واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: سرویس سیاسی – اجتماعی: یادگار گرامی امام خمینی با اشاره به سالروز شهادت امام هادی(ع) گفت: امیدوارم با نشستن بر سر سفره ایشان تاثیرات مثبتی بر زندگی ما حاصل شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید على خمینى با اشاره به روایتى از امام هادی(ع) که می فرمایند “ تمام دین، بازگشتش به تقوا، ورع و خداترسی است، تقوای الهی را پیشه کنید و این همان دینی است که ما داریم و از دوستدارانمان می خواهیم که داشته باشند ” ، یکی از مهمترین تفاوت های انسان متدین و بی دین را بازگشت او به همین موضوع دانست و گفت: مهم این است که در مقام عمل متقى و نسبت به دستورات شریعت ملتزم باشیم. یادگار گرامی امام افزود: هنگامی که انسان متقی شد و تقوای الهی پیشه کرد ، به طور طبیعی اطمینان قلب هم پیدا می کند . وى تاکید کرد: امام هادی(ع) می فرمایند : ” کسی که اطاعت خدا را می کند او نسبت به عصبانیت مخلوق ارزشی قائل نیست و اظهار می کند که من با خدا معامله کردم حال می خواهد مخلوق خوشحال شود یا ناراحت فرقی نمی کند، آن چیزی که مدنظر من است رضایت خالق است “. یادگار گرامی امام گفت: کسی که این نگاه را داشته باشد و بگوید من خدا را فقط مدنظر قرار می دهم، خداوند هم محبت او را در دل مخلوقان قرار می دهد. سید على خمینى با اشاره به روایت دیگرى از امام هادى(ع) گفت: کسی که خدا را عصیان کند و نسبت به خداوند تقوا نداشته باشد، شاید خیال کند که مثلا کاری بکنم مردم راضی می شوند ، در صورتی که دست تقدیر الهی است که اگر کسی خداوند را راضی نکند ، خدا او را از چشم مردم می اندازد و محبوبیت او را در چشم مردم پایین می آورد. سید على خمینى تاکید کرد: شما اگر به خاطر رضایت مردم کاری را انجام دهید و به خدا بی توجه باشید این نقض غرض است و همان هدفی که داشتید هم برآورده نمی شود. تقواى الهى، عامل محبوبیت امام(ره) یادگار گرامی امام با اشاره به زندگى امام خمینى(ره) گفت: امام راحل ببینید چه کرد؟ نه دستگاه تبلیغاتی داشت، نه جوان بود که قدرتی داشته باشد چرا که امام زمانی که حرکت خود را شروع کرد بالغ بر ۶۰ سال سن داشت، تازه انقلابش را شروع کرد تا قبل از آن مردم اقصی نقاط ایران کسی را به عنوان حاج آقا روح الله نمی شناختند. وى افزود: برای امام چه اتفاقی می افتد که در برهه کوتاهی عشق به خمینی در همه کشور شعله ور می شود؟ شما اگر در روستاهای دوردست می رفتید می دیدید انقلاب جریان دارد و عامل موفقیت انقلاب ما هم همین مساله عشق به امام راحل بود و این که ما کوران های مختلفی را توانستیم رد کنیم ، به خاطر عشق به اسلام و انقلاب و امام راحل بود. سید على خمینى عامل محبوبیت امام راحل را تقواى الهى دانست و گفت: نکته این است که او فقط برای خدا قدم برداشت و خدا هم محبت او را در دل مردم قرار داد. سید على خمینى گفت: از نگاه ما اطاعت از عالم متقی، اطاعت از پیامبر است و این که می گوییم اطاعت از ولایت فقیه اطاعت از پیغمبر است ، یکی از معانی آن همین است که اطاعت ما از ولی فقیه اطاعت از شخص نیست بلکه از مکتب است؛ اطاعت از راه پیامبر است. وى با اشاره به زندگى امام راحل که می فرمود ” اگر خمینی یکه و تنها بماند بازهم از این مسیر دست بر نمی دارد” افزود: کسی که با خدا معامله کرده باشد، غمی ندارد. مانند شهدای انقلاب که وقتی با خداوند معامله کردند مصائب دنیا برایشان ساده است چراکه مصائب دنیا در پیشگاه خالق ارزشی ندارد. یادگار گرامی امام در بخش دیگرى از سخنانش به درس دیگری از امام هادى(ع) اشاره کرد و افزود: در مسائل اجتماعی هم درسی که از ایشان می گیریم بحث منع جدال و مراء است چراکه ایشان می فرمایند: جدال دوستی دیرین را فاسد می کند و پیمان های محکم را از هم باز می کند و کمترین گناهی که در جدال وجود دارد این است که انسان به دنبال پیروزی است و این مغالبه مهمترین سبب دوری و جدایى هاست. سید على خمینى سپس در تفسیر معناى جدال گفت: جدال یعنی انسان فقط به خاطر شکست دادن رقیبش حرفهایی را بزند. وقتی جدال به وجود بیاید و ما فقط به دنبال ایرادها و دعوا برویم و شاخ و برگ بدهیم، جامعه پسرفت مى کند. وى افزود: جدال در بین سطوح حاکمیت مردم را نسبت به نظام بدبین و ناامید می کند. جدال دوستی ها را از بین می برد و تبدیل به دشمنی می کند. سید على خمینى گفت: در نظام اسلامی نباید هیچ مجادله ای داشته باشیم، یعنی دعوا بر سر قدرت و پیروزی و اختلافات دنباله دار در نظام جایى ندارد. یادگار گرامی امام افزود: این که در جمهوری اسلامی بیانات حکیمانه ولی فقیه فصل الخطاب دعواها لحاظ می شود به این جهت است که این دعواها یک جایی تمام شود و به پایان برسد والا اگر همینطور دعواها را به ویژه در سطوح حاکمیتی ادامه دهیم، ضربه مهمی را ما به نظام زدیم. تفاوت نقد و جدال سید على خمینى با اشاره به فرق دقیق بین نقد و جدال گفت: جدال هدفش پیروز شدن بر خصم و طرف مقابل به هر قیمت است، اما نقد هدفش اصلاح است. کسی که نقد می کند هدفش این است که امور اصلاح شود. دلسوز است. حاضر است هزینه دهد اما نقد کند و اشتباهات را اصلاح کند. اما در جدال کسی که جدل می کند هدفش اصلاح نیست بلکه با هدف پیروزی بر خصم و منکوب کردن طرف مقابل است که حرف مى زند و نقد مى کند. وى افزود: خیلی وقت ها دعواهایى که در سطوح حاکمیتی ما اتفاق می افتد بازگشتش به نقد نیست ؛بازگشتش به جدال است. یعنی ما وقتی به رقیبمان نگاه می کنیم منتظریم بهانه ای از او بگیریم تا او را منکوب ، سیه رو و ساکت کنیم.شما هم وقتی به من نگاه بکنید دنبال این نیستید که نواقص من را بگویی تا من اصلاح کنم بلکه دنبال این هستی که من را مفتضح و بی آبرو کنی و از چشم مردم بیندازی و تفاوت است بین نقد و جدال . سید على خمینى یکی از تفاوت های حکومت فاسد و جامعه مریض با حکومت سالم را در این دانست که در جامعه فاسد جدال در جامعه وجود دارد و در حکومت صالح نقد در جامعه وجود دارد. وی تاکید کرد: الحمدلله تا حد زیادی در میان مردم ما نقد وجود دارد و در شرایط مختلف که نگاه می کنیم مردم ایران نسبت به حاکمیت چشمان تیزبین دارند و بی تفاوت نیستند و این نعمت است. علت انتقاد مردم سید على خمینى گفت: اگر می بینید مردم انتقاد می کنند به دلیل این است که حکومت را دوست دارند و نظام و جمهوری اسلامی را از خودشان می دانند . اما اگر حکومتی بود که هیچ ارزشی برایش قائل نبودند ، به همان اندازه که شرش به آنها نرسد کفایت می کردند.این که امروز در بین مردم ما این قدر حساسیت نسبت به نظام و مسئولان وجود دارد، به خاطر این است که مردم ما چندصدهزار شهید بابت این نظام دادند. این نظام را از خودشان می دانند جمهوری اسلامی را متعلق به خودشان می دانند و هنوز مردم ما این تصور را دارند. مردم ما غیر از این که می گویند کشور ایران برای ماست نسبت به نظام جمهوری اسلامی هم همین عقیده را دارند و می گویند این مسئولان چند روزی هستند سپس می روند لذا نسبت به اصل نظام دغدغه داریم و آن را مورد عتاب و خطاب قرار می دهیم و این نشاندهنده صلابت یک حکومت است. سید على خمینى در ابتداى این دیدار خطاب به کارمندان سازمان بهشت زهرا(س) گفت: تلاش و خدمت شما به مردم بسیار ارزشمند است و رضایت مردم از مجموعه بهشت زهرا(س) به طور حتم حاکی از رضایت خداوند است، تفاوتی که شما با دیگر سازمان ها دارید این است که بقیه هم به مردم خدمت می کنند ، اما کارکنان بهشت زهرا در سخت ترین شرایط مردم باید به آنها خدمت کنند، به دلیل این که زمانی که حادثه ای در خانواده ای رخ می دهد، حالت اعتدالی خانواده از بین می رود و ناراحتی پدید می آید و خدمت کردن در این شرایط بسیار دشوار است. وی با قدردانی از زحمات توکلی، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) و شهردار حرم مطهر امام راحل(س) تاکید کرد: زحمات زیادی در این راه کشیده شده و تاثیرات خوبی هم داشته است.
سه شنبه ، ۲۴فروردین۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اطلاعات]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]