تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب‏هايش به نماز و روزهايش به روزه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821104482




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استان بی گاز و مصرف هنگفت فراورده نفتی


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: سيستان و بلوچستان تنها پهنه خاكي ايران اسلامي است كه از نعمت گاز بي بهره بوده و به اين دليل نه تنها مردم آن رنج بي گازي مي كشند بلكه بار نفتي زيادي بر كشور تحميل مي شود.

به گزارش تراز ،صحبت از يك روستاي دور افتاده در نقطه صفر مرزي با تعداد اندكي خانوار نيست بلكه رنج بي گازي كمر بيش از 2 ميليون و 800 هزار نفر مردم سيستان و بلوچستان را دچار عارضه كرده است، هزينه هاي سرسام آور از يكسو و كمبود گاز مايع و درد حمل سيلندرهاي سنگين گاز از سوي ديگر.
در زمستان اين استان حال و هواي خاصي دارد زيرا كم ياب شدن سيلندرهاي گاز سبب رونق بازار سياه خريد و فروش مي شود و نيز نبود سامانه گاز رساني باعث شده تا مردم براي گرماي خانه ها از نفت سفيد استفاده كنند.
سرازير شدن فراورده هاي نفتي به اين استان موجب ايجاد شغل هاي كاذب اما پردرآمد براي قاچاقچيان سوخت شده و خطرات بسيار زيادي را براي مردم به بار آورده است.

نفت و گاز مصرفي در سال 94 در سيستان و بلوچستان
نبود گاز در استان پهناور سيستان و بلوچستان با موقعيت خاص خود و مرزهاي طويل با دو كشور افغانستان و پاكستان موجب شده تا مصرف فراورده هاي نفتي در آن رو به افزايش گذارد به طوري كه قاچاق سوخت در اين استان يك شغل پردرآمد محسوب مي شود و تاكنون بسياري از قاچاقچيان به سرمايه هاي باد آورده زيادي دسترسي پيدا كرده اند.
مدير شركت ملي پخش فرآورده‎ هاي نفتي منطقه زاهدان گفت: 2 ميليارد و 111 ميليون و 978هزار ليتر فرآورده نفتي در سال 94 در منطقه زاهدان توزيع شد.
دادخدا اعتصامي ادامه داد: اين فرآورده ها شامل 558 ميليون و 87 هزار ليتر بنزين، 575 ميليون و 904 هزار ليتر نفتگاز (غير نيروگاهي)، 420 ميليون و 64 هزار ليتر نفت سفيد و 278 ميليون و 671هزار ليتر نفتكوره است.
وي افزود: 195 ميليون و 818 هزار ليتر نفتگاز از اين مقدار نيز در اين مدت به نيروگاه هاي استان تخصيص يافت.
وي تصريح كرد: همچنين 15 ميليون و 744 هزار ليتر سوخت هوايي از ميزان كل سوخت مصرفي منطقه به پروازهاي داخلي و خارجي در يكسال گذشته تعلق گرفت.
مدير شركت ملي پخش فرآورده‎هاي نفتي منطقه زاهدان خاطرنشان كرد: 67 ميليون و 690 هزار ليتر فرآورده نفتي نيز در پايانه هاي مرزي اين منطقه در اين مدت پخش شده است.
وي با اشاره به رشد 2.8 درصدي توزيع فرآورده هاي نفتي سال 94 در همسنجي با سال قبل آن گفت: بيشترين درصد تغييرات اين فرآورده ها نسبت به ميزان توزيع شده در سال 93 افزايش نفت سفيد با 26 درصد و كاهش نفت گاز نيروگاهي با 33 درصد بوده است و در ساير فرآورده ها تفاوت چشمگيري مشاهده نمي شود.
اعتصامي بيان كرد: به طور ميانگين عرضه سوخت در تمامي بخش هاي مصرف درسال 94 ماهيانه 175ميليون و 998 هزار و 167 ليتر و ميزان ميانگين روزانه آن نيز معادل 5 ميليون و 786 هزار 241 ليتر فرآورده نفتي بوده است.
منطقه زاهدان يكي از مناطق 37 گانه شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران است كه با دارا بودن چهار ناحيه، سه انبار تداركاتي و دو مركز سوختگيري هواپيمايي وظيفه تامين و توزيع سوخت در مركز ، شمال و بخش هايي از جنوب استان سيستان و بلوچستان رابه عهده دارد.

اقدامات دولت يازدهم براي گاز رساني به سيستان و بلوچستان
دولت يازدهم با نگاهي توسعه محور از ابتدا به دنبال رفع محروميت ها در سيستان و بلوچستان بوده و يكي از اقدامات بسيار ارزشمند آن امضا قرار داد گاز رساني به سيستان و بلوچستان با اعتباري بالغ بر 60 هزار ميليارد ريال معادل 1،8 ميليون دلار بوده است.
استاندار سيستان و بلوچستان در اين باره گفت: اين استان با توجه به نگاه ويژه دولت تدبير و اميد به سوي صنعتي شدن حركت مي كند.
علي اوسط هاشمي اظهار داشت: اعتبار اختصاص يافته به طرح گازرساني سيستان و بلوچستان معادل اعتبار عمراني چندين ساله اين استان است
وي ادامه داد: از زمان پيروزي انقلاب اسلامي تا سال 92 دولت 92 هزار ميليارد ريال براي اجراي طرح هاي عمراني در سيستان و بلوچستان هزينه كرده در حالي كه تنها پروژه گازرساني به اين استان با 60 هزار ميليارد ريال اعتبار برابر با دو سوم كل اين هزينه ها است.
وي افزود: 30 هزار ميليارد ريال اعتبار در برنامه پنجم توسعه به اين استان اختصاص يافته است.
وي بيان كرد: با گازرساني به سيستان و بلوچستان مصوب شده كه در ايرانشهر و سواحل مكران مجتمع هاي پتروشيمي ايجاد شود تا اين استان به عنوان هاپ سوم صنعت پتروشيمي كشور شناخته شود.
استاندار سيستان و بلوچستان گفت: اين استان از لحاظ تامين منابع سوختي معادل (سالانه چهار ميليارد و 700 ميليون ليتر) بيشترين بار را بر دوش وزارت نفت قرارداده كه با راه اندازي طرح گازرساني اين آمار كاهش پيدا مي كند.
استان بي گاز در سايه گاز رساني نه تنها كاهش مصرف فراورده هاي نفتي و تهديدهاي ناشي از آن را تجربه خواهد كرد بلكه انقلابي در سرعت توسعه آن بوجود خواهد آمد.


منبع: ایرنا











زمانبندی انتشار: 9 ارديبهشت 1395 - 09:12





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن