تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804746806
![نمایش مجدد: نگرش فرهنگی حاکم بر کشور ضد شادمانی است/ سرمایه و اعتماد اجتماعی در ایران ضعیف است refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
نگرش فرهنگی حاکم بر کشور ضد شادمانی است/ سرمایه و اعتماد اجتماعی در ایران ضعیف است
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: نشست «گسست فرهنگی و شکاف نسلی در ایران» مطرح شد؛ نگرش فرهنگی حاکم بر کشور ضد شادمانی است/ سرمایه و اعتماد اجتماعی در ایران ضعیف است ایلنا: نشست «گسست فرهنگی و شکاف نسلی در ایران» به همت جهاد دانشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد عصر امروز در تالار شهید رجائی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار شد.
![نگرش فرهنگی حاکم بر کشور ضد شادمانی است/ سرمایه و اعتماد اجتماعی در ایران ضعیف است](http://static0.ilna.ir/thumbnail/n9FlkGdri9w4/i_qPjR7mMLhZ02nUcMUA05W0BBuT_figKreu5zx2ciKxyUe3xZzFdigtlxYBJXc-88ZB_gYzlXGwQVpqBV3cIWk4nU88RN381sfGVtw67dPrccCMXHCvyGe8DEnEKKONl3xeVOpt9jw,/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA.jpg)
به گزارش ایلنا، سعید معیدفر در ابتدای نشست «گسست فرهنگی و شکاف نسلی در ایران»، که عصر امروز در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: بحث گسست نسلی پس از دوران اصلاحات جدی شد به ویژه در سال ۸۷ و با ورود دانشجویان به عرصه خیابان جدی شد و تقریبا آثار جدی را به وجود آورد و نگرانی جدی در این زمینه را موجب شد. عضو انجمن جامعه شناسان ایران با اشاره به آمدن جوانان به خیابان ها پیروزی تیم ملی ایران در استرالیا و ورود ایران به جام جهانی تصریح کرد: این اتفاقات تاکنون در ایران وجود نداشت و این دو حادثه توجه همگان را به خود جلب کرد این که ما شتهد چه پدیده تازه ای هستیم، در مقابل این اتفاقات بحث هایی مطرح شد نخست آن که جامعه نیاز به شادی دارد، دوم بحث نسلی به پیش آمد. این جامعه شناس خاطرنشان کرد: در دوره اصلاحات فرصت برای طرح این مباحث وجود داشت و در جهاد دانشگاهی تهران همایش هایی به برای پرداختن به این مبحث برگزار می شد، این بحث ها رویکرد تازه ای به فکر و اندیشه بود. عضو انجمن جامعه شناسان ایران ادامه داد: این مباحث وجوه سیاسی به خود گرفت و با ورود رسانههای جدید همچون ماهواره به عرصه فرهنگی کشیده شد و سبک زندگی را تحت تاثیر قرار داد. معیدفر عنوان کرد: در اروپا هم بحث گسست نسلی با آمدن جوانان به خیابان در دهه ۶۰ مطرح شد و این مبنا به چالش کشیده شد، که آیا این اتفاقات به مثابه گسست نسلی است یا آنکه نسبیت اختلاف بین دو نسل زیاد است، به واقع مخالفان مبحث گسست نسلی بر این باور بودند که شکاف نسلی یعنی انقطاع نسلی، بنابراین آنچه که در اروپا اتفق افتاده شماف نسلی نیست بلکه انقطاع بین سنت های قبل و بعد است. وی یادآور شد: این عده معتقد بودند چون نسل جوان تربیت یافته نسل پیشین است بنابراین نمی تواند انقطاع نسلی را موجب شود، از این رو جوانان همان ارزشها و آرمانهای نسل پیشین را دارند، حال آنکه از ابزارهای نوین استفاده میکنند، ما وارد دنیای جدید شدیم و این دوران جدید ناشی از شرایط تغییر یافتهای است که به واسطه تحولات اقتصادی و اجتماعی به وجود آمده است. این جامعهشناس با اشاره به سخنان اینگلهارت جامعهشناس معروف مبنی بر اینکه نسل پیشین نسل جنگ بود و ارزشهای مادی پس از دوران جنگ برایش از اهمیت ویژه ای برخوردار بود، تصریح کرد: اینگلهارت معقد بود که این امر طبیعی است که نسل قدیم پس از دوران جنگ در اروپا به ارزشهای مادی توجه کنند. عضو انجمن جامعه شناسان ایران ادامه داد: بحث گسست نسلی هم در ایران با دو رویکرد مواجه بود، نخست آن که جوانان به همان آرمانها و ارزشهای نسل پیشین معتقد بودند، اما این امر در بسیاری از زمینهها تغییر کرد و بینش و باورهایشان متفاوت شد، چراکه زمان تغییر کرده، در مقابل رویکرد دیگری مطرح بود که این مساله را شکاف نسلی نمی دانست بلکه معتقد بودند در جامعه توسعه یافته تمایزپذیری را باید پذیرفت و در چنین جوامعی تمایز سنی و طبقاتی امکانپذیر است و مهم ترین دعوی این ها آن است که خانواده در ایران از اهمیت فوق العادهای برخوردار است و همه نسل ها در تعامل هستند. معیدفر عنوان کرد: فرضیه چرخه زندگی میگوید هر میزان که سن جوانان افزایش پیدا کند همان میزان ارزشها و نگرشهای دینی و ارزشی میان آنان تقویت میشود، در مقابل این فرضیه فرضیه دیگری مطرح میشود که معتقد است جوامع همواره با تغییرات مواجه بودهاند حال آنکه ممکن است این تغییرات محسوس نباشد، امروز وارد دنیایی شدیم که لحظه به لحظه تغییر پیدا میکند. گسست فرهنگی داریم وی با بیان اینکه انقلاب ایران در سال ۵۷ در نوع خودش بی نظیر است، خاطرنشان کرد: برخی از همان اوایل انقلاب معتقد بودند این شرتیط باقی می ماند براساس فرضیه چرخه زندگی ما باید بپذیریم اگر فردی به میان سالی برسد برخی چیزها را ناهنجار می داند اما آیا مساله ما این است؟ مساله آن است که تحولات نگرشی یا ارزشی اتفاق می افتد. این جامعه شناس افزود: آمار و تحقیفات نشان می دهد که در یک مقطع گست فرهنگی قرار داریم و یک عده که نگرش خاصی هستند در حال دگرگونی قرار دارند و اگر یک زمانی جامعه دو قطبی شده بود به سمت آرمان های رو به حلو جهت گیری داشتند. عضو انجمن جامعه شناسان ایران با اشاره به اینکه سرمایه و اعتماد اجتماعی در ایران ضعیف است، اظهار کرد: یکی از دلایل این امر گسست فرهنگی است و تقابل نگرش ها و فرهنگ این امر را موجب شده است. معیدفر با اشاره به اینکه بین فرهنگ رسمی و غیر رسمی تفاوت بسیاری وجود دارد، عنوان کرد: فرهنگ رسمی عبارت است از الگوی مشترک و واحد و الزامات ساختاری و عدم امکان خلاقیت برای کنش گری است، اما فرهنگ غیر رسمی مشتمل بر تنوع، تکثر و گزینش گری است که همین موارد موجبات جذب جوانان را به فرهنگ غیر رسمی فراهم کرده است.
ما گریه کنیم یک عده خوشحال تر می شوند در ادامه، فیاض زاهد؛ نویسنده و تحلیلگر سیاسی عنوان کرد: بحث تعارض نسلی بحثی قدیمی است فویرباخ به گونه ای دیگر این بحث را مطرح می کند و از خودبیگانگی انسان در برابر خدا سخن می گوید، این فیلسوف معتقد است که انسان خود خدا را ساخته اما فراموش می کند که این خدا ساخته خودش است و بعدها این جنبش او را بیدار می کند. وی اظهار کرد: مانهایم نیز شکاف نسلی را شکاف تاریخی می دید و این امر را پذیرفته شدن در قالب نسل می دانست، به عبارتی مانهایم به شکاف نسلی معتقد نیست بلکه آن را شکاف تاریخی می داند، مانهایم معتقد است سن افراد مهم نیست بلکه مهم آن است که چه تاثیری از مباحث اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پذیرفته است. زاهد با بیان اینکه روشنفکران بیش از آن که لیبرال باشند سوسیالیست هستند، چرا که بین دغدغه های روشنفکری و عدالت طلبی ارتباط وجود دارد، ادامه داد: پیر بوردیو جامعه شناس معاصر فرانسوی از اعتراض بین نسلی سخن می گوید و معتقد است آن چه شکاف بین نسلی را تشکیل می دهد همان رویاهای چند گانه است، در حقیقت بوردیو گسست بین نسلی را ناشی از تعارض منافع بین دو نسل می داند. وی با اشاره به اینکه نگرش فرهنگی حاکم بر کشور ضد شادمانی است، خاطرنشان کرد: اگر ما گریه کنیم یک عده خوشحال تر می شوند تا شادمانی، چرا که این عده شادمانی را نزدیک به گناه، طرب و غفلت از معنویت می دانند. دغدغه شکاف نسلی را نباید به انحرافات جوانان تنزل داد این نویسنده و تحلیلگر سیاسی افزود: دغدغه شکاف نسلی را نباید به انحرافات جوانان تنزل داد، حال آن که جهان ما جهان پیچیده ای است و به عبارتی جامعه ایران با جامعه سنتی متفاوت است، در جامعه کنونی زن حق اعتراض دارد و جامعه در حال تلاطم است و روش اقناع و قناعت پذیری وجود ندارد. زاهد با اشاره به اینکه متاسفانه جوانان جامعه به این باور رسیده اند که نه مسلمان هستند و نه ایرانی، ادامه داد: چرا باید در تلویزیون آدم خوب ریش دار است و آدم بد بی ریش، فرد چادری فرشته است و فرد بی چادر خلافکار، چرا باید این قدر در تلویزیون نازل عمل کرد. این نویسنده و تحلیلگر سیاسی با اشاره به جذب جامعه ایرانی به بی بی سی و سایر برنامه های ماهواره افزود: بی بی سی مدعی است که ۵۰ سال دروغ نگفته اما بنده می دانم که چه طور می توان دروغ را به طوری راست وانمود کرد که تاثیر داشته باشد. شبکه خبر به اندازه شبکه جهانی بی بی سی تاثیر ندارد وی با بیان اینکه شبکه خبر ۶۰۰ نفر پرسنل دارد که این تعداد پرسنل برابر با تعداد پرسنل شبکه جهانی بی بی است اما آن تاثیر گذاری را ندارد. زاهد با بیان اینکه مارکس زنده است در همه جای دنیا زنده است، یادآور شد: الان همان نیروهای مارکسیست در سطح دانشگاه در حال فعالیت دارند، چرا که ما نتوانستیم به سوالات نسلی و درون نسلی پاسخ دهیم. این نویسنده و تحلیلگر سیاسی با تاکید بر ضعف اعتماد در جامعه عنوان کرد: ایران بالاترین درصد چک برگشتی در جهان به خود اختصاص داده است. اقتدار سنتی جامعه ایران در رویارویی با غرب شکسته شد در بخش دیگری از نشست، غلامرضا صدیق اورعی با اشاره به محلات قدیم در ایران و نوع سبک زندگی این مردم عنوان کرد: به طور مثال در مشهد محلات قدیمی همچون سراب، نوغان، پایین خیابان و بالا خیابان و ... بود که از لحاظ طبقاتی تفاوتی بین آنان دیده نمی شد، در این محلات پسران جوان به دزدی و سایر خلافها میپرداختند اما در شب عاشورا نیز در مساجد حضور داشتند و با روحانیت در ارتباط بودند. استاد علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی افزود: در آن زمان هر چند پسران جوانان هنجار شکنی میکردند اما این مسائل درباره دختران صدق پیدا نمیکرد، همین عده از جوانان در آینده سر به راه میشدند. اورعی ادامه داد: زمانی که جامعه ایران با غرب رویا رو شد، فساد غرب پایه های مسلمانی آنان را نشانه گرفت و اینگونه بود که اقتدار سنتی شکسته شد و کپیبرداری صورت گرفت و بسیاری از جوانان در این رویارویی منحرف شدند.
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ ۱۶:۴۷:۵۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
سرمایه های اجتماعی در کشور تضعیف شده اند - روزنامه همدان پیام
اخبار ■ در دوره قبل اعتمادسوزی شد موضوع آسیب ها و سرمایه های اجتماعی و ضعف قوانین مربوطه در همین ارتباط به همراه تأکید بر مشارکت عمومی در حوزه محیط زیست مباحثی بود که دیروز در جلسه 5 2 ساعته کارگروه اجتماعی استانداری که با حضور مسئولانی از وزارت کشور تشکیل شد بر آن تأکید و همه ااعتماد مشتریان به بانک، سرمایه اجتماعی است - شبکه خبری اقتصاد ایران
مدیر عامل بانک صادرات ایران در سفر به استان کرمان ضمن دیدار با فعالان اقتصادی از اعتماد به این بانک به عنوان سرمایه ارزشمند اجتماعی و معنوی تعبیر کرد و ضرورت صیانت از این سرمایه را خاطر نشان ساخت برخی یارانه بگیران بعد از ثبت اعتراض به حذف با این پاسخ مواجه شدند گردش حساب بانسرمایه اجتماعی در کشور تضعیف شده است
شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷ ۳۳ رئیس اداره سرمایه اجتماعی و سبک زندگی مرکز اجتماعی وزارت کشور گفت متاسفانه شهرها حریم خود را با حاشیهنشینی از دست دادهاند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه همدان اسماعیل کوچکیان در کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استاناعتماد اجتماعی مردم به فرهنگیان مهمترین سرمایه آموزش و پرورش است
مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان اعتماد اجتماعی مردم به فرهنگیان مهمترین سرمایه آموزش و پرورش است مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت معلمان مقبولترین قشرجامعه هستند و اعتماد اجتماعی مردم به فرهنگیان مهمترین سرمایه آموزش و پرورش است ۱۳۹۵ شنبه ۱۸ ارديبهشت ساعت 10 02 به گزارشآمادگی کشورها برای سرمایه گذاری در ایران
وزیر راه و شهرسازی از آمادگی کشورهای صنعتی و پیشرفته برای سرمایه گذاری در پروژه های گوناگون در زمینه های هوانوردی و راه آهن در کشور خبر داد و گفت بخش های عمده آن در مذاکرات به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است به گزارش جهان به نقل از فارس عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز شنبهپیامدهای اجتماعی و فرهنگی بحران آب در ایران بررسی میشود
پیامدهای اجتماعی و فرهنگی بحران آب در ایران بررسی میشود شناسهٔ خبر 3657918 - شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲ ۲۴ دانش و فناوری > علم و دانش پیامدهای اجتماعی و فرهنگی بحران آب در ایران با تأکید بر رودخانه زایندهرود بررسی میشود به گزارش خبرگزاری مهر مدیریت همکاریهای علمی و بیندر کنگره جراحان ایران مطرح شد ضعیف شدن رشته جراحی یعنی ضعیف شدن کل طب کشور/جراحی عمومی نباید تجزیه شود
در کنگره جراحان ایران مطرح شدضعیف شدن رشته جراحی یعنی ضعیف شدن کل طب کشور جراحی عمومی نباید تجزیه شود عضو هیأت علمی انجمن جراحان عمومی گفت جراحی عمومی باید همیشه حفظ شود و نباید تجزیه یا نقش آن کم شود چرا که بیش از حد تجزیه شدن رشتههای مادر به نفع جامعه نخواهد بود به گزارش خبدیپلماسی فرهنگی رسانه ای، حلقه ضعیف دیپلماسی ایران
عماد آبشناس - حلقه ضعیف دیپلماسی ناسیاسی ایران در حال حاضر دیپلماسی فرهنگی رسانه ای این کشور می باشد که نتوانسته در مقابل هجمه فرهنگی و رسانه ای غرب و ایالات متحده قد علم کند شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران شارا - در حالی که شکی در قفل بودن درب های بانک های جهانی به دلیل بازبا دستور رهبر انقلاب؛ شورای اجتماعی کشور به ریاست رئیس جمهور تشکیل می شود - پایگاه خبری و تحلیلی ایران راوی
مرتضی میرباقری با اشاره به اینکه تا دو جلسه پیش از این شورای اجتماعی کشور به ریاست کشور کشور و با حضور اعضا تشکیل می شد افزود بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب بنا شد که جلسات شورا به ریاست رئیس جمهور و به قائم مقامی وزیر کشور تشکیل شود معاون اجتماعی وزیر کشور در حاشیه جلسه شورایرئیس ستاد اعتکاف استان قم: اعتکاف به فرهنگی اجتماعی در کشور تبدیل شده است
رئیس ستاد اعتکاف استان قم اعتکاف به فرهنگی اجتماعی در کشور تبدیل شده است رئیس ستاد اعتکاف استان قم گفت به برکت نظام اسلامی و حمایت علما مراجع تقلید و مقام معظم رهبری مراسم معنوی اعتکاف به فرهنگ اجتماعی در کشور تبدیل شده است به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجتالاسلام سید ع-
گوناگون
پربازدیدترینها