تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خود را از تمامى مردم با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و قل هو اللّه‏ احد حفظ كن. آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820834162




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از سختگيري‌هاي پارك تا انقلاب ولاسكو


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: از سختگيري‌هاي پارك تا انقلاب ولاسكو
واليبال ايران رشد خود را مديون حضور مربيان خارجي است كه با كمك دستياران ايراني خود دانش روز اين رشته را به كشورمان آوردند
نویسنده : شيوا نوروزي 


واليبال ايران رشد خود را مديون حضور مربيان خارجي است كه با كمك دستياران ايراني خود دانش روز اين رشته را به كشورمان آوردند. با وجود آنكه مربيان وطني طي اين سال‌ها زحمات زيادي براي پيشرفت واليبال كشيده‌اند اما در حقيقت از زماني كه پاي مردان بزرگ واليبال دنيا  به اين رشته باز شد شاهد سير صعودي واليبال بوديم. اوج اين رشد بي‌سابقه به زماني برمي‌گردد كه ولاسكو و پس از او كواچ هدايت تيم ملي را برعهده گرفتند.

  ميروسلاو  ايم
اولين سرمربي خارجي واليبال ملي ايران كسي نبود جز ميروسلاو  ايم. او اهل جمهوري چك بود و در سال 1970 به تهران آمد و به مدت دو سال سكان تيم ملي را به دست گرفت. با آمدن او نسل تازه‌اي از بازيكنان به تيم ملي دعوت شدند.  

  تادايي كوارادا
پس از ميروسلاو  ايم هم تادايي كوارادا سال 1974 بعد از مذاكرات مثبتي كه با مسئولان وقت فدراسيون داشت جانشين ايم شد اما تنها يك سال در سمتش باقي ماند. كوارادا در بازي‌هاي آسيايي تهران روي نيمكت تيم ملي نشست اما شاگردانش به مقامي بهتر از چهارمي دست نيافتند. اين مربي ژاپني تأكيد زيادي روي بازي‌هاي تداركاتي داشت. مهم‌ترين نكته كه بايد به آن اشاره كرد عدم موفقيت تيم ملي واليبال در اين مدت است.
  ايوان بوگانيكوف
پس از انقلاب اسلامي و پايان جنگ تحميلي اندك ‌اندك واليبال كشورمان به صورت منسجم و البته حرفه‌اي مديريت شد. بعد از دو دهه وقفه در سال 1372 ايوان بوگانيكوف به عنوان سرمربي تيم ملي واليبال ايران انتخاب شد. در واقع مربي اهل لتوني تحول بزرگي در اين رشته به وجود آورد و نسل خوبي از بازيكنان و مربيان را براي واليبال ايران ساخت.

  ماتسوموتو
اين مربي ژاپني دست پر به كشورمان آمد و هدايت تيم ملي را پذيرفت. او طي سال‌هاي 73 تا 77 به عنوان سرمربي واليباليست‌هاي كشورمان را هدايت كرد. در دوران ماتسوموتو تيم ملي واليبال در مسابقات قهرماني جهان مقام نوزدهم را از آن خود كرد. در قهرماني آسيا نيز يك مقام چهارمي و يك مقام ششمي به ارمغان آمد.

  پارك كي وون
كي‌ وون اهل كره بود و بسياري معتقدند او از جمله مربياني بود كه به سير صعودي واليبال كشورمان سرعت بخشيد. پارك كي وون سرمربي سختگيري بود كه تغييرات خوبي به تيم ملي تحميل كرد. پس از آنكه دوران مصطفي كارخانه در تيم ملي به پايان رسيد عقد قرارداد با پارك بهترين تصميم براي فدراسيون يزداني خرم محسوب مي‌شد. دو تعويضه تاكتيك جديدي بود كه كي وون براي نخستين بار در واليبال كشورمان از آن استفاده كرد. بهره گرفتن از آناليز نرم‌افزاري و صحبت كردن با دستيارش از طريق گوشي از ديگر روش‌هاي نويني بود كه پارك آنها را باب كرد.
  ميلوراد كياچ
رئيس وقت فدراسيون واليبال پس از بررسي همه گزينه‌ها سرانجام كياچ را به عنوان جايگزين پارك انتخاب كرد. اين سرمربي صربستاني كه تمرينات خسته‌كننده‌اي را در دستور كار شاگردانش قرار داده بود به همراه تيم ملي در بازي‌هاي آسيايي به مقامي بهتر از ششمي دست نيافت.
 
 زوران گائيچ
گائيچ هموطن كياچ بود اما برخلاف او در تمرينات و مسابقات از سيستم آناليز استفاده مي‌كرد. او كه طي سال‌هاي 2007 تا 2008 هدايت تيم‌ملي را بر عهده داشت تمريناتي حرفه‌اي را طراحي كرد و به رغم اينكه نتوانست نتايج درخشاني با شاگردان ايراني‌اش بگيرد اما مسير جهاني شدن تيم ملي را فراهم كرد.
 
 خوليو ولاسكو
پذيرفتن پيشنهاد فدراسيون ايران افتخار بزرگي براي واليبال و همچنين ورزش كشورمان بود. خوليو ولاسكو بهترين مربي واليبال جهان در سال 2011 همه‌كاره تيم ملي شد و از آن زمان بود كه برنامه بلند‌مدت فدراسيون در دستور كار قرار گرفت. تيم ملي واليبال در اولين رويداد بين‌المللي خود به همراه ولاسكو پس از 32 سال بر سكوي قهرماني قاره كهن ايستاد. با اين قهرماني جواز صعود به جام جهاني را هم گرفتيم و در اين رقابت‌ها با شكست لهستان و صربستان در جايگاه نهم قرار گرفتيم. حضور در ليگ جهاني 2013 براي اولين بار در تاريخ واليبال ايران، پيروزي بر ايتاليا و كوبا در اين مسابقات، قهرماني در آسيا سال 2014 تنها با يك ست باخته، صعود به صدر رنكينگ قاره كهن براي اولين بار، پيروزي غرور‌آفرين بر تيم ملي امريكا وكسب عنوان چهارمي در جام قهرمانان جهان از جمله افتخاراتي بود كه ولاسكو در مدت سه سال حضورش در ايران كسب كرد.

  اسلوبودان كواچ
كواچ ديگر صربستاني‌اي بود كه با قراردادي سه ساله كارش را شروع كرد. در دوره حضور او تيم ملي براي اولين‌بار در ليگ جهاني 2014 به جمع چهار تيم برتر جهان صعود كرد، همچنين قهرماني در بازي‌هاي آسيايي اينچئون و نايب قهرماني در آسيا را به دست آورد. كسب عنوان ششمي در قهرماني جهان 2014 يكي از بهترين نتايج تاريخ ورزش ايران بود، اما عملكرد ضعيف ملي‌پوشان در جام جهاني 2015 سبب قطع همكاري فدراسيون و كواچ شد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن