تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820308581




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حزب الله چگونه افکار عمومی شهروندان لبنانی را مدیریت کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ائل پرس: در اواخر دهه ۹۰ حزب الله شعار خود را از انقلاب اسلامی به مقاومت اسلامی تغییر داد. حزب الله مانند هر حزب سیاسی دیگر -و ماهرانه تر از آن ها - نحوه انتقال پیام خود به شهروندان را آموخته بود.به گزارش ائل به نقل از مشرق، مدت زیادی است که نام حزب الله لبنان با شاخصه هایی نظیر موشک ها وتوپخانه ها و عملیات جنگی که به طور کلی با عنوان قدرت سخت افزاری خوانده می شود،مرتبط شده است. این شرایطی است که روند تقابل در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی بهحزب الله لبنان داده است. مقاومت از ابتدای تاسیس به نماد حزب الله تبدیل شده ودرادامه نیز این حزب به دنبال آزاد سازی جنوب لبنان در سال 2000 بر آمده است. حزبالله جنگ های دفاعی زیادی در برابر اشغالگران اسرائیلی در سالهای 1993 و 1996 و2006 داشته است. این در حالی است که عناصر این حزب تنها متکی به قدرت خشن سختافزاری و مبارزاتی نیستند، بلکه عناصر قدرت بسیار با اهمیتی را در اختیار دارند کهدر تاثیر گذاری و نتایج سیاسی و اجتماعی هم طراز توان نظامی است. این قدرت همانعنصر قدرت نرم است. حزب الله لبنان از همان ابتدا اوضاع و تجربه مقاومت فلسطین را دربرابر چشمان خود قرار داد، زمانی که آنها به سرباری برای جامعه لبنان تبدیل شدند وبرخی از مردم این کشور برای رهایی از اقدامات و جنایت های عناصر مقاومت فلسطین ازسوی برخی گروه ها، با وجود بر حق بودن آرمان آنها، از ادامه اشغالگری اسرائیلی نیزاستقبال می کردند. حزب الله خیلی زود متوجه شد که نیازمند کسب محبوبیت مردمی و سیاسیاست که بتواند پوشش لازم مردمی و قانونی را برای تثبیت ارکان این حزب و ترویجبرنامه سیاسی و مقاومتی آن در جامعه لبنان به صورت عام و محافل شیعی به صورت خاصبه دست آورد.  با پایان جنگداخلی نحوه تعامل حزب الله لبنان با مردم لبنان دستخوش تغییراتی عمیق شد، به گونهای که حزب الله موفق شد بیش از هر زمان دیگری برنامه کاری و ماموریت سیاسی خود رابرای بسیاری از مردم لبنان توضیح دهد. بویژه در جامعه شیعی لبنان، این حزب ازحمایت بی رقیبی برخوردار شده بود، چرا که آمیخته ای از فعالیت های دینی و اجتماعیو سیاسی را بعلاوه ارائه خدمات اجتماعی به مردم در دستور کار خود داشت. حزب الله با گذشت زمان رفتارهای موسساتی خود را متناسب با قوانین ومعیارهای بین المللی بویژه در ابعاد ارائه خدمات اجتماعی به شهروندان لبنانی دنبالمی کرد. این حزب به قوانین جنگی اذعان داشت و همواره در فعالیت ها و اهداف داخلیخود با شفافیت رفتار می کرد. به این ترتیب حزب الله تنها یک قدرت سخت افزاری نبودو بسیاری از منابع قدرت نرم افزاری را در ابعاد اجتماعی و سیاسی و فرهنگی وتبلیغاتی و مردمی که همگی با عنوان قدرت نرم شناخته می شدند، به دست آورده بود. قدرت نرم اصطلاحی است که در دهه 90 قرن گذشته میلادی به عنوان یکی ازارکان «آکادمی کندی برای مطالعات دولتی» در دانشگاه هاروارد آمریکا پدید آمد. این اصطلاحاز سوی «جوزف نای» رئیس شورای اطلاعات ملی و معاون وزیر دفاع آمریکا شکل گرفت. ویاین قدرت را در نحوه دستیابی به اهداف یک موسسه از طریق ایجاد جاذبه به جایاستفاده از زور یا پرداخت پول تعریف کرد. قدرت نرم فعالیت متفاوت کاری را می طلبیدکه تنها در قدرت سخت افزاری یا پرداخت پول برای ایجاد همکاری خلاصه نمی شود، بلکه شاملارائه جذابیت در ارزش های مشترک و عدالت است. حزب الله لبنان به مرور زمان موفق شدبسیاری از فاکتورهای قدرت نرم را برای خود در زمینه های مختلف به دست آورد.  قدرت نرم حزبالله بر منابع اساسی متمرکز است، این بخش به محورهای اصلی و برخی دیگر از محورهایفرعی تقسیم می شوند، منابع اصلی این قدرت شامل موارد زیر است: فرهنگ حزب الله کهدر مناطق مختلف عامل جذابی برای دیگران می شود. ارزش های سیاسی این حزب و اخلاص آندر داخل و خارج و سیاست های خارجی آن که از سوی بسیاری از مردم مشروع است و همچنینقدرت معنوی این حزب از جمله ارکان قدرت نرم حزب الله است. منابع فرعی این قدرت شامل موارد زیر است: دستاوردهای این حزب، مقایسهبا تجربه های گذشته، فرهنگ، ارزش های سیاسی که متاثر از تصمیم سازی های طرف های بینالمللی نمی شود.  در مطالعاتی که اوزا سزیکلی استاد مشاور در بخش علوم سیاسی در دانشگاهکلارک در وور سیستر ماساچوست انجام داد، به موضوع رفتار و ادبیات و گفتمان وعملکرد حزب الله لبنان پرداخته و تاکید می کند: پیشرفت این حزب سوالات زیادی را درمورد عناصر تاثیرگذار غیر دولتی در خاورمیانه و مناطق دیگر مطرح کرده است. با اینمضمون که چرا موسسات نظامی غیر دولتی از تلاش ها برای ریشه کنی در مناطق مختلفنجات پیدا می کنند، اما سایر موسسات از چنین اقبالی برخوردار نمی شوند؟ درس هاییکه این سازمان ها از درگیری های سابق به دست آورده اند، چیست که آن ها می توانندبه صورت بهتری نسبت به درگیری های خود امکان بقا داشته باشند؟  در جنگ جولای 2006 نمونه ای مقایسه ای از سوی این نویسنده ارائه شدهکه نشان دهنده تحولاتی است که حزب الله بین پایان جنگ داخلی و جنگ جولای با آنمواجه بوده است. در دهه 80 قرن گذشته میلادی حزب الله لبنان از دیدگاه برخی لبنانیها و دولت ها، گروهی رادیکال و مسلح بود که به سمت تاکتیک های قابل توجهی گرایش داشت. برخی تلاش دارند این تحول را به منابع مالی و تجهیزات نظامی مرتبطکنند، اما این تفسیر از دیدگاه سزیکلی قانع کننده نیست، وی بدون اعلام منابع مالیحزب الله به استراتژی هایی اشاره می کند که حزب الله لبنان در درجه اول برایدستیابی به منابع مالی از آن بهره می برد. استراتژی هایی که بین سال های 1990 تا2006 تغییر کرده است. بعد از جنگ داخلی، حزب الله لبنان به دنبال توسعه استراتژی خود مبتنیبر جذب حداکثری بر آمد، به گونه ای که شبکه ای خدماتی را شکل داد که در آینده بهصورت قابل توجهی توسعه پیدا کرد. در مقابل این حزب تا حد زیادی از گفتمانواگرایانه کاست و سیاست اعتدال و روی باز در قبال دیگران را در پیش گرفت. حزب اللهلبنان نیز مانند هر حزب دیگری به مجموعه ای از منابع مالی برای تامین مالی وتسلیحاتی عناصر خود نیاز داشت. همچنین نیازهای دیگری در ابعاد اطلاعاتی و شرعی وآموزشی نیز وجود داشت. بیشتر جنبش ها و سازمان های نظامی از جمله حزب الله ایننیازها را از خارج تامین می کنند. این به معنای دستیابی به منابع مذکور از طریقساکنان محلی یا دولت های پشتیبان می شود. از اینجا می توان گفت که فعالان غیر دولتیسه گزینه گسترده در پیش روی خود دارند: خشونت و اجبار، ارائه خدمات و بازاریابی. بسیاریاز جنبش ها از هر سه این موارد به صورت همزمان استفاده می کنند، اما معمولا یکی ازاین موارد بر دیگران مسلط می شود.شاید مجبور کردن دیگران ساده ترین روش برایدستیابی به منابع مالی از غیر نظامیان باشد. حزب الله لبنان به خوبی با مردم ارتباط برقرار کرد، آنهایی که معمولاجزو اهداف سیاسی بوده و در معرض اجبار و غارت قرار داشته و اشیای قیمتی و منازل واراضی خود را از دست می دادند. گروه های مختلف معمولا مالیات هایی را بر مردم تحمیلکرده و عناصری را در نقاط ایست و بازرسی و شرکت ها و فعالیت های تجاری قرار میدادند. این روش همان رفتار رویکردهای تکفیری در سوریه و عراق و یمن و لیبی است. بااین وجود حزب الله لبنان جذب مستمر نیرو در راستای اهداف و مأموریت ها و برنامهکاری را در دستور کار خود قرار داده که این رویکرد باعث ایجاد ارتباط مستحکم تریبین این حزب با مردم و دولت های حامی شده است. این روش بهترین و مستحکم ترین گزینهبرای رسیدن به منابع مادی و غیر مادی است. رویکرد گفتگو وهم زیستی مسالمت آمیز حزب الله لبنان یکی از مهم ترین عناصر قدرت نرم این حزب است. حزب الله از سوی بسیاری از مردم محل اطمینان است. برجسته ترینالگوی قدرت نرم حزب الله در اوج قدرت این حزب ، نحوه تعامل با مزدوران اسرائیلیاست که در پی آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 از خود نشان داد. در آن زمان باوجود اینکه برخی از عناصر بازداشت شده دستشان به خون غیر نظامیان و عناصر مقاومتآلوده بود، حزب الله روش انتقام جویی را در دستور کار خود قرار نداد. علاوه بر شبکه های اجتماعی و ائتلاف های داخلی و خارجی که حزب اللهلبنان شکل داده، نظیر روابط با ایران و پذیرش آرمان فلسطین که به این حزب قدرتمضاعفی داده، عامل دیگری نیز وجود دارد که تاثیر مهمی در قدرت نرم حزب الله داشتهاست، این موضوع شخصیت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله است که قدرت تاثیرگذاریبالایی بر روی مردم دارد.  با آغاز سال 2006 پشتیبانی از حزب الله لبنان یا دست کم احترام به اینحزب محدود به طایفه شیعی نبود، بلکه تا عمق طوایف دیگر لبنان و حتی ملت های خارجیو عربی رسوخ پیدا کرده بود. این موضوع به تلاش های حزب الله لبنان باز می گردد کهبه صورت روشمند آن را در میان ساختارهای غیر شیعی لبنان به عنوان یک گروه مقاومتدنبال کرده بود. در اواخر دهه 90 قرن گذشته حزب الله شعار پرچم خود را از انقلاباسلامی در لبنان به مقاومت اسلامی در لبنان تغییر داد. حزب الله مانند هر حزبسیاسی دیگر - یا ماهرانه تر از همه آن ها - نحوه ارسال پیام خود به شهروندان راآموخته بود. این موضوع نشان دهنده خروج این حزب از رویکردها و ایدئولوژی راکدی بودکه در نحوه تعامل با غیر نظامیان در دهه هشتاد قرن گذشته دنبال می شد.  در هر حال واکنش موفقیت آمیز حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه را نمیتوان به قدرت تسلیحاتی این حزب متکی دانست، سزیکلی در سال 2006 در این رابطه میگوید که موضوع جالب در تناقض بین جنگ 33 روزه و عملکرد حزب الله در اواخر دهههشتاد است. در اواخر دهه هشتاد حزب الله به صورت خوبی از سوی ایران تامین مالی میشود. اما این رویکرد برای تحقق قدرت این حزب در اهداف خود بر ضد اسرائیل کافینبود. قدرت حزب الله در نجات و بقا و پیروزی در این جنگ در گرو مناسباتی بود که درابعاد داخلی و منطقه ای ایجاد کرده بود، این موضوع به حزب الله تنها قدرت مقاومتنظامی در برابر هجوم رژیم صهیونیستی را نمی دهد، بلکه قدرت نرمش در جلوگیری از جنگو حفظ مرکزیت سیاسی خود در لبنان را هم فراهم می کند. به گزارش ائل به نقل از مشرق، مدت زیادی است که نام حزب الله لبنان با شاخصه هایی نظیر موشک ها وتوپخانه ها و عملیات جنگی که به طور کلی با عنوان قدرت سخت افزاری خوانده می شود،مرتبط شده است. این شرایطی است که روند تقابل در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی بهحزب الله لبنان داده است. مقاومت از ابتدای تاسیس به نماد حزب الله تبدیل شده ودرادامه نیز این حزب به دنبال آزاد سازی جنوب لبنان در سال 2000 بر آمده است. حزبالله جنگ های دفاعی زیادی در برابر اشغالگران اسرائیلی در سالهای 1993 و 1996 و2006 داشته است. این در حالی است که عناصر این حزب تنها متکی به قدرت خشن سختافزاری و مبارزاتی نیستند، بلکه عناصر قدرت بسیار با اهمیتی را در اختیار دارند کهدر تاثیر گذاری و نتایج سیاسی و اجتماعی هم طراز توان نظامی است. این قدرت همانعنصر قدرت نرم است. حزب الله لبنان از همان ابتدا اوضاع و تجربه مقاومت فلسطین را دربرابر چشمان خود قرار داد، زمانی که آنها به سرباری برای جامعه لبنان تبدیل شدند وبرخی از مردم این کشور برای رهایی از اقدامات و جنایت های عناصر مقاومت فلسطین ازسوی برخی گروه ها، با وجود بر حق بودن آرمان آنها، از ادامه اشغالگری اسرائیلی نیزاستقبال می کردند. حزب الله خیلی زود متوجه شد که نیازمند کسب محبوبیت مردمی و سیاسیاست که بتواند پوشش لازم مردمی و قانونی را برای تثبیت ارکان این حزب و ترویجبرنامه سیاسی و مقاومتی آن در جامعه لبنان به صورت عام و محافل شیعی به صورت خاصبه دست آورد.  با پایان جنگداخلی نحوه تعامل حزب الله لبنان با مردم لبنان دستخوش تغییراتی عمیق شد، به گونهای که حزب الله موفق شد بیش از هر زمان دیگری برنامه کاری و ماموریت سیاسی خود رابرای بسیاری از مردم لبنان توضیح دهد. بویژه در جامعه شیعی لبنان، این حزب ازحمایت بی رقیبی برخوردار شده بود، چرا که آمیخته ای از فعالیت های دینی و اجتماعیو سیاسی را بعلاوه ارائه خدمات اجتماعی به مردم در دستور کار خود داشت. حزب الله با گذشت زمان رفتارهای موسساتی خود را متناسب با قوانین ومعیارهای بین المللی بویژه در ابعاد ارائه خدمات اجتماعی به شهروندان لبنانی دنبالمی کرد. این حزب به قوانین جنگی اذعان داشت و همواره در فعالیت ها و اهداف داخلیخود با شفافیت رفتار می کرد. به این ترتیب حزب الله تنها یک قدرت سخت افزاری نبودو بسیاری از منابع قدرت نرم افزاری را در ابعاد اجتماعی و سیاسی و فرهنگی وتبلیغاتی و مردمی که همگی با عنوان قدرت نرم شناخته می شدند، به دست آورده بود. قدرت نرم اصطلاحی است که در دهه 90 قرن گذشته میلادی به عنوان یکی ازارکان «آکادمی کندی برای مطالعات دولتی» در دانشگاه هاروارد آمریکا پدید آمد. این اصطلاحاز سوی «جوزف نای» رئیس شورای اطلاعات ملی و معاون وزیر دفاع آمریکا شکل گرفت. ویاین قدرت را در نحوه دستیابی به اهداف یک موسسه از طریق ایجاد جاذبه به جایاستفاده از زور یا پرداخت پول تعریف کرد. قدرت نرم فعالیت متفاوت کاری را می طلبیدکه تنها در قدرت سخت افزاری یا پرداخت پول برای ایجاد همکاری خلاصه نمی شود، بلکه شاملارائه جذابیت در ارزش های مشترک و عدالت است. حزب الله لبنان به مرور زمان موفق شدبسیاری از فاکتورهای قدرت نرم را برای خود در زمینه های مختلف به دست آورد.  قدرت نرم حزبالله بر منابع اساسی متمرکز است، این بخش به محورهای اصلی و برخی دیگر از محورهایفرعی تقسیم می شوند، منابع اصلی این قدرت شامل موارد زیر است: فرهنگ حزب الله کهدر مناطق مختلف عامل جذابی برای دیگران می شود. ارزش های سیاسی این حزب و اخلاص آندر داخل و خارج و سیاست های خارجی آن که از سوی بسیاری از مردم مشروع است و همچنینقدرت معنوی این حزب از جمله ارکان قدرت نرم حزب الله است. منابع فرعی این قدرت شامل موارد زیر است: دستاوردهای این حزب، مقایسهبا تجربه های گذشته، فرهنگ، ارزش های سیاسی که متاثر از تصمیم سازی های طرف های بینالمللی نمی شود.  در مطالعاتی که اوزا سزیکلی استاد مشاور در بخش علوم سیاسی در دانشگاهکلارک در وور سیستر ماساچوست انجام داد، به موضوع رفتار و ادبیات و گفتمان وعملکرد حزب الله لبنان پرداخته و تاکید می کند: پیشرفت این حزب سوالات زیادی را درمورد عناصر تاثیرگذار غیر دولتی در خاورمیانه و مناطق دیگر مطرح کرده است. با اینمضمون که چرا موسسات نظامی غیر دولتی از تلاش ها برای ریشه کنی در مناطق مختلفنجات پیدا می کنند، اما سایر موسسات از چنین اقبالی برخوردار نمی شوند؟ درس هاییکه این سازمان ها از درگیری های سابق به دست آورده اند، چیست که آن ها می توانندبه صورت بهتری نسبت به درگیری های خود امکان بقا داشته باشند؟  در جنگ جولای 2006 نمونه ای مقایسه ای از سوی این نویسنده ارائه شدهکه نشان دهنده تحولاتی است که حزب الله بین پایان جنگ داخلی و جنگ جولای با آنمواجه بوده است. در دهه 80 قرن گذشته میلادی حزب الله لبنان از دیدگاه برخی لبنانیها و دولت ها، گروهی رادیکال و مسلح بود که به سمت تاکتیک های قابل توجهی گرایش داشت. برخی تلاش دارند این تحول را به منابع مالی و تجهیزات نظامی مرتبطکنند، اما این تفسیر از دیدگاه سزیکلی قانع کننده نیست، وی بدون اعلام منابع مالیحزب الله به استراتژی هایی اشاره می کند که حزب الله لبنان در درجه اول برایدستیابی به منابع مالی از آن بهره می برد. استراتژی هایی که بین سال های 1990 تا2006 تغییر کرده است. بعد از جنگ داخلی، حزب الله لبنان به دنبال توسعه استراتژی خود مبتنیبر جذب حداکثری بر آمد، به گونه ای که شبکه ای خدماتی را شکل داد که در آینده بهصورت قابل توجهی توسعه پیدا کرد. در مقابل این حزب تا حد زیادی از گفتمانواگرایانه کاست و سیاست اعتدال و روی باز در قبال دیگران را در پیش گرفت. حزب اللهلبنان نیز مانند هر حزب دیگری به مجموعه ای از منابع مالی برای تامین مالی وتسلیحاتی عناصر خود نیاز داشت. همچنین نیازهای دیگری در ابعاد اطلاعاتی و شرعی وآموزشی نیز وجود داشت. بیشتر جنبش ها و سازمان های نظامی از جمله حزب الله ایننیازها را از خارج تامین می کنند. این به معنای دستیابی به منابع مذکور از طریقساکنان محلی یا دولت های پشتیبان می شود. از اینجا می توان گفت که فعالان غیر دولتیسه گزینه گسترده در پیش روی خود دارند: خشونت و اجبار، ارائه خدمات و بازاریابی. بسیاریاز جنبش ها از هر سه این موارد به صورت همزمان استفاده می کنند، اما معمولا یکی ازاین موارد بر دیگران مسلط می شود.شاید مجبور کردن دیگران ساده ترین روش برایدستیابی به منابع مالی از غیر نظامیان باشد. حزب الله لبنان به خوبی با مردم ارتباط برقرار کرد، آنهایی که معمولاجزو اهداف سیاسی بوده و در معرض اجبار و غارت قرار داشته و اشیای قیمتی و منازل واراضی خود را از دست می دادند. گروه های مختلف معمولا مالیات هایی را بر مردم تحمیلکرده و عناصری را در نقاط ایست و بازرسی و شرکت ها و فعالیت های تجاری قرار میدادند. این روش همان رفتار رویکردهای تکفیری در سوریه و عراق و یمن و لیبی است. بااین وجود حزب الله لبنان جذب مستمر نیرو در راستای اهداف و مأموریت ها و برنامهکاری را در دستور کار خود قرار داده که این رویکرد باعث ایجاد ارتباط مستحکم تریبین این حزب با مردم و دولت های حامی شده است. این روش بهترین و مستحکم ترین گزینهبرای رسیدن به منابع مادی و غیر مادی است. رویکرد گفتگو وهم زیستی مسالمت آمیز حزب الله لبنان یکی از مهم ترین عناصر قدرت نرم این حزب است. حزب الله از سوی بسیاری از مردم محل اطمینان است. برجسته ترینالگوی قدرت نرم حزب الله در اوج قدرت این حزب ، نحوه تعامل با مزدوران اسرائیلیاست که در پی آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 از خود نشان داد. در آن زمان باوجود اینکه برخی از عناصر بازداشت شده دستشان به خون غیر نظامیان و عناصر مقاومتآلوده بود، حزب الله روش انتقام جویی را در دستور کار خود قرار نداد. علاوه بر شبکه های اجتماعی و ائتلاف های داخلی و خارجی که حزب اللهلبنان شکل داده، نظیر روابط با ایران و پذیرش آرمان فلسطین که به این حزب قدرتمضاعفی داده، عامل دیگری نیز وجود دارد که تاثیر مهمی در قدرت نرم حزب الله داشتهاست، این موضوع شخصیت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله است که قدرت تاثیرگذاریبالایی بر روی مردم دارد.  با آغاز سال 2006 پشتیبانی از حزب الله لبنان یا دست کم احترام به اینحزب محدود به طایفه شیعی نبود، بلکه تا عمق طوایف دیگر لبنان و حتی ملت های خارجیو عربی رسوخ پیدا کرده بود. این موضوع به تلاش های حزب الله لبنان باز می گردد کهبه صورت روشمند آن را در میان ساختارهای غیر شیعی لبنان به عنوان یک گروه مقاومتدنبال کرده بود. در اواخر دهه 90 قرن گذشته حزب الله شعار پرچم خود را از انقلاباسلامی در لبنان به مقاومت اسلامی در لبنان تغییر داد. حزب الله مانند هر حزبسیاسی دیگر - یا ماهرانه تر از همه آن ها - نحوه ارسال پیام خود به شهروندان راآموخته بود. این موضوع نشان دهنده خروج این حزب از رویکردها و ایدئولوژی راکدی بودکه در نحوه تعامل با غیر نظامیان در دهه هشتاد قرن گذشته دنبال می شد.  در هر حال واکنش موفقیت آمیز حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه را نمیتوان به قدرت تسلیحاتی این حزب متکی دانست، سزیکلی در سال 2006 در این رابطه میگوید که موضوع جالب در تناقض بین جنگ 33 روزه و عملکرد حزب الله در اواخر دهههشتاد است. در اواخر دهه هشتاد حزب الله به صورت خوبی از سوی ایران تامین مالی میشود. اما این رویکرد برای تحقق قدرت این حزب در اهداف خود بر ضد اسرائیل کافینبود. قدرت حزب الله در نجات و بقا و پیروزی در این جنگ در گرو مناسباتی بود که درابعاد داخلی و منطقه ای ایجاد کرده بود، این موضوع به حزب الله تنها قدرت مقاومتنظامی در برابر هجوم رژیم صهیونیستی را نمی دهد، بلکه قدرت نرمش در جلوگیری از جنگو حفظ مرکزیت سیاسی خود در لبنان را هم فراهم می کند.


پنجشنبه ، ۹اردیبهشت۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ائل پرس]
[مشاهده در: www.elpress.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن