تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اجراى حدود و احكام خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با ضايع كردن آن بدبخت نمى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802149745




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بچه‌ها عاشق همراهي شما هستند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بچه‌ها عاشق همراهي شما هستند
دور نگه داشتن از تمام مشكلات و ناراحتي‌ها به بهانه اينكه كودكتان افسرده نشود و شاد بماند بهانه خوبي نيست.
نویسنده : دكتر كتايون خوش چهره* 


دور نگه داشتن از تمام مشكلات و ناراحتي‌ها به بهانه اينكه كودكتان افسرده نشود و شاد بماند بهانه خوبي نيست. تجربه ثابت كرده اين روش نه تنها مسير درستي نيست بلكه اين امكان را به‌وجود مي‌آورد كه فرزند شما چنان در اوهام غرق شود كه به محض مواجه شدن با يك مشكل و ناراحتي بسيار كوچك به‌سرعت بشكند. سعي نكنيد كودك خود را از همه ناراحتي‌ها دور نگه‌ داريد. به او كمك كنيد بياموزد چگونه با آنها مواجه شود، مثلاً اگر شكست درسي يا غيردرسي كودكتان را نااميد كرده، ‌كمك كنيد تا هرچه سريع‌تر به وضعيت عادي خود برگردد. تشويقش كنيد تا احساسات دروني خود را در قالب نوشته يا نقاشي بروز دهد. شما الگوي كودكتان هستيد. مطمئن شويد كه الگوي مناسبي در مقابل او هستيد و روحيه خود را در هيچ شرايطي نبازيد.
  ‌
فرزندی واقع‌‌بين تربيت كنيد
حقيقت، تكليف كودك را با خودش روشن مي‌كند. گاهي اوقات اين مخفي ماندن واقعيت‌هاست كه باعث مي‌شود ذهن كودك آنقدر درگير شود كه نتواند زمينه‌هاي بازي كردن و شاد بودن را بسازد. روبه‌رو شدن با واقعيت بهتر از فريب دادن است. شما به عنوان پدر و مادر او موظف هستيد تمام تلاشتان را به كار بريد كه از كودكتان آدمي واقع‌نگر بسازيد. اگر بتوانيد يك فرزند واقع بين تربيت كنيد در هر شرايطي مي‌توانيد اميدوار باشيد كه او با مشكلات روبه‌رو مي‌شود، نوع مشكل را بدون ترس و ناراحتي، تنها از روي تجربه مي‌شناسد و به‌سرعت با اعتماد به‌‌نفسي كه ناشي از تربيت شماست براي مشكلش راه‌حل پيدا مي‌كند. همين حل مشكل، اعتماد به‌نفس بيشتر، واقع‌بيني عميق‌تر و نگاه وسيع‌تر به او مي‌دهد كه اجازه نمي‌دهد احساس شكست و افسردگي در وجود او ريشه كند.
  ‌  
دنيايي شاد براي او بسازيد
در كنار همه اتفاق‌هايي كه دنياي بچه‌ها را مي‌سازد مهم اين است كه اطرافيان از جمله كساني باشند كه رقم‌زننده اتفاقات شاد براي او باشند. دنياي كودكتان را رنگي و شاد كنيد. فراموش نكنيد شما پدر و مادرها مانند معلماني هستيد كه توانايي تكميل كردن حلقه شادي بچه‌ها را داريد. هرچه زمان حضور بچه‌ها در جمع ساير همسن و سال‌هايشان زياد باشد طبيعي است كه از ساير بچه‌ها انرژي مثبت و احساس شادي دريافت مي‌كنند.
شما به عنوان يك پدر و مادر خوب بايد به كودكتان در حفظ و افزايش ارتباطات دوستانه‌اش كمك كنيد. داشتن ارتباطات قوي و مهارت برقراري آن از شروط اصلي شاد زيستن در آينده است به همين دليل بچه‌هايي كه در جمع حضور دارند به نسبت بچه‌هاي منزوي بسيار بيشتر احساس شادي مي‌كنند. بازي با ساير كودكان قدرت خلاقيت كودكتان را تقويت مي‌كند و مهارت‌هاي اجتماعي را به او مي‌آموزد.
  ‌
تحرك و ارتباطات بيشتر معجزه مي‌كند
روح و جسم كودكتان در يك ارتباط بسيار مستقيم با هم قرار دارند. ارتباطي كه هرچقدر يكي سالم‌تر و شاداب‌تر باشد ديگري را نيز به سلامتي و شادابي سوق مي‌دهد. به اين فكر كرده‌ايد كه چرا ميانگين وزن كودكان در كلانشهرها رو به افزايش است؟ چرا در همين تناسب (كمي بيشتر يا كمتر) ميانگين ابتلا به افسردگي در اين كودكان نيز زياد است؟ پاسخ اين است كه كودكان چاق، در مقايسه با ساير كودكان، ‌اعتماد به نفس كمتري دارند و افسرده‌ترند. در واقع چاقي و اضافه وزن يكي از مهم‌ترين موارد كاهش ميزان شادي و تحرك در كودكان است.  هرچقدر تحرك فرزند شما بيشتر باشد قطعاً روحيه و انرژي شاد بيشتري دارد و در مقابل كودكاني كه تحرك بيشتري دارند كمتر مبتلا به چاقي و افزايش وزن مي‌شود. بررسي‌هاي علمي نشان مي‌دهد اگر كودكان سرگرمي‌هاي پر تحرك خارج از خانه را جانشين فعاليت‌هاي كم تحرك خانگي كنند و به جاي غذاهاي آماده‌اي كه فاقد ارزش غذايي است، ‌غذاهاي سالم و طبيعي بخورند، مطمئناً احساس شادي و تحرك بيشتري خواهند داشت. كودكتان را به انجام دادن ورزش و سرگرمي‌هاي خارج از منزل تشويق كنيد.
تحقيقات نشان مي‌دهد كودكي كه خوب غذا مي‌خورد و ورزش مي‌كند ماده شيميايي به نام اندروفين در مغزش ترشح مي‌شود كه به او احساس شادي بيشتري مي‌بخشد. شما به عنوان يك پدر و مادر دلسوز مي‌توانيد با يك رژيم غذايي مناسب كه با ميان وعده‌هاي طبيعي فراوان از جمله ميوه‌هاي تازه فصلي است و همينطور با حذف كردن تنقلات از سبد خوراكي بچه‌ها به حفظ سلامتي و تحرك بيشتر او كمك كنيد.
  ‌
هديه دادن را فراموش نكنيد
براي كودكتان شادي‌هاي دردسترس بسازيد. كسي نيست كه از ديدن هديه مورد علاقه، رنگ دوست داشتني و دوست مورد علاقه‌اش خوشحال نشود كودكان نيز اين قاعده مستثني نيستند پس اين وظيفه شماست كه به عنوان بزرگ‌تر براي كودكان شادي‌هاي در دسترس بسازيد. بچه‌ها هم درست مثل ما بزرگ‌ترها دوست‌داشتني‌هايي دارند كه در هر شرايطي با ديدن آنها خنده روي لب‌هايشان مي‌نشيند. اشياي مورد علاقه، عكس‌ها، كارت‌پستال‌ها، يادگاري‌ها و كاردستي‌هايي را كه ياد‌آور خاطرات شاد براي كودكتان است در دسترس او قرار دهيد. هرگاه احساس كرديد كودكتان خموده يا ناراحت است مي‌توانيد با ترفند استفاده از اين وسايل بچه‌ها را سر ذوق بياوريد.
يكي از روش‌هاي شاد كردن و حذف افسردگي از دوران كودكي فرزندتان اين است كه ميزان هورمون‌هاي هيجاني بدن ‌او را با اتفاق‌هاي غيرمنتظره و هيجان‌انگيز بالا ببريد. بچه‌ها از روبه‌رو شدن با هرچيزي فراتر از تصورشان احساس رضايت مي‌كنند. هنگامي كه كودك با چيزي متفاوت مواجه مي‌شود، ‌خواه پديده‌اي فيزيكي باشد يا معنوي، احساس رضايت خاطر مي‌كند.
همه بچه‌ها از بودن كنار خانواده، پدر و مادرشان احساس امنيتي مي‌كنند كه شادي جزء جدانشدني آن است. تقريباً تمام بچه‌ها در مقايسه بين اسباب‌بازي‌ها، خوراكي‌ها و بازي كردن با مادر و پدر گزينه سوم را انتخاب مي‌كنند. چون همه كودكان خواهان والدين و توجه آنها و عاشق همراهي آنان هستند.
كودكان از اينكه به آنها فكر كنيم، با آنها بازي كنيم، برنامه‌ها و مسافرت‌هاي دسته‌جمعي با حضور آنها تدارك ببينيم و حتي بازي كردن چند دقيقه‌اي كنار هم بيش از هر چيز ديگري لذت مي‌برند پس بهترين پيشنهاد آن هم در دنيايي كه همه پدر و مادرها از اولين ساعت‌هاي روز تا دير وقت مشغول به كار هستند اين است كه حضورشان در كنار بچه‌ها را از آنها دريغ نكنند كودكان را در فعاليت‌هاي روزمره‌شان مانند انجام دادن كارهاي خانه، خريد و آبياري باغچه شريك كنند.
  ‌ 
تغذيه و خواب كودك را تنظيم كنيد
تحقيقات علمي نشان مي‌دهد بدن بيشتر كودكان افسرده اسيد چرب شناخته شده EPA بسيار كمي دارد. اگر هر روز فقط يك گرم روغن ماهي در جدول غذايي كودكتان بگنجانيد مي‌توانيد ببينيد كه ۵۰درصد علائم جسمي‌‌اش مانند اضطراب، اختلالات خواب، احساس غم و اندوه و افكار خودكشي حذف خواهد شد. اسيدهاي چرب امگا ۳ مي‌تواند سطح كلسترولمان را پايين بياورد و باعث بهبود سلامت قلب و عروقمان شود.
يكي از روش‌هاي حذف افسردگي در ميان كودكان تنظيم زمان مناسب بين خواب، بازي و مطالعه است. خواب به صورت مستقيم روي كيفيت زندگي‌مان در بيداري تأثير دارد. كم‌خوابي مي‌تواند تحريك‌پذيري و ميزان استرسمان را افزايش دهد. اختلال در خواب حتي به صورت جزئي مي‌تواند اثرات بدي بر خلق‌وخوي ما داشته باشد. پس كاري كنيد كودكتان روزانه بين 7 الي ۹ساعت خواب شبانه سالم داشته باشد تا جسم و روحش در آرامش بماند.
* فوق تخصص روانشناسي كودك

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن