واضح آرشیو وب فارسی:ایمنا: استندآپ کمدی هنری است که با توجه به شناخت کمی که در ایران از آن است نزدیک به کار هنرمندان درباری یا دلقک ها در زمان های نه چندان دور تاریخ ایران است.به گزارش باشگاه خبرنگاران شهر، سازمان فرهنگی- تفریحی شهرداری اصفهان اولین جشنواره استعدادیابی استندآپ کمدی اصفهان را پایان اردیبهشت ماه برگزار می کند. استندآپ نمایشی فردی باشوخی ها و طنزهای اجتماعی است که شاید درایران با این نام هنوز شناخته شده نیست. کمدی ایستاده یا استندآپ کمدی سبکی از نمایش است که توسط یک نفر با اجرای سریعی از داستان گویی، لطیفه وشوخی های کوتاه و گذرا و بداهه گویی های اجتماعی اجرا می شود. در ایران پیش از این مشابه این نمایش ها توسط افرادی اجراشده است افرادی چون سیدکریم، برادارن قدسی و برادران طلایی یا اجراهایی مانند کارهای رضاارحام صدر، منوچهر نوذری و علی تابش. اما ظهور نسل های جدیدی از استندآپ کمدین های ایرانی مانند حمیدماهی صفت یا اجراهای برنامه های تلویزیونی خندوانه از رامبدجوان به وجود آمد وحتی نسلی جدید از ایرانیان خارج از کشور با اجرای استندآپ کمدی به زبان انگلیسی چهره ی این هنر شده اند ازجمله مازیارجبرانی، مکس امینی، شاپرک خرسندی و امید جلیلی. تاریخچه این کمدی به شکل کارناوال های کوچک بین سده های 18و19 درانگلستان و پس از آن در روسیه و آمریکا بوده است،این هنر توسط چهره های سینمایی مشهور مانند جیم کری، مستربین و رابین ویلیامز نیز به نمایش گذاشته شده است. اما شاید با کمی تأمل شباهتی هنری در پیشینه نمایش تاریخی خودمان با این هنر به ظاهر غربی بتوان یافت، دلقک ها یا همان طلخک ها و طلحک ها که برخلاف تعبیر ناخوشایند و مضحکانه ای که از نظر معنای لودگی و مسخرگی در فرهنگ ما پیدا کرده است معنی ظرافت، ریزبینی و مقلد بودن در تاریخ ایران و اسلام دارد و در اصل مسخره ای بوده در دربار سلطان محمود غزنوی که طلحک نامیده می شده است. دلقک ها سبکی از اجرای نمایش و هنری با ارزش در جایگاه خود داشته اند حتی در تاریخ می توان یافت که دلقک های درباری با همین ظرافت و ریزبینی که با به مسخره گرفتن موضوعات و اتفاقات و حوادث روز خود چه سرهایی را از شمشیر نجات داده اند وچه پادشاهانی را سرعقل آورده اند. ازجمله دلقک های معروف درباری روزگار خود جعفرک دلقک دربار ملک شاه سلجوقی، کل عنایت دلقک دربار شاه عباس صفوی، لوطی صالح دلقک دربار کریم خان زند و دلقک معروف دوره قاجار کریم شیره ای را می توان نام برد. از ارزش هنری این نمایش همین کافی است که بدانیم کریم شیره ای اصفهانی که شخصیتی شوخ طبع و رک گو داشته وقتی که درکار اجرای نمایش وخنداندن مردم دراصفهان خود را سرآمد دیگران می بیند برای پیشرفت و درآمد بیشتر به تهران مهاجرت می کند و آرزویش جلوس به دربار ناصرالدین شاه بوده است تا آنجا که وقتی به دربار راه می یابد طنزها و شوخی هایش در دربار ناصرالدین شاه به قدری تأثیرگذار بوده که روایت هایش دهن به دهن در کوچه و بازار می چرخیده است. در کل استندآپ ها از نظر کارکرد نمایشی بسیار به دلقک ها نزدیک هستند و عملکرد مشابهی دارند عملکردی که امروزه از جایگاه درباری خود در قرن های پیش خارج شده و به هنری مردمی و عمومی تبدیل شده است و خوشایندترین تغییری که در طول تاریخ رخ داده این است که در نمایش استندآپ به خاطر یک شوخی یا کلام یاوه سرتان را از دست نخواهید داد. انتهای پیام/
جمعه ، ۱۰اردیبهشت۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایمنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]