تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 22 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806261508




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رد پاي عربستان در بحران سياسي عراق


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رد پاي عربستان در بحران سياسي عراق
با گسترش بحران سياسي در عراق مقامات اين كشور نقش خارجي در اين بحران را دخيل مي‌دانند.
احزاب كرد عراق ضمن محكوم كردن تصرف پارلمان به دست معترضان به طور غيرمستقيم به نقش و دخالت خارجي از جمله سعودي‌ها در اين تحركات اشاره كرده‌اند. گزارش‌هايي نيز منتشر شده كه رئيس جمهور امريكا در سفر به عربستان، با افزايش نقش رياض در عراق موافقت كرده است.

منطقه سبز بغداد كه محل استقرار نهادهاي دولتي عراق و سفارت كشورهاي مختلف در پايتخت اين كشور است، در روزهاي گذشته شاهد تنش امنيتي بود. پس از آنكه حاميان مقتدي صدر، رهبر جريان صدر در ادامه تظاهرا‌ت‌هاي خود براي حمايت از اصلاحات سياسي و تشكيل كابينه تكنوكرات، روز شنبه وارد مقر پارلمان شدند، برخي تحليلگران و منابع گفتند كه سفارت عربستان و امريكا نيز در اين حوادث دخيل بودند. نمايندگان كرد پارلمان عراق روز سه‌شنبه با صدور بيانيه‌اي به نام فراكسيون‌هاي كرد در پارلمان عراق ضمن محكوم كردن ورود راهپيمايان به پارلمان عراق تأكيد كردند كه در اين تحركات به وضوح مي‌توان نقش عوامل خارجي را مشاهده كرد.  به گزارش ايرنا، آرام شيخ محمد از نمايندگان كرد در پارلمان عراق عصر يك‌شنبه به رسانه‌ها گفت: «تلاش هدفمندي براي از كار انداختن پارلمان عراق وجود دارد.» وي كه همزمان نايب رئيس پارلمان عراق نيز است، گفته است: «تحميل يك اراده مشخص را در عراق نمي‌پذيريم و كسي حق ندارد به جاي ما و نمايندگان ما تصميم‌گيري كند و در هر شرايطي كردها در عراق متحد باقي خواهند ماند.» آلا طالباني رئيس فراكسيون اتحاديه ميهني كردستان عراق نيز گفته است: «برخي كشورهاي خارجي درصدد تحميل نظرات خود بر عراق از طريق زورآزمايي خياباني هستند.» 
محمدعلي الحكيم، مدير خبرگزاري «النخيل» عراق با اشاره به نقش سفارتخانه‌هاي خارجي در بحران اخير عراق، مي‌گويد: «همه در عراق با اين امر موافقند كه كشور به اصلاحات و انقلاب عليه فساد و مفسدان، نياز دارد اما در عين حال بيم آن را دارند كه عربستان و امريكا از اين مسئله سوء‌استفاده كنند زيرا مقاصد اين دو كشور براي همه روشن است.» از سوي ديگر، در روزهاي اخير برخي تحركات نشان مي‌دهد كه زمينه‌هايي براي ورود عربستان به عراق در حال ايجاد شدن است. اخيراً اخباري منتشر شده است كه برخي جريان‌هاي سياسي متمايل به عربستان از تلاش‌هاي مخفيانه براي صدور عفو طارق الهاشمي و گروهي از تروريست‌ها حكايت مي‌كند. طارق الهاشمي معاون سابق رياست جمهوري عراق كه حامي بعثي‌ها بوده از عوامل نزديك به عربستان نيز در عراق به شمار مي‌آيد كه پس از فرار از عراق غياباً حكم اعدامش توسط دستگاه قضايي عراق صادر شده است. به باور ناظران، تحركات خزنده عربستان در عراق در راستاي مقابله با نفوذ ايران در منطقه انجام مي‌شود.
  
باج امريكا به عربستان
با اينكه حدود دو هفته از سفر باراك اوباما، رئيس جمهور امريكا به عربستان مي‌گذرد اما همچنان حرف و حديث‌ها و تحليل پيرامون اين سفر فراوان است و تحليلگران سياست خارجي در امريكا و منطقه درباره آثار و تبعات اين سفر مي‌نويسند. برخي كارشناسان معتقدند در حالي كه امريكا به برخي خواسته‌هاي نظامي عربستان پاسخ نداده ولي آمادگي دارند در عراق به آنها امتيازاتي بدهند و بدين ترتيب آنها را راضي نگه دارند. به گفته اين كارشناسان در سفر اخير اوباما به رياض يك توافق نيمه‌پنهان درباره عراق صورت گرفته است. در اين توافق، قرار شده است عربستان دوباره به عراق برگردد و نقش مهمي در تحولات سياسي اين كشور ايفا كند. اين ادعا زماني رنگ واقعيت به خود مي‌گيرد كه مي‌بينيم عربستان پس از 24 سال تعطيلي سفارتخانه خود در عراق اوايل سال جاري ميلادي سفارت خود را بار ديگر بازگشايي كرد. همچنين هفته گذشته عربستان از حيدرالعبادي، نخست‌وزير عراق براي سفر به رياض دعوت كرد.  براساس گزارش‌هاي منتشر شده، ظاهراً امريكايي‌ها عربستاني‌ها را متقاعد كرده‌اند كه اگر عربستان تنها به نقش منفي تقويت صرف تروريست‌ها بپردازد و وارد عرصه سياسي عراق نشود دير يا زود ارتش عراق و نيروهاي مردمي بر داعش غلبه مي‌كنند و عربستان هم ميزان نفوذي را كه در عراق دارد از دست خواهد داد.





تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن