واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: با انتخاب صحیح همسر ، خانواده ای مستحكم داشته باشیم ( قسمت اول )
كاربر محترم شما می توانید این مطلب را در 3 قسمت مطالعه نمایید.ضرورت در نظر گرفتن ملاكها و معیارها در انتخاب همسرجامعه مترقی و متعالی آن نیست كه از جمعیت فراوان و یا منابع سرشار برخوردار باشد ، بلكه جامعه مطلوب و خوب جامعه ای است كه در آن خانواده های متعادل و مستحكم وجود داشته باشد.واضح است كه وقتی جامعه ای از خانواده های استوار و متعادل برخوردار باشد ، به طور طبیعی فرزندان سالم و برومندی در آن خانواده ها پرورده می شوند و در بزرگسالی از ارزشهای واقعی اجتماع محسوب می گردند و همین نیروهای ارزنده هستند كه جامعه را متحول می كنند . پس ثروت واقعی و غذای جامعه در برخورداری از انسان های شایسته است و افراد شایسته در خانواده های مستحكم پرورده می شوند .در اینجا این سؤال مطرح می شود كه خانواده مستحكم دارای چه ویژگی هایی است ؟ آیا خانواده مستحكم به خانواده ای اطلاق می شود كه از نظر فیزیكی وسعت داشته ، یا از امكانات رفاهی برخوردار باشد ؟ضمن اقرار و اعتراف به این نكته كه وسعت خانه و برخورداری از امكانات در استحكام خانواده مؤثر است ،باید گفتاستحكام واقعی خانواده به علل و عوامل متعددی وابسته است كه با در نظر گرفتن این عوامل خانواده تشكیل شده،از صفا و صمیمیت مستمر برخوردار خواهد شد . در چنین خانواده ای زن و مرد یكی هستند و یكرنگی و وحدت در آن حكمفرماست . بدیهی است كه هر قدر پیوند روانی و جسمی و فكری و فرهنگی گسترده تری بین زن و مرد وجود داشته باشد ، استحكام خانواده استوارتر خواهد بود .اكنون این سؤال مطرح می شود كه برای وصول به استحكام خانواده چه ملاك ها و معیارهایی را باید در نظر گرفت تا در پرتو آن خانواده ای كه شكل می گیرد از استحكام برخوردار باشد ؟ ما مسلمانان اعتقاد داریم كه قرآن بیان كننده همه عوامل خوشبختی و بدبختی انسانهاست ، اگر چه این تبیین به طور اجمال و فشرده انجام گرفته است .معیارها باید از مكتب اسلام منبعث شده باشدپیامبر بزرگوار اسلام (ص) فرمود : من به همه عواملی كه در خوشبختی انسانها مؤثر است اشاره كرده ام و در مورد همه عواملی كه به نوعی ركود و توقف انسان را موجب می شود ، هشدار داده ام .با مراجعه به قرآن و عترت و سیره اهل بیت رسول خدا به خوبی می توان به ضوابط و معیارهای خوشبختی خانواده دست یافت .ما مدعی هستیم وقتی اسلام درباره توسعه خانه و چگونگی ارتباط با همسایه ها دستورهایی را داده است ، به طور یقین به همه عواملی كه خوشبختی را به درون خانواده انتقال می دهد نیز اشاره كرده است .همه می دانیم كه خوشبختی و بدبختی زن و مرد از ابتدای زندگی مشترك آن دو با یكدیگر آغاز می شود . در روایات اسلامی ، پیشوایان دینی به نكات بسیار دقیق و برجسته ای كه عامل پیوند و استحكام و یا موجب تزلزل و شكست خانواده است ، به طور جدی اشاره كرده اند . یعنی همچنان كه عالمِ شدن و یا به دست آوردن مال و ثروت احتیاج به سعی و فعالیت دارد ، تشكیل خانوادهی متعادل و مستحكم نیز نیازمند تلاش و كوشش است . خداوند در قرآن می فرماید : لَیسَ لِلاِنسانِ اِلّا ما سَعی . به بیان دیگر افراد انسان باید تلاش كنند تا به خواست های خود دست یابند.برای وصول به خانواده استوار و مستحكم ابتدا باید بررسی های لازم از سوی دختر و پسر انجام شود تا بدون مطالعه و دقت به تشكیل خانواده نپردازند ، بلكه بر اساس معیارهای منطقی و عقلی ، همسر آیندهخودرا به طور كامل شناسایی كنند و سپسبرایازدواج اقدام نمایند .
در اینجا این سؤال مطرح می شود كه آیا هر دختر و پسری پس از ازدواج صلاحیت دارند كه نقش حساس تعلیم و تربیت را به عهده بگیرند ؟ به عبارت دیگر آیا آنان شایستگی پدر و مادر شدن را دارند ؟هر دختری باید ببیند كه آیا همسرش می تواند عهده دار امور تربیتی شود ؟ چنان كه هر مردی موظف است تحقیق كند كه آیا همسرش قادر است فرزند خانواده را تربیت كند ؟ممكن است در اینجا گفته شود كه اساساً عقد ازدواج هر دختر و پسری در آسمان انعقاد می یابد و به عبارت دیگر سرنوشت و تقدیر،دختر و پسر را به یكدیگر پیوند می دهد .در پاسخ باید گفت كه اگر سرنوشت،به تنهایی ازدواج دختر و پسر را رقم می زند و انسانها از خود اختیاری ندارند ، پس چرا وقتی كه دو نفر از صحابه برای خواستگاری فاطمه زهرا سلام الله علیها نزد پیامبر آمدند آن حضرت با خود فاطمه به شور و مشاوره نشست و چون عدم رضایت فاطمه (ع) را در چهره اش مشاهده كرد به آن دو نفر پاسخ منفی داد ؟اگر سرنوشت نقش تعیین كننده را داراست ، چرا وقتی علی علیه السلام به خواستگاری فاطمه سلام الله علیها آمد رسول خدا فضایل و كمالات علی را برای فاطمه بازگو كرد ؟ و اگر رسول خدا رضایت فاطمه (ع) را در چهره اش مشاهده نمی كرد آیا با ازدواج او با علی (ع) موافقت می كرد ؟اگر سرنوشت، منهای خود انسان نقش تعیین كننده دارد ، چرا امام جعفر صادق علیه السلام درباره ازدواج این طور تأكید می كنند كهزن همانند گردنبند است ، دقت و بررسی كن و ببین چه نوع گردنبندی را به گردن خود می افكنی . ناگفته نماند كه منظور از نظر كردن ، نگاه كردن نیست . بلكه دقت و مطالعه و فكر كردن است .از همه این مقدمات به خوبی آشكار می شود كه هر دختر یا پسری با اراده و اختیار انسانی خود در امر ازدواج تصمیم می گیرد و می تواند با دقت و مطالعه،این امر حیاتی و سرنوشت ساز را انجام دهد و یا بدون بررسی و مطالعهوبا در نظر گرفتن معیارهای سطحی و غیر منطقی برای ازدواج اقدام كند .بنابراین اگر پسر و دختری بدون در نظر گرفتن معیارهای اساسی و منطقی با یكدیگر ازدواج كنند و پس از گذشت مدت زمان كوتاهی كارشان به جدایی و طلاق بینجامد ، گناه و تقصیر متوجه خامی و ناپختگی آناناست، نه به گردن تقدیر و سرنوشت.ادامه دارد ...كاربر محترم شما می توانید در قسمت بعد مطالبی در مورد معیارهای مؤثر در حفظ نظام خانواده و معیارها و ملاك های مشترك درانتخاب همسر را مطالعه نمایید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 317]