تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):منتظران ظهور امام مهدى(ع) برترينِ اهل هر زمان‏اند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817040062




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برزخ بی‌آب در ۱۰۴ روستای شهرستان بشاگرد/ کودکان خواب آب می‌بینند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر از آغاز فصل گرما؛
برزخ بی‌آب در ۱۰۴ روستای شهرستان بشاگرد/ کودکان خواب آب می‌بینند

کمبود آب


شناسهٔ خبر: 3659758 - سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
استانها > هرمزگان

بشاگرد - ۱۰۴ روستای شهرستان بشاگرد در وضعیت بحران بی آبی و کمبود آب شرب و آشامیدنی قرار دارند. خبرگزاری مهر - گروه استان ها: طول عمر خشکسالی در استان هرمزگان ۱۸ ساله شد. نزدیک به ۴۰ دشت در استان با بیلان منفی بی‌آبی روبه‌رو است. خشکسالی در استان هرمزگان رو به گسترش است. کاهش سطح زیرکشت اراضی کشاورزی، از بین رفتن نخلستان ها، نابودی سفره های زیرزمینی وضعیت بحرانی را در استان بوجود آورده است. طی سالهای اخیر بودجه هایی برای رفع اثرات خشکسالی در کشور مصوب و به استانها تخصیص یافت که سهم استان هرمزگان قابل توجه نبود. خشکسالی چاه های آب روستاها به وضعیت نگران کننده ای تبدیل شده است. بیش از ۱۸ سال خشكسالی در هرمزگان موجب شده تا سطح آب ۹۰ درصد از دشت های استان با افت معادل نیم متر و حداكثر ۲۸ متر مواجه باشند. وضعیت برداشت از منابع زیرزمینی در ۱۶ سال اخیر هر سال بیشتر شده است و این وضعیت در شرق استان هرمزگان حادتر بوده و موجب بروز چالش‌های طبیعی نیز شده که باید برای آنها فکری کرد. استفاده از آبشیرین‌کن‌ها بهترین روش برای جبران کم‌آبی در استان‌های ساحلی کشور با توجه به سواحل وسیع کشورمان در خلیج فارس و دریای عمان است و سرمایه‌گذاری در این زمینه حیاتی به شمار می‌رود. سرمایه‌گذاری در زمینه تولید آب‌ شیرین در استان هرمزگان نه تنها موجب مهار کم‌آبی می‌شود، بلکه به سلامت عمومی جامعه نیز کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: بیش از ۱۸ سال خشکسالی در هرمزگان موجب شده تا سطح آب ۹۰درصد از دشت های استان با افت معادل نیم متر و حداکثر ۲۸ متر مواجه باشند. عبدالحمید حمزه پور عنوان کرد: تا کنون ۲۴۰ میلیارد ریال از طریق صندوق توسعه ملی جهت تکمیل مجتمع های آبرسانی روستایی اختصاص یافته است تا سال ۹۷ تمامی ۳۶ مجتمع‌ آبشیرین کن روستایی در استان هرمزگان افتتاح و به بهره برداری برسد. حمزه‌پور از تکمیل مجتمع‌های آبرسانی به عنوان یکی از راه حل‌های موجود برای جبران بحران بی آبی در روستاها نام برد و یادآور شد: با تکمیل ۳۶ مجتمع آبرسانی مشکل کمبود آب ۵۳۰ روستا برطرف می‌شود. از این تعداد مجتمع آبرسانی، ۱۸ مجتمع آبرسانی تا پایان سال ۹۵ مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. وی گفت: برای کاهش برداشت از منابع زیر سطحی، تاکنون ۱۴آبشیرین کن در قشم، بندرعباس، بندرلنگه و بستک به بهره برداری رسید. به گفته حمزه پور، بیلان آبی تمامی دشتهای استان هرمزگان منفی است، گسترش خشکسالی در استان هرمزگان نسبت به سایر استانهای دیگر با سرعت بیشتری رو به گسترش است. از این رو تدابیر ویژه‌ای باید برای جایگزینی منابع آبی جدید جهت عبور از بحران کم‌آبی اندیشید. حمزه‌پور با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در چند سال اخیر برای آبرسانی به مناطق روستایی اضافه کرد: میزان تخصیص اعتبارات خشکسالی در سال ۹۵ تاثیر زیادی در تکمیل پروژه‌ها دارد و امیدواریم با پیگیری مسئولان و بهبود شرایط مالی دولت شاهد افزایش تخصیص‌ها در این بخش باشیم. این مقام مسئول در حوزه آب روستایی هرمزگان تاکید کرد: با توجه به جمعیت بالای روستایی استان و شرایط سخت حاکم بر این بخش، درخواست تخصیص منابع بیشتر را به وزارت نیرو داده‌ایم و بهترین راه برای مهار فشار بر سفره‌های آب زیرزمینی، استفاده هدفمند از آبشیرین‌کن‌ها است. حمزه‌پور ادامه داد: دو راهکار مهار مشکلات آب روستایی در وزارت نیرو، تسریع در اجرای پروژه‌های مجتمع آب روستایی و احداث آبشیرین‌کن‌ها است که امیدواریم با تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در این دو بخش در هرمزگان شاهد کاهش فشار کم‌آبی بر مردم باشیم.

این مسئول به مصوبه قانونی در زمینه خرید تضمینی آب از آبشیرین‌کن‌ها اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید آب شیرین از دریا سرمایه‌گذاری تضمین شده‌ای بوده که ضمن کمک به توسعه استان، خدمت بزرگی نیز در مهار مشکلات مردم خواهد بود و بسترهای قانونی در این زمینه کاملاً فراهم است تا مشارکت بخش خصوصی در این بخش تسهیل شود. ۱۲ درصد از روستاهای هرمزگان با آبشیرین كن ها آبرسانی می شوند رئیس اداره آب وفاضلاب روستائی شهرستان بشاگرد در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد خشکسالی و کمبود آب در روستاهای این شهرستان بیان داشت: ۱۰۴ روستای شهرستان بشاگرد با مشکل بی آبی مواجه هستند. علی رحمت زاده از خشک شدن ۱۰۴ دهنه چشمه آب در ۱۰۴ روستای این شهرستان خبر داد و گفت: این چشمه های آب شرب به علت خشکسالی های چند سال گذشته بکلی خشک شده اند که نیاز به بهسازی و مرمت دارند. برای بهسازی هر چشمه ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار لازم است. وی گفت: اکنون ۳۳ روستای شهرستان بشاگرد که با مشکل جدی بی آبی مواجه هستند با تانکر آبرسانی می شوند. تنها تانکر آب رسان این اداره جوابگوی تامین آب شرب ۱۰۴ روستا نیست. وی تأکید کرد: کار انتقال آب از سد جگین به شهرستان بشاگرد سال آینده به اتمام می رسد که با اتمام این پروژه مشکل آب شرب شهرهای سرشت و گوهران و ۲۳ روستای در حاشیه این طرح نیز برای همیشه مرتفع می شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن