تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق بزرگ‏تر خداوند اين است كه او را بپرستى و چيزى را با او شريك نسازى، كه اگر خال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814706339




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«پل» ادامه دهنده راه آويني


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «پل» ادامه دهنده راه آويني
مستندسازي يكي از بهترين شيوه‌ها براي نشان دادن واقعيت‌هاي موجود در جنگ است.
نویسنده : احمد محمدتبريزي 


مستندسازي يكي از بهترين شيوه‌ها براي نشان دادن واقعيت‌هاي موجود در جنگ است. براي كساني كه پشت جبهه‌ها نشسته‌اند، ‌تصور آنچه در خط مقدم اتفاق مي‌افتد بسيار سخت و دشوار است و تنها از دريچه دوربين مستندسازهاست كه مي‌توان به جزئيات اتفاقات و تعامل افراد با يكديگر پي برد. مستندساز‌هاي جنگي بدون هيچ سلاحي و تنها با در اختيار داشتن يك دوربين همپاي نيروهاي رزمي حركت مي‌كنند تا از نزديك هر آنچه كه به وقوع مي‌پيوندد را ضبط و ثبت كنند.
وقوع جنگ تحميلي فرصتي را براي مستندساز‌هاي كشور فراهم آورد تا با حضور در جبهه‌ها عيار هنر و شجاعت‌شان را محكي جدي بزنند. سرآمد مستندساز‌هاي دفاع مقدس شهيد مرتضي آويني است. ساخته‌هاي درخشان آويني از حضور رزمندگان در جبهه‌ها امروز به يكي از معتبرترين اسناد تاريخي براي مرور آن‌روزها تبديل شده است. مجموعه مستندهاي «روايت فتح» كه از دلِ جبهه گرفته شده به خوبي حس و حالِ ‌رزمندگان را نشان مي‌دهد و بيانگر اعتقادشان است.
دكتر حميد دهقانپور، مستندساز، مؤلف، پژوهشگر و استاد دانشگاه درباره سبك مستندسازي آويني مي‌گويد: «جمع‌بندي شهيد آويني اين بود كه براي اينكه بتوانيم فضاي معنوي جبهه را ثبت كنيم بايد از ساختاري استفاده كنيم كه بتواند حقيقت اين فضاي معنوي را به تصوير بكشد، اين شد كه تقليل گروه توليد به دو نفر و حتي يك نفر، استفاده از ابزار كم و سبك، و روي آوردن به رويكرد سينما حقيقت وارد ادبيات سينمايي آويني شد. آويني پندارش اين بود كه مستندسازِ جنگ چاره‌اي ندارد جز اينكه دوربين بخشي از وجودش باشد. حضور راوي در قاب يا پشت قاب، كادربندي توسط فيلمبردار، محدوديت موضوعي، عدم تدوين، فيلمبرداري سيال، استفاده از گفت‌وگو و مصاحبه، استفاده نكردن از موسيقي، برداشت‌هاي طولاني و بلند و كارگرداني روي ميز مونتاژ».
حالا پس از گذشت نزديك به سه دهه از پايان دفاع مقدس، با ظهور گروه‌هاي تروريستي تكفيري در خاورميانه و بالا گرفتن تنش و جنگ در عراق و سوريه دوباره مستندساز‌هاي جنگي در تكاپوي ثبت اتفاقات از اين كشورها افتادند. حضور نيروهاي مدافع حرم و اينكه واقعاً در اين كشورها چه مي‌گذرد ديدن اين مستندها براي مخاطب‌هاي ايراني را بسيار جذاب كرده است. مشاهده روند جنگ و چگونگي مقابله نيروها با تروريست‌ها براي بسياري از افراد يك علامت سؤال است و مستند‌هاي جنگي پاسخي روشن بر تمامي اين سؤالات هستند.
شبكه مستند چند شب پيش با پخش مستند «پل» يكي از بهترين مستندهاي ساخته شده پس از شروع ناآرامي‌در كشورهاي عراق و سوريه را پخش كرد. اين مستند كه جريان عبور يك گروه از نيروهاي ارتش عراق از يك پل مخروبه را به تصوير مي‌كشد، نشان مي‌دهد تروريست‌هاي وهابي چگونه با تك‌تيراندازهاي‌شان نيروهاي ارتش عراق را به شهادت مي‌رسانند. امير‌حسين نوروزي كارگردان اين مجموعه با جسارت و شجاعت زياد و با نزديك شدن به خط مقدم نبرد و شخصيت‌هاي مستند، لحظات پر از هيجان، اضطراب و دلهره نبرد و جنگيدن را به بينندگانش انتقال مي‌دهد.
نوروزي كه خود اهل جنوب است و از كودكي با جنگ آشنايي دارد درباره اثري كه خلق كرده، مي‌گويد: اين فيلم بخشي از ناب‌ترين لحظات زندگي من است و تا به حال فيلمي نساخته بودم كه بعد از 10 بار ديدن باز هم در ميانه فيلم تپش قلب بگيرم. اما وقتي براي ساخت فيلمي درباره جنگ عراق درخواست دادم تا اين اندازه احساس نمي‌كردم جنگ شهري بي‌قاعده و بي‌رحم باشد. تا به حال اين همه رفاقت را در كنار مرگ و زندگي نديده بودم و در زمان‌هايي از ساخت مستند حضور جوان‌هاي 18 ساله عراقي، من را ياد هشت سال دفاع مقدس مي‌انداخت.
مستند «پل» در كنار تمام جذابيت‌هايش لحظات تلخ كم ندارد. مجروحيت چندين نيروي شيعي و نشان دادن شهادت يكي از اعضاي گروه به نام علي انصاري بغض را در گلوي مخاطب مي‌فشارد و اشك را بر چشمانش جاري مي‌كند. در آخر مستند به خوبي نشان مي‌دهد جوانان شيعه عراقي كه هر كدام تازه ازدواج كرده و بچه كوچكي دارند چگونه و با چه حرارتي نام مبارك «سيدالشهداء» و حضرت زينب(س) را بر لب مي‌آورند و داعشي‌ها را از منطقه مورد نظر فراري مي‌دهند. «پل» يك تجربه موفق و تأثيرگذار در راستاي مستندسازي و نشان دادن فعاليت‌هاي نيروهاي مدافع حرم است كه مي‌تواند الگوي مناسبي براي ديگر مستندسازها براي نشان دادن جنبه‌هاي ديگر زندگي و مبارزه اين نيروها باشد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن