واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: از تکرار و تنهایی تا کارگاه شکار در فضای نمایشگاهی شهر / مروری بر چهار افتتاحیه در گالریهای تهران
گالریهای تهران این آخر هفته شاهد بیش از 25 افتتاحیه بودند که از میان آنها نگاهی به چهار نمایشگاه داشتهایم.
آفتاب : گالریهای آن، گلستان، پروژههای آران و مهروا چهار گالری هستند که در گزارش این هفته گالریگردی به آنها پرداختهایم. جمعه گذشته روزی پرفراز و نشیب برای گالریهای تهران در فصل بهار بود، بیش از 25 افتتاحیه هنردوستان را به گالریها کشاند تا نمایشگاههای هنرمندان مختلف را به تماشا بنشینند. نمایشگاههایی که گوشهای از آنها را در این گزارش مرور خواهیم کرد.
تکرار در نگارستان آن:
"تکرار" نام نمایشگاهی از آثار علی محبوبی صوفیانی است که این روزها در نگارستان "آن" برپاست. این نمایشگاه نمایشی گسترده از چند مجموعه متفاوت آثار حجم و چیدمان این هنرمند است که در سه فضای مجزای نگارستان آن به نمایش گذاشته شده است. محبوبی با بهرهگرفتن از سادهترین متریالهای موجود در اطرافش آثار خود را خلق میکند، از بریدههای روزنامه گرفته تا سنگ، موکت و منگنه همه از محیط پیرامونی هنرمند به آثار او راه یافتهاند.
به علاوه آنگونه که او نمایشگاه خود را "تکرار" نامیده است شیوه او در خلق آثار نیز بر همین پایه استوار است، او از فرمها و متریال در اشکال تکرارشونده استفاده میکند تا مفهوم مورد نظر خود را بیان کند، به عنوان مثال در مجموعه بزرگی که از روزنامه و در ابعاد گاه غولآسا ساخته شده است محبوبی جریان مغشوش رسانهای و قلب و کتمان حقیقت از سوی آنها را با ظرافت و دقت بسیار به وسیله در کنار هم قرار دادن هزاران تکه بریده روزنامه مطرح میکند. برای بیان این موضوع هنرمند نوارهایی هم شکل و هم رنگ از روزنامههایی با فونت مشابه تهیه کرده و آنها را به شکلی کنار هم چیده است که به هیچ عنوان خوانا نباشند چرا که عقیده دارد به جای اخبار این اغتشاش اخبار است که جهانیان را در بر گرفته است.
کارگاه شکار در پروژههای آران:
آثار هادی علیجانی که اکنون در گالری پروژههای آران روی دیوار رفته است روایتی از جهان ناشناختهای است که نقاش آن را با مجموعهای از داستانها و اشکال غریب گیاهی و حیوانی خلق کرده است. علیجانی برای خلق مجموعه نقاشی خود از همه امکاناتی که هنر نقاشی در اختیار او قرار داده استفاده کرده است تا فضایی را بیافریند که تنها ویژه خود اوست.
او با استفاده از لایههای قطور رنگ که بیش از هرچیز کارهایش را به فرسکهایی روی دیواری مدیترانهای شبیه کرده است، روایتهای کوچک پرتعدادی را کنار هم قرار میدهد که از جهان اسطورهای تا روزگار مدرن در نوسانند. فانتزیهای علیجانی از فرمها عبور میکند آنها را تغییر شکل میدهد و گاه به انتزاع میکشاند با این حال آنها همچنان زیبا هستند و قصههای بسیاری برای گفتن به مخاطبشان دارند.
نقاشیهای علی ترقی جاه در گلستان:
علی ترقیجاه در ادامه مجموعههای پیشین خود آثاری را در گالری گلستان به نمایش گذاشته است که همان فضاهای قبلی را میتوان در آنها دید. ترقیجاه در آثار خود فضایی نیمه انتزاعی خلق میکند که نگارههای گیاهی و حیوانی متعددی میتوان در آنها مشاهده کرد.
در این مجموعه نیز همچنان ترقیجاه با استفاده از رنگهایی که حال و هوای نقاشی ایرانی را تداعی میکند و اضافه کردن فرمهای انسانی نشانههایی مانند انار تلاش کرده است در عین اینکه فضای بیزمان و مکان را خلق میکند مخاطب را در فضای هنر ایران نگه دارد. در کنار هم قرار دادن این عناصر و فضا با نمایههایی از حروف و کلمات دنیایی خیالی از طرح و رنگ به وجود میآورد که میتوان مدتها به تماشای آن نشست.
تنهایی در مهروا:
"تنهایی" عنوان نمایشگاهی از طراحیهای سپهر علیمحمدلو است که در گالری مهروا به نمایش گذاشته شده است. علیمحمدلو طراحی پرتره را برای کار خود انتخاب کرده است با این حال او پرترهها را در حالتهای عادیشان تصویر نمیکند بلکه با قرار دادن آنها در حالتهای ناآشنا یا غیرمنتظره موجب میشود اشکالی غریب شکل گیرند.
به گزارش هنرآنلاین، او مجموعه خود را تنهایی نامیده است و به نظر میرسد در این مجموعه پرتعداد از پرترههایش کوشیده است تنهایی آدمها را با بیرون کشیدن چهرههای پنهانشان یا افزودن المانهای غریب به آنها به نمایش بگذارد. در این آثار علاوه بر تاثیر بسیار فضای سیاه و سفید طراحی بر انتقال حس مورد نظر هنرمند، انتخاب چهرههایی عجیب و تکیده نیز بسیار جالب توجه هستند، اینها چهرههای کسانی خاص نیستند اینها تبلور تنهایی ما در چهرههایی است که لزوما به ما تعلق ندارند.
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]