تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): كسى كه خود را پيشواى مردم قرار داده، بايد پيش از آموزش ديگران، خود را آموزش دهد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818811844




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سالانه ۴۵ میلیارد ریال در آرامستانهای قزوین فعالیت عمرانی می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مدیرعامل سازمان آرامستانهای شهرداری قزوین:
سالانه ۴۵ میلیارد ریال در آرامستانهای قزوین فعالیت عمرانی می‌شود

آرامستان قزوین


شناسهٔ خبر: 3601441 - سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
استانها > قزوین

قزوین- مدیرعامل سازمان آرامستانهای شهرداری قزوین گفت: سالانه بیش از ۴۵ میلیارد ریال خدمات عمرانی در شش آرامستان شهر قزوین صورت می‌گیرد. خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها:.شهر قزوین با جمعیتی بالغ‌بر ۴۰۰ هزار نفر با داشتن شش آرامستان با ظرفیتی حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر برای حدود یک‌دهم جمعیت ظرفیت تدفین دارد و با برنامه‌ریزی‌ها انجام‌شده تا ۵ سال آینده مشکل خاصی در این زمینه ندارد اما با توجه به روند روبه رشد جمعیت مدیران شهری این بخش ضمن اجرای طرح‌های توسعه و فراهم کردن فضایی مناسب در آرامستانها به فکر دهه‌های آیند نیز هستند تا نیازهای آینده نیز تأمین شود. ایجاد و گسترش فضای سبز، تزیین و رنگ‌آمیزی محوطه و بهسازی بخش‌های مختلف آرامستان قزوین، ایجاد مراکز خدماتی و توجه به بهداشت جلوه‌ای خاص و فضایی آرام را پدیدآورنده و سازمان آرامستانهای قزوین را در ردیف آرامستان های شاخص کشور قرار داده است. در گفتگوی مشروح با غلامرضا ابراهیمی مدیرعامل آرامستانهای شهرداری قزوین در خصوص کارهای عمرانی انجام‌شده و برنامه‌های طرح توسعه سوالاتی مطرح کردیم و پاسخ لازم گرفته شد.

* در شهر قزوین چند آرامستان وجود دارد و وسعت و ظرفیت هر کدام چقدر است؟ در شهر قزوین شش آرامستان شامل رضوی، حسینی، صدر، نوبلی حیات وسط، نوبلی حیات قدیم، بهشت فاطمه وجود دارد که هشت آرامستان در نواحی منفصل شهری هم اضافه شده است که گلزار شهدا هم به صورت مشارکتی با بنیاد شهید مدیریت می شود. آرامستان بهشت فاطمه با ۲۳ هکتار وسعت با ظرفیت ۲۰ هزار قبر دفن شده در حال حاضر۱۰ هزار باب قبر برای دفن دارد. بهشت رضوی با دو هکتار وسعت و بهشت حسینی با ظرفیت دو هکتار و ظرفیت ۹ هزار قطعه در حال حاضر حدود هفت هزار نفر در آن تدفین شده که دو هزار قبر از فضای آن باقیمانده است. همچنین بهشت صدر با سه هکتار وسعت برای تدفین ۹ هزار نفر ظرفیت دارد و آرامستان نوبلی در حیات اول با ۶۸۰۰ نفر ظرفیت، نوبلی حیات دوم با ۱۰۴۰ نفر تکمیل شده، آرمستان بهشت فاطمه با ۲۳ هکتار وسعت تاکنون ۲۰ هزار نفر در آن دفن شده و۶۵۰۰ قبر دیگر ظرفیت دارد.

* تجهیز و تکمیل آرامستانهای استان از چه سالی به صورت جدی آغاز شد و در حال حاضر چه وضعیتی داریم؟ در سال ۶۸ ساخت ساختمان غسالخانه در آرامستان بهشت فاطمه به اتمام رسید و غسالخانه و خدمات مربوط به امور متوفی از محل قبلی واقع در ضلع شرقی امامزاده حسین (ع) به این مکان انتقال یافت و با تنظیم اساسنامه سازمان و تصویب آن از سوی وزارت کشور، در دی‌ماه سال ۷۷ سازمان آرامستان‌های شهرداری قزوین تاسیس و با انتخاب اعضای شورا، هیئت مدیره و مدیرعامل کار سازمانی در این مجموعه آغاز شد. عملکرد چند ساله سازمان بیانگر فعالیت‌های کارکنان ساعی و پرتلاش سازمان بوده به طوریکه امروز آرامستان بهشت فاطمه (س) به عنوان یکی از زیباترین آرامستان‌های کشور و سازمان آرامستان‌های شهرداری قزوین جزو پنج سازمان برتر کشور شناخته شده است. غسالخانه مجهز و مکانیزه در آرامستان بهشت فاطمه در ساختمان جدیدی به نام معراج در زمینی به مساحت۹۵۰ متر مربع و یک هزارو۷۵۰ مترمربع زیربنا در دو طبقه ساخته شده و بیش از یک میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان هزینه داشته است. غسالخانه معراج قزوین مجهز به سیستم شستشوی اموات و دارای تصفیه خانه فاضلاب، دستگاه بی خطرساز شیمیایی برای از بین بردن زباله، لوازم و البسه اموات، سه دستگاه هواساز و اگزاست فن برای پاکسازی هوای داخل مجموعه است.

همچنین دو سردخانه به صورت انفرادی به ظرفیت ۷۶ نفر و حدود ۸۰ کشویی شامل دو بخش بالای صفر جهت اجساد روزانه و زیر صفر و یک سردخانه عمومی با گنجایش پنج هزار نفر برای موارد خاص و ضروری در این مجموعه پیش بینی شده است. سرویس بهداشتی، نمازخانه با ۳۵۰ مترمربع زیربنا مجهز به سیستم برودتی و گرمایشی، سیستم صوتی و تصویری و دوربین مدار بسته و ساختمان اداری از دیگر قسمتهای غسالخانه مکانیزه قزوین است. * به طور متوسط روزانه چند نفر در آرامستانهای قزوین دفن می شود؟ به طور میانگین روزانه ۹ نفر در قزوین فوت می کنند که چهار نفر در آرامستانهای شهر قزوین دفن شده و ۴ نفر به شهر های حاشیه و یا روستاها منتقل می شوند. با تجهیز سازمان آرامستانها به همه امکانات مورد نیاز خدمات حمل از منزل و بیمارستان، محل تصادفات جاده ای، کفن و دفن، شستشو، نماز، تلقیح، توسط ۶۷ نفر از نیروهای خدماتی با سرعت مناسب انجام می شود که دراین زمینه مشکلی برای شهروندان نیست، همچنین تعداد هفت غسال شامل ۴ زن و ۳ مرد در شستشوی اجساد فعالیت می کنند.

* فضای سبز ایجاد شده و طرح های توسعه در قالب فعالیت های عمرانی  در آرامستانها در طول سال در چه بخشهایی است و چقدر هزینه دارد؟ سالانه بیش از ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خدمات عمرانی در آرامستانهای قزوین انجام می شود که در سال گذشته تنها در بهشت فاطمه بیش از ۲۸ دهنه حجره ساخته شده و ۱۵ دهنه نیز امسال در دست ساخت است. تکمیل سالن ترحیم و نمازخانه با ظرفیت۴۰۰ مترمربع، کف سازی در بهشت حسینی به مبلغ یک میلیارد تومان که در مراحل پایانی است و نیز در بهشت رضوی ساخت سردرب ضلع شرقی انجام شده و ۱۰ حجره تجاری و کف سازی در حال اجراست و محوطه سازی بهشت رضوی در رینگ دوم آغاز شده البته در آرامستان نوبلی اقدام عمرانی خاصی نداریم و بیشتر کارها حفظ و نگهداری است. عقب نشینی به میزان ۳۰۰ متر در تعریض جاده فارسیان برای ایجاد دید کافی برای خودروهای عبوری در حال اجراست و ساخت آلاچیق برای سایبان همراهان متوفی، احداث بازیگاه، ایجاد حفاظ برای دو طرف کانال به مساحت ۵۶۰ متر ازکارهای انجام شده است. در سالهای گذشته به طور آزمایشی یک دستگاه شستشوی اتوماتیک برای اولین بار در ساختمان معراج آرامستان بهشت فاطمه به کار گرفته شد اما مصرف آب و برق آن بالا بود و از سوی مردم هم استقبال نشد لذا از چرخه استفاده خارج شد که نمونه دستگاهی که در این آرامستان استفاده شد توسط کشور چین کپی برداری شده و در حال ورود به کشور است.

* برای بستگان و همراهان متوفی چه خدماتی در آرامستانها داده می شود؟ برای ارائه خدمات مناسب به بستگان متوفی که درشرایط نامناسب روحی قرار دارند و ممکن است در تامین خدمات و امکانات مورد نیاز دچار مشکل شوند با راه اندازی واحد تشریفات همه گونه خدمات در اختیار افراد قرار می گیرد. این خدمات شامل رزرو مسجد، تامین تاج گل، پذیرایی از همراهان در شهر و آرامستان، برگزاری مراسم، تهیه اتوبوس برای جابجایی، حمل فوت شدگان و تامین روحانی در این بخش به طور کامل صورت می گیرد. همچنین تمامی خدمات اداری در  محل آرامستان انجام می شود و نیازی به خروج از محل نیست و برای فضاسازی نیز با خرید ۱۳۰۰ عدد گلدان برای مزار شهدا و دو هفت سین برای مراسم نوروز، شستشوی قبور، نصب روشنایی در بهشت صدر، انتقال واحدهای سنگ تراشی به آرامستان نوبلی به ۱۰ باب مغازه، نصب تابلوهای آرامستان، ایجاد دیوار مهربانی و تامین یک دستگاه یخچال از کارهای انجام شده است.

* کارهای فرهنگی هم درآرامستانها صورت می گیرد؟ در این خصوص باید گفت مرکز تحقیقات و پژوهش راه اندازی شده تا کارهای فرهنگی سایر آرامستانها نیز پیگیری شود و گامی در مسیر روشنگری و دوری از خرافات مثلا سربریدن خروس و کبوتر و انداخت لاشه پرنده در قبور که با احکام دینی نیز مغایر است و گاهی صورت می گیرد انجام شود. * فاصله ۳ کیلومتری آرامستان بهشت فاطمه مشکلاتی را برای همراهان ایجاد می کند برای حل این مشکل اقدامی شده است؟ بهشت فاطمه از آرامستانهایی است که فضای سبز مناسبی دارد اما به دلیل فاصله ۳ کیلومتری تا شهر برخی در رفت و آمد مشکل دارند که ضرورت راه اندازی ایستگاه اتوبوسرانی به آرامستانها دوچندان است. پیگیری لازم برای ایجاد ایستگاه اتوبوسرانی به بهشت فاطمه انجام شده و امیدواریم با مساعدت شهرداری امسال در این زمینه اقدام عملی صورت گیرد و رضایت شهروندان فراهم شود. یکی دیگر از مشکلات این مسیر عرض کم جاده است که بویژه در روزهای تعطیل شاهد ترافیک شدید در این مسیر هستیم که برای اجرای کار نیازمند تملک باغات هستیم که کار سخت و پرهزینه و زمان بر است.

* مهمترین مشکل آرامستان بهشت فاطمه چیست؟ شاید یکی از مشکلات فعلی نداشتن آمبولانس باشد که در حال حاضر از امکانات بخش خصوصی که شامل ۹ دستگاه آمبولانس است استفاده می کنیم که باید در این زمینه نیز اقدامی صورت گیرد. البته نداشتن خودروی بزرگ برای حمل متوفی بویژه برای شرایط بحرانی ضروری است که خرید یک دستگاه تریلر با ظرفیت ۱۸ متوفی بسیار ضروری است تا در مواقع بحران بتوان خدمات لازم را بدون به خطر افتادن سلامت دیگران انجام داد که داشتن تریلر سردخانه دار برای این کار از نیازهای اساسی است که از مسئولان انتظار همکاری و مساعدت داریم. * ظرفیت آرامستانها تا چند سال جوابگوی نیازهاست و برای آینده چه برنامه ای دارید؟ البته تا ۵ سال آینده نیازی نداریم اما نیازمند توسعه آرامستان در وسعت ۴۰۰ هکتار هستیم تا در صورت بروز حوادثی مانند زلزله که آمار تلفات بالا می رود بتوانیم پاسخگوی نیازها باشیم و دچار چالش های جدی مدیریتی نشویم. در صورت اختصاص ۴۰۰ هکتار زمین اطراف می توانیم نیازهای ۵۰ سال آینده را نیز تامین کنیم تا در این زمینه نیز مشکلی نداشته باشیم.   

  * سامانه جستجوی اینترنتی قبور با چه هدفی راه اندازی شده است؟   از دیگر کارها راه‌اندازی نخستین سیستم اطلاع‌رسانی کشور در آرامستان قزوین است که با هدف تکریم ارباب رجوع و تسریع در انتقال اطلاعات به شهروندان اقدام به نصب و راه‌اندازی «وب کیوسک» در بهشت فاطمه شده که با نصب این سیستم اطلاعات مربوط به محل دفن متوفی به تفکیک قطعه ردیف، شماره در اختیار مراجعان و زائران اهل قبور قرار می‌ گیرد. این دستگاه اولین سیستم اطلاع ‌رسانی کشور در این زمینه است که قابلیت آن را دارد نقشه‌ آرامستان‌های سطح شهر را از طریق بلوتوث به تلفن همراه کاربران ارسال کند تا دسترسی به آرامگاه مورد نظر در کمترین زمان امکان پذیر شود. * مهمترین برنامه های شما در سال جاری چیست؟ سازمان آرامستان‌ها در نظر دارد نصب آب نماهای زیبا و در مجموع در حوزه عمرانی کف سازی بهشت نوبلی، رفع آسیب ها و خطر حجره ها و تعمیرات آن، تکمیل کف سازی بهشت حسینی، محوطه سازی بهشت رضوی، تکمیل سرویس بهشت رضوی، ساخت سردرب ضلع شرقی بهشت فاطمه، خیابان کشی در بهشت فاطمه، ساخت قطعه قبور عمومی با ظرفیت ۱۶۰۰ باب را امسال اجرایی کند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن