واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
یک کارشناس مذهبی گفت: چشم و هم چشمی، ریشه در رقابت ناسالم و الگوبرداریهای نادرست دارد و شخصی که دچار چشم و هم چشمی است، گرفتار بیماریهایی چون حسادت، حسرت، اندوه و افسردگی میشود و گمان میکند که فقدان ثروت و کمبودهای مادی به معنای اهانت، ذلت و خواری است. حجت الاسلام سید مطهر سید علیزاده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قزوین، با اشاره به اینکه چشم و هم چشمی به معنای الگوگیری از دیگران و رقابت و مسابقه گذاشتن با آنان است، اظهار کرد: این مسئله باید در چارچوب معیارهای الهی باشد تا بتوان از آن به عنوان چشم و هم چشمی خوب و ارزشی یاد کرد و درغیر این صورت مصداق چشم و هم چشمی منفی نامگذاری میشود. وی با بیان اینکه دنیا محل آسایش نیست و همواره انسان را با محدودیتهای کوچک و بزرگ رو به رو میکند، ادامه داد: افرادی که به مقایسهی زندگی خود با دیگران میپردازند، علاوه بر ایجاد رنجش در زندگی شخصی خود، موجب آزردگی اطرافیان نیز میشوند. این کارشناس مذهبی تأکید کرد: فردی که به مقایسهی مادی زندگی خود با زندگی دیگران میپردازد، گرفتار نوعی خود کمبینی میشود و خود را در میان مردم خوار و پست میبیند. وی اظهار کرد: این افراد معتقدند که اگر وضعیت ظاهری زندگی متفاوت شود، زندگی راحت و خوبی خواهند داشت، در صورتی که معیار و ملاک زندگی راحت و آسوده در قناعت، کسب تقوا و کمالات معنوی است. حجت الاسلام سید علیزاده خاطرنشان کرد: از پیامبر اکرم(ص) روایت شده که کسی که به آنچه در دست دیگران است نظر داشته باشد، حزن و ناراحتیاش طولانی میشود. این کارشناس مذهبی ادامه داد: در امور معنوی چشم و همچشمی و نظر به انسانهای عالِم و عامل میتواند موجبات ترقی معنوی فرد را فراهم کند. وی تصریح کرد: چشم و هم چشمی، ریشه در رقابت ناسالم و الگوبرداریهای نادرست دارد و شخصی که دچار چشم و هم چشمی است، گرفتار بیماریهایی چون حسادت، حسرت، اندوه و افسردگی میشود و گمان میکند که فقدان ثروت و کمبودهای مادی به معنای اهانت، ذلت و خواری است. این کارشناس مذهبی اظهار کرد: چشم و هم چشمی منفی، نوعی نقص و نارسایی در شخصیت شخص، بینش و نگرش او ایجاد میکند و میتواند منجر به بیماری خطرناک روانی چون احساس افسردگی، ناامیدی و بیاعتمادی شود. حجتالاسلام سید علیزاده با بیان اینکه اگر چشم و هم چشمی از نوع رقابت بد و ناسالم در خانوادهای وجود داشته باشد، کودکان این خانوادهها نیز دچار مشکلاتی میشوند و این آسیب نسل به نسل منتقل میشود، افزود: ازآنجا که کودکان رفتار پدر و مادر خود را ملاک اعمال خود قرار میدهند، پدر و مادری که دچار چشم و هم چشمی، حسادت و خودکم بینی باشند، سبب بروز این آسیب در فرزندان نیز میشود. وی خاطرنشان کرد: نهادینه سازی دوست داشتن دیگران و از خود گذشتگی، موجب میشود تا به کودک بیاموزد که تظاهر به امور و گردآوری ثروت و مادیات و بها دادن به آن، ملاک برتری افراد نیست. سیدعلیزاده با اشاره به اینکه فردی که چشم و هم چشمی ناسالم دارد، به جهت اینکه در انجام کار یا زمینهی فعالیت خود را توانمندتراز دیگران قلمداد میکند، به نوعی دچار حقارت میشود، اضافه کرد: یکی از دلایل دیگری که موجب میشود چشم و هم چشمی بد و رقابت ناسالم در جامعه و در بین افراد شیوع پیدا کند، تسلط روحیه رقابت ناسالم در جامعه است. این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه رسانهها نیز با برنامههای تلویزیونی در راستای تجمل گرایی، غیرواقعی نشان دادن مقام، موقعیت، انتخاب مسکن، وسایل زندگی در جهت ترویج چشم وهم چشمی در جامعه نقش دارند، ادامه داد: وقتی در یک جامعه ارزشها تغییر پیدا کنند و داشتههای مادی جایگزین ارزشهای معنوی شوند، افراد برای به دست آوردن جایگاه اجتماعی میکوشند خود را به ابزار روز مجهز سازند. سید علیزاده گفت: این افراد خوشبختی، سعادت و پیشرفت خود را در گرو چشم و هم چشمیها و بیشتر دیده شدن خود میدانند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]