تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816366856




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پدیده ی افغان های عرب چگونه شکل گرفت؟


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
پدیده ی افغان های عرب چگونه شکل گرفت؟
علل ظهور جنبش های اسلام گرا(8)؛
پدیده ی افغان های عرب چگونه شکل گرفت؟ افغانستان در سال های نیمه دوم دهه 1980 و دهه 1990 به میعاد گاه فعالیت گروه های اسلام گرای جهان عرب تبدیل شد


گروه بین الملل فرهنگ نیوز، در ادامه پژوهش علل ظهور جنبش های اسلامی، موضوع تلاقی جریان های اسلام گرای شرقی – غربی و غلبه خشونت افراطی در افغانستان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در ابتدا، لازم است محیط تلاقی جریان های اسلامی گرای شرقی – غربی(درباره این مفهوم توضیح داده خواهد شد) که افغانستان می باشد مورد بررسی قرار گیرد که مشخص شود دارا بودن چه ویژگی هایی، این کشور را به چنین مرکزیتی تبدیل نموده است. از آنجا که دو جریان غالب در این کشور طالبان و القاعده می باشد، هر کدام از این جرایان ها نیز جداگانه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.در ادامه پرونده، به بررسی علل گرایش به خشونت در گروههایی نظیر القاعده می پردازیم.افغانستانافغانستان از جمله کشورهای خاورمیانه می باشد. از لحاظ جغرافیایی صحرایی- کوهستانی است، که دره های حاصلخیز تک افتاده، حوضه رودها و نیز آبادی هایی در آن پراکنده است. در شرق فلات بزرگ ایران قرار دارد و به کوهپایه های سلسله جبال هیمالیا محدود می شود. در شمال این سلسله جبال یعنی هند و کش، جلگه هایی واقع است که هزاران مایل در آسیای مرکزی و استپ های روسیه گسترده است و به منطقه قطب شمال می رسد. در جنوب هند و کش بیابان وسیع و بادخیزی وجود دارد که پاکستان را فرا می گیرد و به اقیانوس هند ختم می شود.شواهد دیرینه شناختی نشان می دهد که ساکنان آن در کوهپایه های هندوکش حدود 9000 تا 11000 سال پیش گندم و جو می کاشته اند و بز پرورش می داده اند. اقتصاد آن تقریباً فقط بر کشاورزی معیشتی متکی است و گندم آبی محصول عمده آن محسوب می شود. کشت دیمی گندم و جو در اغلب اراضی حاشیه ای رایج است. زد و خوردها سبب متروک ماندن و انهدام بسیاری از سیستم های آبیاری شده است که اقتصاد کشاورزی به آن وابسته است. برخی مناطق وضع خیلی بهتری دارند. مثلاً منطقه جلال آباد مقدار زیادی میوه و سبزیجات تولید می کند. به علاوه به خاطر تولید خشخاش مشهور است. ناحیه هیرمند، دیگر منطقه عمده کشت خشخاش ، یک چهارم تولید جهانی را تأمین می کند.به لحاظ اجتماعی نیز جامعه افغانستان، بسیار پیچیده است و معمولاً در آن از اصطلاح « قبیله » استفاده می شود. مردم شناسان و آمار گیران نفوس، بسیاری کوشیده اند که گروه های قومی افغانستان را شمارش کنند، اما نتایج متفاوتی به دست آورده اند. درگیری ها باعث شده که بخشی از جمعیت، برای بقای اقتصادی به شهرها و آبادی ها روی آوردند و به موجب آن مراکز شهری و افغانستان مثل قارچ از زمین سبز شد. یارانه های اتحاد جماهیر شوروی اقتصاد شهری را تا 1992 رونق داد. اما حوادث بعد از آن موجب نزول تدریجی بوده است و اکنون بسیاری از خانواده ها با فقر روبرویند. اصلی ترین گروه های افغان عبارتند از پشتون ها، تاجیک ها ، هزاره ها و ازبک ها.از لحاظ تاریخی، به خاطر آن که افغانستان بر سر راه جاده تجارتی باستان بین اروپا و چین واقع شده بود پیوندی ناگسستنی با ایران و آسیای مرکزی داشته، و سرنوشت شبه قاره هند در دورانی با سرنوشت افغانستان پیوند داشته است. با این حال همیشه به نحوی جدا از همسایگان خود بوده و جمعیت اش در دره های دوردست زندگی می کرده اند و در عین آنکه تا حدودی وابسته تجارت با دنیای خارج بوده اند، به شدت از استقلال خود دفاع می کردند.افغانستان کشوریست که از امتیاز ژئوپلتیک نیز برخوردار بوده و ضمن همسایگی با کشوری بین المللی یعنی جمهوری اسلامی ایران که در طول سه دهه گذشته با زورگویی های واشنگتن و سیاست های استعماری و امپریالیستی آن در منطقه خاورمیانه و حوزه خلیج فارس مقابله کرده، افغانستان به عنوان دالان با اهمیت و استراتژیک آسیای مرکزی و حوزه خزر با آبهای آزاد ( دریای عمان و اقیانوس هند ) نیز مطرح می باشد و به دلیل نزدیکی جغرافیایی با کشورها و اقتصادهای با اهمیتی چون چین و روسیه، هند و آسیای جنوب شرقی و ژاپن که اهمیت راهبردی برای واشنگتن دارند، توجه و حساسیت آمریکا را نسبت به خود جلب کرده و به ویژه اینکه به دلیل وجود گروه بن لادن در این کشور، بهانه خوبی نیز فراهم شده تا با ادعای مبارزه با بنیادگرایی اسلامی سیاست های درازمدت خود مبنی بر تحت کنترل درآمدن طالبان و تا تعیین آلترناتیوی مناسب از دیدگاه واشنگتن برای این گروه را دنبال نموده و ضمن رفع نگرانی های خود از قدرت یابی جبهه متحد اسلامی در افغانستان که مواضع مشترک ایدئولوژیکی و مناسبات سیاسی بسیار نزدیکی با ایران دارد، مانع از فعال شدن محور روسیه، جبهه متحد اسلامی افغانستان، ایران و هند و احتمالاً چین گردد و در عوض با سرکار آوردن یک حکومت وابسته به واشنگتن در افغانستان، محور افغانستان، پاکستان، عربستان، امارات متحده عربی و ایالات متحده آمریکا را تقویت نمایند و بدین وسیله می تواند تا حدود زیادی برکشورهای اروپایی نیز امر و نهی کند، به دلیل اینکه این کشورها برای تداوم رشد اقتصادی خود وابستگی شدیدی بر منابع انرژی منطقه خاورمیانه، خلیج فارس و حوزه خزر دارند.افغانستان صحنه عملیاتی همکاری و نزدیکی ایدئولوژیک میان اسلام گرایان غرب و شرق عربی بود. منظور از شرق و غرب عربی، دو حوزه عمده جریان اسلام گرایی سیاسی در جهان عرب است که سایر کشورهای عربی را تحت تاثیر خود قرار داده است. این دو حوزه یکی مصر است که در بخش غربی جهان عرب واقع شده و دیگری عربستان سعودی که در بخش شرقی قرار دارد.در سال های نیمه دوم دهه 1980 و دهه 1990 به میعاد گاه فعالیت گروه های اسلام گرای جهان عرب تبدیل شد و شاید برای نخستین بار در تاریخ قرن بیستم زمینه ای را فراهم ساخت تا گرایش های گوناگون اسلام گرای عربی، به ویژه اسلام گرایان شرق و مغرب عربی، با یکدیگر ملاقات کنند. این آشنایی جریان های مشرق و مغرب عربی، بعدها نتیجه مهمی به بار آورد و آن ترکیب دیدگاه های ایدئولوژیک و مهارت های سازمانی بود.در واقع، پدیده افغان های عرب که بعدها در اوایل سال های دهه 1990 به یکی از مسایل مهم کشورهای عرب تبدیل شد، محصول همین ظهور اسلام گرایان در افغانستان و ترکیب تجربه های فکری و سازمانی آنها بود. در واقع، افغانستان در سالهای بعد از 1985 شاهد حضور برخی از رادیکال ترین چهره های جنبش های اسلامی نظیر عبدالرحمن عزام، رهبر شاخه رادیکال اخوان المسلمین اردن و دکتر ایمن الظواهری، مرد شماره یک سازمان الجهاد مصر در خارج از زندان و همچنین طلعت فواد قاسم، رهبر تندروی گروه الجماعه الاسلامیه مصر بود.از سوی دیگر، عمده ترین چهره های سازمانی و فعال جنبش اسلامی شرق عربی، به ویژه سلفی های عربستان، با چهره هایی نظیر اسامه بن لادن و یاران او در این سال ها در افغانستان به سر بردند. هدف تمامی این گروه ها، کمک به جهاد مسلمانان افغانستان علیه شوروی بود. بیشتر چهره های رادیکال جنبش  های اسلامی مصر، اردن و بعدها الجزایر ( طرفداران و بقایای گروه مصطفی بویعلی ) که از سوی کشورهای عرب در معرض سرکوب بودند، به افغانستان راه پیدا کردند تا در این محل امن به فعالیت بپردازند.در واقع، این گروه ها با حضور در افغانستان به چند هدف اساسی مورد نظر خود دست یافتند: از یک طرف آزادانه به فعالیت سازمانی و جذب اعضای جدید مشغول می شدند و از طرف دیگر، از طریق مبارزه با شوروی ها هم به وظیفه مذهبی مورد نظر خود یعنی جهاد در راه خدا عمل می کردند و هم از این راه آموزش های نظامی لازم را برای آینده می دیدند. پدیده مهم دیگری که در افغانستان روی داد، آشنایی جریان های اسلامی شرق و غرب عربی و تبادل مهارت های سازمانی و آموزش های ایدئولوژیک آنها بود. در این میان جنبش های رادیکال مغرب عربی، مهارت های سازمانی و تشکیلاتی خود را در اختیار اسلام گرایان سعودی قرار دادند و اسلام گرایان سعودی نیز از طریق نفوذ گسترده مالی خود توانستند دیدگاه های تند وهابی و فرقه گرای خود را وارد چارچوب ایدئولوژیک جریان اصلی اسلام گرایی کنند. یکی از این قبیل جریانات طالبان بود که در مقاله بعدی توضیحاتی در خصوص این جریان داده خواهد شد.




95/2/29 - 08:25 - 2016-5-18 08:25:56





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن