تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم مى‏ماند: به خوبى فرمان دهد و خود به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798681564




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی: عارف و لاریجانی به تقابل نمی‌رسند/ترميم كابينه ناگزير رخ خواهد داد/ممكن است کسانی در مقابل روحانی به فکر رد صلاحيت وی بیفتند،اما حاصلی نخواهد داشت


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی: عارف و لاریجانی به تقابل نمی‌رسند/ترميم كابينه ناگزير رخ خواهد داد/ممكن است کسانی در مقابل روحانی به فکر رد صلاحيت وی بیفتند،اما حاصلی نخواهد داشت
آنهايي كه پيه رد صلاحيت آقاي هاشمي و حسن خميني را به تن خود ماليدند و حدود ۶ هزار نفر را در انتخابات اخير مجلس رد كردند،ابايي از چنين كاری ندارند. البته فكر مي كنم در چنين شرايطي رهبري حتما به نفع رئیس جمهوري مداخله مي كنند.
روز نو : آنهايي كه پيه رد صلاحيت آقاي هاشمي و حسن خميني را به تن خود ماليدند و حدود ۶ هزار نفر را در انتخابات اخير مجلس رد كردند،ابايي از چنين كاری ندارند. البته فكر مي كنم در چنين شرايطي رهبري حتما به نفع رئیس جمهوري مداخله مي كنند.
 
* دهمين انتخابات مجلس با پيروزي نسبي فهرست اميد همراه شد. اين نتيجه حامل چه پيامي براي فعالين سياسي كشور بود؟
 
به گزارش روز نو، شكوري راد: اصلاح طلبان قابل حذف از عرصۀ سیاسی کشور نیستند. مجموعه ای كه دنبال حذف اصلاح طلبان از صحنه سياسي كشور بودند بايد در روش خود تجديد نظر كنند. اما اينكه چنين پيامي از سوي آنها دريافت شده باشد جاي ترديد دارد. چرا كه جامعه در انتخابات پيشين نيز چنين موضوعي را به آنها تفهیم كرده بود ولي تغييري در خط مشي آن جناح ديده نشد.
 
** مبناي اين تحليلتان چيست؟
 
شكوري راد: اين جريان به دليل عدم بازنگري در مواضع و رفتارهاي خود ريزش چشمگيري در نيروهاي بدنه اجتماعي خود داشته است. امروز شاهديد كه فقط نيروهاي تشكيلاتي جناح اصولگرا از رهبران آن پیروی مي كنند و نيروهاي اجتماعی بدنه حاضر به تمكين نيستند. اين بازتاب عنان گسیختگی و بي توجهي اصولگرايان به راي و خواسته هاي مردم بوده است.
 
خلاف اين رويكرد را اما در جريان اصلاح طلب مي بينيم. بطور تمثیلی بگویم. دایره شمول اصلاح طلبان و حاميان آقاي خاتمي حدود ۵۵ درصد بود. آنها با يك رویکرد درست آقاي هاشمي و حامیانش را هم ملحق كردند و تبدیل به۶۵ درصد شدند. در حرکت بعد با حمایت از آقاي روحاني به پشتوانه اجتماعي  ۷۵ درصد رسیدند. در اين انتخابات هم دایره را بازتر کردند و بخشي از بدنه اصولگرايان را  جذب كردند.  اكنون مي توان گفت حدود ۸۵ درصد بدنه اجتماعي كشور را طرفداران اين جناح سياسي تشکیل می دهندکه حالا ترکیبی از مجموعه های فوق است. این مجموعه جبهه میانه روها را در مقابل افراطیون شکل داده و عقلانیت را در برابر افراطی گری سامان داده اند.
 
اينكه آقاي لاريجاني هم در دايره حمایتی اصلاح طلبان قرار گرفته و به نوعی نامزد اصلاح طلبان در قم بوده؛ نشان دهنده استراتژي اصولي و درست اين جريان سياسي بوده است. اصلاح طلبان از لاريجاني در مقابل افراطيون حمايت كردند و همين باعث شد دايره تعامل و تاثیرگذاری اصلاح طلبي گسترده تر شود.
 
مع الاسف این مجموعه كه ۸۵ درصد بدنه اجتماعي كشور را پشت سر خود دارد تنها ۱۵ درصد از اهرم هاي قدرت نظام سياسي را در دست دارد. در حاليكه در طرق مقابل این وضعیت برعکس است.
 
** تركيب مجلس دهم دستخوش تغييرات زيادي شده است. شاهد چه تغييراتي در آرايش سياسي و فراكسيون هاي پارلمان جديد خواهيم بود؟
 
شكوري راد: در اين انتخابات مرزهاي بين دو جناح اصلي كشور دچار دگرگوني شد. در گذشته خط فاصل مشخصي بين اصلاح طلبان و اصولگرايان وجود داشت. اما امروز اصلاح طلبان، اعتداليون و اصولگرايان معتدل در مقابل افراطيون صف بسته اند.
 
برخي از آرايش سياسي جديد به عنوان برجاميان و نابرجاميان ياد كرده اند یعنی آنها كه برجام را نپذيرفته اند افراطي و مابقي ميانه رو و معتدل ناميده مي شوند؛ هر چند اين اصطلاح برجامیان و نابرجاميان براي توده مردم چندان مفهوم نيست.
 
در اين انتخابات جدال اصلي بين ميانه روي و افراط گرايي بود ميانه روها در هر دو جناح سياسي كشور بودند که به هم نزدیک شدند.
 
به نظر من میانه روی و افراطي گري چالش اصلي مجلس آتي خواهد بود. فراكسيون فراگير اميد شامل مجموعه میانه روها یعنی اصلاح طلبان، اعتداليون و اصلاح طلبان و نیز بخشي از نمایندگان مستقل است كه جذب آن خواهند شد. البته فراكسيون اميد مي تواند فراكسيون هاي ديگري در داخل خود داشته باشد به عبارتي دو فراكسيون اصلاح طلبي و اصولگرايي در بطن آن شكل گيرد كه زير نام امید فعالیت مشترک خواهند داشت.
 
درباره نمايندگان مستقل هم بايد بگويم اين افراد به صورت فردي مستقل هستند نه جمعي. فعاليت گروهي نياز به يك چارچوب فكري منسجم و يكپارچه اي  دارد در حاليكه چنين چيزي در بين اين نمايندگان ديده نمي شود. بنابراين فراكسيون مستقل ها بی معنی است و شكل نخواهد گرفت. به احتمال قوي آنها نهایتا جذب یکی از دو فراكسيون اصلي خواهند شد.
 
** پس بر اين باوريد كه ” نابرجاميان” در اقليت خواهند بود؟
 
شكوري راد: آنها فراكسيون ضعيفي را مقابل دولت تشكيل مي دهند كه قادر به نقش آفريني چنداني  نخواهد بود. البته دل خوش كرده اند كه چالش بر سر رياست مجلس، لاريجاني را به آنها نزديك كند. ولي اين شكاف به اين سادگي قابل پر شدن نيست.سد بزرگي كه بين لاريجاني و جبهه پايداري و حاميان احمدي نژاد قرار گرفته تنها در صورتي قابل شكستن است كه افراطيون به سمت لاريجاني بيايند نه بالعكس. حتي از اين بابت هم نبايد نگران بود چرا كه افراطيون برای نزديك كردن لاريجاني به خود بايد از برخي مواضع تندشان كوتاه بيايند. اگر چنین بشود براي كشور بسيار مثبت است و به جلوگيري از قطبي شدن جامعه مي انجامد. قطبي شدن جامعه بسيار خسارت بار است و رفتارها را راديكاليزه مي كند. در حاليكه تعامل و گفت و گو بين گروههاي سياسي وحدت ملي را تقويت مي كند.
 
** اما برخي تحليلگران مي گويند بر سر انتخاب رئيس مجلس شاهد تقابلي جدي بين اصلاح طلبان و حاميان لاريجاني خواهيم بود كه به تضعيف ائتلاف اميد ختم مي شود؟! يعني دو قطبي از جاي ديگري سر باز خواهد كرد؟
 
شكوري راد: تصور من بر این است كه آقايان عارف و لاريجاني به چنين  تقابلي  نخواهند رسيد. حتی اگر بر سر كرسي رياست مجلس کارشان به رقابت بیانجامد. چرا كه دارای فصل مشترک حمایت از دولت حاضر هستند. این موضع آنها را به هم پیوند می دهد. دولت يازدهم به مطالبات هر دو جناح سياسي تا حد زيادي پاسخ می دهد. از سويي آقاي لاريجاني نمي تواند با افراطيون دست بدهد ولي دست دیگر خود را از دست دولتي ها خارج كند. همين كه ايشان يك حلقۀ وصل بين اصلاح طلبان با افراطيون مي شود به كاهش تقابل ها و فروكش كردن راديكاليسم کمک می کند.
 
از اين رو معتقدم اعضاي جبهه پايداري در اتحاد با آقاي لاريجاني ناگزیر خواهند بود عقلاني تر رفتار كنند و در واقع اين پیوند مهاری است كه بر آنها زده مي شود.
 
** همه پايداري ها تن به اين كار مي دهند؟!
 
شكوري راد: نه، فکر نمی کنم. ممکن است در بین پايداري چی ها شکاف بیافتد. به عبارتي ممكن است آنها دوشقه شوند. دسته اي از آنها به سمت عقلانيت پيش بروند و مابقي برهمان سبك و سياق سابق بمانند.
 
** اين جبهه( پايداري) يكي از بحث برانگيزترين و حاشيه سازترين گروههاي سياسي كشور در ساليان اخير بوده است. اصرار پايداري ها بر مواضع راديكال خود واكنش هاي بسياري را از سوي  فعالين سياسي برانگيخته است. به عنوان يك ناظر سياسي بگوييد اعضاي اين جبهه از چه زاويه اي به جهان مي نگرند؟
 
شكوري راد: تفاوت بارزي بين نگاه عقلاني اصلاح طلبان و ميانه روها با نگاه بسته و ظاهرا ایمانی پايداري چی ها وجود دارد. گروه نخست به توسعه فكر مي كنند و گروه دوم به آنچه تعالي نامیده می شود. طرفداران گفتمان تعالي معقتدند دنيا را بايد فداي آخرت كرد. اما طرفداران توسعه مي گويند همۀ مطلوب منحصر در ‌آخرت نیست و مي توان هر دو را با هم آباد کرد.
 
طرفداران هر دو اما بر يك چیز متفق القولند و آن اينكه دنيا مزرعه آخرت است و برای هر فرد آباد کردن آخرت خود غایت وهدف است. طرفداران گفتمان تعالي بر اين باورند كه براي جامعه نيز بايد چنين نسخه اي پيچيد و می خواهند سایر افراد جامعه را با زور به بهشت ببرند. در مقابل صاحبان گفتمان توسعه که مبنای عقلانی بودن رفتارها را پذیرفته اند مي گويند  در آخرت هر شخص جداگانه حساب پس می دهد و حسابرسی دسته  جمعي وجود ندارد.لذا ما تنها مي توانيم افراد را ارشاد كنيم و هر کس مسئول اعمال خود است. به عبارتي با زور نمي شود كسي را مومن كرد و به راه آورد.
 
از اين رو طرفداران توسعه آباد رستگار شدنجامعه را در آباد کردن دنیا می دانند. دنياي آباد يعني توسعه. اما پايداري ها حتي با كلمه توسعه مشكل دارند وبجای آن از واژه "پيشرفت” استفاده مي كنند که محدود تر است.
 
اين چالشی ايدئولوژيك است كه پايداري ها دارند. اگر از من بپرسيد آیا در بين افراد پايداري آدم هاي خوب و خداترس هم وجود دارند مي گويم بله. برخي از آنها واقعا مي خواهند آخرت خود را آباد كنند كه ما هم اين را مي پسنديم. ولي همين افراد وقتي دور هم جمع می شوند و به فكر اصلاح جامعه مي افتند كار خراب مي شود. يعني جمع آنها خوب نيست.
 
** به عبارتي افراد خوبي هستند كه موضع گيري هاي آنها برخاسته از منافع مادي آنها نيست؟
 
شكوري راد: اينكه همه آنها را منفعت طلب و فاسد بدانيم قضاوت درستي نيست و ما را از واقعيت دور مي كند. اين جبهه هم آدمهاي خداترس و پرهيزگار دارد هم افراد منفعت طلب و سودجو. من معقتدم حتي به القاعده و داعشي ها هم نبايد برچسب جنايت كار زد. درست است كه برخی سلفي ها جنايت مي كنند ولي ايدئولوژي آنها رستگاري طلبی است نه جنايت. چطور مي توان گفت فردي كه عمليات انتحاري مي كند و خود را در راه ايدئولوژي اش مي كشد دنبال منافع مادي خود است؟! حتي ممكن است آن جامعه آرماني كه وي در ذهن خود در نظر گرفته براي خيلي هاي ديگر نيز جذاب و ايده آل باشد ولي راهي را كه براي رسيدن به آن انتخاب كرده غلط و جنايتكارانه است. آنها دچار بدفهمي از اسلام شده اند.
 
** به بحث مجلس برگردیم. پيروزي فهرست اميد در مجلس از سوي برخي ناظران آغاز اختلاف اصلاح طلبان با اعتداليون ارزيابي مي شود. آنها معتقدند همانطور كه روزگاري بحث عبور از خاتمي توسط برخي اصلاح طلبان ناراضي مطرح شد مجلس دهم آبستن پروژه عبور از روحاني است؟
 
شكوري راد: ما بين آقاي روحاني و حزب اعتدال و توسعه تفكيك قائل مي شويم. عملكرد شخص رئيس جمهور و دولت وي تا كنون خوب بوده است. از اين رو هيچ دليلي براي رويگرداني اصلاح طلبان از ايشان وجود ندارد.
 
مگر اينكه استغنای حزب اعتدال و توسعه، منجر به رويگرداني اصلاح طلبان از اين حزب و به تبع آن از دولت و شخص آقاي روحاني شود. به نظر مي رسد آقاي روحاني هم متوجه اين موضوع است و حساب خود را با حزب نزدیک به خودش يكي نكرده است. پس لزومي ندارد اگر روزي با حزب اعتدال و توسعه به اختلاف برسيم آنرا به دولت يا شخص رئيس جمهور تعميم دهيم.
 
**كابينه روحاني در مجلسي غيرهمسو با دولت بسته شد. از اين رو صحبت از ضرورت  ترميم كابينه در مجلس از مباحث روز است. چنين رخدادي را چقدرمحتمل مي دانيد؟
 
شكوري راد: به همان دليلي كه در سوالتان اشاره كرديد ترميم كابينه ناگزير رخ خواهد داد. آقاي روحاني برخي از افرادي را كه انتخاب نخست وي براي پست وزارت بود به خاطر جريان خاص حاكم بر مجلس كنار گذاشت. به طور مثال براي وزارت علوم توفيقي، ميلي منفرد و فرجي دانا از سوي ايشان مطرح شد. پس از استيضاح فرجي دانا، رئيس جمهور گفت مي خواهد خط مشي وي  در وزارت علوم ادامه یابد. اگر چه جهت گيري آقايان فرهادي و فرجي دانا يكي است ولي صلابت آنها در اين جهت به يك اندازه نيست. ضمن احترامي كه بنده براي آقاي دكتر فرهادي قائلم بايد بگويم آن پتانسيلي كه فرجي دانا براي ارتقاي آموزش عالي كشور داشت در دوره فرهادي به منصۀ ظهور نرسيد و متوقف شد. این در حالیست که دکتر فرهادی در هلال احمر بسیار موفق بود و پس از او هلال احمر افت کرد. وزارت علوم را مثال زدم که پرچالش بوده است در حالی که وزاتخانه های دیگری هستند که انتظار تغییر در آنها بیشتر است.
 
اكنون دست آقاي روحاني براي به كارگيري وزراي توانمندتر براي این نوع وزارتخانه ها باز شده است.  وقتي مي تواند كابينه مقتدر و كارآمدتري را در كنار خود داشته باشد. چرا چنين نكند؟!
 
** بخش قابل توجهي از منتخبين مجلس دهم را طيف حاميان دولت تشكيل مي دهند. مجلس نهم كه بسياري از آنها حاميان دولت پيشين بودند بر بسياري از خطاهاي قوه مجريه سرپوش گذاشتند بطوريكه از سوي برخي منتقدين وكيل الدوله لقب گرفتند. نگراني مشابهي هم درباره پارلمان دهم وجود دارد؟! ارزيابي تان چيست؟
 
شكوري راد: نه تركيب غيريكپارچه مجلس فعلي چنين اجازه اي را به نمايندگان مي دهد و نه دولت يازدهم دنبال ساختن چنين مجلسی است.
 
مجالسي كه در دوره هاي هفتم، هشتم و نهم شكل گرفتند برآيند راي مردم نبودند بخصوص مجلس نهم که تقریبا در غیاب کامل اصلاح طلبان شکل گرفت.
 
**اين مجلس چه اولويت هايي را بايد پيگيري كند؟
 
شكوري راد: مشكل بزرگ و اصلي كشور اين است كه ظرف ۸ سال رياست جمهوري احمدي نژاد بسياري از زيرساخت هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي،امنيتي و فرهنگي خود را از دست داد. آنچه تحويل روحاني داده شد كشوري بود كه از چارچوب طبيعي خارج شده بود. اولويت اصلي استقرار مجدد در اين چارچوب است. دولت طي سه سال گذشته عمدتا در حال آوار برداري و اداره امور جاری بوده است.
 
اين مشكل كشور. ولي بزرگترين مشكلي كه مردم به طور روزمره با آن سر و كار دارند معيشت است. اقتصاد نياز به رونق دارد و اين مهم با صدقه دادن به مردم تحقق نمي يابد. ممكن است شما امروز بتوانيد با كمكي فوري، شكم عده اي را سيركنيد اما آنها فردا مجددا گرسنه مي شوند. بايد كاري براي افراد دست و پا كرد كه بتوانند هر روز از طريق دسترنج خود شکم خود را سیر کنند و نان به خانه ببرند. اگر بيكاري رفع شود آرامش و اميد به جامعه برمي گردد. وگرنه اقداماتي مانند افزايش مبلغ يارانه ها دردي را دوا نمي كند.
 
البته در این زمینه یک چالش در ميان نخبگان وجود دارد كه آيا رونق اقتصادي مقدم است يا كنترل تورم. كنترل تورم باعث مي شود مردم، امروز فشار كمتري را تحمل كنند اما چون رونقي ايجاد نمي شود تنگناهاي فعلي سالهاي متمادي ادامه خواهد داشت. اما اگر رونق اقتصادي ايجاد شود تورم مقداري افزايش پيدا مي كند ولي اشتغال زايي شده و آينده بهتري براي مردم رقم مي خورد. به نظر مي رسد چنين چالشي در بين دولتمردان نيز وجود دارد. مجلس در اين زمينه مي تواند نقش مهمي ايفا كند.
 
اگر مجلس به كمك دولت بيايد بهتر مي توان سياست هاي معطوف به خروج از ركود اقتصادي را عملي كرد. لازمه آن هم اين است كه مجلس نقش واسط بين دولت و مردم ایفا کند تا جامعه به آينده روشنتري برسد.
 
** تحركات انتخاباتي اصولگرايان مدتي است شروع شده و برخي از افراطيون از تك دوره اي كردن زمان رياست جمهوري آقاي روحاني سخن مي گويند…
 
شكوري راد: اين آرزوي آنهاست. ما نبايد تحت تاثير اين حرف آنها قرار بگيريم. اينكه آقاي روحاني ظرفيت دو دوره رياست جمهور شدن را دارد يا خير؟ به نظرمن،کاملا دارد. ايشان از نظر شخصي چنين قابليتي را دارد. مخالفان وي معتقدند قبل از اينكه نتايج برجام براي مردم ملموس شود عمر دولت يازدهم به پايان رسيده است. آنها اميد دارند مردم به دليل مشكلات معيشتي و اقتصادي از روحاني رويگردان شوند. ولي پايگاه اجتماعي حاميان آقاي روحاني بسيار وسيع است. رأی مردم در اين انتخابات نشان داد كه خواهان تداوم اين دولت هستند و حاضرند علی رغم مشکلات از آن حمايت كنند.
 
مخالفين دولت از اين زاويه از ورود احمدي نژاد به انتخابات سخن مي گويند. به نظر من حتي اگر وي از سوي شوراي نگهبان رد صلاحيت نشود که امیدواریم نشود به خاطر اينكه دروغ هايش براي مردم رو شده  است ديگر راي نخواهد آورد. آنها غير از احمدي نژاد گزينه قابل طرح ديگري هم ندارند.
 
از سويي همانطور كه گفتم بدنه اجتماعي اصولگرايان از آنها گسسته است. در همين انتخابات اخير شاهد اتفاقي مهم بوديم. مردم تهران ليست ۳۰ نفره رقيب را كنار گذاشتند و تمامي فهرست ۳۰ نفره اميد را برگزيدند. معمولا تهران كمي پيشرو است و اتفاقاتي كه در اين شهر مي افتد بعد از يكي دوسال در شهرستان ها نيز به وقوع مي پيوندند. جامعه در انتخابات رياست جمهوري سال آينده كاري را كه امسال در تهران كرد در سطحي وسيع در سراسر كشور عملي خواهد كرد.
 
در سال ۹۶ نامزدي راي مي آورد كه توسط اصلاح طلبان معرفي شده باشد. ضمن اينكه روحاني نيز كياست و توانمندي خوبي براي جلب آراي مردم دارد. بنابراين فكر مي كنم در صورت نامزدي  پيروزي وی قطعي است. اينكه مي گويند وي خودش نامزد نمي شود نيز با روحيه ايشان سازگار نيست. ايشان شخصيتي قوي دارد و در مقابل اين فشارها پا پس نمی کشد. البته ممكن است کسانی در مقابل به فکر شگردی چون رد صلاحيت بیفتند که تلاش تازه ای نیست. این کار حاصلی که آنها بخواهند ندارد و هزینه ی آن هم قابل پیش بینی نیست.
 
** رئيس جمهور فعلي را رد صلاحيت كنند؟!
 
شكوري راد: بله. حتما مي دانيد كه آقاي خاتمي براي انتخابات دوره دوم رياست جمهوري‌اش توسط شوراي نگهبان رد صلاحيت شد. خودشان جرأت اعلام آن را پیدا نکردند تا رهبري مداخله كردند و صلاحيت ايشان مجددا  مورد تاييد قرار گرفت.
 
آنهايي كه پيه رد صلاحيت آقاي هاشمي و حسن خميني را به تن خود ماليدند  و حدود ۶ هزار نفر را در انتخابات اخير مجلس رد كردند،ابايي از چنين كاری ندارند. البته فكر مي كنم در چنين شرايطي رهبري حتما به نفع رئیس جمهوري مداخله مي كنند.
 
 ولي اگر ایشان صلاح ندانستند چنين كاري بكنند، چه؟
 
حتي در اين شرايط هم با اطمينان مي توان گفت شخصي كه رد صلاحيت كنندگان روحاني در نظربگیرند رئيس جمهور نخواهد شد. چرا كه در انتخابات به دوگونه مي توان نظرخود را به کرسی نشاند. نخست اينكه چه كسي انتخاب شود و دوم اينكه چه كسي انتخاب نشود. مردم ما هم در انتخابات اخیر نشان دادند كه در هر دو روش مهارت  خوبی دارند.
 
**با فرض چنين اتفاقي آيا جبهه اصلاحات گزينه جايگزيني هم براي آقاي روحاني دارد؟
 
شكوري راد: پرداختن به این بحث ها بسیار زود است. طبیعی است که به عنوان نیروی سیاسی برای هر شرایطی برنامه ای داشته باشیم، اما برای پرداختن به این سناریوها بسیار زود است.
 
**  كمتر از يكسال به دو انتخابات رياست جمهوري و شوراها مانده است. به جز انتخابات دوره هشتم رياست جمهوري كه خاتمي رقيب هم عرضي نداشت از سال ۷۶ به بعد تمامي انتخابات رياست جمهوري كشور به شدت دوقطبي بوده و تبعاتي هم داشته است. به تازگي رهبري  بر پرهيز از دو قطبي شدن جامعه تاكيد كردند. به عنوان يك فعال ارشد جريان اصلاحات، چه اقداماتي را براي جلوگيري از راديكاليزه شدن اقطاب سياسي و اجتماعي كشور پيشنهاد مي كنيد؟
 
شكوري راد:راهي بهتر از تعامل و گفت و گو نمي شناسم. قطبي شدن جامعه بسيار خسارت بار است چرا كه چارچوب ها و انصاف را از بين مي برد. گفت و گو و تعامل نبايد  فقط  بين اصلاح طلبان، اعتدال گراها و اصولگرايان ميانه رو باشد بلكه بايد با افراطيون نيز گفتگو صورت بگيرد تا بتوان با آنها نیز اگر نه به هم نظری که حداقل به همدلی یا کاهش تقابل و تخاصم رسید..
 
** در انتخابات اخير شاهد نارسايي هاي بارزي در قانون انتخابات بوديم. مشخص نبودن چهارچوب هاي احراز يا رد صلاحيت، كوتاهي زمان تبليغاتي نامزدها، روشن نبودن منابع مالي نامزدها و و …. چه تغييراتي بايد براي رفع مشكلات قانون انتخابات صورت گيرد؟
 
شكوري راد: نقش احزاب بايد در اين قانون ديده شود كه تا كنون ديده نشده است. انتخاباتي كه حزبي نباشد همواره از جانب پوپوليست ها در معرض تهديد است. حزب نيروي حد واسط مردم و برگزيدگان آنهاست.حزب، ضامن پاسخگویی است. اينكه نامزدها در ايام تبليغات وعده هايي را مي دهند كه بعد از روي كار آمدن خود فراموش مي كنند ناشي از غيرحزبي بودن انتخابات است. در صورتيكه در يك انتخابات حزبي، نامزد پيروز بايد در مقابل اعضاي حزب خود پاسخگو باشد و نمي تواند از قولهايي كه به طرفداران حزب داده طفره رود.
 
** آقاي رئيس جمهور مدتي پيش بحث برجام ۲ را مطرح كرد و آنرا گفت و گويي ميان گروههاي سياسي كشور براي تفاهمي ملي دانست. ارزيابي تان از اين موضوع  چيست؟
 
شكوري راد: برجام ۲دستيابي به اهداف ملي از طريق گفت و گو است. متاسفانه معيارهاي سياست خارجي و داخلي ما كاملا دوگانه است. آنچه را كه در عرصه بين الملل محكوم مي كنيم خود در داخل انجام مي دهيم و بالعكس. اين دوگانگي اعتماد سوز است و مردم را نسبت به حاكميت بي اعتماد مي كند. برجام ۲ رويه اي خلاف اين دوگانگي را پيشنهاد مي كند. بر طبق آن بر سر موضوعات اساسي و ملي كشور و نظام بايد وحدت نظري در داخل ايجاد شود تا امكان اداره بهتر مملكت فراهم آيد.
 
**پاييز سال آينده انتخابات رياست جمهوري آمريكا احتمالا با حضور دونالد ترامپ نامزد جمهوري خواهان و هيلاري كلينتون از حزب دموكرات برگزار مي شود. هر دو نامزد مواضع تندي را در قبال برجام و ايران اتخاذ كرده اند. پيروزي هر يك از اين دو چه تاثيري بر  برجام و رابطه ايران و غرب خواهد گذاشت؟
 
شكوري راد: برخلاف جمهوري خواهان كه با موضوع ايران هيجاني برخورد مي كنند اوباما رويه اي هوشمندانه را در پيش گرفته بود. البته برخي مي گويند وي در دشمني با ايران راسخ تر از جمهوري خواهان بود. البته من اين را قبول ندارم ولي معتقدم كه رفتار وي بیش از جمهوري خواهان منافع ملي خود آمريكارا تامين كرده است. اوباما با هر نيتي طرف بازي برد- برد با ايران بود كه مورد استقبال جمهوري اسلامي نيز قرار داشت. دولت وي با ايران سر ميز مذاكره نشست. از سوي دیگر رویکرد آقايان روحاني و ظريف هم  كمك بزرگي به توافقات بين دو كشور كرد. در موقعيت فعلي هر دو كشور احساس برد مي كنند.
 
ولي اينكه رئيس جمهور بعدي آمريكا چه رويكردي را در قبال ايران و برجام اتخاذ خواهد كرد موضوع مهمی است.  برجام مصوبه شوراي امنيت سازمان ملل است و نقض آن برای طرفین دشوار و پرهزینه است. اما سرعت و کیفیت اجراي آن مي تواند دستخوش تغييراتي شود. هر دو نامزد نسبت به ايران موضع سخت گيرانه اي دارند به خصوص ترامپ. اين رويكرد آنها دشواري هايي را براي ايران پیش می آورد. هر چند ممكن است منافع آمريكا را هم تامين نكند. اما به هر حال اوضاع به راحتي دوران اوباما پیش نخواهد رفت.
 
به نظرم ما اگرچه در دوره ریاست جمهوری اوباما به برجام رسیدیم، اما زمینه کسب امتیازات بیشتر و رفع کدورت های بیشتری با آمریکا به سود منافع ملی وجود داشت که تا حدی از این فرصت ها غافل شدیم. همان طور که دیدیم زمانی در ارتباط با عربستان که ملک عبدالله رویکردهای عقلانی تری داشت، می توانستیم بنای ارتباط بهتر و محکم تری را ایجاد کنیم که متاسفانه در دوره سیاست خارجی ماجراجویانه احمدی نژاد، آن موقعیت سوخت تا رسید به دوره حاکمان نه چندان پخته فعلی عربستان که کار سخت شده است. در سیاست خارجی هم مانند سیاست داخلی باید قدر فرصت ها و موقعیت ها را شناخت و نگذاشت تا به سادگی از کف بروند. دولت اوباما چنین فرصتی برای بسیاری از کشورهای جهان بود.
 
** منتقدان دولت برجام را فاقد هر گونه دستاورد ملموس براي ايران مي دانند و معتقدند ايران در تواقفنامه هسته اي فقط  امتياز داده است؟ تحليلتان چيست؟
 
شكوري راد: نخستين دستاورد برجام تنش زدايي با دنياي خارج بوده است. از اين نظر وضعيت كنوني مان قابل مقايسه با قبل از برجام نيست. اما طبعا فرآيند گشايش گره ها و رفع معضلات اقتصادي كشور كه بسياري از آن دردولت قبل بر سر كشور آوار شده بود زمان بر است. ضمن اينكه برجام معاهده اي بين المللي نيست بلكه تفاهمي است كه مصوبه شوراي امنيت سازمان ملل به آن ضمانت اجرايي داده است.
 
همين الان هم رغبت به سرمايه گذاري خارجي در ايران در رفت و آمدهاي مكرر هيات هاي اقتصادي قطب هاي اقتصادي دنيا به كشور به وضوح ديده مي شود كه به مرور شاهد اثرات آن خواهيم بود.
 
**و انگيزه مخالفت هاي داخلي با برجام چيست؟
 
شكوري راد: برخی ممکن است که واقعا تحت تاثیر جوسازی ها تصور کنند که برجام خلاف منافع ملی است اما آن کسانی که جوسازی می کنند، عمدتا کسانی هستند منافعشان از ناحیه تحریم از بین رفته است. وقتي تحريم ها برداشته شود آن روندهای فاسد دور زدن تحريم ها بلاموضوع مي شود. انگيزه این دسته از مخالفين به خطر افتادن منافع مالي بسيار زيادي است كه فقط در شرايط تحريم برایشان قابل دسترسي بود.
 
**منتقدان مي گويند دولت يازدهم نسبت به دولتهاي نهم و دهم گرايش كمتري به رسيدگي به طبقات محروم دارد. آنها رئيس جمهور قبلي كشور را فردي مردمي و طرفدار مستضعفين مي دانند؟
 
شكوري راد: آقاي احمدي نژاد مردمي نبود ولي در مردم فريبي مهارت بالايي داشت. به گونه اي دروغ مي گفت كه افراد ساده دل فريب او را مي خوردند و احساس مي كردند حرف دل آنها را مي زند.
 
آقاي روحاني اما به اندازه احمدي نژاد ارتباطات مردمي قوي ندارد كه البته يك نقطه ضعف براي ايشان و به خصوص روابط عمومی دولت ایشان است. اما تلاش مجدانه اي براي اقتصاد كشور مي كند که طبقات محروم از آن بهره مند می شوند.
 
** و تغيير رئيس صدا و سيما؟
 
شكوري راد: اختلافات پشت پرده نقش اصلي را در اين موضوع داشته نه مسائلي كه بين صدا و سيما و دولت وجود دارد. صدا و سیما نماد بی قابلیتی علی رغم هزینه های بسیار زیاد است.

پويش




تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن