واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷
معاون فرهنگی و مسئول واحد موسیقی حوزه هنری ایلام از برگزاری نشست موسیقی انقلاب در سالن اندیشه خبر داد. «فرید الوندی» در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: در سطح استان به موسیقی توجه خاصی نمیشود و از طرفی تمرکز واحد موسیقی در سالهای گذشته بر بحث آموزش بوده، قطعاً برنامههای امسال با رویکرد و نگاه جدیدی خواهد بود و به دنبال جریان سازی در این زمینه هستیم. وی با بیان اینکه مؤثرترین هنر در جریانهای سال 57 موسیقی است، تصریح کرد: تحت تأثیر قرار دادن موسیقیهایی که در این برهه ساخته شد و بهطورکلی شاخصههای مهم موسیقی انقلاب، محورهای مهم این نشست خواهد بود. این مدرس موسیقی گفت: ملودیها و اشعاری که در آن دوره ساخته و انتخاب شد، در تولید آثار ماندگار و حماسی مؤثر بودند، به همین خاطر اغلب ترانهها و تصنیفهای این دوره هر بار که شنیده میشود تازگی خاصی دارد. این کارشناس موسیقی تصریح کرد: بهطور قطع هر موسیقی مؤلفههای خاص خود را دارد، ازاینرو شور و حماسه اصلیترین شاخصهی موسیقی انقلاب است. حتی به یاد دارم که یکی از سؤالهای کنکور رشته موسیقی این بود که تأثیرگذارترین هنر در جریان انقلاب اسلامی چیست؟ و پاسخ آن موسیقی بود. موسیقی زبان احساس است و این قدرت را دارد که با همه جهان حرف بزند و حس خود را انتقال دهد، بنابراین میتوان گفت برخی از موسیقیها و تصنیفهای انقلاب چنین ویژگیهایی دارند. الوندی در پاسخ به این سؤال که دلیل ماندگاری و تازگی موسیقی انقلاب چیست؟ اظهار کرد: هرچقدر که از تولید یک اثر فاصله میگیریم و زمان میگذرد، میتوان به خوبی آن اثر را تحلیل و بررسی کرد. در زمان اکنون، موسیقی انقلاب مؤلفههای خود را به ما نشان میدهد و هر چه به سمت آینده حرکت میکنیم، تاریخ موسیقی انقلاب پر بحث و جذابتر میشود و در مقطعی که این آثار تولید شد، نمیشد مباحثی همچون مؤلفه و شاخص را مطرح کرد. ازاینرو تولیدات سالهای ابتدایی انقلاب در یک مجموعه تحت عنوان موسیقی انقلاب قرار میگیرند و بعدها تبدیل به الگوهای مهمی برای ساخت آثاری از این دست شدند. وی اضافه کرد: این الگوها و شاخصهها بعدها در موسیقی دفاع مقدس خود را نشان داد و حتی بر موسیقی آیینی و مذهبی ما تأثیر به سزایی گذاشت. هرچند در ادامه موسیقی هدفدار و ملی ما بهنوعی دچار تغییراتی شد و از سویی موسیقی غرب در متن قرار گرفت و نتوانستیم شاخصههای موسیقی آیینی را از انزوا و حاشیه بیرون بکشیم. هرچند موسیقی غربی و نوگرا نیز جایگاه خود را دارد و نمیتوان بهطور کامل آن را در تقابل با موسیقی آیینی دانست. حتی میتوان از سازهای غربی و فواصل این دست آثار، برای تولیدات ملی و مذهبی بهره برد، در حقیقت تقابل این دو نوع موسیقی بیشتر در محتوا و تفکر است نه در تکنیک و مباحث فنی یک اثر. مسئول واحد موسیقی حوزه هنری ایلام با اشاره به اینکه موسیقی عاشورایی نیز میتواند در جریان موسیقی انقلاب تعریف شود، گفت: متأسفانه موسیقی عاشورایی به خوبی تحلیل نشده است، حتی نوحههایی که خوانده میشود قابلبحث و بررسی در موسیقی است، چون بخش قابلتوجهی از این نوحهها دارای سبک، ریتم و ملودی خاص هستند. وی ادامه داد: موسیقی انقلاب اکنون دستخوش تحولات و تغییراتی شده است، به همین دلیل بهترین راهحل برای تولید یک اثر خوب و ماندگار رجوع به شاخصهها و مؤلفههای موسیقی انقلاب است. الوندی در پایان اظهار کرد: نشست موسیقی انقلاب عصر چهارشنبه 24 فروردینماه و از ساعت 17 در سالن اندیشه حوزه هنری ایلام برگزار میشود. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]