تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805569371
یک انحراف خطرناک از سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:نگاه آزاد: در طرح آمارگیری گذران وقت افراد بالای 15 سال در طول یک شبانه روز ـ که تابستان سال 94 انجام شد ـ نتایجی به دست آمده که تامل برانگیز است؛ آیینه ای تمام نما از آنچه مردم ساکن شهرها از بامداد امروز تا بامداد روز بعد انجام می دهند و 24 ساعت شبانه روزشان را با آن پر می کنند.به گزارش نگاه آزاد ؛ 24 ساعت شبانه روز، دریایی از دقیقه ها و ثانیه هاست؛ 1440 دقیقه و 86400 ثانیه. در این دریای عدد و لحظه می شود غم خورد، غم داد، شادی بخشید، دستی گرفت، دلی را شکست، گرهی باز کرد، گرهی زد و سودمند بود یا مخل. می توان در این 86400 ثانیه خودبین بود و مشغول امور خود شد یا بخشی از این ثانیه ها را به دیگران بخشید، به اندازه دست گرفتنی، برداشتن مانعی یا دمیدن امید به کالبدی. به گزارش جام جم، مرکز آمار ایران که نتایج تازه ترین آمارگیری اش را روی خروجی درگاه اینترنتی اش قرار داده، ثابت کرده است، بخش چشمگیری از مردم در این دقایق و ثانیه ها به خود می رسند نه به دیگران، نه به رتق و فتق مشکلات جامعه و نه به درمان دردهای مشترک. در طرح آمارگیری گذران وقت افراد بالای 15 سال در طول یک شبانه روز ـ که تابستان سال 94 انجام شد ـ نتایجی به دست آمده که تامل برانگیز است؛ آیینه ای تمام نما از آنچه مردم ساکن شهرها از بامداد امروز تا بامداد روز بعد انجام می دهند و 24 ساعت شبانه روزشان را با آن پر می کنند. خودم اول، دیگران آخر آمارگیری که قرار بود کلید بخورد، 15 فعالیت تعریف شد تا کسانی که به سوالات آمارگیران پاسخ می دهند، مشخص کنند در طول 24 ساعت شبانه روز چند دقیقه و ساعت را صرف هر کدام از این فعالیت ها می کنند؛ از کار و فعالیت شغلی گرفته تا خانه داری، فعالیت تفریحی و فرهنگی، ورزشی و حتی فعالیت داوطلبانه و خیریه و مشارکت اجتماعی. نتیجه کمی شوک آور بود یا دور از انتظار. برای ایرانی ها که همیشه به نیکوکار بودن شهره بوده اند یا دوست دارند این لقب را یدک بکشند. نتیجه این است: مردان ایرانی روزانه دو ساعت و 54 دقیقه و زنان، روزی 39 دقیقه از وقت خود را صرف فعالیت شغلی می کنند. مردان یک ساعت و 17 دقیقه را به امور خانه داری اختصاص می دهند و زنان پنج ساعت و 25 دقیقه را. مردان روزی 12 دقیقه می آموزند و زنان روزانه 15 دقیقه. مردان در یک شبانه روز 29 دقیقه تفریح می کنند و زنان 14 دقیقه. مردها هر روز 20 دقیقه ورزش می کنند و زنان 12 دقیقه و دست آخر این که مردان در طول یک روز دو ساعت و 20 دقیقه پای رسانه های جمعی می نشینند و زنان با ده دقیقه کمتر، دوساعت و ده دقیقه. اما آنچه شوک آور است آمارهای ریز مربوط به فعالیت داوطلبانه و خیریه و نیز مشارکت اجتماعی در طول شبانه روز است که روی هم برای مردان دو دقیقه (یک دقیقه برای فعالیت داوطلبانه و یک دقیقه برای مشارکت اجتماعی) و برای زنان چهار دقیقه است، آماری که وقتی در کنار زمان زیادی که برای مراقبت شخصی (خوردن، خوابیدن و استراحت کردن) صرف می شود، قرار می گیرد بحث برانگیز می شود؛ مردان روزانه 13 ساعت و 26 دقیقه به خود می رسند و زنان در یک شبانه روز 13 ساعت و 50 دقیقه. چرا اهل مشارکت نیستیم اول خودمان، دوم خودمان، آخر خودمان؛ آمارهایی که پیش روی ماست، می گوید این فرمولی است که بخش زیادی از مردم برای زندگی و گذران وقت خود در شبانه روز ازآن تبعیت می کنند، البته اگر گروه همیشه سخاوتمند و مهربان و مسئولیت پذیر را جدا کنیم. سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، اما از نتایج تازه آمارگیری مرکز آمار ایران تعجب نمی کند و می گوید: اگر بررسی ها نتایجی بجز این را نشان می داد، جای تعجب داشت. او درباره در حاشیه بودن فعالیت داوطلبانه و خیریه و نیز مشارکت اجتماعی معتقد است، وقتی سطح اعتماد اجتماعی پایین بیاید، میزان مشارکت اجتماعی نیز افت می کند؛ همان معضلی که ما گرفتارش هستیم. او آمار چک های برگشتی یا بی اعتمادی مردم به دستگاه ها را مثال می زند تا نتیجه بگیرد اوضاع ما از نظر سرمایه های اجتماعی یعنی اعتماد، مشارکت و آگاهی به هیچ وجه خوب نیست. این را اضافه کنیم به افت روحیه مشارکت و حس مسئولیت پذیری در جامعه که به هزار و یک دلیل ایجاد شده و حاصلش بی تفاوتی و بی اعتنایی اجتماعی است که حالا محصولش از دل آمارها بیرون زده، از دل آمار میانگین دو دقیقه پرداختن به امور اجتماع در طول 24 ساعت شبانه روز. موسوی چلک می گوید: مشارکت اجتماعی به پول دادن خلاصه نمی شود اما در جامعه ما این تعبیر از مشارکت جاافتاده در حالی که مشارکت واقعی حضور در تصمیم گیری و تصمیم سازی و حوزه عمل و اجراست. بپذیریم که ما از ظرفیت افراد استفاده نکرده ایم و آنها را نسبت به مسائل اجتماعی و نیازهای همنوعان حساس نکرده ایم، درست برخلاف کشورهای موفق جهان در این حوزه. موسوی می گوید وقتی در آن کشورها کسی کار داوطلبانه انجام می دهد یک امتیاز به نامش نوشته می شود، در حالی که داوطلب شدن در کشور ما نه حسن است، نه امتیاز. همه این عوامل را که کنار هم بچینیم، می شود اشاره های دکتر فاطمه قاسم زاده، رئیس هیات مدیره شبکه یاری کودکان کار که به ما می گوید، فقط گروه محدودی از طبقه متوسط اجتماع وارد کارهای داوطلبانه می شوند در حالی که همین عده نیز به دلیل کم بودن سازمان های غیردولتی، ناشناخته بودن و ضعف در جلب اعتماد عمومی و جذب مردم در کارهای داوطلبانه بیشتر انفرادی و مقطعی کارمی کنند، نه مستمر و سازمان یافته. نوک پیکان انتقاد او کمی به سمت سازمان های مردم نهاد است که گاه آنچنان مشکل مدیریتی دارند که حتی برای تامین مخارج خود می مانند، چه رسد به جمع کردن کمک، بسیج کردن مردم و رساندن کمک و خدمات به نیازمندان. این فعال باسابقه در فعالیت های داوطلبانه تاکید می کند، اگر مردم دقایق ناچیزی از عمر خود را صرف کار داوطلبانه و خیریه می کنند، به بی اعتمادی آنها به سازمان های مردم نهاد و دستگاه های دولتی نیز ربط دارد؛ همان مشکلی که موسوی چلک نیز باور دارد با شفاف شدن عملکردها برطرف می شود. فاصله ما با مطلوب ها این که چرا اهل مشارکت اجتماعی نیستیم و چرا داوطلب شدن و خیر رساندن به یکدیگر را فراموش کرده ایم، ماجرایش مثنوی صد من کاغذ است. اگر کمی به عقب برگردیم خودمان را خواهیم دید که نسبت به جامعه و همنوعان احساس مسئولیت می کردیم و واژه هایی مثل خانواده، فامیل، همسایه و هم محلی برایمان مفهومی خاص داشت که مسئولیتی نانوشته روی دوشمان می گذاشت. حالا رشته های گذشته به دلایل متعدد پنبه شده و سبک زندگی ایرانی مان، دستخوش تغییر. ما از خودمان فاصله گرفته ایم. به تعبیر دکتر قاسم زاده به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی فراوان و به تعبیر دکتر موسوی چلک به دلیل رواج تفکری که می گوید هر کس کلاه خودش را بگیرد تا باد نبرد، درحالی که هر دو می گویند این وضع، انحرافی است در سبک زندگی اصیل ایرانی که در آن، مردم از مال و وقت یکدیگر نفع می برند. آنچه ما امروز انجام می دهیم، با سبک زندگی اسلامی نیز فاصله دارد؛ مکتبی که بزرگانش معتقد به تقسیم ساعات شبانه روز میان کارهای مختلف هستند. در این مکتب از امام حسین(ع) می خوانیم: از پدرم علیه السلام درمورد امور داخلی زندگانی پیامبر(ص) پرسیدم که فرمود: چون وارد منزل می شد اوقات خود را به سه بخش تقسیم می کرد، بخشی را به عبادت خدا اختصاص می داد، بخشی را به خانواده اش و بخشی را به خودش، وقت مخصوص به خودش را نیز میان خود و مردم تقسیم می کرد. حالا خیلی از ما خلاف این جریان حرکت می کنیم و زندگی منهای کار عام المنفعه را انتخاب کرده ایم. یک بار دیگر در این آمار دقیق شوید: فقط دو دقیقه از شبانه روز ما صرف کار خیریه و داوطلبانه می شود و بیشترین زمان ما به مراقبت از خود، استفاده از رسانه های جمعی و خانه داری تعلق می گیرد. فعالیت داوطلبانه، حضور بی چشمداشت فعالیت داوطلبانه به کارهایی گفته می شود که جدا از سرگرمی و تفریح است و در ازای انجام آن دستمزدی دریافت نمی شود. گفته می شود در کشورهای اروپایی سه گروه از مردم در کارهای داوطلبانه شرکت می کنند، اول جوانان که برای کسب تجربه و یادگیری با سازمان های مردم نهاد همکاری می کنند، دوم افراد متخصص که دانش خود را به رایگان در اختیار دیگران قرار می دهند و سوم سالمندان و بازنشستگان که برای انجام کار داوطلبانه فرصت کافی دارند.
شنبه ، ۲۱فروردین۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نگاه آزاد]
[مشاهده در: www.negaheazad.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]
صفحات پیشنهادی
«سما» جشنواره ای با هدف سبک زندگی اسلامی- ایرانی
گروه فرهنگی-فرزانه دیانتی سینما فلسطین تهران میزبان دومین دوره جشنواره فیلم کوتاه سما در اواخر فروردین ماه خواهد بود اهداف این جشنواره در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی ایرانی - اسلامی شکل گرفته است حمایت به بهانه نزدیک شدن به زمان برگزاری این رویداد فرهنگی ـ«آرامش بهاری» در جوار امامزاده طاهر(ع)/ آموزش سبک زندگی اسلامی
مهر گزارش می دهد آرامش بهاری در جوار امامزاده طاهر ع آموزش سبک زندگی اسلامی شناسهٔ خبر 3587131 - چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳ ۱۵ استانها > البرز کرج-برپایی نمایشگاه آرامش بهاری در کرج در جوار بارگاه امامزاده طاهر ع پای مسافران نوروزی زیادی را به اینجا کشانده است خبرگزسبک زندگی اسلامی در مرحله کنونی در خطر است
مديرکل تبليغات اسلامی آذربايجانشرقی سبک زندگی اسلامی در مرحله کنونی در خطر است شناسهٔ خبر 3586364 - دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴ ۱۳ استانها > آذربایجان شرقی تبریز - مديرکل تبليغات اسلامی آذربايجانشرقی گفت سبک زندگی اسلامی در مرحله کنونی در خطر است به گزارش خبرنگار مهر حجتسبک زندگی اسلامی تمدن ساز است
مدیر مدرسه علمیه امام خمینی ره خوی گفت فرهنگ و سبک زندگی اسلامی تمدن ساز است و تمدنی که در جامعه بشری شکل می گیرد به وسیله روش و منش زندگی در طول ادوار مختلف ایجاد می شود به گزارش ناب نیوز حجت الاسلام حجت قاسم خانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در ارومیه با اشاره به جایگاسبک زندگی فاطمی سر لوحه زندگی زنان جامعه اسلامی قرار گیرد
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ملایر گفت حضرت زهرا س به عنوان الگوی تمام زنان عالم و به ویژه بانوان شیعه در ایجاد فرهنگی مبتنی بر آموزه های دینی در همه عرصه ها به ویژه فرهنگ سیاست اخلاق و جامعه نقش بی بدیلی معرفی نموده اند به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ملارواج سبک زندگی اسلامی با در جامعه تقویت شود
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس گفت سبک زندگی باید و فرهنگ جامعه باید روز به روز تقویت شود و حتی در ادارات مدارس و سایر محافل عمومی موضوعات شناخت معضلات و آسیب ها باید به اطلاع مردم برسد و از جهتی راههای رفع آن نیز مورد توجه لازم واقع شود به گزارش شبکه اطلاع رسانی راهترویج سبک زندگی اسلامی بهترین راه عملی اقتصاد مقاومتی است
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت ترویج سبک زندگی اسلامی بهترین راه عملی اقتصاد مقاومتی است حجت الاسلام حمید برازش در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود آنچه که در اقتصاد مقاومتی هست در آموزه های دینی نیز وجودزندگی اسلامی - ایرانی؛ گمشده نمادهای شهری
سیب و سبزه و سکه نمادهای آشنای سفره هفت سین نمادهایی که از روزهای آخر اسفند به نشانه آمدن نوروز در گوشه و کنار کشور در کنار میادین اصلی شهرهای کوچک و بزرگ کشورمان به نمایش گذاشته شده و در ایام تعطیلات گردشگران و مسافران را با سلفی ها و عکس های خانوادگی همراهی می کند عمر این نمترویج فرهنگ سبک زندگی اسلامی راه تحقق شعار سال است
فرماندار مهدیشهر ترویج فرهنگ سبک زندگی اسلامی راه تحقق شعار سال است شناسهٔ خبر 3589824 - دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸ ۵۱ استانها > سمنان مهدیشهر - فرماندار مهدیشهر ضمن بیان اینکه تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری الزامی است گفت ترویج فرهنگ سبک زندگیسبک زندگی اسلامی با حضور شایسته ی زنان در جامعه و خانواده عملی می شود
گروه اجتماعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در پیامی ضمن تبریک سالروز ولادت دخت نبی مکرم اسلام حضرت زهرا س و روز زن گفت سبک زندگی اسلامی با حضور شایسته و در خور زنان در جامعه و خانواده عملی می شود به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا از آذربایجان شرقی علی اکب-
گوناگون
پربازدیدترینها