تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827864332




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاریخ ایران مدیون مؤلفه های فرهنگی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸



یک استاد تاریخ گفت: فلسفه زبان در ایران بیشتر به موضوعات عرفانی و هنری می‌پردازد و به همین دلیل بیش‌ترین ظهور و بروز فرهنگ ایران در طول تاریخ در شعر و ادبیات بوده است، چراکه زبان یک هویت منسجم در طول تاریخ برای ایرانیان ایجاد کرده است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، رسول جعفریان در نشست واکاوی اصفهان در عصر صفویه که به همت مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: تاریخ ایران پیش از هر چیز مدیون مؤلفه های فرهنگی است که در این میان زبان یکی از مهم‌ترین مبانی فرهنگی محسوب می‌شود و فلسفه پشت زبان موضوع بسیار مهمی است. وی افزود: فلسفه زبان در ایران بیشتر به موضوعات عرفانی و هنری می‌پردازد و به همین دلیل بیش‌ترین ظهور و بروز فرهنگ ایران در طول تاریخ در شعر و ادبیات بوده است، چراکه زبان یک هویت منسجم در طول تاریخ برای ایرانیان ایجاد کرده است. اصفهان شهر مورد علاقه شاهان صفوی این استاد تاریخ با اشاره به اینکه در خصوص اصفهان عصر صفویه گفتارهای فراوانی وجود دارد، ادامه داد: اصفهان صفویه شهری است که دارای دو دوره تاریخی است، دوره پیش از پایتختی و دوره پس از پایتختی که در دوره پیش از پایتختی اصفهان شهر مورد علاقه شاه اسماعیل صفوی بوده و متعدد به این شهر سفر کرده است تا جایی که شاه طهماسب در اصفهان متولد شده و این موضوع نشان می‌دهد که تا چه اندازه شاهان صفوی به اصفهان علاقه داشته‌اند. وی تصریح کرد: اصفهان در دوره پایتختی به دلیل اینکه شاهان صفوی توجه بسیاری به جنوب ایران پیدا کردند و به دلیل اینکه شاه‌عباس شاه تاجرها و در واقع به شاه بازاری معروف بود، کاملاً می‌دانست که تجارت در شمال ایران امکان‌پذیر نیست و این خلیج‌فارس است که می‌تواند منبع خوبی برای تجارت باشد. به همین دلیل اصفهان به عنوان یک شهر جنوبی علاوه بر جلوه‌های دیگر موردتوجه صفویان بود و پایتخت شد. این استاد تاریخ تاکید کرد: شاه‌عباس از جمله افراد انگشت‌شماری است که می‌توان در طول تاریخ از او به عنوان سیاستمدار واقعی نام برد، البته او یک اشتباه بزرگ داشت و آن هم تخریب قلعه تَبَرَک بود. به دلیل ضعف تاریخ اجتماعی ایران از مشاوران شاه‌عباس نامی نیست جعفریان با اشاره به اینکه پس از پایتختی اصفهان در دوران صفویه، اصفهان مهد خلاقیت شد، افزود: در دوره شاه‌عباس چهره‌های دینی و سیاسی بزرگی از جمله شیخ بهایی ظهور کرد، اما در همین زمان شاه‌عباس مشاورانی بزرگ و مهم دارد که متأسفانه به دلیل ضعف تاریخ اجتماعی در ایران نامی از آنها موجود نیست. وی گفت: الگوی اصفهان به عنوان پایتخت صفویان در دوره شاه‌عباس بی‌شک تبریز، قزوین، هرات و سمرقند بوده است و مدل ایران در این دوره مدل عثمانی بوده است و در واقع اصفهان یک مدل از استانبول می‌شود. چراکه ایران کشوری فقیر بود و اقتصاد بسیار ضعیفی داشت تا جایی که فقر در دوران صفویه و قاجاریه بر کشور حاکم می‌شود و چون از نظر فرهنگی نیز به کشور همسایه چشم داشته همواره عثمانی بر فرهنگ ایران تأثیر گذار بوده است. این استاد تاریخ اسلام ادامه داد: چهارباغ اولین پدیده‌ای است که در عصر صفویه در اصفهان ایجاد می‌شود که در اطراف آن باغات عیانان شکل‌گرفته و شاهان و شاهزاده‌ها به علاوه طلاسازان و بازرگانان تبریز در آن مستقر می‌شوند که عباس‌آباد نام می‌گیرد. شاهزاده‌های خانم در عصر صفویه بر روی طراحی و تزئینات نظر می‌دادند جعفریان به نقش زنان در حکومت صفویه اشاره کرد و گفت: شاهزاده‌های خانم در عصر صفویه به شدت تأثیرگذار بودند و اصلاً در طراحی و تزئینات کاخ‌ها و منازل بسیار نظر می‌دادند، همچنین خیابان چهارباغ و بازار قیصریه روزهای چهارشنبه در اختیار خانم‌ها بوده تا جایی که مردان اجازه حضور در این مناطق را نداشته و حتی فروشندگان و معامله در این روز فقط توسط زنان صورت می گرفته است. وی تاکید کرد: البته زیبایی 150 عمارت باشکوه دوره صفویه در اصفهان به اضافه طبیعت زیبا که "شاردن" سفرنامه نویس مشهور فرانسوی با حسرت از آن یاد می‌کند و می‌گوید؛ رنگ طبیعت اصفهان بی‌مثال است و حتی نمونه‌ای از آن در پاریس یافت نمی‌شود. نشان از عظمت و شکوه اصفهان دارد. حضور ارامنه اقتصاد صفویه و اصفهان را شکوفا کرد این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شاه‌عباس فردی اقتصادی در عین حال مذهبی بوده است، افزود: این شاه صفویه فردی شجاع و یک حاکم واقعی بوده است، چراکه برای بهتر شدن و رونق گرفتن وضع تجارت و اقتصاد اصفهان ارامنه جلفا را به پایتخت خود یعنی اصفهان می‌آورد و در بهترین مکان شهر سکنا داده و حتی اجازه ساخت کلیسا به آنها می‌دهد. جعفریان تاکید کرد: وضع اقتصادی اصفهان بعد از حضور ارامنه بهتر می‌شود، تاجایی که تاریخ‌نویسان، اصفهان را در زمان شاه‌عباس به عنوان برترین شهر جهان که در اروپا نظیر ندارد نام می‌برند و از آن به عنوان بلاد بی‌نظیر یاد می‌کنند. این در حالی است که ایران کشوری فقیر است و حتی میزان درآمد شاهزادگان هندی از شاه‌عباس بیشتر است. وی ادامه داد: شاه‌عباس فردی مذهبی بود، اما حکومت‌داری، شهرسازی و نظامی‌گری خود را به دور از تصورات غلط انجام داد و با تدبیر خود تجارت ابریشم را آغاز کرد و با فروش ابریشم به تجار انگلیسی و پرتغالی طلا و نقره برای اداره کشور جمع کرد. سقوط حکومت صفویه به دلیل نبود طلا و نقره رقم خورد این تاریخ‌دان ادامه داد: سقوط حکومت صفویه به خاطر نبود طلا و نقره رقم خورد و امروز هم به این نتیجه می‌رسیم که آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی همه از فقر و نابودی اقتصاد نشات می‌گیرد، چراکه فقر موجب دزدی و فحشا می‌شود و این اقتصاد است که پایه‌های حکومت‌داری را محکم و دست حاکمان را برای اداره بهتر باز نگه می‌دارد. جعفریان با تاکید بر اینکه شاه‌عباس دو مشاور عالی مثل شیخ بهایی در دست راست و میرداماد در دست چپ خود داشت و بدون نظر آنها کاری انجام نمی‌داد، افزود: پس‌ازاینکه او کشور ایران را به ثبات رسانید و پایتخت خود یعنی اصفهان را سر و سامان داد به فکر تفریح مردم افتاد و اعتقاد داشت که مردم باید تفریح و تفرج کنند. او در 13 تیر هر سال آب غلتان را در زاینده‌رود اجرا می‌کرد و چندین قهوه‌خانه و قصه و داستان خوانی در اصفهان راه‌اندازی کرد. این استاد تاریخ ادامه داد: سیاست خارجی شاه‌عباس صفوی فوق‌العاده بود. او پس از حضور ارامنه در اصفهان هم از تجارت آنها بهره برد و هم ایران را به اروپا متصل کرد و تا جایی روابطش را گسترش داد که طی نامه‌ای به اروپاییان خطاب کرد که شما افراد تنبلی هستید که به ایران نمی‌آیید و از شکوه ایران لذت نمی‌برید. جعفریان با تاکید بر این موضوع که صفویان در حوزه هنر به شدت قدرتمند ظاهر شدند و مبحث بسیار مهمی را باز کرده‌اند، افزود: ایرانیان در طول تاریخ نشان داده‌اند که در هندسه و ریاضی به شدت قوی هستند، اما آن را در دوره صفویه و آن هم فقط در معماری و هنر به کار گرفتند. متأسفانه شاه‌عباس هیچ‌گاه به فکر ساخت مدرسه طب و ریاضی نیفتاد وی اظهار کرد: یک اشتباه شاه‌عباس این بود که پس از ساختن بناهای باشکوه هیچ‌گاه به فکر ساخت مدرسه طب، مدرسه ریاضی و ... نیفتاد. این تاریخ‌دان خاطرنشان کرد: شاه‌عباس یک انسان همه‌جانبه نگر، طراح و متفکر و مدبر بود که توانایی اداره یک کشور را داشت و می‌دانست که حکومت‌داری به چه معناست و شاید بتوان گفت که او شایسته‌ترین آدم برای تبدیل اصفهان به پایتخت باشکوه صفویه بود. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن