تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820891188




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کلیات لایحه بودجه امسال با 136 رای موافق تصویب شد


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



کلیات لایحه بودجه امسال با 136 رای موافق تصویب شد
نمایندگان مجلس با کلیات لایحه بودجه سال ۹۵ موافقت کردند.قبل از آن،گزارش کمیسیون تلفیق،قرائت و 20 نفر از نمایندگان درباره کلیات لایحه سخن گفتند.
روز نو : نمایندگان مجلس با کلیات لایحه بودجه سال ۹۵ موافقت کردند.قبل از آن،گزارش کمیسیون تلفیق،قرائت و 20 نفر از نمایندگان درباره کلیات لایحه سخن گفتند.

به گزارش روز نو، کلیات لایحه بودجه امسال با 136 رای موافق تصویب شد نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 22 فروردین) در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور، پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان، با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 95 با 136 رأی موافق، 37 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

البته در زمان رای گیری کلیات لایحه بودجه 95، 200 نماینده در صحن علنی حضور داشت. روی مانیتور صحن علنی مجلس هم، تعداد موافقان کلیات لایحه بودجه 135 نفر قید شده بود اما آقای ابوترابی فرد که ریاست جلسه را به عهده داشت گفت: سیستم رای گیری یک نفر از نمایندگان خراب بوده و رای آن نماینده موافق است.

در جلسه امروز ابتدا سخنگوی کمیسیون تلفیق گزارش به روند چگونگی بررسی این لایحه در کمیسیون تلفیق و نیز ویژگی های لایحه بودجه سال جاری پرداخت.
بر اساس آیین نامه داخلی مجلس 10 نماینده موافق و 10 نماینده مخالف کلیات در نوبت ارائه دیدگاه های خود در خصوص کلیات لایحه قرار گرفته بودند.

موسوی اصل در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۵ گفت: نقص لایحه بودجه ۹۵ در عدم توجه به وضعیت اشتغال جوانان است.
عضو کمیسیون آموزش مجلس معتقد است در لایحه بودجه ۹۴ نسبت به اجرای ماده ۱۸۰ برنامه پنجم توسعه کشور اهمال شد که برای آن در لایحه ۹۵ تمهیدات دیده نشده است.

سبحانی فر در موافقت: توجه بودجه ۹۵ به اقتصاد مقاومتی
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با مثبت ارزیابی کردن روند بررسی لایحه بودجه ۹۵ کل کشور در دولت و مجلس گفت: توجه صرف به اقتصاد مقاومتی و مؤلفه های رشد اقتصادی از ویژگی های مثبت این لایحه است.
سبحانی فر در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در موافقت با کلیات لایحه بودجه 95 کل کشور با بیان اینکه بودجه سال 95 کل کشور از ویژگی های بسیار بالایی برخوردار است که باید از زحمات دولت و نمایندگان در خصوص آن تشکر کنیم گفت: توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در بحث انرژی و اقتصاد مقاومتی مهمترین ویژگی بودجه سال جاری است.

نماینده مردم سبزوار، جغتای و جوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجه به راهکارهای خروج از رکود، تمرکز بر اقشار کم درآمد دیگر ویژگی لایحه بودجه 95 کل کشور بوده که نشان دهنده سیر مثبت این لایحه برای بهبود اوضاع کشور است.

وی با بیان اینکه استفاده بیشتر از توان بخش خصوصی و حمایت جدی از سرمایه گذاری خارجی از طریق فاینانس در عرصه های مختلف اقتصادی از دیگر ویژگی های لایحه بودجه 95 کل کشور است تصریح کرد: در این زمینه پیش بینی شده است مبالغ بالایی از صندوق توسعه ملی به عنوان تسهیلات برای اقتصاد دانش بنیان در نظر گرفته شود.

سبحانی فر با اشاره به افزایش سرمایه بانک ها به ویژه بانک مسکن گفت: برای ایجاد تحرک در بخش مسکن، افزایش سرمایه بانک ها را در لایحه بودجه 95 کل کشور در دستور کار قرار دادیم.

وی ادامه داد: در بخش هدفمندی یارانه حذف سه دهک بالاترین درآمدها از ویژگی های دیگر لایحه بودجه 95 کل کشور است که به این ترتیب می توان مبالغ به دست آمده از این مسیر را در بخش تولید، اشتغال و افراد کم درآمد پایین دستی هزینه کرد.

سبحانی فر با تأکید بر اینکه افزایش منابع بانک ها برای اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی یکی دیگر از ویژگی های لایحه مذکور بوده است افزود: با اعطای تسهیلات مناسب به کشاورزان روند تولید در کشور رونق می یابد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه از مزایای این بودجه استفاده از تسهیلات برای میادین مشترک نفت و گاز است گفت: توجه به تقویت اعتبارات فناوری های نوین از دیگر مزایای این لایحه است.

وی گفت: پرداخت مطالبات دولت به بانک مرکزی دیگر  شاخصه توجه شده در لایحه بودجه 95 کل کشور است که پرداخت های دولت به بانک مرکزی انجام می شود.

سبحانی فر افزود: استفاده از 50 میلیون دلار فاینانس برای سرمایه گذاری خارجی و اختصاص 2 میلیون تن قیر رایگان به روستاها و همچنین توجه به برق رسانی و گازرسانی روستاهای کشور از دیگر ویژگی های این لایحه است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: اختصاص مبالغی برای آبادانی روستاها در کنار توجه صرف به فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی ویژگی های مهم لایحه بودجه 95 کل کشور است.

میرمحمدی در مخالفت: لایحه بودجه ۹۵ عملیاتی نیست
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت درلایحه ارائه شده به مجلس بدون در نظر گرفتن آنچه که قابل تحقق است به تکرار مکررات پرداخته است در صورتی که بودجه باید به صورت تکاملی ارائه شود.
سید محمدحسین میرمحمدی درنشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور گفت: در بررسی گزارش لایحه بودجه نخستین مطلبی که برجسته است عدم توجه به قابلیت عملیاتی شدن آن می باشد.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد بودجه سال 95 تکرار فرضیات بودجه سال 94 است. دراین لایحه بدون درنظر گرفتن آنچه که قابلیت تحقق دارد، اعداد و ارقام تکرارشده است. تکرار مکررات بدون در نظر گرفتن واقعیات موجب ضربه خوردن اقتصاد کشور می شود.

وی تصریح کرد: بودجه باید به صورت تکاملی تدوین شود نه اینکه تکرار مکررات صورت بگیرد. دولت در تدوین لایحه بودجه باید اولویت بندی مسائل مختلف مدنظر داشته باشد. اقتصاد مقاومتی رویکردی است که باید در بودجه ارائه شده لحاظ می شد، اما دولت در این موضوع غفلت کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: درلایحه بودجه سال 95 موضوعات مختلفی مورد توجه قرار نگرفته است. به عنوان نمونه در سال گذشته 85 درصد بودجه مورد نیاز توسعه اقتصادی از صندوق توعه ملی به عنوان کمک بلاعوض ارائه شده بود اما این مبلغ در بودجه به عنوان وام در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: دولت کاهش بودجه وزارتخانه ها و نهادهای دولتی را لحاظ نکرده است و تنها براساس درآمدهای مالیاتی بودجه مورد نیاز خود را لحاظ نموده است. در شرایط رکود اقتصادی قطعاً درآمدهای مالیاتی محقق نخواهد شد. دولت اگر هزینه های جاری خود را کاهش دهد، می تواند دخل و خرج خود را افزایش دهد.

میرمحمدی افزود: رویکرد بودجه سال 95 براساس اقدام و عمل با توجه به اقتصاد مقاومتی نیست. دولت مسائل بخش کشاورزی و صنایع را درنظر نگرفته است و مسئله اشتغال مورد غفلت قرار گرفته است. توجه به سرمایه گذاری خارجی مسئله قابل اتکایی نیست؛ بررسی آمار نشان می دهد که میزان انتظار دولت در رابطه با سرمایه گذاری خارجی قابل تحقق نخواهد بود.

جلیلی در موافقت: نگاه بودجه ۹۵ تحرک بخشی به حوزه تولید است
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه در مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه منابع صندوق توسعه ملی افزایش پیدا کرد، گفت: نگاه مجلس و دولت در تحرک بخشی به حوزه تولید و افزایش بودجه بانک ها برای ارائه تسهیلات بیشتر در حوزه تولید است.
اسماعیل جلیلی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 95 گفت: در ابتدا قدردانی خود را از مجموعه همکاران در سال 94 و ابتدای سال 95 در کمیسیون تلفیق و همچنین همکاری‌های دولت برای هماهنگی در خصوص مصوبات مجلس اعلام می‌دارم.

نماینده مردم مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتگل در مجلس شورای اسلامی افزود: نکات چندی را مخالفان مطرح کردند که البته قابل بررسی است اما باید به شرایط کشور در دوران پسابرجام در تامین منابع و مدیریت منابع فعلی توجه کرد و باید نگاه به لایحه بودجه با رویکرد برنامه یکساله را مدنظر قرار داد.

وی تاکید کرد: در لایحه بودجه سال 95 انتظار می‌رفت که همه موارد در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی باشد بنابراین اگر با دقت بررسی کنیم درمی‌یابیم که در بحث تملک و دارایی‌ها، صندوق توسعه ملی و مسائل مربوط به بخش دانش بنیان و کاهش وابستگی‌ها به درآمدهای نفتی به خوبی عمل شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: کمیسیون تلفیق بودجه همه همت خود را به کار گرفت تا مسائل در جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد بنابراین افزایش منابع در صندوق توسعه ملی، تحرک بخشی به حوزه تولید، سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی در جهت افزایش کیفیت تولید از اقدامات مثبت کمیسیون تلفیق در تصویب لایحه بودجه بود.

جلیلی ادامه داد: همچنین نگاه به افزایش بودجه دفاعی کشور مورد اتفاق نظر همه اعضا بود و البته توزیع منابع براساس نیازهای مناطق در سال جدید نیز در لایحه بودجه به درستی مورد توجه قرار گرفت و این موضوع افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر رعایت چارچوب‌های قوانین بالادستی به لحاظ محتوا و شکلی یکی دیگر از مزیت‌های مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص بودجه بود.

وی با اشاره به اینکه افزایش سرمایه در بانک‌ها برای ایجاد رونق در ارائه تسهیلات از مزیت‌های دیگر لایحه بودجه است، گفت: در سال 95 شرایط کشور به لحاظ بین المللی و داخلی تغییر خواهد کرد که باید به آن توجه کرد. همچنین توجه به تامین منابع برای پرداخت مطالبات بازنشستگان و فرهنگیان در سال 95 در مصوبه کمیسیون تلفیق آمده است و مورد تاکید جدی همه نمایندگان قرار دارد. البته نگاه قابل قبولی نیز به بحث مسائل مربوط به بهداشت و درمان با ارتقاء منابع در این بخش صورت گرفته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بنابراین اگر بپذیریم بخشی از تحرک پذیری ها با افزایش هزینه‌ها و اعتبارات در تملک دارایی‌ها خواهد بود این افزایش به منزله حرکت در این حوزه بوده و نکته مهم دیگر این است که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل باید برنامه‌ها و رویکردهای دقیقی در این بخش انجام شود.

قاضی پور در مخالفت: هیچ شاخصه‌ای از اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه 95 به چشم نمی خورد
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی معتقد است در حالی که لایحه بودجه باید حامی تولیدکنندگان صنعتگران و کشاورزان باشد اما هیچ توجهی به این موضوع نشده است.

نادر قاضی‌پور در نشست علنی امروز (یکشنبه، 22 فروردین) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه بودجه 95 در مخالفت با کلیات آن گفت: لایحه بودجه 95 صرفا به هزینه ها پرداخته و به منابع توجهی نشده است که بنابراین باعث تورم و افزایش قیمت می شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه، صنعتگران و تولیدکنندگان را خاسران اصلی بودجه 95 دانست و گفت: بودجه و اقتصادی مقاومتی، بودجه و تولید ملی، بودجه و تورم، بودجه و اشتغال، بودجه و قدرت خرید مردم، بودجه و توسعه، بودجه و رشد اقتصاد ملی، بودجه و محرومیت و بودجه و آینه اقتصادی کشور در کنار هم معنا پیدا می کنند اما در این لایحه برخی از آنها مغفول مانده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری مطرح کردند نباید در حد شعار و تبلیغات باقی بماند، عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای ایستادگی در برابر کفر، کم مصرف کردن و پس انداز کردن است.

قاضی پور ادامه داد: متأسفانه بسیاری از بودجه ها صرف برگزاری جشنواره ها و همایش ها می شود در حالی که هیچ ردپای آشکاری از حمایت از تولید در آن نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه بودجه 95 بودجه تورمی است، یادآور شد: دولت و مجلس به معنای واقعی کلمه به دنبال بهبود معیشت مردم نیست چرا که یک خانواده 4 نفره کارگر نمی تواند با 800 هزار تومان خانواده خود را بچرخاند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در بودجه 95 به اشتغال جوانان توجهی نشده لذا این بودجه به ضرر کارگران، جوانان، کشاورزان، دامداران و صنعتگران است.

علیمردانی در مخالفت:  هزینه بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در بودجه در راستای اقتصاد مقاومتی نیست
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه بودجه سال ۹۵ عملیاتی نیست افزود: هزینه بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در بودجه در راستای اقتصاد مقاومتی و سیاست های ابلاغی رهبری نیست.
محسن علیمردانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 22 فروردین) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور گفت: این لایحه دارای معایب و محاسن بسیاری است اما متأسفانه معایب آن توسط اعضای کمیسیون تلفیق مرتفع نشده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی یکی از مهمترین معایب لایحه بودجه 95 را افزایش هزینه ها عنوان کرد و افزود: متأسفانه افزایش درآمدها متناسب با افزایش هزینه ها نیست و طبق این لایحه 25 هزار میلیارد تومان هزینه ها در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

وی تأکید کرد: همچنین هزینه بالای 200 هزار میلیارد تومان نیز در راستای اقتصاد مقاومتی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری نیست زیرا باید با فروش دارایی نفت منابع را تهیه کرد بنابراین، این نوع بودجه نویسی نباید مورد قبول و تأیید نمایندگان قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال را به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری کردند اما این موضوع مورد توجه نمایندگان کمیسیون تلفیق قرار نگرفته است بنابراین طبق ماده 219 برنامه پنجم توسعه که عنوان می دارد به منظور استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی دولت باید تا سال دوم زمینه های لازم را برای تهیه بودجه به صورت عملیاتی فراهم نماید اما متأسفانه بودجه سال 95 عملیاتی نیست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: همچنین افزایش اعتبارات هزینه ای باید سالانه 2 درصد کمتر از نرخ تورم باشد که به این موضوع نیز در بودجه توجه نشده همچنین در یک بند الحاقی از این لایحه آمده است 500 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات در اختیار بانک کشاورزی قرار گیرد از این رو از نمایندگان تقاضا می شود با توجه به معایب گفته شده به کلیات رأی منفی دهند.

موسوی لارگانی در موافقت: شفافیت اعداد و ارقام کلیات لایحه بودجه ۹۵ قابل توجه است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۵ گفت: اعداد و ارقام ارائه شده به صورت شفاف می‌باشد در عین حال توجه به اقتصاد مقاومتی لحاظ شده است.
سید ناصر موسوی لارگانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 22 فروردین‌ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه 95 گفت: فعالیت‌های خوبی توسط دولت، سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و اعضای کمیسیون تلفیق در راستای تدوین و تنظیم کلیات بودجه صورت گرفت که قابل تمجید است، امیدوارم با درایت و عقلانیت بتوانیم کشور را در مسیر رشد و تعالی قرار دهیم.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: بارزترین نکته بودجه سال 95 شفافیت اعداد و ارقام آن است که قابل تمجید است. در بودجه ارائه شده ردیف بودجه محرمانه‌ای وجود ندارد و نهادهای نظارتی می‌توانند به خوبی آن را پیگیری کنند.

وی در ادامه گفت: دولت تلاش کرده است که اعداد و ارقام بودجه با توجه به اقتصاد مقاومتی واقعی باشد. این موضوع در کمیسیون تلفیق نیز مورد توجه جدی نمایندگان قرار گرفت.

موسوی لارگانی گفت: کاهش وابستگی به نفت در بودجه که حتی نمایندگان مخالف کلیات نیز به آن اذعان داشتند اقدام خوبی است. در شرایط بحرانی جهانی بازار نفت کاهش سهم درآمدهای نفتی در بودجه اقدامی مثبت است.

این نماینده مجلس نهم گفت: براساس اسناد فرا دستی میزان وابستگی به درآمدهای نفتی باید قطع شود. در بودجه سال جاری تنها 30 درصد از درآمد کشور با توجه به درآمدهای نفتی لحاظ شده است.

وی تصریح کرد: اقتصاد دانش بنیان موضوعی است که مورد توجه بودجه ارائه شده توسط دولت قرار گرفته است. اقتصاد دانش بنیان یکی از راه‌های اساسی توسعه اقتصاد و صنایع کشور است. افزایش بودجه صندوق شکوفایی و نوآوری علمی اقدامی است که از طریق آن می‌توان شاهد پیشرفت علمی کشور بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه 95 گفت: توجه به مناطق محروم با توجه به فاصله گرفتن دولت از درآمدهای نفتی اقدام مثبتی است که می‌تواند منجر به محرومیت زدایی در کشور شود.

وی با اشاره به تهدیدات نظامی علیه جمهوری اسلامی گفت: تقویت بنیه دفاعی ایران موضوعی است که در لایحه بودجه 95 لحاظ گردیده است. تخاصم طلبی استکبار جهانی موضوعی است که باید در افزایش توان دفاعی ایران مورد توجه قرار گیرد.

موسوی لارگانی گفت: یکی از راه‌های اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی کاهش سهم نفت و افزایش درآمدهای مالیاتی است؛ در لایحه بودجه ارائه شده راه‌های مختلفی برای کشف فرارهای مالیاتی لحاظ گردیده است که با تحقق آن درآمدهای مالیاتی 36 درصد افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: افزایش سهم توسعه عمرانی نسبت به بودجه جاری دولت اقدام مثبتی است که باید از آن حمایت کرد. افزایش سهم مالیات واردات و جلوگیری از فرار مالیات نیز اقدام مثبتی است که توسط دولت لحاظ گردیده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع مالیات در کشور یک بحث جدی است. دولت تلاش کرده است که زمینه های درآمدی مالیاتی جدیدی ایجاد کند تا بار مالیات از روی دوش حقوق بگیران و تولیدکنندگان برداشته شود.

وی با تاکید بر حمایت از کشاورزان گفت: یکی از نکات قابل توجه در بودجه ارائه شده معافیت کشاورزان از پرداخت هزینه هوشمندسازی کنتورهای برق کشاورزی است که به یک دغدغه اساسی برای آن‌ها تبدیل شده بود. توجه به عنوان روستایی نیز اقدام مثبتی است که می‌تواند به محرومیت زدایی در کشور کمک کند.

رستمیان در مخالفت: اصلاح لایحه بودجه ۹۵ با هدف بستن مبادی فرار مالیاتی
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اصلاح لایحه بودجه سال 1395 کل کشور، گفت: دریافت مالیات غیرهدفمند، تراز منفی صادرات از نکاتی است که باید در بودجه 95 مد نظر قرار بگیرد.

عبدالرحمان رستمیان در نشست علنی امروز (یکشنبه 22 فروردین) مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور، افزود: اشکالات بسیاری بر این لایحه وارد است و علت مخالفت بنده با آن اصلاح لایحه بودجه 95 کل کشور است.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کاهش سهم درآمدهای نفتی یکی از ویژگی های مثبت لایحه بودجه 95 کل کشور است اما بنده معتقدم این مسئله باید به سمت سرمایه گذاری و اجرای پروژه‌ها پیش برود، افزود: سهم نفت باید به سمت سرمایه گذاری و پروژه های محرک و ریشه توسعه هدایت شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه باید دریافت مالیات های هدفمند و مالیات بر کالاهای آسیب رسان در دستور کار دولت قرار بگیرد، تصریح کرد: دریافت مالیات ها به عنوان یکی از منابع درآمدی به‌ویژه در خصوص مالیات کالاهای آسیب رسان می تواند برای دولت درآمد داشته باشد اما متاسفانه در این مورد کوتاهی شده است. به عنوان مثال درباره نوشابه های گازدار، سیگار و مسئله خرده فروشی آن قرار شد جلسه ای با مسئولان وزارت اقتصاد برگزار شود که متاسفانه در این مورد هم مالیات آن را دریافت نکردند که این مسئله هم باید در سال جاری اتفاق بیفتد.
وی همچنین به بحث فرار مالیاتی اشاره کرد و گفت: مالیات ما پلکانی نیست و مطمئن باشید اگر به همین منوال پیش رود اختلافات و تبعیض های طبقاتی زیاد می شود و ما باید بتوانیم در مورد مالیات بر درآمد و سود سیستمی نظارت و رصد در نظر گیریم.

رستمیان با بیان اینکه ارزش افزوده کالاهای خارجی باید افزایش یابد، تاکید کرد: باید به میزان کشف قاچاق جریمه در نظر گرفته شود تا به این ترتیب اقتصاد کشور سامان یابد.

وی گفت: متأسفانه در بعضی از قسمت ها جریمه ها به جای اینکه به اصلاح امور کمک کند اصلا به‌روزرسانی نشده است.
نماینده مردم دامغان در مجلس نهم، افزود: امروز ساختمان های خارجی که در تهران مشاهده می شود ببینید که چه سودآوری درآنها وجود دارد که به سمت آنها گرایش پیدا شده است.

رستمیان با بیان اینکه باید مدیریت بر درآمدها داشته باشیم تصریح کرد: یک وزارتخانه چندتا مدیرکل دارد، آموزش و پرورش سه مدیرکل دارد، وزارت نیرو پنج مدیرکل دارد، وزارت جهادسازندگی چندین مدیر کل دارد، اگر می گوییم حجم دولت را کوچک کنیم آیا نمی توانیم این را کوچک کنیم؟

وی با بیان اینکه یکی از بهترین راهکارهای کاهش حجم دولت کاهش ساختمان های اداری و مدیران کل است، تصریح کرد: آموزش عالی ما اشباع شده و جالب است که وزارت آموزش و پرورش ما از دیپلم بورسیه می کند امروز کجای دنیا از دیپلم بورسیه می کنند؟

رستمیان ادامه داد: متأسفانه مناطق آزاد ما در صادرات تراز منفی دارند و آنوقت معافیت های وارداتی را می دهیم به مرزنشینان در حالی که باید معافیت های صادراتی به آنها داده شود.

وی گفت: متأسفانه هر روز پروژه های فرودگاه سازی را در کشور داریم و بودجه های متفرقه ما بسیار بالاست که باید اینها شاخص پذیر شوند و کسی جسارت لابی بازی را نکند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، همچنین با بیان اینکه متاسفانه گاهی اوقات بخشی از اختیارات مجلس در اختیار دولت گذاشته می شود گفت: برای مثال حقوق گمرکی کالاهای خارجی باید افزایش یابد که این مهم عملیاتی نشده است. در حالی که مالیات یک درصدی بر کالاهای مصرفی 3000 میلیارد برای کشور درآمد دارد.

وی همچنین از سیاست ها و برنامه های وزارت آموزش و پرورش در مورد بورس ها هم انتقاد کرد و گفت: چرا باید وزارت آموزش و پرورش از دیپلم به بورس اقدام کند در حالی که باید از مرحله کارشناسی، کارشناسی ارشد و بعد از آن اقدام شود.

رستمیان ادامه داد: کسب درآمدها باید شاخص پذیر باشد تا کسی جسارت نکند پارتی بازی کند. به این نکته هم باید توجه داشته باشیم که روستاها در صندوق توسعه ملی دیده نشده اند. در حالی که باید همه این گزینه ها مد نظر قرار گیرند. معتقد هستم این مشکلات و نواقص اگر رفع شود به نفع کشور است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در حال حاضر سهم بودجه های متفرقه بالاست، افزود: بسیاری از پروژه های ما را دولت گرفته است و در اختیار بخش خصوصی قرار نمی دهد چرا که واگذاری به بخش خصوصی قطعا می تواند درآمدزایی کند.

لاهوتی در مخالفت: تداوم شرایط رکودی رشد اقتصادی را منفی خواهد کرد
عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر ضرورت هدایت سرمایه گذاری در کشور به سمت پروژه های محرک توسعه گفت: خصوصی سازی باید با هدف دیده شدن آثار آن در بودجه پررنگ تر شود.
مهرداد بائوج لاهوتی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 22 فروردین) مجلس شورای اسلامی،در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور در مخالفت با آن گفت: مخالفت بنده با این لایحه به معنای رأی ندادن نیست اما ضعف هایی در بودجه وجود دارد که باید در خلال رسیدگی به بودجه برطرف شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی دولت در سال گذشته 88 هزار میلیارد تومان بوده افزود: در سال 95 این رقم به 101 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و روند رسیدگی ها طبق آنچه که مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرده نشان می دهد که ما رقمی در حدود 91 هزار میلیارد تومان تحقق خواهد یافت که عدم تحقق رقم مذکور در مالیات کسری بودجه دولت را منجر می شود.

وی افزود: بخشی از 101 هزار میلیارد تومان مربوط به مالیات ارزش افزوده بوده که این نوع مالیات 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است در مقایسه با عملکرد 8 ماهه ما رقمی در حدود 13 میلیارد تومان نشان می دهد یعنی ما 50 درصد مالیات بر ارزش افزوده سال گذشته را به نسبت عملکرد افزایش داده ایم در صورتی که نرخ تورم ما سال آینده 11.5 درصد پیش بینی شده است.

بائوج لاهوتی گفت: یکی از راهکارهای برون رفت از وصول درآمد نفت مالیات بوده اما پایگاه های اطلاعاتی ما به شفاف سازی بالایی دست نیافته اند که این فشار مضاعفی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: نکته دیگر هزینه های جاری دولت است ما در قانون بودجه سال گذشته 174 هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بودیم که همین عدد در بودجه امسال 197 هزار میلیارد تومان پیش بینی شد در مقایسه با عملکرد 9 ماهه ما 11 هزار میلیارد تومان بوده که اگر برای امسال این موضوع در نظر گرفته شود 132 هزار میلیارد تومان می شود یعنی بالای 80 درصد افزایش داشته در صورتی که نرخ تورم ما 11.5 درصد اما نرخ افزایش هزینه های جاری 12.8 درصد است که این مسئله حاکی از انبساطی بودن بودجه در سال 95 است.

بائوج لاهوتی با اشاره به ضرورت کوچک سازی دولت تصریح کرد: ما در بودجه در حدود 68 هزار و 500 میلیارد منابع درآمد نفتی با عددی در حدود 40 دلار پیش بینی کردیم از آنجایی که متوسط فروش ما در سال گذشته 30 دلار بوده است واقعیت های پیش رو نیز نشان می دهد که 3 میلیون بیش از ظرفیت اپک نفت صادر می شود از این رو عدم وابستگی به نفت و درآمدهای آن ضروری است.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: 43 درصد از سهم تملک دارایی های ما در ردیف های متفرقه پیش بینی شده یعنی بدون اختصاص به دستگاه های اجرایی معین و بدون محل مصرف در اختیاردولت بوده و نظارت قوه مقننه را در این زمینه مخدوش کرده است.

بائوج لاهوتی با اشاره به تداوم شرایط رکودی در کشور گفت:‌ در طی سالیان گذشته شوک های بسیاری به کشور وارد شده از جمله افزایش قیمت نفت که دکتر توکلی همیشه از آن به عنوان بیماری هلندی اقتصاد نام بردند.

وی با یادآوری بحث تحریم های اقتصادی و کاهش قیمت نفت تا سقف 70 درصد افزود: همه این موارد آ‌سیب هایی بوده که به بنیان تولید در کشور وارد شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد:‌ به رغم رشد اقتصادی 3 درصد در کشور پیش بینی ما این است که آهنگ رشد اقتصادی در سال آینده به سمت کاهش تمایل داشته و رشد منفی را شاهد باشیم.

وی با اشاره به کسری عملیاتی دولت نسبت به قانون بودجه سال گذشته تصریح کرد: رشد بیش از 40 درصد در کسر عملیاتی دولت نسبت به قانون بودجه سال گذشته می تواند زیان های بسیاری را برای کشور و اقتصاد آن در سال جاری به همراه داشته باشد.

بائوج لاهوتی با انتقاد از روند خصوصی سازی در کشور گفت: یکی از آثار خصوصی سازی آن است که بتوانیم نتایج واگذاری شرکت های دولتی را در بودجه ببینیم که این موضوع هیچ گاه دیده نشده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امسال دولت رقمی در حدود 11.5 میلیارد تومان برای واگذاری ها پیش بینی کرده اما این ها واگذاری های صورت گرفته از سال های قبل بوده از این رو باید خصوصی سازی پررنگ تر شود.    

قربانی در موافقت: لایحه بودجه 95 مبتنی بر واقعیات است
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است افزایش سرمایه بانک ها از مزایای لایحه بودجه 95 است که باعث می شود بانک ها بتوانند به حوزه صنعت و تولید اعطای تسهیلات داشته باشند.
محمدحسین قربانی در نشست علنی امروز (یکشنبه 22 فروردین) مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه 95 در موافقت با آن، شفافیت بودجه را یکی از مزایای آن دانست و گفت: بودجه 95 فارغ از هرگونه زد و بند و مبتنی بر واقعیات نگارش شد که در سال های گذشته کمتر چنین وضعی را داشتیم.
نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عدم تعارض با قوانین از دیگر ویژگی های لایحه بودجه 95 است، چنانچه در سنوات گذشته بودجه با قوانین و اسناد بالادستی تعارض داشت که مشکلاتی را به وجود آورد که گزارش های دیوان محاسبات گواه آن است.
وی افزود: بودجه 95 براساس حفظ سیاست های کلی نظام بوده و حوزه های دفاعی کشور مورد توجه ویژه قرار گرفته است. همچنین در این بودجه حدود 50 میلیارد دلار فاینانس برای اتمام طرح های زیربنایی اختصاص داده شده که مورد انتظار مردم بود.
قربانی افزایش سرمایه بانک ها را از دیگر مزایای لایحه بودجه 95 بیان کرد و گفت: بانک ها به بهانه کمبود بودجه تسهیلاتی به حوزه تولید نمی دادند که با افزایش سرمایه آنها قصد رفع این ادعا و حتمی شدن کمک بانک ها به حوزه صنعت و تولید را داشتیم.
این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: مقام معظم رهبری بحران صنعت را حدود 60 درصد عنوان کردند و موضوع اشتغال نیز از دغدغه های ایشان بود که با افزایش سرمایه بانک ها برطرف می شود.
وی افزایش بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی طرح های نوین به 200 میلیون دلار را از دیگر مزیت های بودجه 95 برشمرد و اظهار کرد: توسعه این صندوق می تواند تحقیقات در کشور را عملیاتی کند همچنین اختصاص 500 میلیون دلار برای آبیاری تحت فشار می تواند شروعی برای خودکفایی در حوزه کشاورزی و پرداخت وام رایگان به کشاورزان باشد.
قربانی ادامه داد: تامین اعتبار جذب نیروی فرهنگی و درمانی به تعداد 30 هزار نفر از دیگر توجهاتی است که دولت در لایحه بودجه 95 به آن مبذول داشته است. همچنین با افزایش بودجه بیمه سلامت قصد رفع کسری آن را داشته ایم.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان ساماندهی اعتبارات متفرقه بودجه سال های گذشته و افزایش حقوق بازنشستگان را از نکات مثبت لایحه بودجه 95 برشمرد و خاطرنشان کرد: تقویت اعتبار لازم برای اعطای جایزه صادراتی نیز از مواردی است که دولت در بودجه 95 برای تشویق تولیدکننده و صادرکننده در نظر گرفته است.

سلیمی در مخالفت: لایحه بودجه 95 منحنی تورم را افزایش می دهد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه منحنی تورم را افزایش می دهد، گفت: نرخ تورم در کشور 4 برابر نرخ متوسط جهانی است.
علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز (یکشنبه 22 فروردین) مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه 95 در مخالفت با آن افزود: از زحمات طاقت فرسای معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور و کمیسیون تلفیق در بررسی لایحه بودجه تشکر می کنم. بودجه سال 95 دارای نقاط قوتی است که باید قبل از رسیدگی به آن نقایص نیز جبران شود.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: مهم ترین نقص در بحث نفت و بودجه با نفت 40 دلاری است که این موضوع دست یافتنی نیست. سال گذشته نفت 30 دلار به فروش می رسید و نفت 40 دلاری آرمان گرایانه است و مشخص نیست که این مبلغ قابلیت بازگشت به کشور را داشته باشد که نتیجه آن کسری بودجه خواهد بود.
وی تصریح کرد: بودجه عمرانی در سال گذشته 20 هزار میلیارد عملکرد داشته است که در لایحه سال جاری این رقم به 60 هزار میلیارد افزایش پیدا کرده است، بنابراین در زمانی که عملکرد ما در سال گذشته 20 هزار میلیارد بوده است بودجه 60 هزار میلیاردی قابل دست یافتن نیست.
این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه متاسفانه در لایحه بودجه، پیشنهاد 197 هزار میلیارد برای بخش هزینه ای داده شده است، تصریح کرد: این رقم سال گذشته 171 هزار میلیارد بود که در کمیسیون تلفیق به 208 هزار میلیارد افزایش پیدا کرده است، بنابراین این بودجه هزینه ای چگونه می تواند با رویکرد توجه به اقتصاد مقاومتی باشد؟
سلیمی ادامه داد: در بحث هدفمندی یارانه ها کار قابل قبولی انجام شد و ما نیاز به مصوبه داشتیم، بنابراین دست دولت برای حذف 3 دهک برای جلوگیری از دریافت یارانه باز بود، اما با توجه به اینکه بانک اطلاعاتی در این زمینه نداریم، متاسفانه با اتکا به رندوم برخی افراد به ناحق از دریافت یارانه حذف شدند.
وی با انتقاد از اینکه در حوزه آموزش و پرورش یک هزار و پنجاه میلیارد تومان کسری وجود دارد، گفت: مطالبات فرهنگیان و معلمان روی زمین باقی مانده است و متاسفانه در حوزه فرهنگ نسبت به سایر بخش ها، افزایش بودجه 4 درصد کمتر بوده است، بنابراین این افزایش عادلانه نیست، چرا که در برخی بخش ها افزایش 160 درصدی وجود دارد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: همچنین در حوزه فرهنگ، بودجه برخی نهادهای مردمی و انقلابی صفر درصد است، البته در بخش بهداشت و درمان نیز با 2 هزار میلیارد تومان کسری در دانشگاه های علوم پزشکی مواجه هستیم که این بودجه تا پایان سال در بخش بیمه 15 هزار میلیارد کسری به وجود می آورد، از سوی دیگر با توجه به اینکه در حوزه تورم کارهای قابل قبولی انجام شده است، اما با همین کاهش تورم در حال حاضر نرخ تورم بیش از 4 برابر نرخ متوسط جهانی و 2 برابر نرخ خاورمیانه است، بنابراین با این بودجه منحنی تورم روزبه روز افزایش می یابد.

مصری در موافقت :لایحه بودجه ۹۵ با توجه به شرایط ویژه کشور در وضعیت تصویب برجام مورد توجه قرار گیرد
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تدوین لایحه بودجه ۹۵ با توجه به شرایط ویژه کشور در وضعیت تصویب برجام، کاهش شدید قیمت نفت، رکود اقتصادی و لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی اقدام مثبتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
عبدالرضا مصری در نشست علنی امروز (یکشنبه، 22 فروردین‌ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه 95 گفت: تدوین لایحه بودجه 95 با توجه به شرایط ویژه کشور در وضعیت تصویب برجام، کاهش شدید قیمت نفت، رکود اقتصادی و لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی اقدام مثبتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: فاصله بین انتظارات و توقعات با منابع در اختیار دولت قابل توجه است. با تدوین و تنظیم ده برنامه بودجه دیگر نیز نمی‌توان فاصله بین توقعات و انتظارات را پر کرد.

وی در ادامه گفت: کلیات لایحه بودجه 95 در واقع مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی است. مخالفت با بندهای لایحه ارائه شده حق نمایندگان است و باید اصلاحات مدنظر نمایندگان صورت گیرد اما کلیات آن باید توسط نمایندگان ملت تصویب شود.

عضو کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس گفت: متاسفانه نظام بودجه‌ریزی کشور دچار نقاط ضعف زیادی است، ملت، دولت و مجلس از روند نظام بودجه ریزی کشور رضایت ندارند. سیستم نخ نما شده بودجه نویسی در کشور باید به شکل جدی اصلاح شود. بزرگترین اشتباه این است که برخی گمان می‌کنند با اصلاح بودجه می‌توان نظام اقتصادی کشور را اصلاح کرد. در حالی که لایحه بودجه تنها دخل و خرج دولت را مشخص می‌کند.

وی در ادامه گفت: مشکل اساسی اقتصاد ایران نظام‌های مختلف اقتصادی است. نظام بانکداری، نظام مالیاتی، نظام گمرک و نظام اداری کشور دارای ایرادات اساسی است. موفق‌ترین افراد در کشور کسانی هستند که فرار مالیاتی می‌کنند. با نرخ نجومی سود بانکی، توسعه اقتصادی غیر ممکن است. نرخ نجومی قاچاق کالا و نقص نظام گمرکی کشور مسئله‌ای است که منجر به اشتغال زایی در کشورهای دیگر می‌شود.

مصری گفت: نظام بودجه‌ریزی کشور براساس برنامه است اما این روند تاکنون موفقیت آمیز نبوده است. تاکنون 5 برنامه توسعه، تدوین و اجرایی شده است اما فاصله مناطق محروم و توسعه یافته تاکنون برداشته نشده است. استان کرمانشاه با 23 درصد بالاترین نرخ بیکاری را در کل کشور داشته است. نظام بودجه‌ریزی کشور به گونه‌ای است که ده‌ها هزار پروژه در نقاط مختلف کشور به صورت نیمه کاره رها شده‌اند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: متاسفانه 80 درصد بودجه دولت به هزینه‌های جاری اختصاص یافته است. تعداد کارکنان دولت و نهادهای دولتی نسبت به کشورهای توسعه یافته جهان بسیار زیاد است و این موضوع از اختصاص بودجه در جهت توسعه اقتصادی و عمرانی کشور جلوگیری می کند.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، اصناف گرفتار رکود هستند بنابراین نباید به آن‌ها با افزایش مالیات فشار مضاعف وارد کرد. دولت باید از افرادی که با فرار مالیات ثروت اندوزی می‌کنند برخورد کند. توجه به مطالبات کشاورزان موضوعی است که باید دولت به صورت جدی‌تری آن را محقق کند.

این نماینده مجلس نهم گفت: اگرچه تصویب کلیات لایحه بودجه اقدامی است که نمایندگان به آن رأی مثبت خواهند داد و اصلاحات مدنظر آن‌ها اعمال می‌شود اما سیستم بودجه‌ریزی کشور باید اصلاح شود.

پیرموذن در موافقت:  توجه ویژه دولت به بخش اشتغالزایی در بودجه سال 95
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم استفاده از فرصت طلایی پسابرجام گفت: توجه به بودجه امنیت ملی و بودجه های بنیه دفاعی، خروج از رکود و توجه به اشتغالزایی برای بیکاران در بودجه سال 95 پیگیری شده و همچنین با لحاظ کنترل نسبی نرخ تورم به امر خطیر خروج از تورم توجه شده است.
کمال الدین پیرموذن در نشست علنی امروز (یکشنبه 22 فروردین) مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور با تبریک فرا رسیدن ماه رجب گفت: دولت برآمده از ارادت مردم، دولت تدبیر و اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مراحل آماده سازی بودجه سال 95 را طی کردند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه مهم‌ترین سند مالی کشور است و هر ساله از سوی دولت به مجلس ارائه و مجلس آن را تصویب می کند. بررسی سند مالی دولت بعد از اثرگذاری نسبت به متغییرهای کلان از اهمیت خاصی برخورداراست و با توجه به اینکه بحث پساتحریم وجود داشت و از طرفی کاهش قیمت نفت و عدم چشم انداز مناسب در واگذاری ها از چالش ها بود، اما دولت با لحاظ این موضوعات بودجه را به مجلس ارائه داد و اعضای کمیسیون تلفیق به آن توجه کردند.

پیرموذن درخصوص علل تاخیر ارائه بودجه ازجانب دولت گفت: تاخیر در زمان ارائه بودجه ازجانب دولت به دلیل مسائل برجام بود و تاثیرات آن اجتناب ناپذیر است. تاخیر بودجه به عوامل دیگری نیز ارتباط داشت و افزایش صادرات نفتی، آزادسازی دارایی های بلوکه شده که براین اساس 400 میلیون دلار برگردانده شد و یک میلیارد و 300 هزار میلیارد نیز افزایش بهره را به دنبال داشت، سهولت در روابط تجاری بین المللی، توجه به مسائل انتظارات مصرفی، توجه به توسعه متوازن اقتصاد مولد، بخش کشاورزی، عملیاتی بودن، شفافیت، عادلانه بودن، پروژه های عمرانی که از دولت قبل باقی مانده بود و... موضوعاتی بوده که در بودجه به آن توجه شده است.

وی تصریح کرد: نقش مردم نیز علاوه بر دولت در زمینه بودجه مهم است. شاه بیت و ویژگی بودجه سال 95 این است که از فرصت طلایی پساتحریم استفاده شده و دولت تمامی شعارها و برنامه ها و مقاوم سازی اقتصاد ایران را لحاظ کرده و موضوعاتی مانند بهبود فضای کسب و کار، عدم وابستگی به نفت و... مورد توجه قرار گرفته شده است و این در حالی است که دولت های قبلی موفقیت ها و نارسایی های خود را با لحاظ درآمدهای نفتی سامان می دادند.

پیرموذن افزود: توجه به بخش امنیت ملی و بودجه های بنیه دفاعی، خروج از رکود و توجه به اشتغالزایی برای بیکاران در بودجه سال 95 پیگیری شده است و همچنین با لحاظ کنترل نسبی نرخ تورم به امر خطیر خروج از تورم توجه شده است.

وی بیان کرد: منویات مقام معظم رهبری و همچنین توجه به مسائل مردم کشور در بودجه لحاظ شده است. توجه به وضعیت بانکی و صندوق توسعه ملی از دیگر نکات مهم در تدوین بودجه سال 95 بوده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: با رعایت فرصت طلایی پسابرجام دولت تلاش خود را در زمینه بودجه انجام داده است.

پیرموذن تصریح کرد: در دولت قبل با وجود فرصت های طلایی که حاصل از درآمدهای افسانه ای نفت بود به صورت مطلوب کشور پیشرفت نداشت، اما دولت یازدهم با نگاه توسعه ای بودجه را لحاظ کرده و افزایش توان مالی بانک مسکن در رابطه با ساماندهی پروژه مسکن مهم و دیگر پروژه های وزارت راه و شهرسازی، توجه به مطالبات فرهنگیان، بازپرداخت بدهی های دولت به بخش خصوصی، رفع مشکل در منابع مالی دولت از دیگر نکات مورد توجه قرار گرفته در بودجه 95 بوده است.

وی ادامه داد: اختصاص 50 هزار میلیارد دلار در بخش فاینانس، توجه به اقتصاد مقاومتی، توجه به توسعه علمی کشور و شرکت های دانش بنیان و اختصاص 200 میلیون دلار برای صندوق های حمایت از دیگر نکاتی است که در بودجه سال 95 لحاظ شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: امیدوارم در فرصت های طلایی پساتحریم بودجه ریزی عالمانه به توسعه مطلوب کشور منتهی شود.

کامران در مخالفت: ضرورت توجه به مشکلات مددجویان
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم توجه به مشکلات مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی گفت: باید در بودجه بخش فرهنگی به بودجه هنرمندان، سختی کار و همچنین مسائل خبرنگاران توجه شود.
حسن کامران در نشست علنی امروز (یکشنبه، 22 فروردین) مجلس شورای اسلامی، با گرامیداشت یاد شهید صیاد شیرازی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 95 گفت: شهید صیاد شیرازی تابع تکلیف و نمونه عمل بودند بنابراین مسئولان برای اجرای اقتصاد مقاومتی باید این موضوع را در زندگی خود مبنا قرار دهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری به تابوت شهید صیاد شیرازی بوسه زد گفت: باید سیاست های اقتصاد مقاومتی در بودجه با جدیت به کار گرفته شود و جای انجام این مهم در بودجه خالی است.

کامران افزود: من عضو هیأت نظارت بر سفرهای خارجی هستم و بعد از ا نجام سفر خارجی اعلام می کنند که خارجی ها دبه کرده اند در پاسخ به این موضوع اظهار داشتیم حال که دروازه ها باز شده بیان این موضوعات مطابق با اقتصاد مقاومتی نیست.

وی گفت: باید به مناطق آزاد اقتصادی و تجاری بیشتر توجه شود و در بودجه سال 94 در خصوص سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفته شد این سازمان موظف است نظارت های لازم را انجام دهد و در بودجه 95 در پیوست 3 بیاورد باید سوال کرد این موضوع کجا لحاظ شده است این در حالی است که در دنیا حساب و کتاب در این رابطه وجود دارد.

کامران ادامه داد: مناطق آزاد در موضوع صادرات از معافیت مالیاتی برخوردار است این در حالی است که اگر درست عمل می شد صادرات غیر نفتی افزایش پیدا می کرد.

وی گفت: بنده سال ها در کمیسیون تلفیق حضور داشته ام به جداول و ردیف های بودجه ای به طور کامل رسیدگی نمی شود حتی در جدول 17 فرهنگی که از ما بهتران آن را می بینند در حالی بیمه مداحان لحاظ شده که بیمه قالیبافان قطع شده است.

کامران ادامه داد: در بخش فرهنگی باید به بودجه هنرمندان و سختی کار و همچنین مسائل خبرنگاران توجه شود.

وی افزود: باید مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری به بنیه دفاعی توجه شود همچنین منویات مقام معظم رهبری در خصوص اختصاص صندوق توسعه ملی باید به طور کامل رعایت شود و باید پاسخ داده شود.

کامران ادامه داد: در ماده 72 احکام به وضعیت بازنشستگان نیروهای مسلح توجه شده و در ماده 84 بیان شده که حقوق مدیرعاملان و اعضای هیأت مدیره ها نباید بیش از 10 برابر مصوب شورای عالی کار باشد.

وی با اشاره به مسائل بازنشستگان ذوب آهن گفت: باید موضوع همسان سازی حقوق کارگران مورد رسیدگی قرار داده شود و نباید فراموش کرد یکی از بازنشستگان سالخورده ذوب آهن فوت کرد. بیمه کارفرمایان بخش کشاورزی، رزمندگان، روستاییان و عشایر و منابع مورد نیاز بخش آب در موضوع آمایش و مسائلی مانند انتقال آب و قنوات باید در بودجه به طور کامل رسیدگی می شد.

عضو کمیسیون کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: باید تبصره ها و نقص ها در بودجه برطرف شود و به منابع کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی توجه ویژه شود.

نگهبان سلامی در موافقت: افزایش چشمگیر اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه ۹۵
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با استقبال از افزایش قابل قبول بودجه عمرانی و لایحه بوجه سال گذشته افزود: با این بودجه بسیاری از پروژ های عمرانی نیمه کاره در شهرستان ها به اتمام می رسد.
محمود نگهبان سلامی در درنشست علنی امروز (یکشنبه 22 فروردین) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه 95 در موافقت با آن گفت: بودجه سال 95 نخ





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن