تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):از شوخی (بی مورد) بپرهیز، زیرا که شوخی نور ایمان تو را می برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833668540




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

800 سال به دنبال بچه‌دار شدن + عکس


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: «آیلا» دخترک آذری همانند نامش «هاله ماه»؛ در سوسوی روشنایی سحرگاه از میان مه و سکوت وارد سه گنبدی می‌شود که نمادی است برای زنان «اجاق کور» که آرزوی فرزندی را بر دل دارند. نماد دستی که بر دیوار ۸ قرنی مقبره‌ای، گویای درد بی‌اولادی را به رخ می‌کشاند...
نمادی برای زنان که آرزوی فرزندی را بر دل دارنددخترک سفید روی؛ روی بر صورت گِردش، صبح سردی -کشاکشان دور از چشم نامحرمان خود را به بنا می‌رساند تا دستان نحیفش را بر دیوار سترگی کشاند، تا شاید آرزوی مردش در خانه کوچکشان با صدای نازک کودکی، شعله سرد زندگی‌شان را روشن کند. «آیلا» دخترک آذری همانند نامش «هاله ماه»؛ در سوسوی روشنایی سحرگاه از میان مه و سکوت، وارد سه گنبدی می‌شود که نمادی برای زنان «اجاق کوری» است که آرزوی فرزندی را بر دل دارند.سال 580 هجری قمری است، سال‌های که زنان «اجاق کور» دیار - شهر آب - (ارومیه) بر حسب رسمی زنانه بر مقبره و برج آجری سه گنبد امرای سلجوقی می‌روند تا با لمس دیواری؛ شفا و نوری در جانشان نشیند تا اجاق زندگی و حیات‌شان روشن شود.

سال 1395 هجری شمسی است، هنوز هم وقتی پا بر مقبره و برج آجری سه گنبد می‌گذاری نماد کف دستان هزاران زنی را به یادگار می‌بینی که در میانه دیوار چنان میخکوبت می‌کند که آنی فیلم‌های وحشت از رمان‌های «گوتیک ویکتوریا» و «فرنکنشتاین» غلظت «ایمونوگلوبولین» ترشحی بزاقت را بالا می‌زند که در یک آن؛ مردی همسوی نگاهت می‌شود و می‌گوید «محلی‌ها تعریف می‌کنند زنان در دوران گذشته با آمدن به این مکان، کف دست خود را بر روی این دیوار می‌زدند به امید بچه‌دار شدن»؛ توضیحاتی که مهندس فتحی ــ معاون اداره میراث فرهنگی و دبیر انجمن میراث فرهنگی ارومیه در مقابل چشمان از حلقه بیرون زده‌ات در واکنش به کف دست سیاه بر روی دیواری که قدمتی به طول تاریخ دارد، عنوان می‌کند.

856 سال از آن روزگاران می‌گذرد، ولی همچنان دیوار آجری سه گنبد، ناله‌های زنانی را در خود جای داده است که تبلور آن همچنان امروز نیز خود را با محرومیت‌های بسیار به رخ می‌کشاند، کما اینکه امروز دیگر زنان این سرزمین به کنج باورهای غلط و یا وهم انگیز مقبره‌ها پناه نمی‌برند؛ خاستگاه آنان دیگر مراکز ناباروی است که کلید ورودش؛ جیبی پر از اسکناس است ولو با فروختن خانه و زندگی به امید شنیدن صدای گریه نازنینی.روزگارانی که درد مسئولان کشور افزایش جمعیت ایران زمین است، کورسویی چرخش چشمانشان به زنان و مردان ناباروی که تعدادشان در ایران از جمعیت کل کشورهای مانند اردن و نیکاراگوئه هم پیشی گرفته است (3 میلیون زوج نابارو در ایران ) می‌تواند بهترین هدیه برای اصلاح جمعیتی کشور باشد تا زوج‌های عاشق بی‌اولاد؛ پس از سال‌ها نوای زیبای دلنشینی را در چارچوب زندگی خود حس کنند.کما اینکه امروز؛ انبوهی از این خانواده‌های اغلب بی‌بضاعت، را در کف مراکز ناباروی می‌توان به مانند فقرایی در گدایی لبخند کودکی رؤیت کرد ولی دریغ از حمایت‌های بیمه‌ای مؤثر و دلسوزی قانون نویسان بی‌درد.سیاه مشقی که گذشت، حکایت درد و غصه‌ 8 قرنی از زنان و مردان ناباروری است که یادگار آنان هنوز بر دیوار مقبره و برج آجری سه گنبد شهر ارومیه متعلق به قرن ششم هجری نقش بسته است و به بهانه بازدید مسعود سلطانی‌فر ــ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مکان‌های تاریخی این شهر که زمانی معروف به پاریس کوچولوی ایران بود، به نگارش درآمد.

در توضیح مقبره یا برج آجری سه گنبد در منابع بین‌المللی آمده است: سه‌گنبد نام تپه‌ای است در جنوب شرقی شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی؛ این بنا آرامگاه بوده و در سال 580 قمری در جنوب شرقی ارومیه ساخته شده است.مقبره یا برج آجری سه گنبد متعلق به قرن ششم هجری است و در مدخل بنا سه کتیبه به خط کوفی باقی‌مانده است. برخی از مورخان عقیده دارند که این بنا به جای آتشکده‌ای از دورهٔ ساسانی احداث شده است ولی هیچ‌گونه سند معتبری مبنی بر صحت ادعای خود ندارند.

از سوی دیگر در مدخل بنا سه کتیبه به خط کوفی است که آن را از سنگ تراشیده‌اند و در پایان کتیبه، محرم سال 580 هجری خوانده می‌شود. از این رو شاید بتوان مقبره یا برج آجری سه گنبد را متعلق به قرن ششم هجری دانست. طبق این کتیبه این بنا به دستور یکی از امرای سلجوقی به نام شیث قاطه المظفری ساخته شده است.از نظر معماری این بنا با مقابر قرن ششم هجری قمری به‌خصوص مقابر مراغه و سایر مقبره‌های دوره‌های سلجوقی مشابهت فراوانی دارد. بنای تاریخی سه گنبد عبارت است از سکوی بلندی که به شکل استوانه و مدور ساخته شده است. قطر بنا 5 متر و ارتفاع آن 13 متر است.ساختمان فعلی دو طبقه است و در چهار سمت آن دریچه‌هایی وجود دارد. طبقه اول به نام سردابه خوانده می‌شود که دارای پوششی قوس‌دار است و بدین وسیله از طبقه دوم مجزا می‌شود. درب کوچک طبقهٔ اول یک متر و 70 سانت ارتفاع دارد.طبقهٔ دوم که اتاق مقبره خوانده می‌شود دارای دری به ارتفاع دو و نیم متر است. به عبارت دیگر، بنای استوانه‌ای شکل مدور دارای دخمه‌ای است که قسمت فوقانی آن را به وسیله آجر تبدیل به بنایی شامل اتاق مقبره کرده‌اند و مدخل آن در یک قالب معماری پر نقش و نگار محاط شده و در بدنه استوانه‌ای برج تعبیه شده است.

درگاه ورودی آن در میان طاق‌های سطحی واقع شده و از لحاظ معماری زینت خاصی به آن بخشیده است. سقف اصلی گنبد و دیوارهای آن تماماً سالم و بر جا است. طبقه دوم بنا نیز مانند سایر مقادیر دوره سلجوقی روی سردابه احداث شده است؛ تزئینات سر در ورودی مقبره در نوع خود کم نظیر است و به صورت قطعات سنگ و گچ با نقوش هندسی و کتیبه به خط کوفی تزئین شده است.مصالح قسمت‌های تحتانی بنا تا ارتفاع حدود 3،6 متر از سنگ‌های تراش خاکستری رنگ ساخته شده و از این قسمت به بالا تمام مصالح بنا از آجرهای چهار گوش است. این اثر مربوط به سدهٔ 6 ه. ق. است و در اورمیه، خیابان استاد برزگر واقع شده و در تاریخ 15 آذر 1314 با شمارهٔ ثبت 242 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 منبع : تسنیم  


   زیر مجموعه: خبر دسته: اجتماعی 

بازدید: 149

منتشر شده در 1395/02/07  





1395/02/07
###12##12###





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن