تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806832970




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فوتبال؛ انتخابي درست براي تخليه انرژي جوانان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فوتبال؛ انتخابي درست براي تخليه انرژي جوانان
مصاف استقلال و پرسپوليس در هر زماني حساسيت زيادي دارد؛ فرقي نمي‌كند دو تيم در كورس قهرماني باشند يا نباشند.
نویسنده : شيوا نوروزي 


مصاف استقلال و پرسپوليس در هر زماني حساسيت زيادي دارد؛ فرقي نمي‌كند دو تيم در كورس قهرماني باشند يا نباشند. دربي تهران يكي از بازي‌هاي مهم جهان فوتبال است كه طي دو بازي رفت و برگشت دو تيم در ليگ برتر هزاران هوادار دو‌آتشه را به استاديوم آزادي مي‌كشاند و ميليون‌ها تماشاگر تلويزيوني در سراسر جهان را 90 دقيقه پاي جعبه جادويي ميخكوب مي‌كند. اگرچه دربي‌هاي چند سال گذشته ديگر جذابيت‌هاي زياد دهه‌هاي گذشته را نداشته اما هنوز هم نتيجه اين بازي براي كادرفني، بازيكنان و هواداران هر دو تيم اهميت زيادي دارد. تا جايي كه پيروزي در دربي براي هواداران تيم برنده ارزش قهرماني دارد و تيم بازنده حتي اگر جام را هم بالاي سر ببرد نيز به خاطر شكست در دربي تحقير مي‌شود. همه حساسيت‌هاي مطرح شده سبب مي‌شود در جريان برگزاري اين ديدار تماشاگران واكنش‌هاي هنجارشكنانه‌اي به عملكرد بازيكنان و داوران داشته باشند.  علاوه بر فحاشي، پرتاب ترقه و درگيري روي سكوها، در بسياري از موارد آشوب‌ها به بيرون ورزشگاه هم كشيده مي‌شود كه در آن صورت اتوبوس‌هاي شركت واحد نيز در امان نخواهند بود.  جوانان فوتبال دوست بيشترين سهم را در اين ناهنجاري‌هاي اجتماعي دارند، جواناني كه انرژي زياد خود را به بدترين شكل ممكن تخليه مي‌كنند. به همين بهانه و در آستانه برگزاري دربي 82 به سراغ دكتر مجيد ابهري، جامعه‌شناس و آسيب‌شناس اجتماعي رفتيم.

تبعات اجتماعي دربي تهران را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
برگزاري مسابقات بين تيم‌هاي پرطرفدار يك شهر موجب بروز بحث و جدل‌ها و بعضاً رفتارهاي نامتعارف مي‌شود. متأسفانه در كشور ما نيز هرگاه دو تيم پرطرفدار پايتخت بايد به مصاف هم بروند روزنامه‌هاي زرد ورزشي از مدت‌ها قبل از بازي فضاسازي‌هاي كاذب را شروع مي‌كنند، مسئله‌اي كه به نوعي موجب تحريك احساسات هواداران مي‌شود. تعصب و طرفداري در فوتبال موضوع تازه‌اي نيست و در بسياري از كشورها به اين موضوع توجه ويژه‌اي مي‌شود. سازمان‌هاي متولي ورزش و فوتبال، كانون‌هاي هواداري و ليدرهاي تيم‌ها بايد از احساسات طرفداران و به ويژه هواداران نوجوان و جوان به بهترين شكل در مجاري فرهنگي و اجتماعي بهره بگيرند كه متأسفانه بايد به واقعيت اشاره كنم كه در فوتبال ما به اين بحث توجه نشده است.

بي‌توجهي به بعد فرهنگي – اجتماعي چه آسيب‌هايي به قشر جوان فوتبال دوست مي‌زند؟
گاهي اوقات برخي از تماشاگرنماها پس از برد يا باخت تيم محبوب خود دست به اقداماتي مي‌زنند كه دقيقاً رفتارهاي هوليگان‌ها را تداعي مي‌كنند، چراكه ونداليسم (اوباشگري) ورزشي اساس برخي از رفتارهاي هنجارشكنانه شده و شكست شيشه اتوبوس و تخريب اموال عمومي از آثار مخرب اينگونه تسويه‌حساب‌هاست. اين در حالي است كه برخي از نخبگان اجتماعي تخليه انرژي‌هاي نهفته جوانان را مثبت قلمداد مي‌كنند. در صورتي كه اين انرژي بايد در مسير درست تخليه شود. علاوه بر اين پيش‌بيني‌هاي بعضي از دست اندركاران فوتبال از نتيجه دربي هم در تشديد اين مسئله بي‌تاثير نبوده و حتي نتيجه تساوي در رويارويي استقلال و پرسپوليس باعث انتشار شايعات و اظهارنظرهاي غيرمنطقي مي‌شود.

رفتار بازيكنان در زمين مسابقه چه نقشي در رفتار تماشاگران در دربي دارد؟
در دنيا هيچ ورزشي به اندازه فوتبال نمي‌تواند احساسات افراد به ويژه جوانان را تهييج كند. منتها از اين فرايندهاي رفتاري بايد در جهت مثبت بهره گرفته شود. براي رسيدن به اين مهم بايد قبل از برگزاري دربي نخبگان ورزشي، فرهنگي و اجتماعي اقدام به بسترسازي فكري در جامعه كنند. اعضاي تيم و بازيكنان هر دو تيم در كنار كري‌خواني‌هاي متعارف كه لازمه هر رقابتي است، بايد هواداران خود را به رعايت اخلاق ورزشي و اجتماعي دعوت كرده و به ليدرها نيز تذكر دهند كه رفتارهاي غيرمتعارف در شأن تماشاگران ايراني نيست. بازيكنان هر دو تيم مي‌توانند به عنوان الگوهاي مرجع رفتاري نماد اخلاق و جوانمردي در جامعه و بالاخص براي نوجوانان و جوانان باشند. البته بايد حساب چند نفر از تماشاگرنماها كه در هر موضوعي ممكن است باعث بدنامي ديگران شوند را از اكثريت جدا كرد و خود هواداران بايد اينگونه افراد را از جمع خود طرد كنند.

نقش رسانه‌ها در پيشگيري از بروز ناهنجاري‌ها در دربي تهران چيست؟
رسانه‌ها به ويژه رسانه‌هاي تخصصي ورزش بايد چند روز قبل از دربي به ترويج موضوعات فرهنگي بپردازند و اجازه ندهند شأن اجتماعي و فكري تماشاگران دستخوش ترفندهاي عده معدودي از تماشاگر نماها شود.

چرا برخي از هواداران به دليل نارضايتي از عملكرد تيم محبوب خود يا داوري اقدام به تخريب اموال عمومي مي‌كنند؟
متأسفانه حين يا بعد از بازي برخي از هوليگان‌ها و بداخلاق‌هاي ورزشي اقدام به پرتاب اشيا مي‌كنند، صندلي‌ها را از جا مي‌كنند و الفاظ زشتي را به كار مي‌برند. اينگونه رفتارها علاوه بر تخريب روحيه دوستي و برادري لازم در ميادين ورزشي، موجب جريحه‌دار شدن احساسات بازيكنان، داوران و ساير تماشاگران مي‌شود. براي جلوگيري از بروز چنين اتفاقاتي لازم است كه با بدرفتارهايي كه به ورزشگاه‌ها مي‌روند باتوجه به قوانين موجود به شدت برخورد شود. نبايد اجازه دهيم اينگونه بداخلاقي‌ها در محيط‌هاي ورزشي تشديد و به روح واقعي ورزش خدشه وارد شود.

از لحاظ جامعه‌شناسي تخليه انرژي و هيجانات چه تأثيرات مثبت و منفي‌اي بر جوانان دارد؟
انسان به طور كلي در زندگي روزمره نياز به تخليه انرژي خود و تفريحات سالم دارد. به همين دليل در اين خصوص برنامه‌هاي ايجاد زمينه‌هاي مساعد براي تخليه انرژي جوانان و ايجاد سرگرمي‌ براي آنها به ويژه در زمينه ورزشي بايد از سوي وزارت ورزش و جوانان و همچنين ساير متوليان در دستور كار قرار بگيرد. اين نهادها با كمك گرفتن از مراجع قضايي نبايد اجازه دهند فضاي سالم ورزش با رفتارهاي مخرب و حتي با شرط‌بندي‌هاي غيرقانوني آلوده شود.

چگونه مي‌توان ناهنجاري‌هاي موجود در ورزشگاه‌هاي فوتبال را كاهش داد؟
فرهنگ‌سازي بين تماشاگران از جمله مسئوليت‌هايي است كه باشگاه‌ها بايد به آن توجه ويژه داشته باشند. هرچند كه در اين راه كوتاهي‌هاي زيادي صورت گرفته و شاهد هيچ گونه فعاليت فرهنگي‌اي در برخي باشگاه‌ها نيستيم. براي ريشه‌كن شدن رفتارهاي غير ورزشي و ناهنجاري‌هايي كه بعضاً در برخي بازي‌ها و استاديوم‌ها شاهد هستيم بايد هرچه زودتر تصميمات جدي و اساسي گرفته شود. توجه داشته باشيد كه باشگاه‌ها به عنوان متولي اصلي اين مسئله بايد با در نظر گرفتن ارزش‌هاي ديني و فرهنگي مردم ايران فرهنگ اصيل پهلواني – قهرماني را در بين هواداران و بازيكنان ترويج دهند.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن