واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشتهنر شهادت را آوینی به مصداق حقیقی جلوهای عینی بخشید
در آستانه سالگرد شهادت شهید آوینی که به نام روز هنر انقلاب نامگذاری شده باید از این شهید والامقام به عنوان احیاگر هنر انقلاب یاد کرد به طوری که در آثارش جلوههایی از تبیین فرهنگ ایثار و شهادت را میتوان مشاهده کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، یکی از آرمانها و شعارهای اساسی انقلاب اسلامی که بر اساس خواست و اراده الهی در سال 57 به پیروزی رسید، صدور انقلاب است. روشن است که در سخن از صدور انقلاب، انقلاب بهمثابه یک فرهنگ تلقی شده که از یک نظام فکری و معرفتی خاص نشات میگیرد. آموزههای نهفته در این نظام فکری به دلیل اینکه مبتنی بر فطرت بشری بوده و حامل پیام جهانی است، انقلاب اسلامی را از مرزهای جغرافیایی خارج ساخته و آن را در تمامی ابعاد فردی و اجتماعی بشر گسترانده است. پرواضح است که مسئله صدور به معنای جنگ نظامی با ملتها و تصرف دیگر کشورها و یا تحمیل عقاید نیست، بلکه روشنگری برای بیدارسازی فطرتهای خاموش و جهتدهی به آنان برای تحقق حاکمیت حق و اضمحلال باطل است. از دیدگاه امام خمینی «انقلاب اسلامی یک تحفه الهی با همه انقلابهای دیگر متفاوت است یک انقلاب تکبعدی نبوده بلکه مثل اسلام یک انقلاب همهجانبه و جهانشمول بوده و در تمام ابعاد توانایی پاسخگویی از نیازهای مادی و معنوی بشریت را داراست». توجه اصلی امام (ره) از صدور انقلاب جلبتوجه مسلمانان به اسلام و قوانین اسلامی بوده تا همه ملتها و دولتها بیدار شوند خودشان را از تحت سلطه بودن نجات دهند. رهبر معظم انقلاب نیز در تبیین معنای صحیح از صدور انقلاب بیان داشتهاند: «صدور انقلاب یعنی صدور فرهنگ انسانساز اسلام و صدور صفا و خلوص و تکیه و اصرار بر ارزشهای انسانی. ما به این کار و انجام این وظیفه افتخار میکنیم. این راه انبیاست و ما این راه را باید ادامه دهیم.» این معنا از صدور انقلاب اسلامی، همواره از سوی تئوریسینها و روشنفکران انقلابی مورد تأکید و تأیید بوده است. یکی از این افراد، شهید آوینی است که به جرات میتوان گفت که جزء روشنفکران طراز اول انقلاب اسلامی است که مسئله انقلاب را بهتماممعنا درک کرده و آن را زمینهساز تحولی عظیم در تمام ابعاد حیات انسان و نهفقط مردم ایران دانسته است. شهید آوینی بر این باور است که تمدن غرب، تمدن منقطع از حقیقت انسان بوده و انقلاب اسلامی حرکتی در جهت بازگرداندن انسان به حقایق وجودی خویش است. او مینویسد: «انقلاب اسلامی رستاخیز تاریخی انسان است بعد از قرنها هبوط؛ انقلاب اسلامی یک توبه تاریخی است و بنابراین، غایات آن هرگز اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیست؛ انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است، در جهانی که بهصورت یک دهکده جهانی با یک فرهنگ واحد درآمده است، فرهنگ غرب، یعنی فرهنگ غربت انسان از حقیقت.» به اعتقاد آوینی استقامت و ازخودگذشتگی زمانی دستیافتنی خواهد بود که ایمان در پیکره جامعه و افراد آن رسوخ کرده باشد. ازاینروست که شهید آوینی، ایمان را سرسلسله جوشان انقلاب اسلامی دانسته و مینویسد: «ایمان منجی جهان فرداست، چنانکه منجی ایران شد و انقلاب اسلامی را به سرچشمهی جوشان انقلابِ معنوی و دینی در سراسر جهان مبدل کرد». چنین نگرشی نسبت به مقوله انقلاب اسلامی و صدور آن از جانب شهید آوینی است که او را بهعنوان یک هنرمند در تمامی صحنههای تثبیت و صدور انقلاب اسلامی حاضر میسازد تا از این طریق بتواند واقعیات ایمانی جامعه و توان آن برای مقابله با تفکر مادی منبعث از تمدن غرب را به تصویر بکشد. در حقیقت، آوینی را میتوان روایتگر حقایق مکشوف در باطن عالم و مؤمنان واقعی دانست. دفاع مقدس، یکی از آن صحنهها بود که در هر دو عرصه تثبیت و صدور انقلاب اسلامی نقش بیبدیلی ایفا کرد و آوینی بسان سایر صحنهها، ایمان را خمیرمایه آن صحنه میداند؛ اما نقشآفرینی دفاع مقدس در عرصه تثبیت انقلاب اسلامی به این بود که مردانی از جنس ایمان به پاسداری از مرزهای جغرافیایی و عقیدتی پرداختند و در عرصه صدور نیز الگویی شدند برای تمامی جوامع بشری که از امکانات مادی بیبهره بوده و به این دلیل در زیر چپاولگری صاحبان قدرت و ثروت به حیات نباتی بسنده کرده بودند؛ اما با مشاهده قدرت ایمانی انسان در صحنه دفاع مقدس به این حقیقت دست یافتند که حتی با فقدان ابزار مادی و با مسلح شدن به سلاح ایمان میتوان ضمن برخورداری از حیات حقیقی در مقابل تمامیت باطل ایستاد. در انتقال این معنا از دفاع مقدس، آوینی نقش غیرقابل انکاری و البته بسیار مؤثری ایفا کرده است. ساخت مستند روایت فتح و همچنین نوشتههای او از ارزشهای دفاع مقدس مؤید این مطلب است. آوینی در مقالاتش مفصل به این موضوع اشارهکرده که با ظهور حضرت امام و انقلاب اسلامی، عصر توبهی بشر شروعشده است و این راه به سمتی میرود که دوران جاهلیت ثانی به پایان برسد و به ظهور حضرت حجت (عج) بینجامد. این تعبیر و نگاه، بچههای انقلاب اسلامی را پیشقراول این حرکت میدانست و معتقد بود که این حرکت فتحی است. فتحی نه به معنای دنیاگشایی، بلکه منظور فتح قلوب بشری است منظور مرتضی از فتح، همان فتحی است که در سورهی نصر آمده است و اشاره دارد به فتح کامل پیامبر اسلام که توانست قلوب مسلمانان را فتح کند و بیانگر خلیفهاللهی است. امروزه باگذشت نزدیک به چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی به جرات میتوان بیان داشت که بسیاری از ملتهای آزادیخواه مانند سوریه تشنه معارف ایمانی انقلاب اسلامی بودند مناقشات سوریه که از روزهای ابتدایی در قالب اعتراضهای مردمی به وجود آمده بود خیلی زود ماهیت صهیونیستی خود را نشان داد و گروهکهای مختلف به پشتوانه جبهه ضد مقاومت غربی- عربی سوریه را به میدان کارزار بینالمللی برای نشانهروی اسلام ناب محمدی (ص) و نابود کردن جبهههای مقاومت تبدیل کردند تا با مخدوش کردن چهره اسلام توسط آن گروهها، ارزشهای انقلاب اسلامی را در مرزهای جغرافیایی ایران محدود کرده و جلوی گسترش آن را بگیرند؛ اما همین نقشه شوم موجبات شکلگیری دو صحنه جدید از صحنههای انقلاب اسلامی گردید که بنمایه هردوی آنها، ایمان است. صحنه نخست، ظهور و بروز مردانی از جنس ایمان است که باقدرت ایمانی خود و با استقامت و ایثار به دفاع از حریم انقلاب اسلامی در خارج از مرزهای جغرافیایی پرداخته و از این طریق به تثبیت آن کمک کردهاند. صحنهی دوم مربوط به صدور انقلاب است که بر اساس آن، ارزشهای انقلاب اسلامی با همان رویکرد فکری و معرفتی، از مرزهای جغرافیایی ایران عبور کرده و تا مرزهای جغرافیایی کشورهایی نظیر سوریه، عراق، یمن و ... گسترشیافته است. تشکیل جبهههای مردمی بر اساس ایمان، وحدت و همدلی مذاهب گوناگون، راهپیمایی بینظیر اربعین و ... ازجمله مظاهر صدور انقلاب اسلامی است. شکلگیری و تثبیت این دو صحنه به همت مردانی از این مرزوبوم است که عنوان مدافعان حرم را به خود اختصاص دادهاند. این مردان بدون هیچگونه ادعایی، جانبرکف گرفته و نقش تاریخی خود را در صدور انقلاب اسلامی ایفا میکنند و در این نقشآفرینی، همچنان میتوان، محوریت ایمان را به شکلی نو و جدید و متفاوت از صحنه دفاع مقدس ملاحظه کرد. اینجاست که جای خالی شهید آوینی و امثال او حس میشود تا با نگاه عارفانه و تیزبینانه خود بتوانند، واقعیات ایمانی افراد و تأثیر آن در صدور انقلاب و مقابله با نقشههای پیچیده تفکر مادی تمدن غرب را به تصویر کشیده و ملتهای بیشتری را با آن آشنا سازند. هرچند با توجه به اراده الهی، این مسیر حتی باوجود فقدان شهید آوینی توسط رویشهای انقلاب اسلامی در عرصه هنر بهعنوان مدافعان حریم به قوت ادامه خواهد یافت. -------------------------------- یادداشت از سلیمه محمدی -------------------------------- انتهای پیام/2122/چ40
95/01/18 :: 14:50
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]