تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر مومن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819900718




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزایش۳ برابری کشت کلزا دراستان تهران/ظرفیت۵۰۰ هکتاری برداشت کلزا


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محصولی که با آب زیاد بیگانه است؛
افزایش۳ برابری کشت کلزا دراستان تهران/ظرفیت۵۰۰ هکتاری برداشت کلزا

کلزا


شناسهٔ خبر: 3616984 - پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
استانها > تهران

تهران- سال گذشته تنها ۱۶۸ هکتار از اراضی موجود در استان تهران زیر کشت کلزا رفت که با اقدامات انجام‌شده، هم‌اکنون ۵۰۰ هکتار از اراضی این استان زیر کشت این محصول است. خبرگزاری مهر، گروه استان ها-محمدرضا حیدری: استان تهران را باید یکی از قطب های کشاورزی کشور دانست که در تولید محصولات مختلف کشاورزی به موفقیت های بزرگی رسیده و توانسته نقش مهمی در تأمین سبد غذایی خانواده های ایرانی ایفا کند. طی سال های اخیر، کمبود منابع آبی به مهم ترین مشکل و مانع برای استفاده از همه ظرفیت ها و پتانسیل های کشاورزی در استان تهران تبدیل و این امر موجب شده که همه زمین های کشاورزی این استان، زیر کشت نرود. استفاده از شیوه های نوین آبیاری و جایگزینی آبیاری نوین و مدرن به جای آبیاری سنتی در کنار تشویق کشاورزان برای کشت و برداشت محصولاتی که به آب کم تری نیاز دارند، مورد توجه جدی جهاد کشاورزی قرار گرفته است. با توجه به محدودیت های موجود در عرصه کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تلاش کرده بالاترین بهره وری را با آموزش و تشویق کشاورزان به دست آورد. کشت کلزا یکی از موضوعاتی است که طی سال های اخیز مورد توجه ویژه جهاد کشاورزی و کشاورزان استان تهران قرار گرفته، به طوری که هم اکنون شاهد افزایش سه برابری سطح زیر کشت کلزا در استان تهران هستیم. کلزا برای به ثمر نشستن به آب کمی نیاز دارد و با توجه به ارزش غذایی بالای آن و دستاوردهایی که برای خاک کشاورزی دارد، می تواند مورد توجه کشاورزان و فعالان این حوزه قرار بگیرد. استان تهران مستعد کشت کلزا است حسن احمدی کارشناس حوزه کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت های شهرستان های استان تهران در تولید محصولات مختلف از جمله کلزا اظهار داشت: زمین‌های مستعد فراوانی در شهرستان‌های استان تهران برای کشت محصول کلزا وجود دارد.

وی افزود: کشت کلزا دارای ویژگی‌های قابل‌توجهی است، به‌طوری‌که سبب حاصلخیزی خاک می‌شود و از طرف دیگر برای به ثمر نشستن به آب کمی نیاز دارد. احمدی با اشاره به کمبود منابع آبی در استان تهران ادامه داد: امروز استان تهران با کمبود منابع آبی مواجه است و قطعاً باید به سمت کشت محصولاتی برود که دارای ارزش غذایی بالایی بوده و به آب کمی نیاز دارد و کلزا می‌تواند در این عرصه مورد توجه قرار گیرد. ۵۰ درصد کلزای استان تهران در ورامین تولید می‌شود شهرستان ورامین را باید یکی از قطب‌های تولید کلزا در استان تهران دانست، به‌طوری‌که این شهرستان با به زیر کشت بردن ۲۵۰ هکتار از اراضی خود، حدود ۵۰ درصد تولید کلزای استان تهران را در اختیار دارد. محمدحسین تاجیک رییس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، این منطقه را یکی از قطب های کشت کلزا دانست و اظهار داشت: شهرستان ورامین از ظرفیت بسیار بالایی در حوزه تولید کلزا برخوردار بوده و یکی از قطب‌های تولید این محصول محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های کشت کلزا افزود: بر اساس آمار، شهرستان ورامین حدود ۵۰ درصد تولید کلزا در استان تهران را در اختیار خود دارد. رییس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین با تأکید بر این نکته که کلزا نیاز به آب کم تری نسبت به محصولاتی نظیر گندم و جو دارد، ادامه داد: با توجه به نیاز آبی پایین در تولید کلزا، کشت و برداشت این محصول می‌تواند موردتوجه کشاورزان قرار بگیرد. ۵۰۰ هکتار از اراضی استان تهران زیر کشت کلزا رفته است حسن بهنیا سرپرست مدیریت زراعت جهاد کشاورزی استان تهران نیز با اشاره به آمار تولید کلزا در این استان اظهار داشت: جهاد کشاورزی استان تهران از کشت کلزا حمایت می‌کند و افزایش میزان سطح کشت این محصول این امر را به اثبات می‌رساند. وی از رشد سطح زیر کشت کلزا در استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و  افزود: در سال گذشته ۱۶۸ هکتار از اراضی موجود در استان تهران زیر کشت کلزا رفته بود که با اقدامات انجام‌شده، هم‌اکنون سطح سبز مزارع کلزا در این استان به ۵۰۰ هکتار رسیده است. بهنیا ادامه داد: آمارها نشان‌دهنده رشد سه برابری کشت کلزا در استان تهران است و افزایش سطح زیر کشت این محصول، دستاوردهای خوبی  برای کشاورزان به همراه خواهد داشت. به هر ترتیب با توجه به کمبود منابع آبی در استان تهران و ظرفیت‌های موجود کشاورزی در این استان، حرکت به سمت تولید و کشت محصولاتی نظیر کلزا، می‌تواند به موفقیت کشاورزی استان تهران بیش‌ازپیش کمک کند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن