واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: قدس آنلاین/مهدی نصیری : تئاتر ایران در سال های گذشته بیش از هر چیز دیگر در گستره نیروی انسانی با رشد صعودی مواجه بوده است. سیر تصاعدی ورود دانش آموختگان گرایش های گوناگون تئاتری باعث شده در سال های گذشته نیروهای تحصیلکرده جوان آماده بکار در گستره هنر تئاتر کشور افزایش زیادی داشته باشند. در ادامه همین رشد کمّی تعداد بانوان جوان هم در تئاتر نسبت به گذشته خیلی بیشتر از پیش شده است.حضور بانوان در رشته های مختلف تئاتر از بازیگری تا نویسندگی و طراحی صحنه و لباس و کارگردانی و... طی سال های اخیر بیشتر و جدی تر شده و فعالیت آنان نیز افزایش پیدا کرده است. به همین نسبت مطالبات آنان نیز بالاتر رفته است. در این سال ها حضور زنان در حوزه هایی چون طراحی صحنه، نمایشنامه نویسی و کارگردانی خیلی بیشتر شده و به نسبت دهه های قبل افزایش چشمگیری یافته است. نکته مهم در این زمینه این است که به اعتقاد کارشناسان خیلی از این بانوان به دنبال رسیدن به دنیای پر زرق و برق سینما هستند و هر روز از شاخه ای به شاخه دیگر می پرند. زنانه شدن تئاتر شاید برای برخی که به دنبال رنگ آمیزی مشتری پسند تئاتر باشند، رویداد قابل توجهی باشد اما وقتی واقعیت تئاتر رو به ورشکستگی ایران را بدانیم، می بینیم که این گروه از بانوان نیز در تئاتر ایران چندصباحی هستند و بعد جای خود را به گروهی دیگر می دهند و حاضرند برای همین حضور موقت، در هر نمایشی حتی نمایش هایی که به شخصیت زن توهین می کنند، حضور یابند. خانم ها در تئاتر بسیار موفق اند کتایون فیض مرندی کارگردان، طراح صحنـــه و مدرس تئـاتر با اشــاره به افزایـش کمی و کیفی حضور زنان و کارهــای حرفه ای ایشان در تئاتر می گوید: خوشبختانه جذب تعداد زیادی از دانش آموختگان زن در دانشگاه ها و ورود آنان به عرصه های مختلف کار حرفه ای از قبیل بازیگری، طراحی صحنه، کارگردانی و نویسندگی در حال حاضر باعث حضور بیشتر زنان در همه حوزه های تئاتری شده است. وی می گوید: تعداد زیادی از دانشجویان من در عرصه های مختلف در حال کار هستند، به ویژه در رشته طراحی صحنه دانشجویان جوان زیادی در تلویزیون، سینما و تئاتر مشغول بکار شده اند. بخشی از این بانوان جوان هم در عرصه های دیگری مثل بازیگری و نویسندگی و... کاملاً موفق هستند. به نظر من هر دو نسل، هم نسل جدید و هم نسل گذشته در صحنه تئاتر امروز حضوری جدی و پایاپای دارند. ضمن اینکه بسیاری از خانم ها هم به دلیل شرایط نامطلوب مالی تئاتر، جذب سینما شده اند که طبیعتاً اگر این شرایط، شرایط مناسبی باشد، در حوزه تئاتر خواهند ماند. خیلی ها برای سینما به تئاتر می آیند شهره سلطانی بازیگر و کارگردان تئاتر به قدرت و قوت موجـود در نســـل گذشته زنان تئاتر اشاره می کنـد و می گویــد: شاید نتوان به لحاظ محتوایی آثار دوره قبل را با دوره امروز مقایسه کرد. آثار حال حاضر تئاتر ما و بویژه آثار زنان به لحاظ محتوایی کارهای خوبی هستند و ظاهراً در دوران قبل کارهای تئاتر حساب شده تر و گزیده تر و تحقیق و تلاش برای ورود به تئاتر خیلی جدی تر بوده است. اما متأسفانه این روزها تئاتر مثل خیلی از پدیده های دیگر «مد» شده است. من وقتی که ده، دوازده سال پیش را با وضعیت امروز تئاتر زنان مقایسه می کنم، می بینم که خیلی از خانم ها کار تئاتر را برای ورود به سینما یا هنرهای تصویری انتخاب می کنند. سلطانی به تفاوت عمده میان تئاتر و سینما اشاره می کند و می افزاید: نمی توان از فعالیت چشمگیر زنان ایرانی در عرصه تئاتر چشم پوشی کرد، ضمن اینکه دانش و سواد خانم های امروز در هنر، اهمیت زیادی دارد و به نظر من کاملاً تحت تأثیر آموخته ها و توانایی های آنان در دانشگاه هاست و این قابل تحسین است. شهره سلطانی، اضافه می کند: نسل امروز زنان در تئاتر ما خیلی وقت ها تکلیفشان را با خودشان مشخص نکرده اند. تأثیر و جایگاه موفق زنانی مثل پری صابری و منیژه محامدی در تئاتر به این دلیل است که آنان از ابتدای کار، تکلیفشان را مشخص کرده بودند و تنها در حوزه کارگردانی فعالیت کردند و هرگز وارد شاخه های دیگر نشدند، اما بسیاری از زنان نسل جدید در عرصه هنر هدف مشخصی ندارند و مدام از این شاخه به آن شاخه می پرند. مسأله دیگر این است که بازیگری مثل همیشه بیشتر از سایر حوزه های فعالیت برای خانم ها مهم بوده است و کمتر اتفاق می افتد که دانشجویان دختر ما بصورت جدی مثلاً کار طراحی صحنه یا نورپردازی را دنبال کنند. من گمان می کنم باید اول توانایی هایشان را در مورد کارشان بسنجند و بعد در همان حوزه بطور جدی فعالیت کنند. تفاوتی بین کارهای مردانه و زنانه نمی بینم میترا خواجه ئیان پژوهشگر و بازیگر تئاتر نیز جایــگاه و نقـش زن در تئاتر کشــور را مطلـوب می دانــــد و می گوید: زنان هم امروز پا به پای مردان مشغول بکارند و کیفیت و نتیجه کارشان هم به پشتکار و جدیت آنان بستگی دارد، اما من تفاوتی میان شکل کار کردن خانم ها با آقایان نمی بینم و تفاوت ها عمدتاً میان افراد است و به توانایی های آنان برمی گردد. خواجه ئیان می گوید: کیفیت و جریان حضور زنان این دوره را در آینده می توان مورد بررسی قرار داد، ضمن اینکه ما در حال حاضر در عرصه نویسندگی، بانوان موفقی را داریم که چشم انداز کلی و مطلوبی از هنرشان را در ایران شناسانده اند و موفق هم بوده اند.
سه شنبه ، ۱۴اردیبهشت۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]