تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه دیدید که بنده ای گناهان مردمان را جستجو می کند و گناهان خویش را فراموش کرده...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831331602




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سطحی نگری و جامعه گریزی آفت تربیتی عصر انتظار - خبرگزاری رسا


واضح آرشیو وب فارسی:رسا نیوز: گل خوشبو و شفا بخش ظهور، با آفاتی چون منجی گرایی، سطحی نگری، غلو در محبت و جامعه گریزی همراه است، که وظیفه را بر منتظران دوچندان می کند، که با تمام وجود با آنان مبارزه کنند و با استخراج سخنان معصومین از منابع اسلامی، در خصوص هر کدام از این آفت ها روشنگری کنندبه گزارش خبرگزاری رسا ، بوی خوشش مشامم را تحریک کرد، مرا به سمت خود کشاند، گل زیبایی بود، اما به خاطر کم کاری صاحبش به آفت های بسیاری گرفتار شده بود، با خود گفتم همیشه علف های هرز دور گیاهان سودمند و خوشبو را احاطه می کنند تا هم خودشان به نوایی برسند و هم آن گیاه یا گل زیبا را از بین ببرند، قصه انتظار نیز همانند همین گل زیبا و خوشبو است که قلبِ هر انسانِ آزاده و حق طلبی را به سمت خود می کشاند، اگر ارادتمندان صاحب الامر و منتظران ظهور به خوبی از آن مراقبت نکنند و زوایای مختلف آن را برای مردم روشن نسازند دچار آفات بسیار خواهد شد و افراد سودجو و بی ایمان برای بالا بردن موقعیت خود و دستیابی به منافع مادی از آن سوء استفاده خواهند کرد . آفات تربیتی انتظار و وظیفه منتظران در مقابل آن 1- منجی گرایی امروزه نیاز به منجی و نجات بشر از فساد و ظلم بیش از هر زمان دیگری احساس می شود به طوری که پیروان ادیان و مذاهب دیگر نیز پذیرفته اند که تنها راه نجات بشریت از فساد، ظهور مردی آسمانی با قدرت الهی است، اما به خاطر این که تعریف و نشانه های منجی به خوبی به جامعه و به خصوص جوانان معرفی نشده است، برخی از گرگ صفتان از این فضای غبار آلود استفاده کرده و خود را منجی معرفی می کنند. برخی دیگر از ضعف بینش جامعه استفاده کرده و شیطان را به عنوان منجی معرفی کرده و برخی را به شیطان پرستی می کشانند، در این شرایط بسیار حساس وظیفه جامعه منتظر این است که منجی واقعی را با نشانه هایی که در منابع اسلامی وجود دارد به جامعه معرفی کنند، همان گونه که رسول خدا قبل از تولد امام زمان (عج) به معرفی منجی پرداخته است و با بیان نشانه های حضرت، راه را برای منتظران هموار کرده است که با تأسی به سخنانش جامعه را از منجی گرایان دروغین پاک کنند و می فرماید «مردی از اهل بیت من قیام خواهد کرد اسمش همانند اسم من و اخلاقش همانند اخلاق من است او زمین را پر از عدل و داد می کند چنانکه پر از ظلم و جور شده باشد».[1] و حضرت در حدیث دیگری می فرماید «مهدی (ع) مردی از فرزندان من است رنگ رخساره اش رنگ عرب ها و اندامش اندام اسرائیلی هاست، برگونه راستش خالی هست که مانند ستاره ای درخشان است زمین را از عدالت پر می سازد چنانکه از ستم و حق کشی پر شده باشد، در زمان خلافت و رهبری او زمینیان و آسمانیان و پرندگان فضا راضی و خشنود خواهند بود».[2] 2 - سطحی نگری بی بصیرتی و عدم معرفت به دین و انتظار، و تمسک به پوسته دین، موجب می شود انسان حرف کسانی که با اهداف شیطانی ادعا می کنند با امام زمان (ع) ملاقات دارند را بپذیرد و پیرو آنان شود، و همین افراد بی بصیرت زمینه را برای دشمنان مهدویت فراهم می کنند، که برای رفع کمبودهای مادی و معنوی خود، با ارائه نشانه های ساختگی خود را از یاران خاصه امام زمان(ع) و حتی در برخی موارد خود را امام زمان معرفی کنند.  متاسفانه امروزه این آفت ها، وجود دارد و حتی به جامعه زنان نیز کشیده شده است و برخی زنان از جهالت مردم استفاده کرده، خود را همسر امام زمان(ع) یا منسوبان و حتی فرزندان آن حضرت معرفی کرده اند، در این شرایط سخت که فتنه ها یکی پس از دیگری آسمان مهدویت را تیره و تاره می کند بر عاشقان و منتظران ظهور لازم است که همچون خورشیدی راه را برای عاشقان روشن کنند و از شیطنت های این مدعیان دروغین جلوگیری نمایند.  همان گونه که امام زمان (ع) این آفت ها را پیش بینی کرده و خطاب به به آخرین نایب خاص خود، یعنى على بن محمد سمرى می فرماید « به زودی افرادی به سوی شیعیان من می آیند و ادعای مشاهده مرا خواهند کرد، آگاه باشید که هر کس قبل از خروج سفیانی و شنیدن صیحۀ آسمانی ادعای مشاهده کند دروغگو است و افتراء می بندد».[3] 3 - غلو در محبت برخی از افراد بی بصیرت و احساسی وقتی از لذت های عصر ظهور، قدرت حضرت در سرکوب کردن مخالفان، ایجاد حکومتی عادلانه و سایر فضایل حضرت، چون جدشان امیر المومنین (ع) می شنوند یا می گویند، آنقدر زیاده روی و افراط می کنند که حتی حضرت را خدا معرفی می کنند و یا اعمال خدایی را به حضرت نسبت می دهند، در حالی که حضرات معصومین تمام حرکات و سکنات خود را ناشی از لطف و کمک خداوند می دانستند، و با غلو کنندگان مخالف بودند، و می دانستند رشد محبت های غلوآمیز فرقه ضاله غلات را تشکیل می دهد، و لذا با سخنانی حکیمانه ضمن برائت از آنان، مردم را از این گونه محبت ها بر حذر می داشتند.  امام علی (علیه السلام) می فرماید« از غلو درباره ما بپرهیزید، بگویید که ما بندگانی هستیم تحت اراده رب، و هر چه خواستید در فضیلت ما بگویید».[4] و رسول خدا درباره خطرات خلو درباره معصومین به ویژه حضرت علی (علیه السلام) می فرماید « ای مثل تو در این امت، همچون عیسی بن مریم است، گروهی او را دوست داشتند و در محبت، غلو و افراط کردند و به هلاکت افتادند، گروهی هم دشمنش شدند و هلاک گشتند».[5] 4- جامعه گریزی فهم و درک قرآن کریم و احادیث اهل بیت(ع) نیازمند تخصص و آشنایی با علوم قرآنی و اصول و قواعد نحوی و ادبیات عرب است، اگر کسی با این علوم آشنا نباشد به خوبی نمی تواند از احادیث اهل بیت(ع) و قرآن کریم استفاده کند، برخی از افراد، بدون کسب این علوم و با استفاده سلیقه ای از آیات قرآن کریم و احادیث اهل بیت، مبتلا به برداشت های غلط شده و به گمراهی و ضلالت کشیده شده اند، که جامعه گریزی و باطن گرایی یکی از آن انحرافات است، که بر اثر برداشت غلط از روایات زیر است، امام علی (ع) می فرماید«زبانهایتان را نگه دارید و ملازم خانه هایتان باشید».[6] و در روایت دیگری حضرت می فرماید: «در دوران غیبت، در گوشه خانه هاى خود قرار گیرید و آتش غضا (کنایه از حفظ زبان از خطر است) را لاى دندان بگذارید و خدا را بسیار یاد کنید».[7] کسانی که به آفت باطن گرایی یا جامعه گریزی مبتلا شده اند به خاطر این است که از روایات فوق اینگونه برداشت کرده اند که برای حفظ اخلاص و ایمان، باید در کنج خانه بمانند و از حضور در اجتماع برای انجام آداب و مناسک دینی خودداری کنند و هرگز در حضور مردم ذکری از امام زمان(ع) و انقلاب عظیم ایشان به زبان نیاورند، در حالی که انتظار علاوه بر بُعد فردی جنبه اجتماعی نیز دارد که منتظران ظهورش باید با حضور در اجتماع و معرفی حضرت و فواید ظهورش با منطق قوی و لسانی نرم، در محقق شدن زمینه های ظهورش تلاش نمایند و تصور نکنند که این تبلیغات به خلوصِ نیتشان منافات دارد، بلکه بر عکس تبلیغ معارف دین که ظهور امام زمان از مهم ترین آنها است، از بهترین اعمال شمرده شده است.  خداوند می فرماید « وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنی مِنَ الْمُسْلِمینَ (فصلت/33) چه کسى خوش گفتارتر است از آن کس که دعوت به سوى خدا مى کند و عمل صالح انجام مى دهد و مى گوید: من از مسلمانانم». با توجه به مطالب فوق به این نتیجه می رسیم که گل خوشبو و شفا بخش ظهور، با آفاتی چون منجی گرایی، سطحی نگری، غلو در محبت و جامعه گریزی همراه است، که وظیفه را بر منتظران دوچندان می کند، که با تمام وجود با آنان مبارزه کنند و با استخراج سخنان معصومین از منابع اسلامی، در خصوص هر کدام از این آفت ها روشنگری کنند /875/. ت303/س پی نوشت ها [1] . یَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی یُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِی وَ خُلُقُهُ خُلُقِی یَمْلَؤُهَا قِسْطاً وَ عَدْلا» مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، انتشارات اسلامیه، تهران، سال چاپ مختلف،ج 51 ص82 . [2] . الْمَهْدِیُّ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِی لَوْنُهُ لَوْنٌ عَرَبِیٌّ وَ جِسْمُهُ جِسْمٌ إِسْرَائِیلِیٌّ عَلَى خَدِّهِ الْأَیْمَنِ خَالٌ کَأَنَّهُ کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً یَرْضَى فِی خِلَافَتِهِ أَهْلُ الْأَرْضِ وَ أَهْلُ السَّمَاءِ وَ الطَّیْرُ فِی الْجَو» همان مدرک قبلی، ج 51 ص 80 . [3] . وَ سَیَأْتِی إِلَى شِیعَتِی مَنْ یَدَّعِی الْمُشَاهَدَةَ أَلَا فَمَنِ ادَّعَى الْمُشَاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْیَانِیِّ وَ الصَّیْحَةِ فَهُوَ کَذَّابٌ مُفْتَرٍ» طبرسی، احمدبن على، الإحتجاج على أهل اللجاج، چاپ اول، انتشارات مرتضی، مشهد، 1403ق، ج 2، ص 479 . [4] . إِیَّاکُمْ وَ الْغُلُوَّ فِینَا قُولُوا إِنَّا عَبِیدٌ مَرْبُوبُونَ وَ قُولُوا فِی فَضْلِنَا مَا شِئْتُمْ» مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، انتشارات اسلامیه، تهران، سال چاپ مختلف، ج 10، ص 92 . [5] . یَا عَلِیُّ إِنَّمَا مَثَلُکَ فِی هَذِهِ الْأُمَّةِ کَمَثَلِ عِیسَى بْنِ مَرْیَمَ أَحَبَّهُ قَوْمٌ فَأَفْرَطُوا فِی حُبِّهِ فَهَلَکُوا وَ أَبْغَضَهُ قَوْمٌ وَ أَفْرَطُوا فِی بُغْضِهِ فَهَلَکُوا» همان منبع قبلی، ج 9 ص 51 . [6] . ُفُّوا أَلْسِنَتَکُمْ وَ الْزَمُوا بُیُوتَکُمْ» همان مدرک قبلی ج 52، ص 139 . [7] .َ اتَّخِذُوا صَوَامِعَکُمْ بُیُوتَکُمْ وَ عَضُّوا عَلَى مِثْلِ جَمْرِ الْغَضَا وَ اذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیراً» همان مدرک قبلی ج 52، ص 267 .


یکشنبه ، ۲خرداد۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسا نیوز]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن