركمنستان را يكي از دلا‌يل مشكلا‌ت كمبود گاز عنوان كرده اما در واقع مي‌توان گفت با داشتن دومين ذخاير گاز در جهان در صورت بهره‌برداري صحيح از پروژه‌هاي توليد گاز در پارس جنوبي اينك حتي در مقام چهارمين مصرف‌كننده نيز با مشكلا‌تي نظير كمبود گاز در زمستان مواجه نمي‌شديم چراكه تركمنستان روزانه 706 ميليون فوت مكعب گاز به ايران صادر مي‌كرد كه اين رقم در مقايسه با مصرف 15 ميليارد فوتي ايران رقم قابل‌توجهي نيست. اما عدم بهره‌برداري به موقع از پروژه‌هاي نيمه‌كاره پارس جنوبي كه تا حدودي تحريم‌ها عامل اصلي آن بوده و در شرايطي كه اعمال تحريم عليه ايران با توجه به شرايط بين‌المللي شديدتر شده، نمايانگر اين امر است كه بازهم امسال براي تامين گاز مورد نياز كشور با مشكلا‌تي مواجه خواهيم شد و شايد بهتر باشد مردم از هم‌اينك براي تامين سوخت زمستاني روي گاز حساب نكرده و به جمع‌آوري جايگزين‌هايي براي آن باشند و از سوخت‌هاي طبيعي همانند هيزم براي رفع مشكل كمبود گاز در زمستان بهره جويند.

چراكه نبود مديريت صحيح و مشكلا‌ت مالي و فني براي پيشبرد پروژههاي توليد گاز و نيز زمزمه‌هاي كمبود 153 ميليون مترمكعب گاز براي مصرف در كشور كه از سوي وزير نفت مطرح شد، بيانگر زمستاني سخت و همراه با قطعي گاز در كشور است.

چراكه طرح‌هاي ذخيره‌سازي گاز در كشور نيز كه طي سال‌هاي گذشته اجراي آنها آغاز شده همچنان بلا‌تكليف باقي مانده اما كسايي‌زاده همچنان عنوان مي‌كند كه با اجراي طرح‌هاي ذخيره‌سازي در دست مطالعه، شركت ملي گاز ايران قادر به تامين روزانه 60 ميليون مترمكعب گاز طبيعي در زمان‌هاي اوج مصرف خواهد بود.

اين در حالي است كه در طول سه سال گذشته در بخش پايين‌دستي صنايع گاز حدود 113 هزار ميليارد ريال سرمايه‌گذاري صورت گرفته اما براي توسعه اين صنعت و تامين نياز داخلي به 139 ميليارد دلا‌ر نيازمنديم.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن