تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر خانه‏اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820267612




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

احتمال تعویق انتخابات فدراسیون فوتبال


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
احتمال تعویق انتخابات فدراسیون فوتبال




«انتخابات باید در موعد مقرر و با همین چهار کاندیدا برگزار شود».





روزنامه قانون: «انتخابات باید در موعد مقرر و با همین چهار کاندیدا برگزار شود». وزیر ورزش وقتی به برنامه «ورزش و مردم» رفته بود، چنان با اطمینان‌خاطر این جمله را به زبان آورد که همه‌چیز قطعی به نظر می‌رسید؛ اینکه انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال درست در موعد مقرر، یعنی روز ١١ اردیبهشت ٩٥ برگزار می‌شود. با‌این‌حال پشت‌پرده اتفاقات دیگری در حال رقم‌خوردن بود (است). گفته می‌شود وزیر ورزش تلاش زیادی دارد هر طور شده بندهایی را به اساسنامه پربحث فدراسیون فوتبال وارد کند و طبق اساسنامه جدید انتخابات فدراسیون فوتبال را پیش ببرد.

برای روشن‌شدن بحث اساسنامه باید خیلی کوتاه گذری به اتفاقات گذشته کرد: ابتدا عنوان شده بود که اساسنامه سال ٨٦ به تأیید هیأت دولت رسیده و این اساسنامه در سال ٩٠ با اعمال تغییراتی که مجمع فدراسیون در آن به وجود آورده به تأیید نهایی فیفا هم رسیده است؛ یعنی اینکه اساسنامه‌ای که فیفا از فدراسیون فوتبال ایران قبول دارد همان اساسنامه‌ای است که در سال ١٣٩٠ تهیه و تنظیم شده است. بااین‌حال به‌ناگاه خبری از وزارت ورزش به بیرون درز می‌کند که اساسنامه مذکور اصلا مصوبه هیأت دولت را ندارد؛ یعنی اینکه بخش اولیه کار لنگیده و در نتیجه اساسنامه‌ای که فدراسیونی‌ها در سال ٩٠ تنظیم کرده‌اند بی‌اساس است. حالا ماجرا دو رو دارد؛ اول اینکه یا اساسنامه ایراد دارد که در این صورت تا زمانی که ایرادات آن رفع نشده، برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال امکان‌پذیر نیست. مورد دوم اینکه احتمالا اساسنامه ایرادی ندارد و می‌توان طبق آن انتخابات پیش‌رو را برگزار کرد.

بااین‌حال به‌تازگی حالت سومی هم پیدا شده؛ اینکه اساسنامه ایراد دارد و بسته به شرایطی هم ایرادی ندارد! ماجرا از این قرار است که وزیر ورزش با استناد به این موضوع که باید اساسنامه مصوبه هیأت دولت را بگیرد برگزاری انتخابات را معلق نگه داشته و دراین‌بین برای اینکه این مشکل را به صورت نسبی حل کند پیشنهاد داده پنج بند به اساسنامه کنونی اضافه شود! بندهایی که در صورت اضافه‌شدن به اساسنامه‌ای که برای فیفا فرستاده شده یک پیامد بیشتر نخواهد داشت و آن هم تعلیق فوتبال است. درواقع اصرار وزارت مبنی‌بر تغییر اساسنامه، دخالت دولت در فوتبال عنوان می‌شود و پیامد هم مشخص است.

پنج و نیم خواسته وزارت ورزش برای اساسنامه فوتبال

وزارت ورزش پنج خواسته مستقیم دارد که حتما در اساسنامه فدراسیون فوتبال قید شود؛ البته آنها خواسته ششمی هم دارند که شاید به‌اشتباه خواسته‌اند در اساسنامه فدراسیون فوتبال درج شود. خواسته‌ها به‌ترتیب به قرار زیر هستند:

١- واژه نهاد «مستقل و غیردولتی» فدراسیون فوتبال به نهاد «عمومی و غیردولتی» تغییر پیدا کند. پرواضح است که اعمال همین تغییر فیفا را حسابی به شک و تردید خواهد انداخت چراکه فدراسیون فوتبال با اساسنامه‌ای که نزد فیفا دارد نهادی مستقل عنوان شده و تغییر آن به‌ نهادی عمومی، یعنی بازگذاشتن پنجره‌ها برای دخالت‌هایی که بعضا وزارت ورزش می‌تواند صورت دهد.

٢- رئیس فدراسیون فوتبال بیش از دو دوره متوالی نتواند برای ثبت‌نام کاندیدا شود. این شرط هم چندروز پیش از سوی اهالی فدراسیون و وزارت عنوان شد ولی از آنجا که فیفا دوره‌ها را برای ریاست سه دوره و نه دو دوره، انتخاب کرده، تغییر آن از سه به دو مشکل‌زا خواهد بود.

٣- رئیس هیأت استان‌ها نتواند بیش از دو دوره متوالی کاندیدا شود. این همان «نیم» موردی است که در بالا به آن اشاره شد. مشکل این درخواست این است که هیأت‌ها کلا اساسنامه‌ای جداگانه دارند و ارتباطی با اساسنامه فدراسیون فوتبال ندارند. حال اینکه چنین درخواستی هم در اساسنامه فدراسیون فوتبال گنجانده شود، در نوع خودش جالب است.

٤- ارکان قضائی فدراسیون توسط مجمع برکنار شده و رئیس فدراسیون نتواند ارکان قضائی را برکنار کند.

٥- معرفی نواب رئیس توسط رئیس همچنان به قوت خود باقی بماند.

٦ – رئیس فدراسیون فوتبال نباید دوتابعیتی باشد و حتما باید تابعیت ایران را داشته باشد. این مورد شاید یکی از منطقی‌ترین خواسته‌هایی است که وزارت ورزش برای اعمال در اساسنامه دارد و جای حرف‌وحدیث زیادی باقی نمی‌گذارد.

راهکار فدراسیون برای فرار از تعلیق فوتبال

اصرار وزارت ورزش برای واردکردن این بندها در اساسنامه فعلا که با پاسخ منفی هیأت‌رئیسه روبه‌رو شده؛ کمااینکه اگر هم قرار باشد اساسنامه دستخوش تغییراتی شود باید این تغییرات در مجمع فدراسیون فوتبال عنوان شود و آنجا به تأیید برسد. حالا دراین‌میان به نظر می‌رسد موضوع اساسنامه انتخابات را بیش از هر زمان دیگری تحت‌تأثیر قرار دهد. از آنجا که سه هفته تقریبا به برگزاری انتخابات باقی مانده بعید است وزارت ورزش بتواند در موعد مقرر (١١ اردیبهشت) مصوبه هیأت دولت را برای اساسنامه مذکور بگیرد و در حالت طبیعی به نظر می‌رسد باید منتظر به‌تعویق‌افتادن انتخابات فدراسیون فوتبال بود، هرچند با توجه به ارسال اساسنامه‌ها به فیفا می‌توان با استناد به همین اساسنامه‌ها انتخابات را برگزار کرد. البته اهالی فدراسیون و در رأس آن، علی کفاشیان، در نظر دارند با ارائه پیشنهادی انتخابات را رأس موعد مقرر برگزار کنند تا بعدها کارهای مربوط به اساسنامه انجام شود. پیشنهاد فدراسیون این است که وزارت اجازه برگزاری انتخابات با اساسنامه تأییدشده سال ٩٠ را بدهد و بعدا در زمانی مناسب تغییراتی که مطرح شده مورد بحث‌وگفت‌وگو قرار بگیرد. با این راهکار به نظر می‌رسد می‌توان مانع از تعلیق فوتبال هم شد چون برگزاری انتخابات در موعد مقرر شم فیفا را هم تحریک نمی‌کند و اساسنامه را دوباره مورد بررسی قرار نخواهد داد.

احتمال تعویق تا آخر اردیبهشت

بااین‌حال روز گذشته صحبت‌های علی کفاشیان با رادیو ورزش نشان داد احتمالش وجود دارد که با توجه به مباحث مذکور انتخابات حداقل چندروزی هم که شده جابه‌جا شود. رئیس فدراسیون فوتبال گفت: «ما در هیأت‌رئیسه یک تصمیم دیگر هم گرفتیم و قرار شد تا از وزارت ورزش و سازمان‌های ذی‌ربط درخواست کنیم پروسه اصلاح اساسنامه بعدا انجام شود و فعلا ما بتوانیم انتخابات را انجام داده و سپس مصوبه را برای پس از انتخابات بگذاریم. چون شاید به قول شما این موضوع طول بکشد اما قطعا چون تا الان کمتر از  ٢١ روز کاری باقی مانده پس مصوبه به‌طور حتم تا ١١ اردیبهشت نخواهد رسید. هرچند که اگر با این موضوع نیز موافقت نشود قطعا تا پایان اردیبهشت یک روزی را مشخص خواهیم کرد و انتخابات به طور حتم در همین ماه اردیبهشت انجام می‌شود».






تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن