تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت مؤمن بهتر از عمل او، و نيت كافر بدتر از عمل اوست و هر كس مطابق نيت خود عمل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812501745




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نامه تلخ هنرمند کشورمان به ستایش دختر زیبای افغان...!


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: این روزها با انتشار خبر تلخ قتل ستایش, هنرمندان هرکدام به شکلی به این خبر واکنش نشان داده اند. در زیر نامه ای به ستایش نوشته پوریا عالمی را می خوانید.
نامه ای به ستایش دختر افغانپوریا عالمی طنزپرداز روزنامه شرق امروز نامه ای به ستایش دختر افغان به جای مطالب طنزگونه هر روز نوشت:سلام سوفیا. من میدون هستم، میدون دوم، عاشق سوفیا. عاشق تو. اما امروز نمی‌خواهم ماجرای عشق و عاشقیم را برای مردم تعریف کنم که بخندند. می‌خواهم نامه‌ای به تو درباره ستایش بنویسم؛ درباره ستایش، دختر افغانستانی.

راستش را بخواهی مدت‌هاست همشهری‌های من (البته نه همه‌شان، برخی از آنها) از کلمه افغانی به‌عنوان حرف بد استفاده می‌کنند. چرا؟ چون سال‌ها پیش ایران مهاجران افغانستانی را پذیرفت و بعد از سال‌ها دید ای بابا، خود کشور مسئله بی‌کاری و ... دارد. مهاجران افغانستانی در همه این سال‌ها مهاجران افغانستانی ماندند. تعداد کمی از آنان توانستند خودشان را بالا بکشند، درس بخوانند، شغل پیدا کنند و حتی شناسنامه بگیرند. دراین‌میان بیشترشان کارگر ماندند و چون چاره‌ای جز کارگری نداشتند مجبور بودند سخت کار کنند و سخت جان بکنند. کم‌کم خیال ما راحت شد که کار سخت روی زمین نمی‌ماند و هر کاری که سخت بود یا هر چیزی که سنگین بود همه برای انجامش یک راه بیشتر نداشتند و می‌گفتند: «پسر بپر یه افغانی بگو بیاد...».

افغانستانی‌ها اما در آلونک‌ها و زاغه‌ها باید پول روی پول می‌گذاشتند تا بفرستند به شهرشان، برای زن و بچه‌هایشان. شاید همین که کانون خانواده این مهاجران متلاشی شده بود یکی از دلایل آسیب‌هایی بود که در طول این سال‌ها بین آنان و میزبانان ایرانی‌شان پیش آمد. خبرهای داغ صفحه‌های حوادث کم‌کم بخش ویژه‌ای پیدا کرد برای سرقت و تجاوز و زورگیری و... چند افغانستانی که بعضی‌شان بزه‌های زنجیره‌ای بود. این خبرها که کسی به آسیب‌شناسی‌اش کاری نداشت منجر به این شد که افغانستانی‌ها چهره‌ ترسناکی برای میزبانان خود پیدا کنند.

مادرها کم‌کم بچه‌ها را با این جمله که «افغانی میاد النگوهات رو می‌بره...»، از رفتن به خیابان منع کردند و پدرها با این جمله که «افغانی الان تو خیابان منتظره بخوردت...»، بچه‌ها را از شب در کوچه بازی‌کردن پرهیز دادند.

می‌بینی سوفیا؟ همه‌چیز علیه آنها شده بود. آنان میهمان ما بودند و ما داشتیم سفره را از جلو دستشان جمع می‌کردیم. چند مسئول شهری باافتخار اعلام کردند افغانستانی‌ها را در خیابان می‌گیرند و آنان حق ورود به پارک‌ها را ندارند. درس‌خواندن برای آنان ممنوع شد و مدارس از ثبت‌نامشان طفره رفتند.

آنان بد شده بودند و ما دیگر چشم نداشتیم آنان را ببینیم. سوفیا... اما ستایش چی؟ ستایش که خودش افغانستانی بود. این‌بار تیتر خبر تجاوز یک افغانستانی به ایرانی نیست. این‌بار یک ایرانی دست‌به‌کار شده است تا نشان ندهد این مرزبندی‌ها و این تأکید روی قومیت‌ها مردم را از هم دور می‌کند. این‌بار خون روی سفره‌ای پاشیده که ما پهنش کرده بودیم؛ روی سفره ایرانی. سوفیا من آدم ساده و ساده‌دل و ساده‌لوحی هستم.

من دلم می‌خواهد مرزها را با پاک‌کن از نقشه پاک کنم. سوفیا چه فرقی بین کودک ایرانی یا افغانستانی یا کودکانی که در جنگ‌های خاورمیانه کشته می‌شوند، هست؟ به نظرت کودکانی که پیش از آنکه بزرگ شوند و آرزوهایشان را برآورده کنند، کشته می‌شوند به بهشت می‌روند؟ به نظرت این‌همه کودک با قومیت‌های مختلف در جهان، که بهشان تجاوز شد و کشته شدند، به بهشت رفته‌اند؟

سوفیا... اگر این‌طور است من خجالت می‌کشم پا به بهشت بگذارم... خجالت می‌کشم بمیرم... سوفیا، ستایش و دیگر دختران افغانستانی، توی بهشت هم زاغه‌نشین‌اند؟ سوفیا... ستایش میهمان ما بود... دلش به سفره ما خوش بود... چرا دلش را سفره کردیم؟


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : salamatnews.com




   زیر مجموعه: فرهنگ و هنر دسته: اخبار فرهنگ و هنر 

بازدید: 0

منتشر شده در 1395/02/01  





1395/02/01
###12##12###





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن