تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819170130




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پروفسور روانشناس روي نيمكت ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پروفسور روانشناس روي نيمكت ايران
موفقيت‌هاي اخير واليبال، بار ديگر رؤياي المپيكي شدن تيم ايران را زنده كرد؛ رويايي كه با حضور يكي از بهترين‌هاي واليبال دنيا روي نيمكت تيم ملي ايران مي‌رود تا بعد از 52 سال محقق شود. هر چند رسيدن به آن كار آساني نيست.
نویسنده : دنيا حيدري 


موفقيت‌هاي اخير واليبال، بار ديگر رؤياي المپيكي شدن تيم ايران را زنده كرد؛ رويايي كه با حضور يكي از بهترين‌هاي واليبال دنيا روي نيمكت تيم ملي ايران مي‌رود تا بعد از 52 سال محقق شود. هر چند رسيدن به آن كار آساني نيست.

  رؤياي پايان دادن به حسرت 52 ساله المپيك
رؤياي پايان دادن به حسرت 52 ساله المپيكي شدن تيم ملي واليبال ايران حال به طور جدي مرور مي‌شود. تصور مي‌شد تيم ملي ايران با كواچ به سوي المپيك گام بردارد اما نتايج ضعيف و به مشكل بر‌خوردن او سرانجام به همكاري ايران و كواچ خاتمه داد تا بار ديگر نام آناستازي و لوزانو سر زبان‌ها بيفتد. نام آناستازي اگر چه پرآوازه‌تر بود اما مشكلاتي كه داشت و موانع موجود باعث شد تا هدايت تيم ملي واليبال ايران بعد از كواچ، به دست لوزانو سپرده شود. به دست مربي كواچ و يكي از مربيان بنام دنياي واليبال كه سه تيم را راهي المپيك كرده و اميدوار است اين بار تجربه المپيكي شدن را با ايران بچشد. آن هم در نبردي سخت با قدرت‌هاي برتر دنيا. لوزانو در نخستين آزمون خود، شاگردانش را براي مسابقات انتخابي المپيك كه از هشتم خردادماه در ژاپن آغاز مي‌شود، آماده مي‌كند. 10 روز فرصت دارد تا ليست اوليه تيم خود را به FIVB ارائه كند. تيم ملي واليبال ايران در مسابقات انتخابي المپيك با تيم‌هاي استراليا، چين، ژاپن (ميزبان)، ونزوئلا، كانادا، لهستان و فرانسه براي چهار سهميه المپيك كه به تيم‌هاي اول تا سوم و بهترين تيم آسيايي تعلق مي‌گيرد، مسابقه خواهد داد. نبردي سخت كه مي‌تواند عيار تيم ايران را نشان داده و توانايي‌هاي لوزانوي 59 ساله را كه 41 سال است در عرصه مربيگري خوش درخشيده بار ديگر به معرض نمايش بگذارد.

  كارنامه درخشان ملي و باشگاهي لوزانو
لوزانو مربي 59 ساله آرژانتيني كه در دوران بازي، بازيكن شناخته شده‌اي نبود، مربيگري را از همان دوران جواني (1974) كه پاسور دوم تيم‌هاي باشگاهي آرژانتين بود، با هدايت تيم جوانان استوديانتس دلا پلاتا آغاز كرد. وي پس از هدايت چند تيم، سال 1983 با تيم فرو كرريل توانست قهرمان ليگ سري آ آرژانتين، جام متروپوليتن و چلنج كاپ اروپا سال 87- 1986 شود. لوزانو در ايتاليا نيز با گونزاگا ميلان به افتخارات بزرگي از جمله قهرماني جام باشگاه‌هاي جهان 1992، قهرماني جام كنفدراسيون واليبال اروپا 93- 1992 و يك نايب قهرماني سوپر جام ايتاليا رسيد. بعد از آن، لوزانو از سال 1994 تا 1996 سرمربي تيم ملي اسپانيا شد و مدال نقره مسابقات يونيورسياد در ژاپن را به دست آورد. او در سال 1997 به لوبه بانكا پيوست و مدال برنز مقام سومي چلنج كاپ اروپا را با اين تيم نيز به دست آورد. در سال 2000 با تيم پالرمو قهرمان سوپر جام ايتاليا شد و در همين سال بار ديگر سرمربي تيم ملي اسپانيا شد. لوزانو در سال 2000 همزمان هدايت تيم سيسلي را نيز به دست گرفت و توانست با قهرماني سري آ ايتاليا و قهرماني جام حذفي ايتاليا به افتخارات خود و باشگاه سيسلي بيفزايد، همچنين با سيسلي به مرحله يك چهارم ليگ قهرمانان اروپا نيز صعود كرد. لوزانو در دومين حضورش به عنوان سرمربي در تيم اسپانيا، جواناني همچون رافائل پاسكوئال (ارزشمندترين بازيكن جهان در سال 1999) و ميگل آنخل فالاسكا (پاسور اسبق و سرمربي كنوني اسكرا بلهاتوف لهستان) را كه در نخستين حضورش در اسپانيا در تركيب ماتادورها به آنها ميدان داده بود پرورش داد و ضمن كسب عنوان پنجمي در جام جهاني و ليگ جهاني (1999) جواز حضور در المپيك سيدني را نيز كسب كرد كه با اين تيم در رده نهم المپيك ايستاد. سال 2005 او به عنوان نخستين مربي خارجي تيم ملي واليبال لهستان، هدايت اين تيم را پذيرفت و دو بار عنوان چهارمي ليگ جهاني را كسب كرد و در رقابت‌هاي قهرماني جهان (2006) نقره گرفت. لهستان در واقع با لوزانو دوباره به جمع غول‌هاي واليبال برگشت و به پاس خدماتش به كشور لهستان از دست رئيس‌جمهور وقت اين كشور نشان افتخار صليب شواليه را دريافت كرد. ژيگادلو، وينيارسكي، كورك، ولازلي، زاگومني، ورونا، موزدونك و... ستاره‌هاي لهستاني با هدايت لوزانو به المپيك پكن راه يافتند و به مقام پنجم اين بازي‌ها رسيدند.
آلمان، تيمي كه 10 سال با هدايت استليان موكولِسكو رومانيايي جز يك تيم درجه دوي اروپايي نبود سال 2009 با قهرماني در ليگ اروپا  تيتر اخبار شد. آلمان همچنين در رقابت‌هاي قهرماني اروپا به مقام پنجم دست يافت و جواز حضور در ليگ جهاني و مسابقات قهرماني جهان را نيز به دست آورد و در سال 2010 به عنوان پنجمي ليگ جهاني و هشتمي قهرماني جهان رسيد. اين بهترين مقام آلمان پس از 36 سال (از سال 1974) بود كه آلمان شرقي موفق به كسب مقام چهارم جهان شده بود. گروزر، يوخم شوپس، لوكاس كامپا، ماركوس بوهم، فرديناند تيلي و... ستارگان آلمان بودند كه با لوزانو به سطح اول واليبال جهان رسيدند و جواز حضور در المپيك لندن را نيز كسب كردند اما او در آستانه المپيك از هدايت آلمان كناره گرفت تا تيم او با مربيگري ويتال هِينِن بلژيكي در لندن به عنوان پنجم برسد.

  آن روي سكه لوزانو
رائول لوزانو اما تنها يك مربي نيست. او از سال 1990 به عنوان مشاور مربيان و مدرس جهاني واليبال نيز شناخته شده است و تاكنون دوره‌هاي آموزشي و سمينارهاي فراواني را در كشورهاي مختلف برگزار كرده است. او همچنين هشت سال تحصيلات دانشگاهي‌اش را در رشته‌هاي مهندسي و روانشناسي پي گرفته و به عنوان يك پروفسور، عضو دپارتمان روانشناسي اجتماعي دانشكده مهندسي دانشگاه ملي لاپلاتاي آرژانتين است و شايد همين آشنايي او با علم روانشناسي است كه پرونده او را اين چنين درخشان كرده است. درست مانند ولاسكو كه در تيم ايران با علم روانشناسي توانست واليبال ايران را با تحولي عظيم رو به رو كند و حال قرار است اين راه تحول را لوزانو با علم به همين دانش كاربردي ‌ادامه دهد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن